اپل چگونه شما را وادار به خرید آیفون‌های جدید می‌کند؟

اگر توان هزینه کردن زیاد برای خرید گوشی داشته باشید شاید تصور کنید که با پشتیبانی عالی اپل از محصولاتش خرید آیفون می‌تواند بهترین گزینه باشد؛ اما خوب است بدانید این‌طور نیست. در واقع اپل با ترفندهایی هوشمندانه شما را مجبور به خرید آیفون‌های جدید خواهد کرد.

37

فارنت: اگر توان هزینه کردن زیاد برای خرید گوشی داشته باشید شاید تصور کنید که با پشتیبانی عالی اپل از محصولاتش خرید آیفون می‌تواند بهترین گزینه باشد؛ اما خوب است بدانید این‌طور نیست. در واقع اپل با ترفندهایی هوشمندانه شما را مجبور به خرید آیفون‌های جدید خواهد کرد.

Apple-Store-iphone-5c

اگر از کاربران گلکسی نکسوس باشید و خبر عدم عرضه آپدیت اندروید 4.4 را برای این گوشی خوانده باشید احتمالاً بسیار از دست گوگل خشمگین شده‌اید که چرا گوشی‌های سری نکسوس را هم به خوبی پشتیبانی نمی‌کند آن هم در حالی که حتی آیفون 4 سه سال پیش نیز iOS 7 جدید اپل را دریافت کرده است. اما این تنها ظاهر ماجراست و با کمی بررسی مشخص می‌شود آپدیت iOS 7 برای دستگاه‌های قدیمی حتی یک تله هوشمندانه محسوب می‌شود!


iOS 7 آی‌دیوایس قدیمی شما را کند و پرمصرف خواهد کرد

iOS-7-on-iPhone-4

اگر از کاربران آیفون 4 یا آی‌پد 2 باشید و آپدیت iOS 7 را دریافت کرده باشید متوجه شده‌اید که آی‌دیوایستان نسبت به iOS 6 کندتر عمل می‌کند و دیگر خبری از روانی و سرعت بالای مثال زدنی اپل نیست. داستان حتی به همین‌جا هم ختم نمی‌شود. وقتی iOS 7 را روی گوشی یا تبلت قدیمی‌تان نصب کنید متوجه خواهید شد عمر شارژ باتری هم نسبت به iOS 6 افت کرده است و از آن‌جا که هر باتری تعداد دفعات شارژ محدودی دارد استهلاک این چند سال استفاده هم اوضاع را نسبت به آیفون‌های جدید بدتر خواهد کرد.

iPhone-5-battery-teardown

همان‌طور که می‌دانید آیفون و آی‌پد امکان تعویض باتری آسان به وسیله کاربر را ندارند و از آن‌جایی که لوازم جانبی و قطعات محصولات اپل هم در ایران گران است برای تعویض باتری آن‌ها باید هزینه گزافی نیز بپردازید.


تمامی قابلیت‌های iOS 7 به همه آیفون‌ها و آی‌پدها نمی‌آید

وقتی گوگل یک گوشی یا تبلت نکسوسی را به نسخه جدید اندروید آپدیت می‌کند تمامی قابلیت‌های جدید آخرین نسخه را نیز برای آن‌ها فراهم می‌کند در صورتی که ماجرا در آپدیت‌های iOS متفاوت است. به طور مثال یکی از قابلیت‌های جدید اپلیکیشن دوربین آیفون 5S افکت‌های جالب در هنگام عکاسی است؛ اما اگر یک آیفون 4 یا حتی 4S داشته باشید این افکت‌ها را دریافت نخواهید کرد.

iOS-7-devices

یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی iOS 7 قابلیت AirDrop برای ارسال و دریافت فایل‌ها بین آی‌دیوایس‌های مختلف است. این قابلیت که به سخت‌افزار متفاوتی مانند NFC بستگی ندارد متاسفانه مختص آیفون 5، آیپد 4، آیپد مینی و دستگاه‌های جدیدتر است؛ این در حالی است که سخت‌افزار آیفون 4S چیزی از آی‌پد مینی کم ندارد. حالا تصور کنید دوستانتان در مقابل چشمانتان به وسیله AirDrop فایل‌هایشان را بین آیفون و آی‌پدشان منتقل کنند؛ آیا برای ارتقای آیفون 4ـتان تشویق نخواهید شد؟


چطور ناخواسته مجبور به آپدیت iOS می‌شوید؟

شاید بگویید خُب ما که مجبور به آپدیت نیستیم؛ می‌توانیم iOS 6 را با سرعت بالاتر نگه داریم. حرفتان تا حدودی درست است؛ چرا که هر گاه به اینترنت وای‌فای متصل شوید آی‌دیوایس شما به صورت خودکار شروع به دانلود فایل حجیم آپدیت iOS 7 خواهد کرد و حتی اگر ترافیک از دست رفته اینترنت در این گرانی برایتان اهمیتی نداشته باشد پس از آن درخواست اپل از شما برای آپدیت به iOS 7 در هر بار روشن کردن گوشی یا تبلت کلافه‌تان خواهد کرد.

