با 5 جانشین شایسته برای فتوشاپ آشنا شوید!

به جرات می‌توان گفت فتوشاپ در زمینه روتوش، ویرایش و ایجاد تصاویر در بازار حرف اول را می‌زند. اگر چه بیشتر مردم از این ابزار استفاده می‌کنند، اما امکانات زیاد فتوشاپ ممکن است برای خیلی از کاربران دست و پاگیر باشد و استفاده از آن برای بسیاری از کاربران دشوار باشد.

13

فارنت: به جرات می‌توان گفت فتوشاپ در زمینه روتوش، ویرایش و ایجاد تصاویر در بازار حرف اول را می‌زند. اگر چه بیشتر مردم از این ابزار استفاده می‌کنند، اما امکانات زیاد فتوشاپ ممکن است برای خیلی از کاربران دست و پاگیر باشد و استفاده از آن برای بسیاری از کاربران دشوار باشد. از طرف دیگر اگر چه ما در ایران به طور معمول از نسخه رایگان فتوشاپ استفاده می‌کنیم که البته دردسرهای خود را دارد اما این نرم‌افزار به طور رایج از لحاظ قیمت نیز نرم‌افزار گران قیمتی است. در هر صورت خوشبختانه جایگزین‌های قدرتمندی به عنوان جایگزین فتوشاپ وجود دارد که امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

Photoshop-CS6-User-Interfaceدر این مطلب با ۵ جانشین شایسته برای فتوشاپ آشنا می‌شوید. ترتیبی که در ذیل برای معرفی نرم‌افزارها آمده به معنای برتری آنها به یکدیگر نیست.

برنامه GIMP (عرضه شده برای Win/OS X/Linux )

نرم‌افزار  GNU Image Manipulation Program که با نام GIMP نیز شناخته می‌شود یکی از ابزارهای شناخته شده‌ و محبوب ویرایش تصاویر می‌باشد. این ابزار به طرز باورنکردنی قدرتمند است و بسیاری از امکانات فتوشاپ را داراست، شما می‌توانید GIMP را بر روی سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس اجرا نمایید.

GIMP

البته استفاده از این نرم‌افزار جایگزین فتوشاپ کاملا رایگان می‌باشد. محیط نرم‌افزار کاملا شخصی سازی می‌شود و شما می‌توانید ابزارهای پرکاربرد را در دسترس خود نگه دارید. با قابلیت ویرایش تصاویر به راحتی می‌توانید آنها را روتوش نمایید.

بیشتر افرادی که از GIMP استفاده می‌کنند این نرم‌افزار را به خاطر رایگان بودن آن می‌ستایند اما بسیاری از کاربران از مشکلات رابط کاربری و همچنین عملکرد بد نرم‌افزار شکایت دارند. متاسفانه مشکلات گزارش شده حقیقت دارد و اگر پیشینه ذهنی از نرم‌افزارهای ویرایش تصویر نداشته باشید، آشنایی با محیط نرم‌افزار برای شما دشوار خواهد بود. عده‌ای از کاربران عاشق این نرم‌افزار هستند، بعضی دیگر هم از آن متنفرند، اما همگی به این نکته اذعان دارند که چنین امکاناتی در هیچ نرم‌افزار ویرایش تصویر رایگانی وجود ندارد.

برنامه Pixelmator عرضه شده برای سیستم عامل OS X

‌می‌توان Pixelmator را نرم‌افزاری با ابزارهای زیاد جهت ویرایش تصاویر برای سیستم‌عامل OS x نامید، این نرم‌افزار برای شما 30$ هزینه دربر خواهد داشت، اما دیده شده است که در بسته‌های نرم‌افزاری به همراه سایر نرم‌افزارها نیز به فروش می‌رسد و بنابراین می‌توانید این نرم‌افزار را به قیمت ارزان‌نیز خریداری نمایید.

Pixelmator

Pixelmator به طور قابل ملاحظه‌ای قدرتمند است، لایه‌های متعدد، ابزارهای ویرایش و موتور قابل انطباق که می‌تواند میان ابزار مناسب به راحتی تغییر کند؛ باعث شده است رابط کاربری این نرم‌افزار که برای OS X طراحی شده، به راحتی شخصی سازی شود. قابلیت ویرایش و روتوش عکس و تصاویر نیز در این نرم‌افزار گنجانده شده است.

 بنابر این اگر به دنبال ابزاری برای تمیز و پاک کردن عکس‌های خود قبل از ارسال آنها به اینترنت هستید و یا اینکه اگر قصد چاپ کردن آنها را دارید، می‌توانید این نرم‌افزار را با قیمتی کمتر از فتوشاپ خریداری نمایید.

