محققان سوئیسی مکعبی ساخته‌اند که می‌نشیند، راه می‌رود و می‌پرد!

محققین مرکز فدرال تحقیقات تکنولوژی زوریخ با استفاده از چندین سنسور ساکن (اینرسی) و قسمتی که دائما در حال چرخش است و درون یک مکعب ۱۵ سانتیمتری قرار داده شده، امکان حرکت به صورت خودکار را به این مکعب عجیب و غریب داده‌اند.

0

فارنت: بله درست متوجه شدید، این مکعب فلزی واقعا می‌تواند بر روی سطوح مسطح راه برود. محققین مرکز فدرال تحقیقات تکنولوژی زوریخ با استفاده از چندین سنسور ساکن (اینرسی) و قسمتی که دائما در حال چرخش است (این قسمت را چرخ‌های واکنش‌گرا نام‌گذاری کرده‌اند.) و درون یک مکعب ۱۵ سانتیمتری قرار داده شده است (نام مستعار این مکعب را کیوبلی Cubli گذاشته‌اند.) امکان حرکت به صورت خودکار را به این مکعب عجیب و غریب داده‌اند.

cubli-balancing-cube

زمانی که یک و یا تعداد بیشتری از چرخ‌های واکنش‌گرایی که سنگینی مکعب بر روی آن ویا آنها واقع شده است به طور ناگهانی متوقف شوند، مکعب به سمت لبه‌های دیگر خود پرش خواهد کرد، البته این اتفاق به لطف نیروی گریز از مرکز میسر می‌شود. هنگامی که مکعب واژگون شد، چرخ‌های واکنش‌گرا مانند ژیروسکوپ (ژیروسکوپ وسیله‌ای برای اندازه‌گیری و یا حفظ جهت می‌باشد.) عمل کرده تا طرز قرار گیری مکعب حفظ شود.

در مواقعی که چرخ دیگر از حرکت باز‌ می‌ایستد مکعب به صورت جالبی نیروی جاذبه را نقض می‌کند و به سمت بالا قرار می‌گیرد، تا تعادل خود را تنها بر روی یکی از هشت ضلع خود نگه دارد. با تکرار این مراحل، مکعب ما می‌تواند به آرامی بر روی سطوح صاف جهش داشته باشد.

محققین سوئیسی معتقد هستند که اختراع آنها می‌تواند به کشفیات در سیارات مختلف کمک کند. با تمام اهداف بلند مرتبه‌ای که برای این مربع کوچک در نظر گرفته شده است، مسئولین آزمایشگاه از این دستگاه هنوز به عنوان اسباب بازی مدرن یاد می‌کنند.

Source: Engadget

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.