تماشا کنید: وقتی یک شهاب‌سنگ به طور تصادفی از کنار یک چترباز در حال پرواز می‌گذرد!

چترباز نروژی هنگامی که با دوستان خود مشغول چتربازی بوده به طور اتفاقی موفق به فیلمبرداری از یک شهاب سنگ در حال سقوط با فاصله چند متری از خود شده است. اگر این را به حساب اولین چتربازی (خوش‌شانس؟!) بگذاریم که چنین اتفاقی برای او رخ داده باید این فیلم را اولین فیلم پیش از برخورد یک شهاب سنگ به زمین و بلافاصله پس از سرد شدن بدانیم!

3

 فارنت: پریدن از یک هواپیمای در حال پرواز با کیلومترها ارتفاع از سطح زمین حتی اگر در آن هنگام از آسمان به زمین شهاب‌سنگی هم پرتاب نشده باشد، به اندازه کافی خطرناک است اما اگر هنگامی که به عنوان یک چترباز در آسمان هستید و متوجه شوید که شهاب‌سنگی در حال گذر از کنار شماست مطمئنا حس آندرس هلستراپ را درک خواهید کرد.

این چترباز نروژی هنگامی که با دوستان خود مشغول چتربازی بوده به طور اتفاقی موفق به فیلمبرداری از یک شهاب سنگ در حال سقوط با فاصله چند متری از خود شده است. اگر این را به حساب اولین چتربازی (خوش‌شانس؟!) بگذاریم که چنین اتفاقی برای او رخ داده باید این فیلم را اولین فیلم پیش از برخورد یک شهاب سنگ به زمین و بلافاصله پس از سرد شدن بدانیم!

Skydiver-meteorite

تمام فیلم‌هایی که تاکنون از شهاب‌سنگ‌های در حال پرواز دیده‌ایم سنگ‌های عظیم‌الجثه‌ای بوده‌اند که پیش از برخورد با اتمسفر کره زمین و همچنان در حال سوختن بوده‌اند!

سرعت این شهاب‌سنگ تقریبا 5 کیلوگرمی در هنگام گذر از کنار این چترباز نروژی را 300 کیلومتر در ساعت تخمین زده‌اند و مطمئنا اگر اقبال با آندرس هلستراپ یار نبود و در مسیر عبور این شهاب‌سنگ قرار داشت چیزی از او باقی نمی‌ماند!

او پس از کشف این موضوع، این فیلم را در اختیار موزه تاریخ طبیعی اسلو قرار داده و محققان این مرکز نوع ابن شهاب‌سنگ را از شهاب‌سنگ‌های رایج و متداول موجود در کمربند فضایی زمین دانسته‌اند که همانطور که در فیلم مشخص است، یک طرف آنها تیره و طرف دیگر روشن‌تر است و معمولا پس از برخورد با اتمسفر کره زمین خرد شده و کوچکتر می‌شوند.

با وجود استفاده از این فیلم برای یافتن محل برخورد این شهاب سنگ، محققان این مرکز هنوز موفق به پیدا کردن این شهاب‌سنگ نشده‌اند.

Source: Geek

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. ایمان می‌گوید

    خبر صحیح نیست!
    اول اینکه دوربین های ثبت لحظات ورزشی حداکثر 60 فریم در ثانیه ثبت می کنند با توجه به سرعت 300 کیلومتر در ساعت نمی توان تصویری با این وضوح را ثبت کرد
    دوم اینکه شهاب سنگ در حال سوختن ردی از خود بجا می گذارد که در تصویر اثری از آن نیست
    سوم اینکه برخورد سنگی با این اندازه و این سرعت اثر برخوردی کاملا واضح و مشخصی روی زمین بجا میگذارد .

  2. sam می‌گوید

    سلام، به نظر منطقی نمیاد چونکه شهاب سنگ با این اندازه باید در اثر تماس با لایه های جو ذوب شده باشد و دیگر اینکه سرعت شهاب سنگ در مراحل پایانی به دلیل شتاب گرفتن ناشی از جاذبه زمین آنقدر است که به راحتی و وضوح در هر دوربینی ثبت نمی شود مگر دوربینهایی با فن آوری تصویربرداری فوق سریع.

    با تشکر

    1. امیر می‌گوید

      دقیقا هر دو موردش قابلیت اتفاق افتادن رو داره!