چگونه بدون روت کردن گوشی از برنامه‌ها، پیامک‌ها و تماس‌های خود در اندروید بک‌آپ بگیریم؟

آیا برای شما هم پیش آمده که در هنگام ریست کردن گوشی اندرویدی خود مجبور به پاک نمودن تمامی اطلاعات خود شوید؟ و یا اینکه گوشی جدیدی خریده‌اید و نیاز دارید تا اطلاعات را از گوشی اندرویدی قدیمی خود به گوشی جدید منتقل کنید؟ علی‌رغم تمام صحبت‌هایی که این روزها در خصوص دردسرساز بودن این فرایند می‌شود، باید گفت که این کار یعنی بکاپ گرفتن از گوشی اندرویدی شما چندان هم سخت نیست.

17

دردسر شما زمانی آغاز می‌شود که پیامک‌های قدیمی را بر روی گوشی جدید خود نداشته باشید و یا اینکه اطلاعات تماس شما پاک شده باشد و بدتر از همه این که شماره یکی از مشتریان مهم شما به گوشی جدید منتقل نشده باشد. در نظر بگیرید که بازی مورد علاقه خود را بر روی گوشی قدیمی تا مراحل بالا انجام داده‌ و امتیاز‌های زیادی کسب نموده‌اید اما قادر به انتقال این امتیاز‌ها به گوشی‌ جدید خود نباشید. اینجاست که بکاپ گرفتن از گوشی اندرویدی شما به دغدغه اصلی شما تبدیل می‌شود.

بدترین مورد در خصوص پشتیبان گرفتن از اطلاعات این است که شما می‌دانید برای یکسری از اطلاعات مهم پشتیبان تهیه نکرده‌اید اما نمی‌دانید این اطلاعات در کجا ذخیره شده‌اند و زمانی متوجه می‌شوید که دیگر برای پشتیبان‌گیری دیر شده است. در مطلب زیر قصد داریم تا نحوه پشتیبان‌گیری از اطلاعات و بکاپ گرفتن از گوشی اندرویدی مربوط به نرم‌افزارها، پیامک‌ها، گزارش تماس‌های تلفنی و حتی کلمات پیشنهاد شده در قسمت صفحه کلید را آموزش دهیم، اقداماتی که آسان به نظر می‌رسد اما انجام دادن آنها حیاتی است.

1- دانلود و نصب برنامه هلیوم

برایبکاپ گرفتن از گوشی اندرویدی نیاز نیست خود را به زحمت انداخته و گوشی را روت نمایید، فقط کافی‌است مراحلی را که ذکر می‌شود یکی پس از دیگری انجام دهید.

Helium-app-01در اینجا برای گرفتن پشتیبان از اطلاعات نرم‌افزارهای نصب شده و همچنین بانک اطلاعاتی لغات پیشنهادی در قسمت صفحه کلید از نرم افزار Koushik’s Helium استفاده خواهیم کرد. (در قدیم این نرم افزار را به نام Carbon شناخته می‌شد.) پس از دانلود و نصب نرم‌افزار اندرویدی هلیوم از شما درخواست می‌شود تا گوشی اندرویدی خود را از طریق کابل میکرو یو اس بی به کامپیوتر متصل نمایید.

2- فعال کردن USB Debugging

پس از اتصال گوشی به کامپیوتر، هلیوم از شما درخواست می‌کند تا قابلیت USB Debugging را از قسمت Developers Option فعال نمایید.

Helium-app-02

برای انجام این مورد باید به قسمت setting رفته و گزینه About phone را انتخاب نمایید، در اینجا بر روی Build Number هفت بار با انگشت اشاره نمایید.  سپس به قسمت Developer Option رفته و گزینه USB Debuggingرا فعال نمایید.

Helium-app-03

همان طور که در تصویر نمایش داده شده است، با درخواست RSA Key Fingerprint موافقت کنید.

3- اجرای برنامه بکاپ گوشی اندرویدی هلیوم بر روی کامپیوتر

در مرحله بعدی هلیوم از شما درخواست می‌کند تا این نرم‌افزار را بر روی کامپیوتر خود اجرا نمایید. نسخه کامپیوتر نرم‌افزار هلیوم را دانلود کرده و مراحل نصب آنرا انجام دهید.

