هیوگو برا از دلایل ترک گوگل و پیوستن به زیائومی می‌گوید

هیوگو برا را که حتماً می‌شناسید؛ مدیر سابق محصولات اندروید گوگل که اخیراً به شرکت چینی زیائومی پیوسته و به عنوان رئیس بخش بین‌المللی منصوب شده است. در مصاحبه اختصاصی با AllThingsD برا از دلایل ترک گوگل و پیوستن به این شرکت چینی می‌گوید.

0

فارنت: هیوگو برا را که حتماً می‌شناسید؛ مدیر سابق محصولات اندروید گوگل که اخیراً به شرکت چینی زیائومی پیوسته و به عنوان رئیس بخش بین‌المللی منصوب شده است. در مصاحبه اختصاصی با AllThingsD  برا از دلایل ترک گوگل و پیوستن به این شرکت چینی می‌گوید.

مردم ایران معمولاً به خاطر اجناس تقلبی و بی‌کیفیت چینی از خرید وسایل ساخت چین تا حد ممکن خودداری می‌کنند چه برسد به این‌که بخواهند به یک برند چینی اعتماد کنند. اما توصیه می‌کنیم نظرتان را در مورد زیائومی عوض کنید چرا که این شرکت قصد دارد اوضاع را در دنیا تغییر دهد!

Hugo-Barra-at-Xiaomi

هیوگو برا در ابتدای مصاحبه در مورد نحوه تلفظ صحیح Xiaomi می‌گوید. ابتدا جمله “Show Me” را در نظر بگیرید و سپس کلمه اول را به “Shower” تغییر دهید. پس بنا به گفته برا تلفظ صحیح چیزی شبیه به ژائومی خواهد بود، نه زیائومی! به هر حال در ادامه مطلب نام این شرکت را به صورت Xiaomi می‌نویسیم و تلفظ آن را به خودتان واگذار می‌کنیم!

با این وجود که آخرین روز کاری هیوگو در گوگل در همین ماه بود اما او از همین حالا سعی در شناساندن Xiaomi به مردم دنیا دارد؛ شرکتی که روزی از آن به عنوان “اپل چین” نام می‌بردند هر چند که سیاست‌های آن به گوگل و آمازون شباهت بیشتری دارد. حالا وظیفه برا است که با گوشی‌های جدید و خوب این شرکت مانند Xiaomi Mi3 که عنوان سریع‌ترین گوشی دنیا را ادعا کرده است قدمی در تصاحب بازار اسمارت‌فون‌های دنیا بردارد.

انتقال برا از گوگلی که از سال 2008 با او همکاری می‌کرد هم برای خود هیوگو و هم برای گوگل اتفاق بزرگی بود؛ همچنین او اولین کارمند غیر چینی Xiaomi نیز محسوب می‌شود چرا که این شرکت قصد دارد با یک چهره شناخته شده پا به عرصه رقابتی جدی بگذارد. هیوگو برا فردی بود که نکسوس 7 را به عنوان اولین تبلت گوگلی روی صحنه معرفی کرد و از آن زمان همواره به عنوان یکی از همکاران کلیدی برای اندی روبین و همچنین ساندرا پیچای مدیران ارشد اندروید به حساب می‌آمد. شرکت Xiaomi که پیش از این تنها برای بازار چین گوشی‌های قدرتمند به قیمت پایین عرضه می‌کرد حالا به کمک او قصد دارد پوشش جهانی پیدا کند.

Hugo-Barra-Meeting-china

به گفته برا او بیش از یک‌ سال بود که در مورد ترک گوگل و پیوستن به Xiaomi با این شرکت چینی صحبت کرده بود و اولین جرقه‌های ترک گوگل نیز چهار سال پیش زده شده بود. وقتی در روز دوم کاریش در گوگل به بیجینگ چین سفر کرد و با مدیر Xiaomi “بین لین” که با گوگل همکاری می‌کرد دیدار داشت و سرآغاز همکاری در طول سال‌ها شد. پس از آن سال 2010 برا به تیم اندروید زیر نظر روبین پیوست و لین هم با ترک گوگل Xiaomi را شروع کرد. از آن‌جایی که برا عضوی از تیم اندروید بود همواره به فعالیت Xiaomi علاقمند بود.

