اولین نتایج قطری ها در پروژه تبدیل بیابان ها به مناطق سرسبز!

پروژه‌ای برای تبدیل نواحی بیابانی به مناطق سرسبز، از طریق به کارگیری تکنولوژی‌های مختلف و نهایتا تولید غذا، آّب قابل شرب، انرژی و سوخت که مدت‌ها پیش در قطر راه اندازی شده بود، در هفته جاری مورد ارزیابی قرار گرفت.

0

فارنت:  پروژه‌ای برای تبدیل نواحی بیابانی به مناطق سرسبز، از طریق به کارگیری تکنولوژی‌های مختلف و نهایتا تولید غذا، آّب قابل شرب، انرژی و سوخت که مدت‌ها پیش در قطر راه اندازی شده بود، در هفته جاری مورد ارزیابی قرار گرفت. این مجموعه فضای سبز که توسط SPF ( پروژه جنگل صحرایی) کلید خورده بود توانست در هر متر مربع، سالانه سه محصول به وزن 75 کیلوگرم بدهد. آماری که می‌توان با مزارع تجاری در اروپا مقایسه کرد. نکته مهم اینکه تولید این محصولات تنها با استفاده از نور خورشید و آب دریا صورت گرفته است. در این پروژه، آب دریا از طریق صفحاتی، مسیر پیش بینی شده را طی می‌کند تا با برخورد به باد باعث تولید هوایی خنک و مرطوب در مناطق مورد نظر برای پرورش گیاهان شود. در سوی دیگر، شبکه‌ای از لوله‌ها حاوی آب سرد دریا وجود دارد. مقداری از رطوبت موجود در هوا بر روی لوله‌ها چگالش پیدا کرده و جمع آوری می‌شود و به عنوان منبع آب تازه نگهداری می‌شود. هوای مرطوب با نفود به بیرون باعث رشد گیاهان در اطراف منطقه یادشده نیز می‌شود. استفاده گسترده از این روش می‌تواند دمای محیط را تا 10 درجه سانتی‌گراد کاهش دهد.

si-saharaforestproject

نکته قابل توجه دیگر در این پروژه استفاده از صفحات خورشیدی برای تامین انرژی مورد نیاز در این منطقه است. این منطقه در حال حاضر یک هکتار وسعت دارد اما با افزایش وسعت آن به 60 هکتار می‌تواند خیار، سیب زمینی و فلفل مورد نیاز کشور قطر را که در حال حاضر به این کشور وارد می‌شود تامین کند. SFP در حال حاضر در حال راه‌اندازی پروژه مشابهی البته در وسعت 20 هکتار در کشور اردن است تا بتواند هزینه‌های تمام شده برای تولید این محصولات کشاورزی را در بعدی وسیع‌تر محاسبه کند.

Source: Sciencemag

پایان مطلب /

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.