Helium-app-04

بعد از اتمام نصب، هلیوم را اجرا نمایید. نرم‌افزار گوشی شما را شناسایی خواهد کرد، (اگر این اتفاق صورت نگرفت، کافی است درایور مربوط به گوشی خود را از اینجا دانلود کنید.) سپس می‌توانید از اطلاعات خود به راحتی پشتیبان تهیه کنید.

4- بکاپ گرفتن از اطلاعات مورد نیاز گوشی اندرویدی

در اینجا به سادگی قادر خواهید بود تا با انتخاب چک ‌مارک مربوط به نرم‌افزار مورد نظر، از آن پشتیبان تهیه کنید. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید قسمت پیامک‌ها و بانک اطلاعاتی کلمات پیشنهادی مربوط به قسمت صفحه کلید در بالا قرار گرفته اند.

Helium-app-05

گزینه Backup را انتخاب کرده و مسیر فایل پشتیبان مورد نظر را بر روی کامپیوتر خود مشخص نمایید. (امکان ذخیره سازی بر روی فضای ابری نیز وجود دارد اما برای اینکار باید نسخه کامل نرم‌افزار را خریداری کنید.) به همین سادگی از اطلاعات شما پشتیبان گرفته شد!

5- ذخیره بکاپ گوشی اندرویدی بر روی کامپیوتر

توصیه می‌کنیم که یک نسخه کپی از پشتیبان گرفته شده بر روی هارد کامپیوتر خود نگه دارید، این کار به سادگی با فعال کردن گزینه Pc download در نرم‌افزار هلیوم انجام می‌شود.

Helium-app-06

با این کار یک آدرس آی پی مشخص اختصاص داده می‌شود و شما می‌توانید از طریق مرورگر کامپیوتر خود در همان شبکه ارتباط برقرار کنید. همچنین می‌توانید از هلیوم به عنوان مرورگر فایل‌های خود برای آپلود فایل‌های مورد نظر به شبکه‌های ابری به صورت دستی نیز استفاده کنید.

6- بازگرداندن و استفاده از بکاپ گوشی اندرویدی

بسیار خب، زمان بازگرداندن تمامی پیامک‌های شما بر روی گوشی جدید فرا رسیده است. به لطف نرم‌افزار کوچک فوق‌العاده‌ای که دانلود کرده‌اید، می‌توانید این‌کار را به سادگی انجام دهید.

Helium-app-07

همان‌طور که در تصویر نمایش داده شده است، برای این کار کافی است تا بر روی چند قسمت مختلف کلیک نمایید. دقت داشته باشید که پشتیبان شما به کدام قسمت منتقل می‌شود، توصیه می‌شود تا نام فایل پشتیبان را نیز تغییر دهید چرا که ممکن است بخواهید یک نسخه کپی از فایل پشتیبان را بر روی کامپیوتر و یا شبکه‌های ابری ذخیره نمایید. بازگرداندن فایل پشتیبان به راحتی نصب مجدد نرم‌افزار بر روی گوشی جدید است، تنها باید مکان فایل ‌Backup.xml خود را مشخص نمایید.

پس از بازگردانی پیامک‌ها، نوبت به بازگردانی تاریخچه تماس‌ها می‌رسد. این کار نیز با یک نرم‌افزار مشابه که در اینجا لینک دانلود آن قرار داده شده است، انجام می‌شود.

Helium-app-08

مراحل بازگردانی تاریخچه تماس‌ها کاملا مشابه مورد قبلی است، ظاهر و عملکرد هر دو نرم افزار کاملا مشابه یکدیگر می‌باشد. در خاتمه یک‌بار دیگر نیز تاکید می‌کنیم که توجه داشته باشید تا یک نسخه کپی از فایل پشتیبان بر روی کامپیوتر و یا شبکه‌های ابری ذخیره نمایید.

