5 دلیل برای پاسخ به اینکه چرا توسعه‌دهندگان سراغ اندروید می‌روند؟

قبل از اینکه اولین خط نرم‌افزار نوشته شود، یک گام مهم دیگر نیز وجود دارد که باید به آن پرداخته شود. قصد دارید برای چه سیستم‌عاملی نرم‌افزار بنویسید. چرا برنامه‌نویسان اندروید را انتخاب کرده‌اند؟

3

ایده‌ای برای ساخت یک نرم‌افزار در سر دارید؟ برای علاقه‌مندانی که در نظر دارند قسمت کوچکی از بازار دیجیتال گوشی‌های همراه در دست بگیرند این یک گام مهم به حساب می‌آید. اما قبل از اینکه اولین خط نرم‌افزار نوشته شود، یک گام مهم دیگر نیز وجود دارد که باید به آن پرداخته شود. قصد دارید برای چه سیستم‌عاملی نرم‌افزار بنویسید. چرا برنامه‌نویسان اندروید را انتخاب کرده‌اند؟


عدد و رقم‌ها

mobile-os-market-share

اندروید در طول مدت عمر کوتاه خود توانسته است صعود چشمگیری داشته باشد، و بر کسی پوشیده نیست که هم اکنون توانسته است بر تمامی بازارهای تلفن همراه هوشمند غلبه کند. در حال حاضر حدود 80% از سهم بازار جهانی گوشی‌های همراه در اختیار اندروید می‌باشد و این در حالی است که اپل فقط 13% باقیمانده این بازار را در اختیار دارد. بلک بری که زمانی در این زمینه پادشاهی می‌کرد اکنون به همراه ویندوز کمترین سهم را در اختیار دارند. در حال حاضر با 1.5 میلیون ثبت نرم‌افزاری روزانه، هیچ نشانه‌ای از کم شدن بازار سیستم‌عامل گوگل به چشم نمی‌خورد. چنین افزایشی به اندروید کمک کرد تا به میزان قابل توجه  یک میلیارد نسخه ثبت سیستم‌عامل اندروید دست پیدا کند.

برای هر نویسنده نرم‌افزار که به دنبال بیشترین استفاده کاربران از نرم‌افزار خود می‌باشد، بدون در نظر گرفتن زبان و یا کشور، اندروید بهترین گزینه می‌باشد. این پر واضح است که چرا نویسندگان اندروید را انتخاب کرده‌اند. سهم اندروید از بازار نسبت به سال 2008 که منتشر شده است تا کنون در حال افزایش است. درحالی‌که عدد و رقم‌های اعلام‌شده از جانب سازندگان متفاوت می‌باشد، اندروید و iOS ظاهراً در مجموع تعداد نرم‌افزارهای موجود با یکدیگر برابر می‌باشند. (حدود 900،000 نرم‌افزار به ازای هر سیستم‌عامل). می‌توان انتظار آپدیت جدید گوگل و معرفی دستگاه نکسوس را به همراه اندروید نسخه 4.4 کیت کت را در هفته های آینده داشت. افرادی که علاقه دارند می‌توانند به آمار روزانه‌ای که ابزار رایگان AppBrain در Google Play قرار داده شده است مراجعه کنند، در این نرم‌افزار تعداد 875،462 نرم‌افزار تا کنون ثبت شده است.

Android-Apps

درحالی‌که علاقه نرم‌افزار نویسان با این عدد و رقم‌ها به تنهایی جذب می‌شود، اما هنوز اطلاعات بیشتری برای انتخاب سیستم‌عامل مناسب وجود دارد.


درس تاریخی

اگر خاطر شما باشد آی‌فون در  سال 2007 به همراه فروشگاه نرم‌افزاری (App Store) منتشر نشد. اگر چه تمایل نرم‌افزار نویسان برای این دستگاه مشخص بود و برای اولین بار فروشگاه نرم‌افزاری اپل برای آی‌فون 3G در جولای سال 2008 با حدود 500 نرم‌افزار افتتاح شد. اشتباه اپل در خصوص (Apple store) از همان ابتدا مورد انتقاد قرار گرفت و راه را برای گسترش نرم‌افزارها توسط برنامه‌نویسان بر روی سیستم‌عامل اندروید باز کرد. زمانی که T-Mobile G1 در 22 اکتبر سال 2008 به تعداد اندک نرم‌افزارهای خود افتخار می‌کرد، آی‌فون حدود 7،500 نرم‌افزار داشت.

اندروید جایزه خود را به زودی به دلیل استفاده راحت نرم‌افزار دریافت کرد. با پشتیبانی T-mobile جایگاه اندروید به عنوان یکی از سیستم‌عامل‌های رقیب اپل تثبیت شد. درحالی‌که هر دو سیستم‌عامل به صورت منظم و قابل اطمینان رو به رشد بودند، خریداران آی‌فون متحمل هزینه‌های بیشتری می‌شدند. فروشگاه App store  به تعداد نرم‌افزارهای خود می‌بالید و قیمت اکثر نرم‌افزارهای اپل بیشتر از 0.99$ قیمت‌گذاری شده بود. قیمت گوشی‌های اپل که حدود 400$ بود و قابل خرید بودن این گوشی فقط از طریق At&T  و از طرف دیگر بازار رایگان نرم‌افزارهای اندروید باعث شده بود که اندروید در بازار گوشی‌های همراه مانند رابین‌هود در جنگل شروود به نظر برسد.


