بررسی کامل نکسوس 5 در فارنت

اگر تا بحال یکی از گوشی‌های سری نکسوس گوگل را تجربه کرده باشید مطمئنا این حرف ما را قبول خواهید داشت که این تجربه احتمالا تجربه‌ای به یادماندنی برای شما خواهد بود تا جایی که همواره به دنبال خرید نکسوس بعدی خواهید بود. این را به عنوان یک کاربر نکسوس وان می‌گویم!

10

برای اکثر دوستداران سیستم عامل اندروید، سری نکسوس به عنوان نمادی از قدرت، جاه‌طلبی و پیشرفت گوگل به شمار می‌آید. در واقع گوگل در سری نکسوس خالص‌ترین تجربه ممکن از سیستم عامل اندروید را به شما عرضه می‌کند تا جایی که اگر مانند من پیش از کار با این گوشی به طور مثال گوشی جی 2 ال‌جی را تجربه کرده باشید، خام بودن اندروید دستگاه شما را غافلگیر خواهد کرد.

Nexus-5-Review-in-Farnet-03

به نظر باید همین ابتدا گفت که نکسوس 5 در واقع یک گوشی هوشمند مقرون به صرفه به حساب می‌اید و نمی‌توان آن را در تمامی جهات با پرچمداران شرکت‌های سازنده دستگاه‌های اندرویدی مانند سامسونگ، اچ‌تی‌سی، موتورولا، سونی و ال‌جی که قابلیت‌هایی را چه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری به دستگاه‌های تولیدی خود افزوده‌اند مقایسه کرد. در هر صورت در این مطلب تلاش خواهیم کرد بررسی کاملی بر روی آخرین نکسوس گوگل داشته باشیم و ببینیم که آیا جدیدترین نکسوس موجود در بازار توانسته توقعات کاربران و دوستداران اندروید را برآورده کند؟

طراحی

همانند نکسوس 4، نکسوس 5 نیز توسط ال‌جی ساخته شده اما این بار بدنه نکسوس 5 به جای شیشه از پلی کربنات ساخته شده و رنگی مات دارد. این در واقع رویه‌ای است که در نکسوس 10 و نکسوس 7 جدید نیز شاهد بودیم.

Nexus-5-Review-in-Farnet-01

بر روی پشت گوشی، عبارت Nexus به صورت درخشان درج شده و با نگاه به ظاهر دستگاه، همه چیز ساده و خلوت به نظر می‌رسد. هیچ اثری از نام برند وجود ندارد و حتی اسپیکر نیز در کمترین اندازه ممکن تعبیه شده و تنها یک دریچه شیشه‌ای کوچک بر روی سطح صفحه گوریلا گلس 3 وجود دارد.

Nexus-5-Review-in-Farnet-02

لبه‌های گوشی گرد و می‌توان به راحتی ادعای خوش‌دست بودن آن را داشت و با توجه به ابعاد گوشی، به راحتی می‌توان با آن کار کرد. این گوشی در اندازه 69.17 در 138.84 در 8.59 میلی‌متر به بازار ارائه شده اما نکته قابل توجه وزن کم آن (130 گرم) است که هنگامی که آن را در دست می‌گیرد بلافاصله جلب توجه می‌کند. نکسوس 5 در رنگ‌های مشکی و سفید اگرچه توانایی رقابت با زیبایی برخی گوشی‌های پرچمدار بازار را ندارد اما جلوه‌ای زیبا در حد خود دارد و در بخش طراحی ظاهرا این بار باید گفت سادگی زیباترین طرح ممکن است.

صفحه نمایش

یکی از انتقادهای وارده به نکسوس 4، عدم توانایی در نمایش رنگ‌ها به طور طبیعی بود اما صفحه نمایش 4.9 اینچی نکسوس 5 با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل این گوشی را همرده گوشی‌هایی مانند اچ تی سی وان و یا گلکسی اس 4 قرار می‌دهد.