iOS-7-features

فرض کنید که با مشکلات بالا بسازید؛ باز هم اپل به نحوی شما را مجبور به آپدیت خواهد کرد. همان‌طور که می‌دانید اپل با عرضه iOS 7 طراحی سیستم‌عامل موبایلی خود را از سبک و سیاق اسکیئومورفی به حالت ساده و مینیمال تغییر داد و همه اکوسیستم اپل در حال حرکت به این سمت است. برنامه‌نویس‌ها با آپدیت اپلیکیشن‌هایشان با شکل شمایل و رابط کاربری اپ‌ها را به iOS 7 نزدیک می‌کنند و اگر شما از iOS 6 استفاده کنید تناقض طراحی رابط کاربری و اپلیکیشن‌ها ممکن است آزاردهنده باشد.

همچنین برنامه‌نویسانی که از SDK مربوط به iOS 7 استفاده می‌کنند بعضاً اپلیکیشن‌های خودشان را صرفاً برای iOS 7 ارائه می‌کنند و اگر به یکی از این اپ‌ها نیاز داشته باشید ناچار به آپدیت خواهید شد.


راه بازگشت وجود ندارد!

iOS-7-vs-iOS-6

فرض کنید امکانات جدید iOS 7 مانند Control Center و مالتی‌تسکینگ جدید توجه شما را جلب کرد و گوشی‌تان را به iOS 7 آپدیت کردید. حالا اگر از کندی یا مصرف بالای آن کلافه شوید و یا از ظاهر جدیدش خوشتان نیاید راهی برای بازگشت به iOS 6 وجود ندارد؛ باید بسوزید و بسازید!


تب پردازنده و اپلیکیشن‌های 64 بیتی جدید

Apple-self-destruct

با این‌که در این مطلب برایتان نوشتیم که 64 بیتی بودن پردازنده آیفون و آی‌پد جدید آن‌قدرها هم بی‌ثمر نیست و ممکن است در آینده پتانسیل‌های بیشتری از آن مشخص شود نمی‌توان انکار کرد که اپل از این موضوع برای ترغیب کاربران قبلی نیز استفاده کرده است. 64 بیتی بودن پردازنده A7 ذره‌ای در اجرا و عملکرد بیش از 80 درصد اپلیکیشن‌ها تأثیری نخواهد داشت و تأثیر آن در بقیه موارد حداقل در حال حاضر بسیار ناچیز است. اما وقتی برنامه‌نویسان اپلیکیشن‌های خودشان را آپدیت کرده و در لیست تغییرات می‌نویسند: “بهینه شده برای پردازنده 64 بیتی” شما قطعاً به خرید دستگاه‌های جدید ترغیب خواهید شد بدون آن‌که از میزان واقعی تأثیر آن بر تجربه کاربری باخبر باشید.


بهانه جذابیت رنگ‌ها برای فروش پلاستیک!

بله قبول داریم که کیفیت ساخت آیفون 5S نسبت به بسیاری گوشی‌های پلاستیکی رقبا بهتر است اما موضوع این نیست. اگر اپل به شیوه سابق عمل می‌کرد در حال حاضر قادر بودید آیفون 5 را صد دلار ارزان‌تر خریداری کنید و این صد دلار در وضعیت نابسامان ارزی کشور تفاوت زیادی برای کاربر دارد. اما اپل در عوض آیفونی ارزان قیمت‌تر را با همان قیمت تولید کرد تا نه تنها حاشیه سودش را بالا ببرد بلکه با تبلیغات بسیار در مورد رنگ‌های جذاب آیفون 5C بتواند فروش بیشتری را نسبت به موقعیتی به دست بیاورد که آیفون 5 را با این قیمت عرضه می‌کرد. آیفون 5 نسبت به آیفون پلاستیکی رنگارنگ جدید از کیفیت ساخت و البته زیبایی بیشتری برخوردار است و شباهت بیشتری هم به آیفون 5S دارد. آیفون 5C همچنین سنگین‌تر و ضخیم‌تر از آیفون 5 است و رنگ‌هایش برای کاربران مسن‌تر چندان جالب توجه نیست.

iPhone-5C-boxes

به هر حال اپل با این ترفند زیرکانه به برخی مردم قبولاند که از امسال می‌توانند با پرداخت صد دلار هزینه کمتر یک آیفون جدید از اپل تحویل بگیرند.


