این ماشین لباسشویی از دانه‌های پلاستیکی به جای آب برای شستشوی لباس شما استفاده می‌کند!

حدود ۳۸ تا۹۰ هزار سانتی‌متر مکعب آب در هر مرتبه برای شستشو نیاز است و با این حساب می‌توان گفت یک ماشین‌ لباسشویی معمولی حدود ۳۴ میلیون سانتی‌متر مکعب در سال، مصرف آب دارد.

1

ماشین‌های لباسشویی امروزی به نسبت نیاکان خود آب کمتری مصرف می‌کنند اما این مقدار باز هم زیاد است. این میزان آب با توجه به خشک‌سالی‌هایی که هرساله پیش رو داریم مقدار زیادی است.  به همین دلیل، زیراکس قرار است تا انقلابی در صنعت ماشین‌ لباسشویی به پا کند.

این ماشین لباسشویی توسط استفان برکینشا (Burkinshaw) از دانشگاه لیدز ساخته شده است، طراحی این ماشین به نحوی است که با استفاده از دانه‌های پلیمری به جای آب می‌تواند لکه‌های کثیف را از سطح لباس جدا کند.

Xerox-Washing-Machine-01

زیراکس در این خصوص در وب سایت خود این چنین توضیح داده است:

در فرآیند شستن لباس‌ها از ترکیب فعالیت مکانیکی ماشین شوینده و مواد شیمیایی به همراه حرارت لازم استفاده می‌شود. هر چه میزان چرخش ماشین (فعالیت مکانیکی)، پودر شوینده (فعالیت شیمیایی) و حرارت آب بیشتر باشد، لباس‌ها تمیزتر خواهند شد. با این حساب میزان آب بیشتری نیز چه در هنگام شستن لباس‌ها و چه در زمان آبکشی نیاز است. زیراکس این فرآیند را از نو طراحی کرده است. دانه‌های پلیمری همان عملکرد فعالیت مکانیکی ماشین لباسشویی را انجام می‌دهند و به آرامی لکه‌های لباس را پاک می‌کنند. این پلیمرها قادر به جذب آب نیستند و در نتیجه لکه‌های روغنی را حتی از مکانیزم قبلی ماشین‌های لباسشویی نیز بهتر تمیز می‌کنند. خاصیت شیمیایی این مواد باعث می‌شود تا حتی لکه‌های کثیف که به داخل الیاف لباس نفوذ کرده‌اند نیز به راحتی تمیز شوند. بعضی از این پلیمرها لکه‌های کثیف را به داخل ساختار مولکولی خود می‌کشند. در نتیجه لباس‌ها با درجه حرارت کمتر و استفاده از مواد شوینده کمتر نسبت به گذشته شسته می‌شوند. در این فرآیند آب تنها نقش یک ماده خیس و روان ساز کننده را بازی می‌کند و در نتیجه آب کمتری برای شستشو نیاز می‌باشد. از آن جایی که مواد شوینده کمتری استفاده کرده‌ایم، در نتیجه آب کمتری هم برای آبکشی لباس‌ها نیاز است.

با این حساب می‌توان به جای ریختن چند ‌متر مکعب آب به داخل ماشین لباس‌شویی، تنها با چند فنجان آب لباس شست. جالب اینکه این دانه‌های شوینده می‌توانند مجدد نیز مورد استفاده قرار گیرند و به صورت تقریبی برای ۱۰۰ بار لباس شستن به کار آیند. این روش باعث می‌شود تا در فرآیند لباس‌شویی میزان ۴۷ درصد در مصرف برق و ۷۲ درصد در مصرف آب صرفه جویی شود.

ماشین‌های لباس‌شویی زیراکس که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند تا کنون در باشگاه‌های بدنسازی و هتل‌های زنجیره‌ای Hyatt استفاده شده‌اند اما انتظار می‌رود تا در چند سال آینده شاهد عرضه انبوه این محصولات به بازار باشیم.

Source: Gizmodo

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. atom می‌گوید

    مطلب انگیزه بخشی بود.
    امیدوارم این ماشین لباسشوئی به تولید انبوه برسه تا تجربه ی تست و کار با اون رو داشته باشم.
    بهتر بود در مقاله از مترمکعب به جای سانتی متر مکعب استفاده میشد! سانتی مترمکعب باعث میشه یکم حس بزرگنمائی به ادم دست بده.
    درهرصورت خیلی عالی بود.