Xiaomi-Mi2s

وقتی “ماتیاس دوارت” مدیر طراحی گوگل فعالیت Xiaomi روی اندروید و طراحی آن را تحسین کرد علاقه هیوگو بیشتر از پیش شد و پس از صحبت‌های دوست سرمایه‌گذارش رابین چان و مشاهده چند گوشی Xiaomi و رابط کاربری آن زمینه‌های انتقال او بیشتر فراهم شد. با معرفی گوشی Mi2s آن‌ها از برا پرسیدند: “چگونه می‌توانیم گسترش جهانی پیدا کنیم؟” و پس از آن پیشنهاد دادند که شاید تو باید بیایی و به ما کمک کنی. صحبت‌ها در اوایل سال 2013 شدت بیشتری گرفت و به گفته برا این یک فرصت استثنایی بود که تنها یک‌بار در زندگی رخ می‌داد؛ ساخت یک کمپانی جهانی که می‌تواند مانند گوگل بزرگ شود. وقتی ساندرا پیچای جای اندی روبین را گرفت و نکسوس 7 جدید نیز معرفی شد برا فکر کرد که حالا وقت مناسبی برای اعلام این تصمیم به گوگل و اداره کردن یک تجارت واقعی است.

Miui-v5

به گفته هیوگو تمرکز مدیرعامل Xiaomi “لی جون” روی سه چیز مهم از اکوسیستم موبایل است: “سخت‌افزار، نرم‌افزار و سرویس‌ها”. این کمپانی سخت‌افزار را طوری می‌سازد که انگار نرم‌افزار است، کلید موفقیت آن‌ها کار در چندین گروه کوچک و تکرار زیاد تا دست‌یابی به نتیجه مطلوب است. مدیر عامل Xiaomi ساخت و طراحی را برای برا به کنگ‌فو تشبیه می‌کند و می‌گوید در کنگ‌فو سرعت همه‌چیز را تعیین می‌کند و در Xiaomi هم باید سریع‌ترین و کاراترین‌ها را با نهایت سرعت بسازیم.

Hugo-Barra-Mi3-announcement

می‌توان گفت تاکنون این شرکت چینی موفق عمل کرده است: فروش 7 میلیون دستگاه در چین در سال گذشته و پیش‌بینی فروش 20 میلیونی در امسال. حالا Xiaomi حدود 10 میلیارد دلار می‌ارزد! این پیشرفت البته نیازمند ایجاد روابط قوی با تولیدکنندگان قطعات است. کاری که به گفته هیوگو در Xiaomi به چند روش انجام می‌شود: از فراهم کردن ابزار برای طراحان به منظور طراحی دلخواه محیط کاربری با تم‌ها گرفته تا ارسال گوشی به طراحان و مهندسان سراسر کشور و همچنین توجه دقیق به پیشنهادات و انتقادات مشتریان. “تعریف شخصیت Xiaomi در تمرکز آن روی کاربران است. هر سوال، هر فیدبک جزئی و هر گزارش اشکال پاسخ داده می‌شود و تعداد زیادی ویژگی‌ها و امکانات زیاد هر روز توسط کاربران پیشنهاد داده می‌شود.”

Xiaomi-Mi3

هدف هم به گفته برا تامین رضایت مشتریان با ارائه محصولات قدرتمند با قیمت پایین است. به طور مثال Mi3 با سخت‌افزاری فوق‌العاده تنها 327 دلار قیمت دارد. البته با فراگیر شدن این برند احتمالاً حاشیه سود کمی بالاتر می‌رود تا خدمات بهتری برای مشتریان فراهم شود. اهداف بعدی اصلی Xiaomi کشورهایی مانند هند، روسیه، اندونیز، امریکای لاتین و تایلند است؛ چرا که در این کشور‌ها می‌توانید کاری مشابه چین انجام داد و معادله کیفیت و قیمت مناسب بهتر عمل می‌کند.به گفته برا اگر او کارش را به خوبی انجام دهد چند سال دیگر کاربران همان‌طوری از Xiaomi حرف می‌زنند که حالا در مورد گوگل و اپل صحبت می‌کنند.

اولین قدم هم برای Hugo Barra یادگیری زبان چینی و اسباب‌کشی به بیجینگ چین است تا پس از آن عملیات خود برای تسخیر دنیا را آغاز کند!


پایان مطلب/

Source: AllThingsD

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.