مهاجرت دشوار است

iOS-Apps

اگر کاربران ایرانی و دیگر کشورهایی را که به قانون کپی‌رایت احترام نمی‌گذارند کنار بگذاریم کاربران دیگر کشورها تنها بابت آیفون و یا آی‌پد پول پرداخت نکرده‌اند، بلکه در اکوسیستم اپل سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بعضی کاربران شاید صدها دلار اپلیکیشن‌های مختلف را از اپ استور خریداری کرده باشند و حالا که قصد خرید یک گوشی جدیدتر را داشته باشند حتی خرید یک گوشی اندرویدی قدرتمند و ارزان‌تر هم در واقع برایشان از خرید یک آیفون 5S یا 5C گران‌تر تمام خواهد شد.

iPhone-5-lightning

علاوه بر اپلیکیشن‌ها لوازم جانبی گران قیمت محصولات اپل هم یک دلیل دیگر برای باقی ماندن در اکوسیستم اپل محسوب می‌شود. اپل همچنین با تغییر پورت آیفون‌ها و آی‌پدها به پورت جدید Lightning به مرور زمان کاربران دستگاه‌های قدیمی را مجبور کرد که اگر می‌خواهند لوازم جانبی جدید و جذاب بخرند آی‌دیوایس‌های خودشان را ارتقا دهند.


چگونه دم به تله ندهیم؟!

متأسفانه در این رابطه کار زیادی از دست شما ساخته نیست. اگر شیفته و مجذوب اکوسیستم اپل شده‌اید می‌توانید با خرید آیفون 5S یا آی‌پدهای ایر یا مینی رتینا به آینده چیپست‌های 64 بیتی A7 امیدوار باشید و یا دعا کنید که اپل دوباره با نوآوری‌هایش کاربران را به خرید محصولات جدیدش ترغیب کند و نه با ترفندهای این چنینی!


پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

37 نظر برای این مطلب
  1. Barman می‌گوید

    خیلی حرف های شما اشتباه است!
    اگه توی یک سری از آیفون ها قابلیت های ios نمیرسه دلیلش اینه که اون قابلیت مال آیفون جدید هست و قدرت سخت افزاری هست!
    جالبه بدونید دوستان که:دست گاه های اپل مثل آیفون ها هیچ وقت کم نمیارن وقتی دست گاه از دور خارج میشه دلبلش این نیست که اون آیفون نتونه اون ios رو دانلود کنه و زورش نسرسه اپل قصد داره که افراد رو مجبور کنه که این فرد هر ۵ سال یک بار بیاد از من یه آیفون بخره! شما خدت جای اون بودی این کار رو نمیکردی؟
    اگه اپل تا ابد به این آیفون ها اپدیت ios میداد اون فرد همیشه میتونست به خوبی روی آیفونش برنامه دانلود!
    که همین کار روهم سیب اپ و این جور چیزا میکنن و میتونن تا ابد به آیفون ما اپلیکیشن بدن!
    اپل بر اثاث سال ساخت به این دست گاه ها سرویس میده مثلا آیفون اس ای ۲۰۲۰ یک سال بیشتر از آیفون های ۱۱-۱۱پرو-۱۱پروی مکس اپدیت میگره اما همه‌ی این ۴ تا گوشی میشه روشون از تریق سیب اپ روشون اپلیکیشن دانلود کرد

  2. علي می‌گوید

    اپل یعنی قدرت یعنی سرعت اندرویدیعنی ضعف

  3. امیر رضا می‌گوید

    بابا 1100 رو عشقه!

  4. اروند طباطبایی می‌گوید

    ضمن تشکر بابت جمع آوری مطلب طولانی و روان، مطالبی که بحث شد از نظر من درست می باشد. اما در قسمتی که گفته شد آی دیوایس پیام آپدیت به طور مداوم می دهد را قبول ندارم.
    علاوه بر آن هیچ آی دیوایسی دکمه خاموش و روشن شدن ندارد، یعنی اصلا نیازی به خاموش کردن ندارد، آن هم اگر کاربری علاقه ی شدیدی به این کار داشته باشد باید دکمه ی لاک را 3 ثانیه نگه دارید تازه سوال می کند که خاموش شود یا نه، به این علت هست که استیو جابز از دکمه ی خاموش کردن خوشش نمی آمده،
    تحقیق کن.

  5. ارغوان مهربان می‌گوید

    ضمن احترام به نویسنده جان؛
    یه ضرب المثل قدیمی هست که میکه: ((گربه دستش به گوشت نمیرسه،میگه پیف پیف بو میده))
    و من ا… التوفیق :)))

    پ.ن:
    از حق نگذریم بعضی از نکات درست و به جا بود،اما به زعم بنده سعی در تخریب اپل (ره) داشتید.
    آپدیت ناخواسته رو هم از خودتون درآوردید.اینجا خودمونیه اما جای دیگه نگی میخندن بهتون!

  6. مهدی می‌گوید

    والا من که متوجه کند عمل کردن ios 7 و کاهش عمر باتری روی iphone 4 ام نشدم .

    ضمنا” ندیدم که هی درخواست اپدیت به ios 7 داده بشه ( چه برسه به اینکه آدمو کلافه کنه ) .

    من دوست دارم محصولات جدید اپل رو بخرم ولی نه به خاطره پورت جدید و airdrop و این حرفا . فقط به خاطر ارزش و اهمیتی که به مشتریاش میده .

    به نظرم اگه آیفون 5c هم ارایه نمی شد باز هم آمار فروش سری جدید سر به فلک می کشید .