البته ابزارهایی نظیر Destructive editing, Chennel support و یا Adjasment layers را نمی‌توان در Pixelmator یافت و کاربرانی که با این ابزارها کار‌ میکنند چاره‌ای به جز استفاده از فتوشاپ ندارند. طرفدارانی که از قابلیت‌هایی نظیر پشتیبانی از فرمت RAW و سایر امکانات این ‌نرم‌افزار طرفداری می‌کنند، قیمت Pixelmotor را نیز باید در نظر بگیرند. البته از آنجایی که این نرم‌افزار تنها برای سیستم‌عامل مک طراحی شده‌ است، کاربران ویندوز و لینوکس شانسی برای استفاده از آن ندارند.

برنامه Paint.NET عرضه شده برای ویندوز

می‌توان گفت Paint.net یکی از نرم‌افزارهای مورد علاقه ما برای ویرایش تصاویر است. امکان ویرایش لایه‌‌ها، شخصی سازی رابط کاربری، فضای زیاد بر روی صفحه نمایش برای کار با تصاویر و همچنین ابزار‌های زیادی که در خدمت شما برای ویرایش تصاویر قرار دارند به همراه قابلیت برگشت به حالت قبلی (Undo) به صورت بی‌نهایت، فیلترهای بسیار زیاد و انجمنی از کاربران علاقه‌مند را می‌توان از دلایل مورد استقبال قرار گرفتن این نرم‌افزار دانست.

Paint.NET

از طرف دیگر Paint.net کاملا رایگان است و بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند تا تصاویر خود را قبل از انتشار در اینترنت ویرایش نمایند، اندازه تصاویر خود را تغییر دهند و یا اقدامات اولیه ویرایش تصویر را انجام دهند، امکانات این نرم‌افزار نیز بیشتر از نیاز آنهاست البته این نرم‌افزار کاملا رایگان می‌باشد. امکانات این نرم‌افزار به اندازه فتوشاپ و یا GIMP کامل نیست اما می‌توان گفت که در بیشتر مواقع نیازی به استفاده از امکانات حرفه‌ای فتوشاپ نمی‌باشد.

بیشتر کاربران Paint.net منو‌های ساده و واضح آنرا دوست دارند. البته کاربران حرفه‌ای ممکن است بعد از مدتی از محدودیت‌های موجود در این نرم‌افزار شکایت کنند، کاربران حرفه‌ای بهتر می‌دانند که کدامین نرم‌افزار بهترین امکانات را در اختیار آنها قرار می‌دهد! برای کاربرانی که دنبال نرم‌افزاری هستند تا ویرایش‌های مربوط به عکس دلخواه خود را به راحتی و با سرعت انجام دهند و از طرف دیگر برای خرید نرم‌افزار نیز هزینه‌ای پرداخت نکنند Pain.net گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.

برنامه Adobe Photoshop Lightroom عرضه شده برای سیستم‌عامل‌های Windows/OS X

از لحاظ عکاسی می‌توان گفت که Lightroom به دلیل اینکه به صورت اختصاصی برای عکاسان طراحی شده است، در میان نرم‌افزارهای جایگزین فتوشاپ گزینه‌ مناسبی می‌باشد، البته این نرم‌افزار امکانات زیادی نیز برای روتوش و ویرایش تصاویر قبل از چاپ در اختیار عکاسان قرار می‌دهد. با Lightroom می‌توانید رنگ عکس‌های خود را اصلاح کنید، اشیا و یا افراد را از تصاویر خود حذف کرده و عکس‌های گرفته شده را مرتب و منظم کنید.

Adobe-Photoshop-Lightroom

البته Lightroom قسمتی از مجموعه نرم‌افزاری Adobe Creative Cloud suite می‌باشد اما شما می‌توانید این نرم‌افزار را به صورت جداگانه نیز خریداری نمایید و یا اینکه مجموعه را به صورت کامل خریداری کنید. نسخه کامل این نرم‌افزار ۱۴۹ دلار قیمت دارد اما می‌توانید آنرا در حراجی‌ها با قیمت مناسب‌تری نیز تهیه کنید.

ممکن است عکاسان حرفه‌ای به دنبال ابزاری کامل نظیر فتوشاپ برای ویرایش تصاویر خود باشند اما بسیاری از کاربران استفاده از نرم‌افزاری را که مختص ویرایش تصاویر ساخته شده است ترجیح می‌دهند.

برنامه تحت وب Pixlr Editor

این نرم‌افزار در واقع قسمتی از مجموعه نرم‌افزاری Pixlr app می‌باشد. Pixlr Editor ابزاری کارآمد برای ویرایش تصاویر است که از طریق اینترنت در دسترس می‌باشد. تنظیمات مربوط به لایه‌ها، فیلترها و افکت‌های عکاسی به همراه امکانات اولیه نظیر چرخش و تغییر اندازه تصاویر و چندین قابلیت دیگر را می‌توان از توانایی‌های این نرم‌افزار ذکر کرد.