باز و متغیر

بیشتر برنامه‌نویسان به صورت ذاتی از سرهم‌بندی‌های نرم‌افزاری خوششان می‌آید. اخیراً اندروید راه حل‌های زیادی را برای این دسته از برنامه‌نویسان ارائه کرده است. یکی از تفاوت‌های بارز اندروید عدم انحصار برنامه به یک دستگاه می‌باشد. سیستم‌عامل برای آزادی عمل برنامه‌نویس طراحی شده است و می‌تواند برای دستگاه‌های مختلف با صفحه نمایش‌های متفاوت و ترکیب‌های مختلف دکمه‌ها به کار آید. اندروید به برنامه‌نویس این امکان را می‌دهد تا برنامه خود را بدون در نظر گرفتن شرایط سخت‌افزاری دستگاه مورد نظر بنویسند و دست برنامه‌نویس و حتی هکر ها را در این زمینه باز گذاشته است.

Android-Share

اندروید به عنوان شروع برای برنامه‌نویسانی در نظر گرفته شده است که تمایل به جستجوی بیشتر دارند. سیستم‌عامل به برنامه‌نویس امکان دسترسی و شخصی سازی بیشتری را در زمینه‌های مختلف و نرم‌افزارهای مختلف می‌دهد. شما از صفحه‌کلید گوشی خود راضی هستید؟ و یا اینکه یک نرم‌افزار دیگر را به جای ابزار نمایش تقویم فعلی ترجیح می‌دهید؟ حتی صفحه اولیه (Home screen) گوشی شما می‌توانید بنا به دلخواه شما از طریق دانلود سایر نرم‌افزارهای مشابه از Play Store جایگزین شود. این قابلیت خصوصی‌سازی برای حدود 90،000 نرم‌افزار از تعداد کل نرم‌افزارهای قرار گرفته شده در Play Store وجود دارد. Widget ها، تصاویر پشت زمینه زنده، اجراکننده‌ها، آیکون‌ها، از مواردی می‌باشند که از ابتدا مورد علاقه کاربران بوده‌اند و باعث شده‌اند تغییرات زیادی را در ظاهر نسخه اولیه اصلی اندروید ایجاد کنند.

اندروید همچنین اجازه داده است یکپارچه سازی‌های بیشتری میان نرم‌افزارها و سیستم‌عامل صورت پذیرد. در نظر بگیرید که با انتخاب آیکون دوربین، نرم‌افزارهای مختلف تصویربرداری قابل انتخاب می‌باشند و یا امکان استفاده و  بررسی فایل توسط نرم‌افزار جانبی در هنگام الصاق فایل مورد نظر در جیمیل به راحتی امکان‌پذیر می‌باشد.

انتخاب‌ها محدود به سیستم‌عامل مورد نظر می‌باشد، برای سایر سخت‌افزارها نظیر سیستم‌عامل iOS، کدهای نوشته‌شده بر اساس توافقنامه اولیه وابسته به سخت‌افزار می‌باشند. تمامی نرم‌افزارهای اپل باید در محیطی که آن‌ها “Sandbox” می‌نامند اجرا شود، این حالت دسترسی سایر نرم‌افزارها را به بیشتر قسمت‌های سیستم‌عامل محدود می‌کند. محدود کردن دسترسی به قسمت‌های مشخص از سیستم‌عامل باعث امنیت بیشتر سیستم‌عامل می‌شود. اندروید قبل از نصب نرم‌افزار کاربر را از دسترسی‌هایی که نرم‌افزار مورد نظر به قسمت‌های مختلف خواهد داشت مطلع می‌کند. با این کار کاربر و همچنین برنامه‌نویس انتخاب‌های بیشتری پیش رو دارند.

در اختیار داشتن نرم‌افزار و سرویس ها یکی دیگر از مواردی است که باعث درخشش اندروید می‌شود. برای مثال سرویس موقعیت‌یابی گوگل می‌تواند به کاربران اجازه نمایش نقشه‌ها، مسیریابی و سایر اطلاعات مورد نیاز را بدهد. این اطلاعات می‌توانند به نرم‌افزار نوشته‌شده نیز منتقل شوند. سرویس پیغام‌رسانی ابری گوگل به برنامه‌نویسان امکان اطلاع‌رسانی را در دستگاه مورد نظر بدون اینکه نرم‌افزار دائماً باز باشد را میسر می‌سازد. موتور Google app محیط کاربردی ابری را برای شروع نرم‌افزارهایی با قیمت بسیار پایین میسر می‌سازد. این موتور به برنامه‌نویسان امکان استفاده بیشتر از منابع پردازنده و آزاد کردن منابع گوشی را می‌دهد. گوگل دائماً در حال برنامه‌ریزی برای طرح‌هایی است که برنامه‌نویسان را به نوشتن نرم‌افزار راغب تر نماید.