  7. علیرضا می‌گوید

    چگونه اپل ما را وادار به خرید محصولاتش می کند :

    1) هماهنگی فوق العاده نرم افزار و سخت افزار که متاسفانه آندروید برای هر موبایلی خوب کار نکرده است و بقیه برندها به ندرت یعنی به صورت نادر چنین قابلیتی دارند

    2) طراحی و کیفیت ساخت بسیار بالا که می تونم بگم برای طرفداران سامسونگ در این مورد براشون در حد آرزو باقی مونده

    3) بعد از مدت ها هنوز هم می توان اونو با قیمت نسبتا خوب فروخت در صورتی که بقیه محصولات این قابلیت رو ندارند . الان آیفون 4 اس قیمت نو ، 1.5 میلیون تا 1.8 میلیون . ولی آیا شما فکر می کنید محصولات دیگه اصلا اون سطح کیفیت رو دارند که بشه دست دومشو استفاده کرد ؟

    4) امکانات بسیار خوب و عالی ios ، آندروید درسته با اضافه کردن نرم افزار های مختلف (و اشفال فضای موبایل) تونسته حرکت خوبی داشته باشه ولی کارایی نرم افزار ها خیلی مهمتر از تعداد اوناست .

    5) قابلیت آپدیت ، این نکته رو باید بیشتر توضیح بدم ، شما میگی آیفون 4s و 4 در صورت آپدیت دچار کندی می شوند ، من اینو انکار نمی کنم که نسبت به قبل دچار کندی می شه . ولی اینو باید در نظر داشته باشی برای اینکه یک سیستم عاملی مثل آندروید بتونه نزدیک به ios عمل کنه باید CPU 2 گیگاهرتزی حداقل داشته باشه و با رم حداقل 2 گیگ ، در غیر این صورت شما با آپدیت کردن نه تنها دچار کندی می شوید ، بلکه میزان هنگ گوشی بالا میرود (در صورتی که قبل آپدیت هم آنچنان با هنگ موبایل ناآشنا نبودید)

    6) لوازم جانبی با کیفیت و زیبا

    فعلا همین ها کافیه … ولی باید بدونید من نه آدم بی منطقی هستم که بگم چون اپل هست خیلی خوبه و نه انسان دنبال مد و فخرفروشی و گرون قیمت ها ، من واقع گرانه دارم به شما اینا رو میگم ، آیفون گرونه و آنچنان که از خودشون تعریف می کنند نیستند . ولی برای رده بندی گوشی بخوای بگی

    آیفون برای کسانی که به آینده می اندیشند
    آندروید برای اکنون و گیم پلیرها

  8. شاهین می‌گوید

    تاریخ نشون میده که اندروید به تدریج تمام مرزها رو خواهد شکست.. اکوسیستم اپل با تمام محاسنش بسیار محدود کننده است.. اگر بحث از تقلید باشه که کلا تکنولوژی با تقلید رشد کرده. مگر خود اپل در سیستم عامل جدیدش کلی ایده از اندروید نگرفت؟ در ضمن اگر بحث کار به میون بیاد سلیقه تعیین کننده ترین عامل هستش.. به نظر من تجربه کار کردن با فبلت و تبلت نوت سامسونگ با هیچ دیوایس دیگه یی قابل قیاس نیست.. کافیه تو جلسه یا دانشگاه یه ان 8000 رو بیرون بیاری و باهاش کار کنی تا ببینی سامسونگ چگونه دوران کاغذ رو تبدیل به یه خاطره دور کرده و یه دستگاه کوچک رو تبدیل به تموم اونچه که بهش احتیاج داری کرده…

  9. امیر می‌گوید

    بهانه جذابیت رنگ‌ها برای فروش پلاستیک!؟؟
    اینکه یک گوشی در رنگهای مختلف عرضه شود کار بدیست؟ واقعا لفظ ناشیانه و بچگانه ایست که برای فروش پلاستیک! آنقدر که این حرف شما پرمایه بود هم اکنون ارزش سهام اپل ده درصد کاهش یافت! شما آن همه امکانات را نمیبینی چسبیدی به جنس پلاستیکی فایو سی؟ این همه گوشی پلاستیکی. این همه سامسونگ پلاستیکی این همه الجی پلاستیکی این همه سونی پلاستیکی این همه پلاستیک.

    دیگر خبری از روانی و سرعت بالای مثال زدنی اپل نیست؟!!
    آقای نویسنده، در توضیح کندی گوشیهای قدیمی اپل اغراق واضحی نمودند که هر عقل سلیمی آنرا درمیابد. بله شاید خبر از سرعت مثال زدنی اپل نباشد ولی سرعت آن همچنان مطلوب است.

    اپل از شما برای آپدیت به iOS 7 در هر بار روشن کردن گوشی یا تبلت کلافه‌تان خواهد کرد!؟؟
    آقای نویسنده طوری حرف میزند انگار روزی ده بار باید گوشی را خاموش و روشن کرد! بنده الان یک ماه است که گوشی خود را خاموش نکرده ام. ضمن اینکه طوری میگویند کلافه تان خواهد کرد انگار باید به جنگ اژدهای دوسر بروید! حتی اگر گوشی خود را ده بار در روز خاموش و روشن کنید (که نمیدانم چرا!) کافیست در هر بار درخواست از آپدیت صرف نظر نمایید.