Pixlr-Editor

این نرم‌افزار مانند سایر رقبای جایگزین فتوشاپ در بسته‌های نرم‌افزاری قرار ندارد و از امکانات زیادی نیز برخوردار نیست اما رایگان است و می‌توانید آنرا به راحتی از طریق مرورگر اینترنتی خود اجرا نمایید و اگر در شرایطی باشید که به نرم‌افزارهای ویرایش عکس دسترسی نداشته باشید، تصاویر خود را به راحتی و با اتصال به اینترنت می‌توانید ویرایش نمایید.

کاربران این نرم‌افزار معتقد هستند که Pixlr Editor تقریبا تمام مواردی که نرم‌افزارهای معمولی ویرایش تصویر انجام می‌دهند را داراست، از طرف دیگر کاربران حرفه‌ای ادعا می‌کنند که این نرم‌افزار کاستی‌های زیادی دارد.به نکته مهم دیگری که در خصوص Pixlr Editorمی توان اشاره کرد این است که به دلیل قابل اجرا بودن این نرم افزار از طریق اینترنت، امکان اجرا شدن بر روی هر سیستم عاملی را داراست. شما به راحتی می‌توانید وارد حساب کاربری خود در این نرم‌افزار شده و حتی کار‌های انجام شده خود را برای ویرایش‌های بعدی ذخیره نمایید.

البته نرم‌افزار Google Picasa نیز امکاناتی برای ویرایش تصاویر و همچنین دسته‌بندی آنها دارد. یکی دیگر از نرم‌افزارهایی که در لیست ما به‌ آن اشاره نشد SumoPaint می‌باشد که بر روی تمامی‌ سیستم‌های عامل اجرا می‌شود و از امکانات خوبی برای ویرایش تصاویر برخوردار است.  نظر شما در خصوص نرم‌افزارهایی که معرفی شد چیست؟  نرم‌افزاری سراغ دارید که در لیست ما معرفی نشده باشد؟ در نظر داشته باشید که این ۵ نرم‌افزار بر اساس نظرات کاربران لیست شده‌اند.

Source: LifeHacker

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

13 نظر برای این مطلب
  1. محمدرضا می‌گوید

    جانشین شایسته ؟؟؟
    فقط و فقط Photoshop

  2. دانیال بهزادی می‌گوید

    گیمپ واقعاً عالیه. نباید فراموش کرد که گیمپ هم به سنّت سایر نرم‌افزارهای ازاد در مجموعه‌ی کاربردی خودش ظاهر می‌شه و هم‌چنین دارای پلاگین‌های بسیار زیادیه که به صورت جداگونه روش نصب می‌شن. پس انتظار نداشته باشید با نصب فقط خود گیمپ بتونید همه‌ی کارهایی که با فوتوشاپ می‌کنید رو انجام بدید. ولی با نصب گیمپ به همراه پلاگین‌هاش و هم‌چنین برنامه‌های مکمّل اینک‌اسکیپ و بلندر و لینک کردن اون‌ها با هم‌دیگه می‌شه به قدتی بسیار بش‌تر از فوتوشاپ هم دست پیدا کرد

  3. امیر حسین می‌گوید

    دوستان photo impact رو فراموش نکنید.

  4. mina می‌گوید

    سلام
    من دنبال یه فیلتر یا پلاگین هستم برای فتوشاپ که عکس صورت یا تصاویر پرسنلی را به نقاشی تبدیل کنه
    منظورم یه نقاشی به مداد رنگی هست
    خود فتوشاپ چندین پلاگین داره اما اکثر ابرنگ هستند و تصویر رو خیلی زشت میکنند
    خواهش میکنم اساتید محترم در صورتی که پلاگین نقاشی با مدادرنگی رو برای فتوشاپ یا هرکدام از نرم افزارهای ادیتور عکس میشناسند معرفی کنند
    باز هم تاکید میکنم من بدنبال پلاگینی هستم که تصاویر را تبدیل به نقاشی کنه نقاشی که با مداد رنگی ترسیم شده باشه
    با تشکر

    1. مهرداد گرامی می‌گوید

      دوست عزیز پلاگین هایی مثل Topaz clean یا Redfield هستند که شاید تا حدودی منظور شما رو برآورده کنند ولی من به شما نرم افزار ( نه پلاگین) بنام Dynamic Auto Painter رو معرفی میکنم که فوق العاده است ، سبکهای مختلف نقاشی مثل مداد رنگی یا ابرنگ رو بسیار زیبا و حرفه ای روی عکس اٍعمال میکنه.