Source: Phonearena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

17 نظر برای این مطلب
  1. امین می‌گوید

    باسلام چگونه میشه از یادداشتهای اندروید بک آپ گرفت؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      منظورتون دقیقاً کدوم اپلیکیشن کدوم گوشیه؟ خود اندروید اپلیکیشن یادداشت نداره

  2. علی می‌گوید

    چگونه درایوره گوشیمان را دانبود کنیم منظورتون چیست؟

  3. حسن می‌گوید

    من وقتی درایو دانلود میکنم نصب میشه اما میرم تو هلیوم هم با کامپیوتر و هم گوشی اما تو کامپیوتر علامت تیک نمیاد و تو گوشی همانجا گیر میکنه میگه هلیوم رو در کامپیوتر باز کن من چکار کنم

  4. مبین می‌گوید

    چگونه بکاپ تلگرام رو روی گوشی جدید بریزیم

  5. میلاد می‌گوید

    سلام من گوشیم هواوی مدل هنور بروز رسانی گوشی اومده بود من بروزش کردم بعد ک بروزش تمام شد گوشی خاموش شد دیگه بالا نیامد از چی می تونه باشه مرسی

  6. مریم می‌گوید

    سلام متاسفانه اشتباهی خیلی از عکسای واتس اپو و عکسایی که با دوربین گوشیم گرفتم پاک کردم.چطور بازگردانی کنم؟!و با چه برنامه ای از عکسام بک اپ بگیرم.

  7. مریم می‌گوید

    سلام من صفحه لمسی گوشیم شکسته و کار نمی کنه آیا میشه با اتصال به کام÷یوتر دفتر چه تلفنش را بک آپ بگیرم
    خیلی کمک لازم دارم

    1. حسن کریمی می‌گوید

      در صورتی که گوشی شما پورت HDMI داره میتونین به یه تلویزیون یا نمایشگر مجهز به این قابلیت وصلش کنین و اگه از OTG پشتیبانی میکنه دستگاهتون با یک ماوس عملیات پشتیبان گیری رو انجام بدین. در غیر اینصورت برنامه MyPhoneExplorer که یه رابط کاربری دسکتاپ برای گوشیتون هست رو نصب و پشتیبان بگیرین. نهایتا همونطور که میدونین راه حل نهایی تعویض صفحه‌نمایش شکسته است.

  8. melina می‌گوید

    Salam.bebakhshid.barnameye clean master y ghesmate clean junked file darre eshtebah ono zadam va hameye axa v filmam pak shod.am masalan to conversation gallery im bazi az axa monde.mikkham bebinam rahi dare axa bargarde?!kheili baram moheme.

    1. محسن صحافی می‌گوید

      لطفا فارسی بنویسید تا باعث زحمت بقیه نشید.. یه سری برنامه بازیابی عکس هست که می تونید استفاده کنید البته بهتره کار رو به متخصص و البته آدم معتمد بسپارید..

  9. armin می‌گوید

    سلام
    آیا این روش در اندوروید 4.2.2. کیت کت قابل استفاده هست؟
    در ضمن آیا از لیست شماره ها (مثلا شماره فلان شخص 0935…….) هم بک آپ میگیره؟
    فکر کنم تو گوشیم ویروس رفته و باید کاملا همه چیز را پاک کنم

  10. محمد می‌گوید

    سلام من میخوام از بازیم بک آپ بگیرم تا حالا خیلی راهها رو امتحان کردم ولی نشده ممنون میشم اگه کمک کنین

  11. مسعود می‌گوید

    اینجا فقط پیامک ها و تماس ها رو گفتید پس برنامه ها چی؟

  12. fery می‌گوید

    آقا یک سوال دیگه،راهی هست بدون روت کردن گوشی از efs بشه بکاب گرفت.

  13. fery می‌گوید

    “دقت داشته باشید که پشتیبان شما به کدام قسمت منتقل می‌شود، توصیه می‌شود تا نام فایل پشتیبان را نیز تغییر دهید چرا که ممکن است بخواهید یک نسخه کپی از فایل پشتیبان را بر روی کامپیوتر و یا شبکه‌های ابری ذخیره نمایید. بازگرداندن فایل پشتیبان به راحتی نصب مجدد نرم‌افزار بر روی گوشی جدید است، تنها باید مکان فایل ‌Backup.xml خود را مشخص نمایید.”
    من این قسمت و نفهمیدم.میشه بیشتر توضیح بدید.منظور از مکان فایل Backup را مشخص نمایید چیه؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      این فایل همون فایل پشتیبانی هست که از فایل های مورد نظرتون میسازید