رمزگشایی از پردازنده اپل A7؛ دوهسته‌ای 1.3 گیگاهرتزی با یک گیگابایت رم

اپل در مراسم معرفی آیفون 5S طبق معمول مشخصات پردازنده A7 مانند تعداد و سرعت هسته‌ها، معماری ساخت، پردازنده گرافیکی و میزان رم را اعلام نکرد. به لطف Chipworks پردازنده A7 به تازگی رمزگشایی شده و حالا این اطلاعات فراهم شده است.

0

فارنت: اپل در مراسم معرفی آیفون 5S طبق معمول مشخصات پردازنده A7 مانند تعداد و سرعت هسته‌ها، معماری ساخت، پردازنده گرافیکی و میزان رم را اعلام نکرد. به لطف Chipworks پردازنده A7 به تازگی رمزگشایی شده و حالا این اطلاعات فراهم شده است.

Apple-A7-chip

پردازنده یا همان CPU در iPhone 5S دو هسته‌ای بوده و سرعتی برابر با 1.3 گیگاهرتز دارد. این پردازنده با معماری جدید ARM v8 و از نوع 64 بیتی ساخته شده است و هسته‌های آن Cyclone نام دارند. ساخت این پردازنده را همان‌طور که پیش‌تر مشخص شد سامسونگ با فرآیند 28 نانومتری High-K Metal Gate انجام داده است.

پردازنده گرافیکی به کار رفته در A7 اپل نسل ششم پردازنده‌های PowerVR شرکت Imagination با مدل G6430 است که از فناوری‌های OpenGL 3.0، DirectX 0 و OpenCL 1.x پشتیبانی می‌کند و با سرعت و قدرت فو‌ق‌العاده‌اش همپای پردازنده گرافیکی Adreno 330 در اسنپ‌دراگون 800 پیشتازی می‌کند. شاید تنها رقیب این قدرت گرافیکی را در چیپست Exynos Octa 5420 سامسونگ و با Mali T628MP6  در گلکسی نوت 3 ببینیم.

iPhone-5S-GLBenchmark-2.5-offscreen

جالب این‌جاست که مقدار رم دستگاه همان یک گیگابایت سابق است اما این‌بار به جای نوع LPDDR2 در آیفون 5 و 5C از LPDDR3 استفاده شده که سرعت بیشتری دارد.

در نهایت چیپ مودم این پردازنده را شرکت Qualcomm طراحی کرده که با تمامی شبکه‌های LTE دنیا سازگاری دارد.

بنابراین همان‌طور که انتظار داشتیم اپل از آخرین فناوری موجود در ساخت چیپست پرچم‌دار جدیدش بهره برده است. هنوز هیچ گوشی دیگری از چیپست‌های 64 بیتی ARM v8 استفاده نکرده است (مدل‌های Cortex A53 و A57 هنوز از راه نرسیده‌اند.) همچنین سری ششم پردازنده‌های گرافیکی PowerVR را نیز برای اولین بار در آیفون جدید دیده‌ایم.


پایان مطلب/

Source: GSMArena

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.