ویدئو: با این نویزگیر پنجره تنها صداهای دلخواه را از محیط بیرون می‌شنوید!

اگر در خیابان‌ها و محله‌های شلوغ زندگی می‌کنید شاید شما هم از سر و صدای بیرون کلافه شده باشید. اما نویزگیر آینده Sono می‌تواند با فناوری شبیه به هدفون‌های حرفه‌ای تنها صدای دلخواه را به گوشتان برساند!

0

فارنت: اگر در خیابان‌ها و محله‌های شلوغ زندگی می‌کنید شاید شما هم از سر و صدای بیرون کلافه شده باشید. اما نویزگیر آینده Sono می‌تواند با فناوری شبیه به هدفون‌های حرفه‌ای تنها صدای دلخواه را به گوشتان برساند!

Sono-House

بعد از یک روز پرکار و خسته‌کننده به خانه باز می‌گردید و در حالی که از آن‌همه شلوغی و سر و صدا کلافه شده‌اید به دنبال چند ساعت استراحت در سکوت مطلق هستید. اگر اهالی خانه شما رعایت حال شما را کنند معمولاً صدای ترافیک بیرون منزل، دزدگیر ماشین همسایه یا عملیات ساختمان‌سازی درون کوچه حسابی اعصاب شما را خرد خواهد کرد طوری که بعضی اوقات فکر می‌کنید در خیابان روی مبل لم داده‌اید! اما چاره کار چیست؟ فردی به نام “رودولف استفانیچ” یک ایده جالب و جذاب دارد: ایجاد سکوت با همان فناوری Active Noise Cancellation موجود در هدفون‌های حرفه‌ای.

Street-Noise

فناوری حذف نویز فعال یا همان Active Noise Cancellation که امروزه در بعضی هدفون‌ها به کار می‌رود در واقع صدای محیط را آنالیز کرده و در کنار صدای موسیقی یا هر چیز دیگری یک صدا با همان دامنه موج نویز محیط اما با فاز معکوس را نیز پخش می‌کند. به این ترتیب چه صدای دیگری مانند موسیقی پخش شود و چه نشود این هدفون نویز محیط را خنثی کرده و شما هیچ صدایی را نخواهید شنید. استفانیچ با ایده گرفتن از این فناوری به فکر افتاده تا وسیله‌ای مشابه برای پنجره خانه‌ها بسازد تا از شر صدای مزاحم محیط خلاص شوید.

Noise-Cancellation

در ویدئوی جالب زیر که توصیه می‌کنیم حتماً آن را تماشا کنید این نویزگیر که Sono نام گرفته و البته هنوز در مرحله طرح و ایده است می‌تواند نه تنها صدای محیط بیرون را کاملاً خنثی کند بلکه حجم صدا را کم و زیاد کند و حتی از میان این همه صدای مختلف تنها به صدای آواز پرندگان اجازه عبور بدهد!

Sono-Noise-Cancellation

ایده این طرح این است که Sono صداهای مختلف اطراف را آنالیز کرده و آن‌ها را دسته‌بندی می‌کند. سپس می‌توانید با چیزی شبیه به پیچ رادیو صدای مورد نظرتان را انتخاب کنید و آن را با ولوم دلخواه بشنوید؛ Sono به صورت خودکار بر روی موج صداهای دیگر امواج معکوسی می‌فرستد تا دیگر صدای بوق ماشین‌ها یا سر و صدای همسایه‌ها را نشنوید!

Sono-User-Interface

البته همان‌طور که گفتیم این نویزگیر خواستنی فعلاً در مرحله طرح و ایده قرار دارد اما از آن‌جایی که جایزه James Dyson را برنده شده ممکن است در آینده به مرحله تولید و عرضه نیز برسد و بالاخره در محیط خانه از شر صداهای مزاحم خلاص شویم.

Sono-Setup


پایان مطلب/

Source: Fastcoexist

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.