Nexus-5-Review-in-Farnet-04

با توجه به این ابعاد، تراکم پیکسل 445 پیکسل در هر اینچ، باعث شده جزئیات به خوبی نمایش داده شوند و نمایش رنگ‌ها بسیار بهتر از نکسوس‌های قدیمی و استفاده از پنل IPS نیز زاویه دیدی بهتر را برای این گوشی به ارمغان بیاورد. این نکات در کنار توانایی بیشتر گوگل پلی و اندروید 4.4 کیت کت در استفاده از کل صفحه نمایش، باعث شده کیفیت خوب این صفحه نمایش بیشتر به چشم بیاید. نقطه ضعف صفحه نمایش نکسوس 5 را می‌توان تنبل بودن آن در تغییر میزان نور صفحه نمایش عنوان کرد که در جی 2 ال‌جی نیز شاهد آن بودیم. این موضوع به وضوح می‌تواند بر میزان مصرف باتری اثری منفی بگذارد.

سخت‌افزار

در کنار صفحه نمایشی با کیفیت خیره‌کننده، استفاده از جدیدترین تراشه اسنپ درگون 800 چهار هسته‌ای با فرکانس کاری 2.26 گیگاهرتز و بهره‌گیری از 2 گیگابایت رم، این گوشی را از لحاظ سخت‌افزاری از بسیاری از گوشی‌های عرضه شده در سال 2013 متمایز می‌کند.

Nexus-5-Review-in-Farnet-05

نکسوس 5 نسبت به رقبا، برنامه‌ها را بسیار سریع‌تر باز می‌کند که این نکته مرهون سخت‌افزار قوی و بهبود سخت‌افزاری بدست آمده در نتیجه استفاده از اندروید 4.4 کیت‌کت است. نقطه ضعف نکسوس 5 را می‌توان گرم شدن بدنه آن هنگام اجرای برنامه‌های سنگین و یا حتی پردازش‌های تصویری در تصاویر کروی دانست. البته این امر در بین اکثر دستگاه‌های مجهز به تراشه اسنپ درگون 800 مشاهده می‌شود اما استفاده از این تراشه، اجرای بازی‌های سنگین مانند Real Racing 3 را بسیار روان‌تر کرده و سرعت بارگذاری بازی نیز به مراتب افزایش یافته است. این موضوع در هنگام پردازش تصاویر HDR نیز به خوبی قابل تجربه است. در ادامه می‌توانید نتایج بنچمارک‌های انجام شده بر روی این گوشی را در تصاویر زیر مشاهده کنید. البته باید این نکته را مد نظر داشت که با توجه به ترفندهایی که شرکت‌های سازنده برای بهبود نتایج بنچمارک بکار می‌برند ظاهرا تنها می‌توان به نتایج بنچمارک سری نکسوس اعتماد کرد. این موضوع از آنجا قابل توجه است که نتایج بنچمارک این گوشی با توجه به ترفندهایی که از سوی سایر شرکت‌ها بکار گرفته می‌شود، حتی با گوشی‌هایی که از سخت‌افزار یکسان بهره می‌برند برابر نیست!

نکسوس 5 در دو نسخه 16 و 32 گیگابایتی به بازار عرضه شده که در نسخه 32 گیگابایتی، تنها 27 گیگابایت فضای خالی در اختیار کاربر خواهد بود. امکان استفاده از مموری کارت نیز برای افزایش این فضا وجود ندارد که این مسئله را مانند همیشه می‌توان یکی از نقاط ضعف سخت‌افزاری سری نکسوس به شمار آورد.