    اگر شما از iOS 6 استفاده کنید تناقض طراحی رابط کاربری و اپلیکیشن‌ها ممکن است آزاردهنده باشد!؟؟
    یعنی شما میگویید اپل تا پایان تاریخ نباید در سیستم عامل خود تغییراتی ایجاد میکرد چون رابط کاربری و اپ ها به تناقض میخورند. وای که چقدر آزاردهنده! این جمله عین اینست که بگوییم مایکروسافت نباید هیچگاه از ویندوز 95 فراتر میرفت چون نرم افزارهای آینده با آن سازگار نیستند! کاملا مجذوب این تحلیل شما شدم. بگذریم…

    حالا تصور کنید دوستانتان در مقابل چشمانتان به وسیله AirDrop فایل‌هایشان را بین آیفون و آی‌پدشان منتقل کنند؛ آیا برای ارتقای آیفون ۴ـتان تشویق نخواهید شد؟!!
    بله ترغیب خواهیم شد. کسی که پیکان دارد با دیدن سمند یکی از دوستان خود مجذوب آن نخواهد شد؟ ترغیب نخواهد شد؟ این ویژگی غریبیست که اپل را این چنین به محکمه برده ای آقای نویسنده؟؟؟

    فقط خواستم که به برخی از به اصطلاح تحلیلهای شما پاسخ داده باشم تا دیگران دم به تله ی شما ندهند نه دم به تله ی اپل! وگرنه ارزش وقت گذاشتن هم نداشتند. امیدوارم شما از اندرویدتان لذت ببرید. خدانگهدار

  10. کینگ m می‌گوید

    من خودم اندرویدیم و داداشم ios .از تجربه استفاده از هرودوشون فقط میتونم بگم اپل اصن ی چیز دیگس.برخلاف اندروید ک گیج کنندس و بدافزار زیادی داره و امنیت نداره و…کلی چیزه دیگه ک بحثش شده سیستم عامل اپل اصن ی چیز دیگس سخت افزارشم که دیگه…
    ی چیزی ک باعث میشه اندروید ب چشم میاد اومدن از جاوا یا سیمبین ب اندرویده مثل کسی ک پراید داشت والان کیا سورنتو گرفته وای وقتی از پورش یا بنز پیاده شی و سوار کیا شی اصن به چشت نمیاد ک هیچ تازه بدترم…

  11. علی می‌گوید

    خیلی از تکنولوژی هایی که الان تو اندروید هست و حتی سبک پیچ ها و خصوصا مولتی تاچ بودن سامسونگ و سایر گوشی های اندرویدی کپی از ایفونه .در واقع میشه گفت شرکتهای مختلف در ابتدا واسه اینکه بتونن گوشیهاشونو که تولید میکردن بفروشن از تکنولوژی و سبک و سیاق اپل کپی کردن که کلی در گیری هم پیش اومد.
    چند وقت پیش داشتم ویدیوهای مردمی که با لحافت و تشک تو صف اپل استور خوابیده بودن تا بتونن اولین نفری باشن که افتخار در دست گرفتن اولین ایفون 5s داشته باشن و وقتی اپل استور باز شد انگاری جشن برگزار شده بود بین کارمندان اپل استور و خریدارانش
    کدوم برندی این شکلی خداییش.
    این یه دیالوگی از شرکت اپله که با اجازه نارنجی میزارم تا دوستان هم فیض ببرن:
    اگر همه سرگرم ساختن همه چیز باشند
    چطور کسی می تواند چیزی در حد عالی بسازد؟
    اینجا است که شروع می کنیم به گیج خوردن
    بین راحتی و لذت
    بین فراوانی و انتخاب.
    طراحی هر چیز
    نیازمند تمرکز است.
    اولین چیزی که ما از خودمان می پرسیم این است
    می خواهیم مردم چه حسی کنند؟
    سرخوشی
    غافلگیری
    عشق
    پیوند.
    سپس پیرامون نیت مان، هنر وَرزی می کنیم
    زمان می برد…
    یک هزار “نه” باید گفت
    تا به یک بله رسید.
    ما ساده سازی می کنیم
    از عیب بَری می کنیم
    از نو شروع می کنیم
    تا اینکه هر آنچه لمس می کنیم
    زندگی هر آدمی را که لمس می کند
    بهبود دهد.
    فقط آن وقت است که پای کارمان را امضا می کنیم.
    طراحی شده توسط اپل در کالیفرنیا

  12. امین می‌گوید

    یه جا فکر کنم اشتباه کردید. اپ های خریداری شده روی آیکلود شما میمونن و شما بعد از تعویض گوشی میتونی اونها رو در آیکلود داشته باشی.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      منظور این بوده که مهاجرت به اندروید یا سیستم عامل های دیگه مشکل هست و اگر بخواید گوشی جدید بخرید برای داشتن اپ ها باید در اکوسیستم اپل بمونید.