سهولت در دسترسی

Mobile-Developer-mindshare

برای برنامه‌نویسان تازه‌کار اندروید ساده به نظر می‌رسد. افرادی که با شیوه کار iOS  و پرداخت 99$ سالانه آشنایی دارند ممکن است از میزان 25$ Google Play برای ثبت نام همیشگی متعجب شوند. از اینجا به بعد برنامه‌نویسان کنترل کاملی بر روی محیط نرم‌افزار خود، مشخص نمودن دستگاه‌هایی که نرم‌افزار در آن‌ها اجرا می‌شود و همچنین زبان و کشور مورد انتخاب خود دارند. با استفاده از سیستم تأیید خودکار Google play، نرم‌افزارها به صورت خودکار منتشر خواهند شد. بنا به دلایل امنیتی گوگل می‌تواند نرم‌افزارها را در چند ساعت بررسی نماید و این در حالی است که برای گذاشتن نرم‌افزار در iOS برنامه‌نویس باید چندین هفته صبر نماید. استفاده از سیستم تأیید هوشمند نرم‌افزاری تنها ابزار Google Play برای حفظ امنیت کاربران نیست و نرم‌افزارهای مخرب مرتباً از Play Store حذف می‌شوند.


امید به آینده

smartphone-os-startup

بهترین گزینه برای برنامه‌نویسان در فضای کنونی گوشی‌های همراه، نوشتن نرم‌افزار برای استفاده در دو سیستم‌عامل می‌باشد. سهم بازار نرم‌افزارهای همراه در آمریکا میان اندروید و اپل به صورت مساوی تقسیم شده است. درحالی‌که اندروید هنوز در رتبه اول قرار دارد، برتری زیادی نسبت به رقبا ندارد. اپل به عنوان بیشترین فروشنده گوشی همراه در آمریکا، 40% از سهم بازار گوشی‌های همراه را در اختیار دارد. درحالی‌که اندروید سیستم‌عامل شماره یک محسوب می‌شود، توزیع آن برای دستگاه‌های مختلف آن را به یک ابزار تبدیل کرده است نه یک نام تجاری و در مقابل رقیب صیقلی آلومینیومی خود (اپل) آن را در نگاه خریداران عقب تر نشان می‌دهد. علی‌رغم این واقعیت، موقعیت اندروید به عنوان سیستم‌عامل غالب شاهدی بر دسترسی راحت کاربران و برنامه‌نویسان به این سیستم‌عامل می‌باشد. برای افرادی که به دنبال کنترل بیشتر بر روی دستگاه و نرم‌افزار خود هستند گزینه‌ای بهتر از اندروید وجود ندارد. اگر شما در صدد دستیابی به موفقیت با طراحی نرم‌افزار شبیه به snapchat، Vine و یا Candy crush saga هستید و یا اینکه قصد دارید widget ها و ساعت‌های زیبا طراحی کنید، اندروید تمام مواردی را که به آن نیاز دارید را در اختیار شما قرار داده است.


همچنین همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر در کشور ما زمینه برای یک برنامه‌نویس اندروید بسیار بیشتر از iOS مهیاست. بدون نیاز به قرار گرفتن اپلیکیشن یک برنامه‌نویس در گوگل پلی او می‌تواند آن را در بازارهای اپلیکیشن فارسی قرار دهد و از اپ‌هایش کسب درآمد کند در صورتی که اوضاع برای برنامه‌نویسی در iOS و ویندوزفون چندان ساده نیست.


 پایان مطلب/

Source: AndroidAuthority

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. مافیا می‌گوید

    چطور از برند خاصی طرفداری نمیکنه؟؟؟
    مطمئن باشید اگه ios هم به طور رایگان روی همه گوشی ها میرفت الان یکه تاز بود…
    هههه وقتی اندروید 4.2 رو روی گوشی 150 تومنی چینی میبینی تفاوت کلاس سیستم عامل هارو متوجه میشید…
    یه دخترخوب وقتی همه خاطرش رو میخوان که تک پر باشه نه دختر …=اندروید

  2. نام شما می‌گوید

    سلام
    با تشکر از مطلب خوب شما
    ولی یه دلیل اینکه خیلی از برنامه نویسان به سمت iOS می روند این است که نوشتن نرم افزار برای سیستم عامل اندروید دردسر های خودش رو هم داره ، به عنوان مثال چون اندروید اپن سورس هست هر شرکتی برای خودش با اندازه های صفحه نمایش های مختلف و …. سفارشی میکنه ، و کار برنامه نویس خیلی سخت میشه ، چون باید طوری نرم افزار را آماده کنه که با اکثر گوشی ها(به عنوان مثال) سازگار باشه.ولی iOS اینطوری نیست و محدود به چند سخت افزار است.
    باز هم از مطلب خوبتون تشکر میکنم.
    حامد

  3. ahmad می‌گوید

    واقعا با پست هاتون حال میکنم.در کنار زومیت از بهترین سایت های تکنولوژی هستین که از برند خاصی هم طرفداری نمیکنید که این خیلی خوبه.
    روزی نیست که چندبار به این سایت سر بزنم.
    موفق باشین.