چرا باتری گوشی‌های هوشمند امروزی عمر شارژ پایینی دارد؟

فناوری تلفن همراه در دهه‌ی اخیر شاهد پیشرفت‌های چشمگیری بوده است. نمونه‌های نخستین تلفن همراه در مقایسه با تلفن‌های امروزی بسیار ابتدایی به نظر می‌رسند، اما عمر باتری‌ها بهبودی پیدا نکرده است، بلکه به نظر می‌رسد بدتر نیز شده باشد.

2

تلفن‌های ساده قدیمی می‌توانستند با یک بار شارژ برای یک هفته یا بیشتر فعال بمانند اما تلفن‌های هوشمند کنونی اغلب تنها یک روز شارژ نگه می‌دارند. فناوری باتری‌ به نظر نمی‌رسد به اندازه‌ی کافی سریع پیشرفت کرده باشد.


فناوری باتری‌ها پیشرفت زیادی نکرده است

ما در حوزه‌های مختلف فناوری انتظار پیشرفت‌های چشمگیری را داریم. هر سال، پردازنده، حافظه، نمایشگر و دیگر اجزا باکیفیت بیشتر و قیمت ارزان‌تر تولید می‌شوند. در این فناوری‌ها قانون Moore برقرار بوده و رشدشان به صورت نمایی است. امروزه تلفن‌های هوشمند دارای پردازنده سریع تر، حافظه بیشتر و نمایشگرهایی باکیفیت بالاتر هستند. تفاوت بسیار بین یک تلفن هوشمند کنونی و نسخه‌ی آن در سال‌های گذشته وجود دارد.

iPhone-5-battery-teardown

با این حال، فناوری باتری همگام با دیگر فناوری‌ها بهبود نیافته است. این فناوری به صورت کامل متوقف نشده و قطعاً در حال بهبود است اما مقدار این بهبودی بسیار اندک است. در مقایسه با سایر فناوری‌ها افزایش نمایی را در فناوری باتری نمی‌بینیم. درحالی‌که سایر قطعات الکترونیک دستگاه‌های قابل‌حمل کنونی به سرعت بهبودیافته‌اند و باتری‌ها عقب‌مانده‌اند. همچنین دیگر قسمت‌ها کوچک تر می‌شوند ولی باتری‌ها هنوز قسمت بزرگی از داخل گوشی‌ها را اشغال می‌کند.

افراد مختلفی بر روی فناوری جدید باتری‌ها کار می‌کنند اما زمان ورود یافته ایشان به بازار نامشخص است. حتی خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها پیشرفت‌های بسیار اندکی در چند سال آینده است.


باتری‌ها در حال کوچک‌تر و باریک‌تر شدن هستند

فناوری باتری‌ها تا حدودی بهبودیافته‌اند و سایر اجزای تلفن‌های هوشمند کارآمدتر شده‌اند به این معنا که برای تولید همان مقدار عملکرد خروجی نیاز به الکتریسیته کمتری را دارند. پس چرا پیشرفت‌های فراوانی دیده نمی‌شود؟

iPhone-Battery

تلفن‌های هوشمند کنونی نازک‌تر و سبک‌تر شده‌اند. کارخانه‌های تولید گوشی‌های هوشمند به جای سرمایه‌گذاری بر روی بهبود طول عمر باتری به دنبال کوچک کردن اندازه باتری، به منظور کاهش اندازه تلفن هستند.

آیفون 5 باریک‌تر و سبک‌تر از آیفون 4-اس است و تا حدودی مدعی عمر باتری بیشتر است، اما عمر باتری می‌توانست به طور چشمگیری بهبود یابد اگر اپل همان ضخامت آیفون 4-اس را برای آیفون 5 انتخاب می‌کرد؛ مانند دیگر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، اپل تصمیم به ارائه تلفن نازک‌تر و سبک‌تر گرفت. از دیگر سو باتری‌های بزرگ‌تر گران‌تر هم هستند، بنابراین کوچک‌تر کردن آن‌ها کمک می‌کند تا قیمت تمام‌شده کاهش یابد.

زمانی باتری اضافه یک انتخاب محسوب می‌شد اما رفته‌رفته تلفن‌ها بدون قابلیت تعویض باتری فروخته می‌شوند در نتیجه دیگر امکان خرید باتری بزرگ‌تر و یا حمل باتری اضافه وجود ندارد.

هنوز باتری همه‌ی تلفن‌ها کوچک نیستند. سری Droid Razr MAXX برای طول عمر زیاد باتری هنوز پر طرفدار هستند و طرفداران آیفون که علاقه به عمر باطری بیشتر دارند می‌توانند از بسته‌های باتری مانند بسته محبوب Mophie Juice استفاده کنند. با این حال، اغلب تلفن‌ها در حال نازک و نازک تر شدن هستند.