  13. بهرام شاملو می‌گوید

    متاسفانه ما ایرانی ها روی گوشی های خودمون تعصب نشون میدیم. اینکه کسی بگه این مارک بهترین هستش و یا اون مارک نابوده درست نیست. در واقع نفعش در نهایت برای صاحبان این کالاهاست. من کارشناس ارشد نرم افزار هستم و حدودا ۱ ساله که برگشتم به وطنم. چیزی که در خازج از کشور دیدم مخصوصا کشورهای اروپایی اکثر مردم از آی فون های اپل استفاده میکنند. البته اصلا نیازی به خارج رفتن هم نیست. ببینید فروش یک ماهه آی فون ۴ چقدر بود یا اصلا فروش یک روزه آی فون ۵؟ ((۵ میلیون دستگاه در یک روز)) در واقع یکی از امید های آمریکا برای ورود سرمایه به کشورش همین گوشی اپل بود.
    این رو بدونید دوستان که نوشتن سیستم عامل مثل IOS و یا Windows فقط در توان و تکنولوژی چند تا شرکت آمریکایی هست و بس و چون Google میخواست در رده بزرگان وارد بشه سیستم عامل اندروید که یک کپی ناشیانه از کد سورس لینوکس هستش رو روانه بازار کرد. تنها دلیل استفاده از این سیستم عامل بر روی گوشیهایی مثل سامسونگ یا سونی یا نوکیا بدلیل مجانی بودن اونه. همچنین یکی از بزرگترین ضعف های اندروید Open source بودنش هست که ویروس نویسان رو تشویق به نوشتن برنامه های سرفت اطلاعات و بسیار خطرناک دیگه میکنه. حتی برنامه هایی که در استور اندروید وجود داره رو نمیتونین بهش اعتماد کنید. خب این خودش یک نقطه ضعف ترسناکه. این مشکل بسیار بزرگ رو محصولات اپل ندارند و با سخت گیریهایی که در App Store بر روی نرم افزارها اعمال میشه چیزی بعنوان بد افزار یا ویروس یا جاسوس وجود نداره.ببینید دوستان اگر سامسونگ از اندروید استفاده میکنه بدلیل احترام به مشتری نیست بلکه هدف فقط جیب خودشه. ولی این مورد برای iPhone صادق نیست در واقع اپل برای جلب رضایت مشتریهاش حدود ۴۰۰ میلیون دلار هزینه تولید و طراحی مجدد سیستم های نرم افزاری خودش کرده. این نکته رو بدونبد که IOSو OSX بر اساس UNIX (کم خطاترین سیستم عاملی که انسان تا بحال تونسته بنویسه) طراحی و تولید شدند. دوستان در آخر این رو بهتون بگم که وقتی داریم پول می دیدم تعصب نورزیم و از اطلاعات هم دیگه استفاده کنیم تا بتونیم بهتر انتخاب کنیم.

    1. امیرعباس می‌گوید

      لینوکس اصلا یه چیز معمولی نیست! شما که کارشناس ارشد هستید اینقدر می دونید که شرکت های بزرگی مثل آی بی ام، اچ پی، اوراکل و ناول در توسعه لینوکس سهیم هستند. لینوکس تنها اسم کد باز رو یدک می کشه ولی عمده کد توسط شرکت های بزرگ contribute و پشتیبانی می شه و مدل تجاری موفقی مثل ردهت از این طریق دارن کار می کنن.
      به صورت تئوریک اپن سورس از سورس بسته بهتر هست. اما در عمل از اونجا که برنامه های اپن سورس پشتیبانی مالی ندارن موفقیت و راحتی کمتری دارن. این موضوع اصلا در مورد لینوکس که غول های چند ده میلیارد دلاری پشتش هستند و با پتنت های ردهت محافظت میشه یا اندرویید که شرکت هایی مثل گوگل یا انویدیا توسعه ش رو بعهده دارن صدق نمی کنه.
      فراموش نکنید لینوکس فرمانروای مطلق دنیای سرور هاست

      1. BijaN-R می‌گوید

        فرمانروای مطلق سرورها از لحاظ گستردگی استفاده و به علت free بودن وگرنه این لقب برازنده Sun Solaris یا همون Oracle Solaris هست که از خانواده اصیل Unix هستش.

        البته قدرت لینوکس ها رو به هیچ وجه کتمان نمیکنم مخصوصا تو زمینه کاستوم کردن برای اهداف خاص.

    2. امیرعباس می‌گوید

      همین به قول شما UNIX و به قول من BSD که شما می فرمایید اپن سورس هست و خودتون اذعان دارید اپل در سیستم عامل هاش از کرنل mach بر مبنای BSD استفاده کرده

    3. ar30 می‌گوید

      تو خواهشا در مورد اندروید چیزی نگو که میگی بزرگترین عیبش اپن سورس بودنشه!
      واقعا…..