باتری

طبیعتا با بهره بردن از صفحه نمایش 5 اینچی، استفاده از باتری 2300 میلی‌آمپر در ساعت، انتظار عمر شارژ باطری کمتر را از همان زمان رونمایی برایمان به وجود آورد. حالا نتیجه تجربه این گوشی نشان داد که در صورت استفاده عادی، می‌توانید انتظار استفاده بدون نگرانی از اتمام شارژ در طول یک روز داشته باشید اما در صورتی که بخواهید مانند من از نرم‌افزارها و بازی‌های مختلف در اندازه متوسط استفاده کنید و یا از اینترنت اپراتور خود استفاده کنید یا آهنگ گوش دهید و از سویی دیگر، تماس‌های صوتی زیادی داشته باشید، مجبور خواهید بود در اواسط روز، گوشی خود را دوباره شارژ کنید. در نکسوس 5 چندان نباید به شارژ باطری گوشی دل ببندید و تقریبا باید هر شب همزمان با خواب خود گوشی را نیز به دست شارژ بسپرید!

Nexus-5-Review-in-Farnet-07

نکته دیگر اینکه بر خلاف سایر سازنده‌های گوشی‌هیا اندرویدی، گوگل هنوز هیچ فکری برای برنامه‌ریزی استفاده از باطری گوشی نکرده و نمی‌توانید از حالت‌هایی نظیر Power Saver گوشی‌های ال‌جی بهره‌مند باشید تا حداقل چند ساعتی بیشتر گوشی خود را روشن ببینید. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که امکان تعویض باتری و استفاده از یک باتری ذخیره در نکسوس 5 نیز وجود ندارد.

تنها صداست که می‌ماند!

در لبه پائینی گوشی نکسوس 5، دو دریچه برای اسپیکرها تعبیه شده که البته تنها در زیر یکی از آنها (سمت چپ) بلندگو وجود دارد و گوگل در نسخه‌های جدید گوشی سوراخ‌های این دو دریچه را کمی بزرگتر کرده و این موضوع ظاهرا با بازخورد مشتریان و برای افزایش صدای بلدندگوی موجود بوده است.

Nexus-5-Review-in-Farnet-08

اگر در مور محل قرارگیری این بلندگو بخواهیم بگوئیم باید اشاره کنیم که به احتمال زیاد شما هم با مشکل پوشانده شدن ناخواسته بلندگو با قرارگرفتن انگشت بر روی دریچه‌های در حین نگه داشتن گوشی در دست مواجه خواهید شد. صدای بلندگوی نکسوس 5 کاملا طبیعی و مناسب اما نه چندان بلند است اما با استفاده از هدفون‌، مطمئنا صدایی خوب را تجربه خواهید کرد.

Nexus-5-Review-in-Farnet-10

در هنگام گوش دادن به موسیقی می‌توانید بر روی صفحه نمایش قفل شده گوشی‌اتان، تصویری کامل از کاور آلبوم آهنگ مورد نظرتان (البته در صورتی که آهنگ مورد نظر از آن برخوردار باشد) داشته باشید و کنترل کاملی بر روی پلیر خود داشته و لذت بیشتری از گوش فرادادن به موسیقی ببرید.

و حالا کیت‌کت!

نکسوس 5 از اندروید 4.4.2 کیت‌کت بهره می‌برد که با قابلیت‌های جدید خود، قطعا یک امتیاز خاص برای این گوشی محسوب می‌شود.

Nexus-5-Review-in-Farnet

رابط کاربری شفاف و قابلیتی مانند “Ok Google” از جمله مشخصه‌های این گوشی هوشمند است. یکی از قابلیت‌های اصلی اندروید کیت‌کت، استفاده تمام عیار از صفحه نمایش است به نحوی که حتی نوار مشکی رنگ بالای صفحه نمایش نیز محو شده است. از دیگر تغییرات می‌توان ایجاد رویه‌ای متحد و هماهنگ برای دسترسی به فایل‌های موجود بر فضای ذخیره‌سازی را مثال زد. دانلودها سازماندهی بیشتری پیدا کرده‌اند. همه این‌ها باعث شده کیت کت نسبت به نسخه‌های پیشین اندروید کامل‌تر باشد.

