قابلیت مخفی ART در اندروید 4.4 کیت‌کت سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها را افزایش می‌دهد

پیش از این در مطلبی تمامی قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید اندروید 4.4 را شرح دادیم. اما به نظر می‌رسد گوگل یک قابلیت جذاب و کاربردی را در تنظیمات توسعه‌دهندگان اندروید مخفی کرده که می‌تواند به میزان قابل توجهی سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها را افزایش دهد.

2

فارنت: پیش از این در مطلبی تمامی قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید اندروید 4.4 را شرح دادیم. اما به نظر می‌رسد گوگل یک قابلیت جذاب و کاربردی را در تنظیمات توسعه‌دهندگان اندروید مخفی کرده که می‌تواند به میزان قابل توجهی سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها را افزایش دهد.

قبلاً گفته بودیم که اندروید 4.3 با فعال‌سازی قابلیت TRIM می‌تواند به مرور زمان سرعت از دست رفته گوشیتان را بازگرداند اما قابلیت جدید اندروید 4.4 می‌تواند به مراتب مفیدتر از این‌ها باشد.

Android-4.4-ART

احتمالاً راجع به ART تاکنون چیزی نشنیده‌اید؛ این واژه مخفف عبارت Android Runtime بوده و احتمالاً قرار است در نسخه‌های آینده اندروید جایگزین Dalvik شده و به طور کلی نحوه اجرا و عملکرد اندروید را تغییر دهد. در حال حاضر Dalvik مسئول اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی است که توسط کامپایلر JIT (Just In Time) اپلیکیشن‌ها را درست در همان لحظه درخواست کاربر بارگذاری و اجرا می‌کند. اما ART از فرایند AOT یا Ahead Of Time یعنی زودتر از زمان درخواست کاربر اپلیکیشن‌ها را کامپایل کرده و باعث افزایش سرعت اجرای آن‌ها مخصوصاً اپلیکیشن‌های اصلی و هسته‌ای اندروید خواهد شد.

به این ترتیب دیگر زمانی برای ترجمه و کامپایل اطلاعات توسط ماشین مجازی اندروید وجود ندارد و در نتیجه به محض درخواست برای اجرای اپلیکیشن، اندروید آن را سریع‌تر اجرا خواهد کرد. این قابلیت در اندروید 4.4 دستگاه‌های نکسوسی با مراجعه به Settings و Developer Options و سپس Select Runtime و انتخاب User ART قابل دسترسی است. اگر گزینه Developer Options را در تنظیمات اندروید نداشتید باید به About مراجعه کرده و بر روی Build Number چند بار لمس کنید. حالا باید دستگاه را ریست کنید و حدود 10 دقیقه برای اعمال تغییرات منتظر بمانید. توجه داشته باشید که این قابلیت مختص اندروید 4.4 و دستگاه‌های نکسوسی است و استفاده از آن در کاستوم رام‌های اندروید 4.4 AOSP فعلاً باعث ایجاد مشکلات و از بین رفتن پایداری خواهد شد.

ART-android-4.4

بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد با فعال‌کردن این قابلیت بیشتر اپلیکیشن‌ها در نصف زمان قبل اجرا خواهند شد و در آینده که گوگل ART را رسماً فعال کند شاید بهبودهای بیشتری را نیز شاهد باشیم. اما شاید از خودتان بپرسید چرا گوگل به صورت پیش‌فرض ART را فعال نکرده است؟

یکی از معایب فعال کردن این قابلیت افزایش زمان نصب اپلیکیشن‌هاست که هنگام بازگرداندن بکاپ‌ها می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. همچنین اپلیکیشن‌ها با این روش از آن‌جایی که کاملاً کامپایل می‌شوند حدود 10 تا 20 درصد فضای بیشتری را اشغال خواهند کرد.

به هر حال فعال کردن ART در حال حاضر می‌تواند سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها را افزایش دهد، عمر شارژ باتری را بهبود ببخشد و مالتی‌تسکینگ را بهتر از گذشته کند.


پایان مطلب/

Source: GSMArena

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. hamedsbr می‌گوید

    من گوشی ال جی دارم که بعد از فعال کردن این گزینه گوشی هنگ کرد و دیگه بالا نیومد الان نمیدونم چه کارش کنم

  2. ناشناس می‌گوید

    سلام ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیار ما قرار میدید…..سوالی داشتم از خدمتتون من گزینه art در قسمت توسعه دهنده ندارم,میشه راهنماییم کنید