  14. علي می‌گوید

    من خودم ایفون 4s دارم مصرف باتری در ios7 بیشتره سیستم هم به شکل محسوسی کند میشه
    تعجب میکنم از طرفدارای اپل که ظرفیت شنیدن حقیقت رو ندارن

  15. علی می‌گوید

    1)مطمئنا شما گوشیتونو بیشتر از دو یا سه سال نگه نمیداری و عوض میکنی و هر قطعه الکترونیکی یه عمری داره پس گوشی شما بعد دوسال خوا یا ناخواه فرسوده میشه و مثل اولش نخواهد بود
    2)اپل بعد Nسال اومد یکم سیستم عاملشو شادابتر کرد تا کاربراش راضی باشن وگرنه دقت کرده باشید بین I.O.S 6 و 5 تغییری که مصرف باتری رو ببره بالا و یا سرعتو کم کنه وجود نداره
    3)اپدیت اپل صد در صد به نفع کاربر هستش و برای جلوگیری از سرقت اطلاعات و غیره به محض احساس کمترین خطر شرکت اپل فورا اپدیت جدید رو میکنه برخلاف اندروید که داستان خودشو داره
    4)برای کاربران ایرانی که از اپ های کرک استفاده میکنند میتونن به راحتی و تنها با دانلود یک فایل و نصبش برنامه را خواهند داشت اما تو اندروید باید با توجه نوع چیپ گرافیکی و ورژن سیستم عامل و …یه فایل اولیه بگیرن بعد یه فایل اصلی بگیرن بعد یه چیزی با وای فای دانلود کنن بعدش اجرا کنن حالا ایا اون فایل حجیم که با این اینترنت مزخرف به یه بدبختی دانلود کردی اجرا بشه یا نه
    5)کابران اندروید برای اپدیت و سایر فعالیت های دیگه حتما باید با گوگل سینک باشن(حالا ببینید اپل جاه طلبه یا گوگل)و متاسفانه با این وضعیت تحریمها سینک کردن اعصاب فولادی می طلبه
    واقعا واسه من جای سواله که کسی وقتی زیبایی و ظرافت و سادگی در عین پیچیدگی سیستم عامل i.o.s را با تودرتو بودن و گنگ بودن اندروید عوض میکنه متاسفانه شرکت های بزرگ گوشی سازی با هسته و رم و اینچ صفحه و… بیخود ذهن خریدارها رو درگیر میکنن در حالیکه اپل خودشو از این قضایا جدا کرده و تنها با هماهنگ بودن سخت افزار و نرم افزار(اینا لازم و ملزوم همن) میبیند که تو بنچ مارکها همیشه رتبه اول رو در همه موارد داره

  16. بهنام می‌گوید

    خیلی ببخشیدل ولی مطلب از روی تعصب بود !! دلایل به حد کافی قانع کننده نبود ! این قضیه در مورد تمام سیستم عامل ها صدق میکنه ! در ضمن شما نکات خیلی مثبت ای او اس رو نسبت به بقیه سیستم عامل ها نگفتید مثل سرعت فوق العاده ، پشتیبانی حتی از دستگاه های قدیمی ، سادگی و کاربر پسند بودن و … . و همیشه آمارها نشون دادن که بیشترین رضایت در بین سیستم عامل ها و دیوایس ها در بین کاربرای اپل هست . در آخر هم همیشه سلیقه شرطه که هر فردی از یه سیستم عاملی استفاده میکنه با توجه به نیازهاش .

  17. Amin می‌گوید

    من الان با ios 7 روى آیفون ۴ پیام میذارم.سیستم من بعد از آپدیت کند شده.مصرف باترى مشکلى نداره.من اگه میفهمیدم کند میشه آپدیت نمیکردم.حالا که آپدیت کردم نمیتونم برگردم به ۶.اینو میگن اجبار.یعنى وقتى اپل وقتى برا آیفون ۴ آپدیت میذاشت امتحان نکرده بود؟ندید رو آیفون ۴ خوب جواب نمیده؟واقعا مسخرس

  18. سینا می‌گوید

    خیلی استدلال ضعیفی بود. با این کار که کاربران بیشتر از اپل زده میشن! پس می بینید که این کار ترغیب نیست و میتونه برعکس عمل کنه. کما اینکه برای آیفون 3 جی اس هم آپدیت عرضه نشده. ضعیف شدن عملکرد سیستم هم به خاطر گرافیک بالای سیستم عامل جدید و سنگین بودنش هست نه اونی که شما میگید. ضمنا من روی آیفون 4 کمبود باتری نداشتم.

  19. امیر می‌گوید

    برای نویسنده مقاله: اگر IOS 7 نمی خواهید می توانید RollBack کنید. کافی است در google جستجو کنید. جلو چشم بنده این کار انجام شده است. هجمه عظیمی علیه Apple ایجاد شده است که شما به آن دامن نزنید. منطقی باشید.
    http://www.digitaltrends.com/mobile/how-to-downgrade-to-ios-6/
    هیچ فشاری هم از Apple برای Update وجود ندارد و فقط به شما Recommend می شود مانند windows. اگر نمی خواهید Update نکنید.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      این کار فقط برای آیفون 4 عملی هست و با استفاده از iFaith.