      1. مینا می‌گوید

        سلام
        ممنون از راهنمایی شما
        اما من بیشتر بدنبال همون پلاگین هستم نه نرم افزار
        چون کار با پلاگینها بسیار راحت تره تا با یه نرم افزار جدید
        وقتی صحبت از نرم افزار میشه فراگیری کار با نرم افزار پیش میاد که خود بخود مدت زمان زیادی رو میطلبه تا بایه نرم افزار بشه اشنا شد
        اما پلاگین ها چندان مشکلی ندارند و خوب چون در یک محیط اشنا مثه فتوشاپ اجرا میشن کار کردن با اونها بسیار راحت تره
        بهر حال ممنون از لطف شما

  5. hadi می‌گوید

    درسته که با فتوشاپ قابل مقایسه نیست ولی برای افرادی که از فتوشاپ سر در نمیارنو دنبال یه برنامه راحت هستن پیشنهاد بدی نیس

  6. مهدی می‌گوید

    باور کنید هیچ کدوم از اون نرم افزارا به گرد پای فتوشاپ هم نمی رسن. حتی اگه مجبور شیم پولی فتوشاپ رو استفاده کنیم بازم می ارزه.

  7. رها می‌گوید

    فکر میکنم جواد در بالا کامل جواب داد
    واقعا یه ادم باید احمق باشه با وجود فتوشاپ کری ایتو کلاد و مستر کالکشن 6 بره سراغ لایت روم و یا پیکسل ماتر
    حداقل من این دوتا رو که امتحان کردم اصلا توان برابری با فتوشاپ رو که ندارند هیچ رابط کاربری هم واقعا افتضاحه
    اصلا نمیشه این دوتا رو با فتوشاپ مقایسه کرد
    میزان مصرف رم در پیکسل هم بطور بسیار عجیبی روی مک بالاست تا حدی که برای کوچکترین کارها مصرف رم تا 2 گیگ هم میرسه در صورتی که در فتوشاپ 6 مصرف رم را برای طراحی تابلو 5متر در 1.20 با رزولیشن 150 در حالت CMYK هرگز ندیدم بالاتر از 500 مگ بره
    حالا نویسنده فارنت منظورش چیه از این معرفی و در تستهاش چی رو مقیاس قرار داده خدا داند
    که ایکاش حداقل بیشتر در مورد میزان مصرف و حجم و رابط کاربری هم توضیح میداد و فقط به معرفی ساده اکتفا نمیکرد

  8. جواد می‌گوید

    آدم باید روانی باشه که بره از بعضی از این برنامه ها استفاده کنه. لایت روم که مال خود ادوبیه. اون هیچی. ولی بقیه ش که استفاده از فیلترها و انجین فتوشاپه. تازه خود لایت روم هم برای اونایی که فتوشاپ کارن کاربردی نداره. چون خب چه کاریه توی فتوشاپ کار راحت و مناسبتر صورت میگیره. پس به واقع هیچکدوم جایگزین شایسته ای برای فتوشاپ نیستن. برای کسانی خوبن که فتوشاپ رو بلد نیستن و نمیخوان هم یاد بگیرن و میخوان با تکون دادن دو تا اهرم یه تصاویر خود به خود روتوش یا تنظیم رنگ و نور بشه. مرسی همگی.

    1. الهه می‌گوید

      کاملا موافقم. لایتروم استفاده آسونتر و غیرحرفه ای از فتوشاپه، بقیه برنامه ها هم فیلترها و توابعی ترکیبی از خود فتوشاپن و هیچ خلاقیتی توشون وجود نداره و دقیقا درست میگید که نمیتونن جانشینی شایسته باشن. شاید تکی خوب باشن، ولی وقتی فتوشاپ بلد باشی باید بی حوصله یا دل خوش باشی که از سایر برنامه ها استفاده کنی.

    2. من می‌گوید

      معلومه که تاحالا با جیمب کار نکردی شباهتش با فوتو بخاطر اونایی که فقط با فوتو اشنان ولی کارش حرف نداره دومن کورل درو بینت هم هست که مقابل ایلوسترتره ولی خیلیا (حرفه ایاش)ازش به جای فوتوشوب کار میکنن معمولن هم هرجی مشهور بشه دیکه به درد نمیخوره

    3. امیر می‌گوید

      نرم افزارهای مشابه و رایگان برای این معرفی میشن تا دیگه از نرم افزارهای دزدیده شده دیگران بصورت قفل شکسته استفاده نکنید ! میری سر کوچه سی دی فتوشاپ میخری 1000 تومن خبر نداری قیمت واقعیش 1000 دلاره چون قانون حمایت از حقوق تولیدکننده وجود نداره میشه راحت زحمت دیگران و دزدید و مفت مفت استفاده کرد!!!!!