اعلام اطلاع‌ها و همگام‌سازی پیش‌زمینه

گوشی‌های قدیمی بسیار کوچک بودند و به طور مداوم اطلاع‌هایی مثل ایمیل‌، به‌روزرسانی شبکه‌های اجتماعی و دیگر اطلاعات کنونی دریافت نمی‌کردند. همچنین پادکستهای شما را بررسی نمی‌کردند و قسمت‌های جدید را دانلود نمی‌نمودند. آن‌ها برنامه‌ها را برای به‌روزرسانی بررسی نکرده، پیش‌بینی‌های جدید هواشناسی را بارگذاری نمی‌کردند و موقعیت شما را به صورت خودکار به‌روزرسانی نمی‌نمودند.

Android-wakelocks

گوشی‌های هوشمند کنونی اساساً فقط رایانه هستند، در حقیقت آن‌ها نرم‌افزارهای مشابهی را اجرا می‌کنند. اندروید از لینوکس،iOS  از Darwin و ویندوزفون 8 از هسته ویندوزNT بهره می‌برند.

درحالی‌که نمایشگر گوشی شما خاموش است ممکن است خود گوشی فعال و در حال انجام عملیات باشد. Wakelockها که موجب می‌شوند تلفن شما زمانی که نمایشگر آن‌ است روشن بماند قابل حذف هستند. در اندروید که به موجب قابلیت پردازش انعطاف‌پذیر برنامه‌ها، آزادی بیشتری برای بدرفتاری وجود دارد، نرم‌افزارهای غیر بهینه می‌توانند در پس زمینه درحالی‌که نمایشگر خاموش است، اجراشده و منابع پردازشگر را مصرف کنند.  iOS اپل بیشتر برنامه‌ها را محدود کرده است، اما اطلاع‌ها و همگام‌سازی هنوز می‌تواند موجب تخلیه باتری شوند.


صفحه نمایش بزرگ‌تر، پردازنده‌ی سریع تر، هسته‌های بیشتر و رادیو LTE

هزینه برای هر عملکرد ممکن است بهبود یابد، اما ما رفته‌رفته سخت‌افزارهای قدرتمند تری را در گوشی‌های هوشمند تعبیه می‌کنیم. هر ساله، نمایشگرها بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر می‌شوند، پردازشگرها سریع‌تر شده و تعداد هسته‌ها افزایش می‌یابد (گوشی سامسونگ گلکسی اس 4 ، 8 هسته دارد) و رادیو  LTE به تلفن‌های بیشتری اضافه شده است. درحالی‌که فناوری  LTE اجازه انتقال سریع‌تر داده‌ها نسبت به نسل قبلی فناوری،  3G، را می‌دهد، فناوری  LTE نیاز به قدرت باتری بیشتری دارد.

Xperia-Z-Ultra

همچنین سخت‌افزارهای بیشتری در گوشی‌های هوشمند کنونی نسبت به یک تلفن ساده قدیمی وجود دارد. علاوه بر رادیو سلولی در تلفن‌های هوشمند کنونی، Wi-Fi، بلوتوث، GPS وNFC  نیز وجود دارد. آن‌ها ممکن است به طور تمام وقت روشن نباشند، اما زمانی که روشن باشند باتری شما را تخلیه می‌کنند.

مشکل باتری گوشی‌های هوشمند یک زخم قدیمی!

فناوری باتری به صورت نمایی بهبود نیافته است درحالی‌که دیگر فناوری‌های گوشی‌های هوشمند به طور نمایی بهبودیافته‌اند، بنابراین برای داشتن یک گوشی هوشمند با طول عمر باتری طولانی نیاز به انجام مسامحه داریم. شما می‌توانید یک تلفن هوشمند با طول عمر باتری بیشتر داشته باشید اما این موجب سنگین تر شدن و ضخیم تر شدن آن می‌شود.

همچنین شما می‌توانید برای داشتن باتری با عمر طولانی تر از سخت‌افزارهای کم مصرف استفاده کنید اما مردم حاضر به انجام این مسامحه نبوده و گوشی‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر، نمایشگرهای باکیفیت تر و پردازشگرهای سریع‌تر می‌خواهند.


Source: HowToGeek

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. مهدی خشاب می‌گوید

    سلام من گوشیم اس تری هست باطریشو گزاشتم تو یخچال دیگه گوشیم روشن نمیشه

  2. پویا می‌گوید

    بسیار مفید بود…
    واقعا مشکل باتری بسیار اساسی است !