Ok Google: Google Now

شما در نکسوس 5 راه‌های زیادی برای رسیدن به Google Now دارید. این برنامه با رابط کاربری زیبا، میان‌برهای کاربردی بسیاری را در اختیار شما قرار می‌دهد. امکان صدور فرمان‌های صوتی، قابلیت جدیدی در گوشی‌های هوشمند نیست اما این قابلیت که بتوانید با گفتن عبارت“OK Google”  بتوانید برای تبدیل واحدهای اندازه‌گیری و یا حتی محاسبات عادی بهره ببرید، قابلیتی شگفت‌انگیز است.

Nexus-5-Review-in-Farnet-06

این قابلیت البته با توجه به لهجه شما در ادای کلمات انگلیسی تجربه‌های متفاوتی در اختیار شما قرار می‌دهد و ظاهرا تنها گوگل عبارت Ok Google را برای باز کردن Google Now به خوبی تشخیص می‌دهد! گوگل همواره قصد داشته قابلیت‌های صوتی را بهینه کند و Ok Google راهی عالی برای دست‌یابی به این امر است اما ظاهرا گوگل حداقل برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن راه بسیاری دارد.

تماس‌ها، مخاطبین و Hangouts

یکی از تغییرات مهم دیگر در اندروید کیت‌کت، کالر آیدی بهینه شده است. اندروید کیت‌کت در این قسمت از اطلاعات موجود در دیتابیس خود به خوبی بهره می‌برد و اگر شماره شخص تماس گیرنده را نشناسید، گوگل تا حدامکان با دیتابیس موجود سعی می‌کند شماره مورد نظر را تحلیل و با توجه به شماره‌های ثبت شده بر روی پروفایل گوگل پلاس افراد، وی را به شما معرفی کند.

Nexus-5-Review-in-Farnet-09

البته دسترسی به این اطلاعات توسط موتور جستجوگر گوگل و از طریق یک مرورگر، ساده است اما با قابلیت‌های جدید کیت‌کت، این امکان از طریق شماره‌گیر دستگاه و به طور مستقیم فعال شده است. تجربه تماس با نکسوس 5 واقعا عالی اما کیفیت صدا را باید در حد مناسب و نه برابر با گوشی‌های مجهز شده به اسپیکرهای فوق‌العاده قوی دانست. قابلیت جدید دیگر در اندروید 4.4 کیت‌کت، بهینه سازی‌های خاص برای کاهش مصرف باتری در هنگام استفاده از برنامه‌های تناسب اندام و ثبت میزان مصرف کالری و یا مسافت پیاده‌روی است. قابلیت‌هایی نیز برای انجام پرداخت از طریق گوشی، چاپ بی‌سیم و مدیریت تماس‌ها به کیت‌کت اضافه شده‌اند.

دوربین

دوربین، یکی از قابل ملاحظه‌ترین قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند امروزی است. نکسوس 5 از دوربین 8 مگاپیکسلی در قاب پشتی بهره می‌برد. لرزش‌گیر اپتیکال به این دوربین قدرتی مضاعف افزوده اما برنامه دوربین موجود در نکسوس 5  همانند برنامه نکسوس 4 است. تنها تفاوت در حالت HDR دوربین این دو گوشی است که اکنون به HDR+ تبدیل شده است و البته قابلیت Sphere 360 درجه نیز به این دوربین افزوده شده است. HDR+، سایه‌های موجود را حذف و نهایتا داینامیک رنج صحنه‌ها را افزایش می‌دهد اما باتوجه به کاهش سرعت عکس‌برداری ممکن است به تولید عکس‌های تار منجر شود.

Nexus-5-Review-in-Farnet-11

در نور مناسب، نکسوس 5 عملکرد خوبی دارد و اگرچه جزئیات آنچنان که باید و شاید عالی نیستند و فوکوس در برخی اوقات کمی مایوس‌کننده است اما نتیجه کار امیدوار‌کننده است.

