۱۵ حقیقت جالب و شگفت‌انگیز در مورد ایستگاه فضایی بین‌المللی

آیا می‌دانستید ایستگاه فضایی می‌تواند با سرعت بسیار زیاد حرکت کند و فاصله میان زمین و ماه را در یک روز طی کند؟ بزرگی ایستگاه فضایی به اندازه فضاپیمای پرنسس لیا می‌باشد؟ و یا اینکه سه نفر سرنشین ایستگاه فضایی معادل ۳۲،۵۵۸ همبرگر بزرگ را در شش ماه مصرف می‌کنند؟

0

نخستین ماژول ایستگاه فضایی به نام Zarya موسوم به FGB  پانزده سال قبل و در 20 نوامبر سال 1998 میلادی به فضا پرتاب شد و اقامت نخستین مسافران آزمایشگاه تحقیقاتی فضایی در مدار زمین نیز از نوامبر دو سال بعد یعنی در سال 2000 میلادی آغاز شد.

International-Space-Station

در این مطلب به مناسبت پانزدهمین سالگرد آغاز به کار ایستگاه فضایی بین‌المللی به ۱۵ حقیقت شگفت‌انگیز در مورد این ایستگاه خواهیم پرداخت.

۱. ۱۳۶ مورد پرواز فضایی با هفت حالت مختلف برای پرتاب این ایستگاه فضایی صورت گرفته است.
۲. ایستگاه‌فضایی می‌تواند با سرعت ۷.۷۱ کیلومتر در ثانیه حرکت کند. این سرعت برای رفت و برگشت به ماه در یک روز کافیست.
۳. وزن ایستگاه فضایی تقریبا 453592 کیلوگرم با احتساب فضاپیماهای داخل ایستگاه است که این وزن معادل ۱۲۰ هزار گالن شیر پاکتی است.
۴. 12.8 کیلومتر کابل برای اتصال تجهیزات الکترونیکی داخل ایستگاه مصرف شده است. با این میزان کابل می‌توانید سشوار خود را در شهر نیومارک به برق زده و برق مصرفی را از نیویورک سیتی تامین کنید.
۵. ایستگاه فضایی سطحی با ابعاد یک زمین فوتبال آمریکایی دارد، این سطح برابر با ابعاد سفینه‌ای است که فضاپیمای پرنسس لیا را به فضا حمل کرده است.
۶. یک ایستگاه فضایی برای زندگی، فضایی به اندازه  یک خانه ۶ خوابه دارد.
۷. دو اتاق خواب، مکان ورزش و پنجره با نمای ۳۶۰ درجه، فضای زندگی این ایستگاه فضایی را تشکیل می‌دهد.
۸. ایستگاه فضایی، پایگاهی برای ماموریت فضایی سایوز، انجام ۳۷ عملیات فضایی برای شاتل‌ها، مکانی برای نگهداری سه فضا پیمای دراگون، چهار محموله فضایی HTV برای ژاپنی‌ها و چهار محموله فضایی ATV برای اروپایی‌ها بوده است.
۹. نتایج تمامی این تحقیقات در مکانی با ابعادی به اندازه یکصد کیوسک تلفن نگهداری می‌شود.
۱۰. سطح گیرنده‌های انرژی خورشیدی این ایستگاه میزان ۳۸،۴۰۰ فوت (۸۸ هکتار) مساحت دارد که این ابعاد معادل ۸ زمین بسکتبال است.
۱۱. بر اساس اطلاعات ناسا، ۵۲ کامپیوتر این ایستگاه فضایی را کنترل می‌کنند. ۱.۵ میلیون خط نرم‌افزار در حال اجرا بر روی ۴۴ کامپیوتر از طریق ۱۰۰ شبکه ۴۰۰ هزار سیگنال را به ایستگاه فضایی مخابره می‌کنند.
۱۲. فشار هوای داخلی ایستگاه ۳۲،۳۳۳ فوت است که معادل یک هواپیمای بویینگ ۷۴۷ است.
۱۳. خدمه این ایستگاه فضایی از سال ۲۰۰۰ تا کنون ۲۵ هزار وعده غذا مصرف کرده‌اند. هفت تن مواد غذایی برای سه فضانورد در ازای شش ماه مصرف می‌شود و این مقدار معادل ۳۲،۵۵۸ همبرگر بزرگ مک‌دونالد است.
۱۴. ۲۱۱ نفر از نقاط مختلف دنیا تا کنون از ایستگاه فضایی بازدید کرده‌اند.
۱۵. زمانی‌که عمر این ایستگاه فضایی به پایان خود نزدیک شود، این ایستگاه قرار است نقش پشتیبان را در سفر به مریخ، ماه و مشتری ایفا کند.
اما فراتر از تمام این حقایق شگفت‌انگیز، این ایستگاه فضایی یکی از بزرگترین پروژه‌های تحقیقاتی فضایی بوده است.

InternationalSpaceStation
ایستگاه فضایی را می‌توان سمبل پایان جنگ سرد و آغاز تفاهمات جهانی دانست. بر اساس اطلاعات ناسا، در پروژه ساخت این ایستگاه فضایی یکصد هزار نفر در آژانس‌های مختلف فضایی و بیش از ۵۰۰ پیمانکار از ۳۷ کشور مختلف همکاری داشته‌ و جمعا در ساخت این ایستگاه فضایی ۶۸ کشور دخیل بوده‌اند.
در نهایت آرزو می‌کنیم ایستگاه فضایی بتواند در برنامه‌های فضایی آینده به نقاطی از کهکشان سفر کند که تا کنون هیچ انسانی به آنجا سفر نداشته است.

Source: Gizmodo

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.