6 دلیل برای آن‌که باید خرید 19 میلیارد دلاری واتس‌اپ توسط فیس‌بوک را اقدامی هوشمندانه دانست

همان‌طور که می‌دانید روز گذشته فیس‌بوک اعلام کرد که سرویس WhatsApp را به قیمت مجموعاً 19 میلیارد دلار خریداری کرد. اما آیا این اقدام واقعاً هوشمندانه و برای فیس‌بوک مؤثر بوده است؟

1

فارنت: همان‌طور که می‌دانید روز گذشته فیس‌بوک اعلام کرد که سرویس WhatsApp را به قیمت مجموعاً 19 میلیارد دلار خریداری کرد. اما آیا این اقدام واقعاً هوشمندانه و برای فیس‌بوک مؤثر بوده است؟

Whatsapp-facebook

اگر این اقدام فیس‌بوک را با خرید 8.5 میلیارد دلاری اسکایپ توسط مایکروسافت یا خرید یک میلیارد دلاری اینستاگرام توسط همین فیس‌بوک مقایسه کنید شاید بگویید فیس‌بوک اقدامی احمقانه انجام داده و واتس‌اپ ارزش چنین هزینه‌ای را ندارد؛ اما در این مطلب چند دلیل برای هوشمندانه بودن این معامله ذکر می‌کنیم.


1- واتس‌اپ برای فیس‌بوک هم ارزش هجومی و هم دفاعی دارد

واتس‌اپ کمپانی با بیشترین میزان رشد کاربران در تاریخ بوده است! این سرویس در حال حاضر به تنهایی 450 میلیون کاربر فعال دارد. اگر روند رشد کاربران این سرویس کماکان ادامه پیدا کند در آینده این سرویس ارزشی بیش‌تر از این مبالغ پیدا خواهد کرد. از آن‌جایی که محبوبیت واتس‌اپ و فراگیر شدن آن باعث شده بود کاربران وقت کمتری را در فیس‌بوک بگذرانند حالا وقتی که در واتس‌اپ صرف می‌شود نیز به فیس‌بوک تعلق خواهد داشت؛ به این ترتیب خرید واتس‌اپ در حالی که برای فیس‌بوک یک سرویس قدرتمند در آینده به وجود می‌آورد از به وجود آمدن یک رقیب نیز جلوگیری کرده است.


2- روند رشد کاربران واتس‌اپ خیره‌کننده است

Whatsapp-growth

واتس‌اپ در حال حاضر 450 میلیون کاربر فعال دارد که 315 میلیون کاربر آن در حال حاضر هر روز به صورت مداوم از این سرویس استفاده می‌کنند. جالب است بدانید واتس‌اپ روزانه یک میلیون کاربر جدید را به سرویسش اضافه می‌کند، بله یک میلیون نفر! به اعتقاد فیس‌بوک واتس‌اپ در سال‌های آتی می‌تواند به تعداد 1 میلیارد کاربر دست پیدا کند (فیس‌بوک در حال حاضر 1.2 میلیارد کاربر دارد.) واتس‌اپ همچنین به جز پیام نوشتاری امکان ارسال پیام صوتی، تصویر، ویدئو و ایمیل صوتی را فراهم می‌کند و به این ترتیب فیس‌بوک واقعاً از به وجود آمدن یک رقیب قدرتمند جلوگیری کرده است.


3- واتس‌اپ می‌تواند بسیار درآمدزا باشد

Viber-Stickers

واتس‌اپ در حال حاضر یک سرویس تقریباً رایگان است که پس از یک‌سال برای هر سال تنها یک دلار از کاربران دریافت خواهد کرد؛ البته معمولاً واتس‌اپ پس از اتمام سال اول هم ممکن است باز هم فرصت استفاده رایگان از سرویس را به شما بدهد. در صورتی که فرض کنیم کاربران سالانه یک دلار برای این سرویس بپردازند فیس‌بوک می‌تواند سالانه صدها میلیون دلار از واتس‌اپ درآمد داشته باشد. همچنین سرویس‌های مشابهی مانند Line و WeChat و Viber روش‌های درآمد جدیدی مانند فروش برچسب‌ها یا همان Stickerها را نیز به همراه آورده‌اند که می‌تواند در واتس‌اپ نیز گنجانده شود.


4- واتس‌اپ هزینه نگه‌داری و فعالیت بسیار کمی دارد

Whatsapp-money

واتس‌اپ در حال حاضر تنها 55 کارمند دارد. در صورتی که حقوق هر کارمند را به صورت میانگین 200 هزار دلار تخمین بزنیم فیس‌بوک سالانه تنها 11 میلیون دلار برای واتس‌اپ هزینه خواهد کرد. حتی اگر واتس‌اپ در سال‌های اخیر تعداد کارمندانش را به 300 نفر برساند هزینه حقوق کارمندان حدود 50 تا 75 میلیون دلار خواهد بود که با احتساب یک میلیارد کاربر آینده و دریافت هزینه سالانه از آن‌ها در مجموع واتس‌اپ کاملاً سودده خواهد بود.


5- خرید واتس‌اپ توسط رقبا بسیار خطرناک بود

messaging-apps

در کنار فیس‌بوک گوگل نیز پیشنهاد خرید واتس‌اپ را به این شرکت داده بود. همچنین BGR هند اخیراً آشکار کرده است که شرکت Tencent صاحب سرویس WeChat نیز به تصاحب یا نوعی شراکت با واتس‌اپ با مبلغ حدودی 10 میلیارد دلار علاقه نشان داده بود. اگر رقبا واتس‌اپ را زودتر از فیس‌بوک تصاحب می‌کردند ممکن بود فیس‌بوک در آینده از این اقدام بسیار متضرر شود.


6- کاربران موبایلی زمان بیشتری را در واتس‌اپ نسبت به فیس‌بوک سپری می‌کنند

بنا به نظرسنجی‌های اخیر به طور مثال 55 درصد از کاربران موبایلی در هند واتس‌اپ را پراستفاده‌ترین اپلیکیشن موبایلی خود می‌دانند در صورتی که این رقم برای فیس‌بوک تنها 0.85 درصد است. در برزیل و مکزیک نیز اوضاع مشابه است؛ 63 درصد واتس‌اپ و 5.58 درصد فیس‌بوک در برزیل و 76 درصد واتس‌اپ و 5 درصد فیس‌بوک در مکزیک نیز نشان می‌دهد کاربران زمان بیشتری را به استفاده از واتس‌اپ می‌پردازند.


زمانی که فیس‌بوک با هزینه یک میلیارد دلاری اینستاگرام را خریداری کرد این شرکت با 1 کارمند درآمدی نداشت و بسیاری این اقدام زاکربرگ را بچه‌گانه و بی‌ثمر خواندند؛ اما حالا همگی این خرید را یک اقدام هوشمندانه می‌دانند. با وجود این‌که 19 میلیارد دلار یک اقدام بسیار جسورانه‌تر محسوب می‌شود اما احتمالاً فیس‌بوک با در نظر گرفتن تمامی جوانب اقدام به این خرید کرده است؛ مخصوصاً آن‌که گوگل نیز پیش از فیس‌بوک قصد تصاحب واتس‌اپ را داشته است.


پایان مطلب/

Sources: BusinessInsider, BGR

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. alireza می‌گوید

    عالیه.دم مارک زاکر برگ جوان گرم.همیشه در طول تاریخ افرادی که تونستن از ذهنشون خوب استفاده کنن موفق شدن.و به قدرت یا ثروت و در اکثر مواقع به جفتش رسیدن.
    زنده باد افراد باهوش.