Nexus-5-Review-in-Farnet-12

در نور کم، فوکوس خودکار با سرعت پایین‌تری انجام می‌پذیرد و نویز زیادی بر روی عکس‌ها مشاهده می‌شود و جزئیات آنچنان که باید و شاید کافی نیست. رابط کاربری دوربین نکسوس 5 در مقایسه با پرچمدارهای موجود که برنامه خاصی برای دوربین‌های خود تدارک دیده‌اند عملا حرفی برای گفتن ندارد و چیزی جز آنچه که گوگل به صورت اولیه در اندروید تدارم دیده مشاهده نمی‌کنید اگر چه اوضاع با آپدیت به اندروید 4.4.2 بهتر شده است. دوربین 1.3 مگاپیکسلی تماس‌های ویدئویی جلوی گوشی نیز عملکردی تقریبا برابر با آن چیزی دارد که از این دوربین انتظار دارید. در ادامه می‌توانید تصاویر گرفته شده با دوربین نکسوس 5 را در اندازه واقعی مشاهده کنید.

نتیجه‌گیری:

از ابتدای عرضه نکسوس 5 گوگل، به طور کل قیمت نکسوس 5 برگ برنده این گوشی در مقایسه با سایر گوشی‌های موجود در بازار بود. اما این چیزی نیست که حداقل فعلا در بازار کشور ما رعایت شده باشد. در واقع قیمت جهانی نکسوس 5 به قدری مناسب است که به راحتی شما رابرای خرید یک گوشی با چنین سخت‌افزار و نرم‌افزاری مجاب کند اما حداقل فعلا شاهد چنین قیمت متناسب با قیمت جهانی حداقل در بازار ایران نیستیم وشاید اگر کمی صبر پیشه کنید با خارج شدن گوشی از حاشیه داغ بازار این قیمت متعادل‌تر شود.

Nexus-5-Review-in-Farnet-13

نکسوس 5 به تراشه‌ای مجهز است که از جهات بسیاری، بسیار قدرتمندتر از رقباست. ضمن اینکه پشتیبانی خوب گوگل از سری نکسوس و دریافت سریع آپدیت‌ها را نیز نباید فراموش کنید و این اطمینان را خواهید داشت که این گوشی حداقل تا دو سال دیگر آخرین نسخه‌های اندروید را در اولین نوبت دریافت خواهد کرد. قابلیت‌های جدید در اندروید 4.4 کیت کت نیز قابل چشم‌پوشی نیستند.

اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، از لحاظ طراحی و ظاهر، نکسوس 5 بهترین گوشی موجود در بازار نیست. عملکرد باتری گوشی‌های رقیب نیز بهتر بوده و گزینه‌هایی مانند فضای ذخیره‌سازی اضافی ( با استفاده از مموری کارت) و عملکرد بهتر دوربین را نیز می‌توان به امکانات و قابلیت‌های گوشی‌های برندهای رقیب اضافه کرد. نکسوس 5 گزینه‌ای مناسب برای کاربرانی است که قصد دارند از تجربه اندروید خالص به همراه کیفیت خوب صفحه نمایش با پرداخت مبلغی منصفانه بهره ببرند!