  20. Amin می‌گوید

    اپل زمان ارائه ios6 اعلام کرد که این آپدیت براى 3gs به بعد
    هستش.این بارم همین کارو میکرد.بهتر از اینه که یه آپدیت بده
    ولى اذیت کنه.واقعا انتظار نداشتم چنین چیزیو.درضمن خوب
    حالا که ارائه کرده لا اقل مولتى تسکینگ سنگینو برا آیفون ۴
    ور میداشت.آخه مشخص بود با رم ۵١٢ جواب نمیده.خلاصه
    این کار اپل یه اشتباه بزرگ بود.

  21. امیرعباس می‌گوید

    فرضیات شما ایراد داره. نسخه جدید آی او اس اصلا سیستم های قدیمی رو کند نمی کنه. از نظر مصرف باطری هم اگر سیستم سرویس مکانیابی درست تنظیم بشه تفاوتی با نسخه قبل نداره. اتفاقا قضیه کند شدن سیستم هنگام آپگرید اندرویید روی گوشی های قدیمی خیلی بیشتر به چشم میاد. میتونید روی یک گوشی قدیمی مثل دیزایر اندرویید ۴ نصب کنبد ببینید چه فاجعه ای به بار میاد.

    علت عدم ساپورت ایردراپ در نسخه های قدیمی در حقیقت نرم افزاری نیست. ماژول وای فای گوشی های قدیمی امکان اتصال همزمان به شبکه وای فای و یک adhoc که مربوط به ایردراپ باشه رو ندارن وگرنه این از اون امکاناتی هست که هرچی دستگاه های بیشتری ساپورت کنن به نفع اپل هست

    1. علی ارغوان می‌گوید

      مساله اینجاست که گوگل برای Desire اندروید 4 عرضه نکرده اما اپل برای آیفون 4 آپدیت iOS 7 ارائه کرده. از نظر کندی iOS 7 روی دیوایس های قدیمی هم این نظر بنده نیست و بر اساس تاپیک های فروم های پشتیبانی اپل و سایت های معتبر نوشته شده.

      1. امیرعباس می‌گوید

        خوب اینکه گوگل خیلی زود دستگاههای highhand رو از ساپورت خارج می کنه نشون می ده گوگل بیشتر از اپل بدنبال مجاب کردن کاربر برای خرید دستگاه های جدید هست
        من تجربه کار کردن با آی او اس ۷ روی دستگاههای قدیمی رو دارم و در حد انتظار کارکرد قابل قبولی داره

        1. علی ارغوان می‌گوید

          بحث گوگل نیست، بحث اینجاست که این تصور ایجاد شده که اپل با عرضه آپدیت برای آیفون های قدیمی آخرین امکانات و سرعت رو برای همه گوشی هاش فراهم می کنه.

    2. ar30 می‌گوید

      داداش من دیزایر دارم الانم این رامو نصب کردم روش Android 4.2 با اینکه کاستوم رام غیر رسمی هستش خیلی خوب و عالی داره رو گوشیم جواب میده .
      پس بره خودت این حرفا رو در نیار
      تازه اندروید 4.4 هم اومده و واسه دستگاه های قدیمی بهینه شده .منتظر یه رام کاملا stable هستم.

      لینک رام : http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1863780

  22. Hadi می‌گوید

    منو که وادارنکرده و نمیتونه کنه.هیچی نوکیا نمیشه.تا چند روز دیگه میخوام لومیا بخرم.باویندوز فون و اندروید کارکردم واقعا ویندوز یه چیزدیگست.اندروید دیگه قدیمی شده و بچه بازیه.فقط نوکیا برای همیشه.الانم که 7 ساله ان 73 دارم دیگه رودستش نیومده و نمیتونه بیاد مگرخود نوکیا

  23. سامی می‌گوید

    آخ که سیمبینم آرزوست

  24. بابک می‌گوید

    دوست عزیز علی ارغوان خدا و خرما رو با هم میخوای !؟ با نصب ios 7 روی ای دیوایس های قدیمی تر قابلیت های جدید و سیستم عامل به روز تری داری و اگه سرعت و نرم بودن واست بیشتر اهمیت داره خب نباید آپدیت کنی.
    این مسئله کند بودن که تعمدی از سمت اپل نیست ؛ به خاطر سخت افزار قدیمی تر و ضعیف تر اونهاست .اپل که دیگه نمیتونه بگه بیا چیپ گوشیتو عوض کنم !! همین که داره واسه گوشی های قدیمی ترش هم آپدیت میده خیلی از رقباش جلو تره .

  25. مهرداد می‌گوید

    واقعا ادم می مونه به کدوم سیستم عامل پناه ببره! بالاخره کدوم خوبه! شاید همه اش سلیقه ای باشه و البته تو ایران برای پز دادن

  26. ميترا می‌گوید

    حرفاتون رو قبول دارم اما فقط میتونم بگم منو وادار نکرده.

  27. Amin می‌گوید

    اپل بعد از چند سال اکوسیستمشو تغییر داد.مثل گوگل نبود که گلکسی نکسوس رو از لیست آپدیت خارج کرد