نکته جالب اینکه با قیمتی که اکنون (دی ماه 92) نکسوس 5 در بازار ایران دارد، گوشی جی 2 ال‌جی گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد مخصوصا اینکه به زودی آپدیت آخرین نسخه اندروید را دریافت خواهد کرد.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

10 نظر برای این مطلب
  1. جواد می‌گوید

    گوشی نکسوس خیلی عالیه اینترنتش خیلی قویه

  2. fatemeh می‌گوید

    با سلام خدمت دوستان عزیز
    لطفا منو راهنمایی کنید من میخوام گوشی بخرم و بین نکسوس 5 و الجی ج 4 موندم کدومو بخرم

  3. ابراهیمی می‌گوید

    گوشی نکسوس ۵من هر دو سه روز دوربین
    از کار می افتد وباید گوشی را خاموش وروشن کنم تا دوربین کار کند،،شرکت ال جی این نقص را به برنامه گوگل مربوط میداند ولی من این گفته را درست نمیدانم
    این مشکل مرا به این گوشی بدبین کرده و من اندروید5-5 را هم نصب کردم

  4. کسری دادگر می‌گوید

    درمور باطری و اینکه ۲۳۰۰mA/h بطور محسوسی در عملکرد باطری وتخلیه شارژ زودتراز گوشیهای همرده با شماهم نظرم.
    ۲۵۰۰mA/h کارابی بهتری داشت.
    من از ظاهر بسیار شیک و با اصالتnexus 5 بسیار راضی هستم .(گوشی من سفیده ولی اگه رنگ قرمزش رو پیدا میکردم حتمت اونو مبخریدم حتی صدوپنجاه یا دویست هزار بیشتر از سفید) .
    keboard Google را از قلم انداختیدکه متاسفانه اصلا قابل مقایسه با Samsung Galaxy Young هم نیست که ۱/۴ قیمت nexus 5 روهم نداره چه برسه به مدلهای بالاتر Samsung.
    سپاسگذارتون میشم اگه keboard نزدیک براحتی Samsung معرفی کنید برای دانلود استفاده در nexus 5 .
    آرزوی پیروزی و سربلندی برای مجموعه
    « فارنت » دارم .

  5. Amir می‌گوید

    البته در مورد سیستم عامل
    من اکثر تغییراتی رو که اندروید 4.4
    گوگل پیدا کرده
    در نسخه 4.1 اندروید گوشی سونی خودم دیدم
    به غیر از نوار مشکی بالا
    مطمئنا اندروید هایی که سونی برنامه نویسی میکنه
    خیلی از سامسونگ و اچ تی سی و گوگل بهتره
    سادگی رو خیلی مورد توجه قرار میده
    که مهم ترین نکته هست

  6. هادی می‌گوید

    عالی بود

  7. كيانوش می‌گوید

    خسته نباشید خیلى مفید بود

  8. مهرداد می‌گوید

    سلام
    نکسوس ۵ اصلا قرار نیست با مثلا جی ۲ یا گلکسی اس ۴ رقابت کنه. گوگل این گوشی رو به عنوان یک گوشی باصرفه اقتصادی عرضه کرده و نه برای رقابت سخت افزاری..

    1. محمد می‌گوید

      تو بررسی که یک هفته پیش از سایت های خارجی داشتم فهمیدم که نکسوس کاملا قابل رقابت با s4 و iphone 5 و سایر گوشی های نسل قبل هست و در اکثر موارد جلوتر از اونهاست در صورتی که قیمت کمتزی داره
      با دیدن نمونه عکس هایی که نکسوس گرفته فهمیدم که دوربینش به مراتب از s4 و iphone 5 و حتی 5s بهتر است

      مقایسه دوربین نکسوس5 و iphone 5
      http://faman.ir/videos/Qp6clWG-b5c/index.php?time=6:13

      مقایسه دوربین نکسوس5 و s4
      http://faman.ir/videos/s-6AszlQIIs/index.php?time=7:32

      مقایسه سرعت نکسوس 5 و iphone 5s
      http://faman.ir/videos/UPk1B1bxUPg/index.php?time=3:45
      (با توجه به قیمت که بیشتر از نیم میلیون، 5 اس گرونتر هست سرعت نکسوس 5 خیره کننده هست)

  9. منصور می‌گوید

    سلام
    فارنت مثل همیشه عالی بود. منتظر بودم بررسی این گوشی رو همین هفته تو فارنت بخونم. متشکرم