آیا پردازنده‌های جدید هسول اینتل واقعاً به افزایش عمر باتری کمک می‌کنند؟

یکی از بزرگترین معایب نوت‌بوک‌ها نسبت به تبلت‌ها عمر شارژ باتری بسیار کمتر آن‌هاست، چیزی که اینتل به تازگی با عرضه پردازنده‌های سری هسول قصد برطرف کردن آن را دارد. اما آیا واقعاً نسل جدید پردازنده‌های اینتل این مشکل را حل کرده‌اند؟

0

وقتی اینتل نسل جدیدی از پردازنده‌های موبایلی (همراه) را معرفی می‌کند همواره دو ادعا دارد: کارایی بهتر و عمر شارژ طولانی‌تر. معمولاً در نسل‌های قبلی ادعای دوم تحت تأثیر ادعای اول چندان درست از آب در نمی‌آمد اما به نظر می‌رسد اینتل در نسل چهارم پردازنده‌های Core i خودش با نام Haswell بیشتر از همیشه روی عمر شارژ تاکید کرده و مدعی شده پردازنده‌های جدیدش تا 50 درصد نسبت به نسل قبلی یعنی Ivy Bridge عمر شارژ بیشتری دارند.

این پردازنده‌ها را که با رقم هزارگان 4 در جلوی مدل پردازنده می‌توانید تشخیص دهید (مانند Core i7 4900MQ) کم‌کم در تمامی نوت‌بوک‌های بازار خواهید دید.

Intel-Haswell-battery-life-claim

تصویر بالا که خود اینتل آن را منتشر کرده است مربوط به مقایسه دو پردازنده موبایلی یکی از نسل هسول و دیگری از Ivy Bridge است که هم در کارایی و هم عمر شارژ پیشرفت چشمگیری را نشان می‌دهد. اما آیا واقعاً اینتل به ادعای خود عمل کرده است یا این ادعا فقط جنبه تبلیغاتی دارد؟


مقایسه جزء به جزء

وب‌سایت DigitalTrends برای یافتن پاسخ از لپ‌تاپ Acer Aspire M5 Touch استفاده کرده است که هم با نسل سوم و هم با نسل چهارم پردزنده Core i5 اینتل عرضه شده است. در تست‌های عمر باتری این لپ‌تاپ نتایج زیر حاصل شده است:

 Haswell-vs-ivy-bridge-chart

تست Battery Eater یا “باتری خور” یک تست بارگذاری سنگین است که سعی می‌کند با استفاده از نهایت قدرت سخت‌افزاری سیستم، باتری را به چالش بکشد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید به طرز عجیبی لپ‌تاپ مجهز به پردازنده جدید هسول حدود 20 دقیقه کمتر عمر می‌کند؛ آیا ادعای اینتل دروغین است؟ هنوز برای تصمیم گرفتن زود است.

تست دوم تست Peacekeeper یک تست مرور وب است که صفحه‌های وب محبوب در بازه‌های زمانی مشخص رفرش می‌شوند. در این تست پردازنده هسول توانسته بیش از 40 دقیقه نسبت به نسل قبلی بهتر عمل کند. تست آخر هم که تست Reader نام دارد و عملکرد خواندن متون را شبیه‌سازی می‌کند تقریباً سیستم به حالت آزاد گذاشته شده و هر چند ثانیه یک فایل متنی اسکرول می‌شود. در این تست هسول موفق شده حدود 3 ساعت و 45 دقیقه بهتر از Ivy Bridge عمل کند.

با نگاهی به نتایج متوجه می‌شویم حداقل در مورد لپ‌تاپ Aspire M5 ایسر پردازنده نسل جدید توانسته در کارهای سبک‌تر عملکرد بسیار بهتری داشته باشد اما در کارهای فوق‌العاده سنگین کمی بدتر عمل می‌کند. به این ترتیب به طور کلی می‌توان گفت هسول عمر شارژ باتری را پیشرفت داده است؛ اما آیا در همه لپ‌تاپ‌ها اوضاع این‌گونه است؟


عمر شارژ باتری عالی در استفاده‌های سبک

 Haswell-Reader-Test

تصویر بالا نتیجه تست Reader را در چندین لپ‌تاپ جدید با پردازنده اینتل هسول نشان می‌دهد. سه لپ‌تاپ برتر نتایج خیره‌کننده‌ای دارند و لپ‌تاپ‌های G750 ایسوس و Blade ریزر نیز برای یک لپ‌تاپ گیمینگ چهارهسته‌ای با کارت گرافیک پرمصرف بسیار عالی عمل کرده‌اند چرا که لپ‌تاپ‌های گیمینگ با نسل قبلی به زحمت تا حدود سه یا چهار ساعت دوام داشتند.

تصویر بالا ادعای اینتل را در مورد افزایش عمر 50 درصدی باتری تأیید می‌کند. ایسوس G750 حدود سه برابر نتیجه بهتری نسبت به G75V با نسل قبلی داشته است و این یک پیشرفت بسیار دلچسب محسوب می‌شود.


عملکرد در مرور وب نیز بسیار شگفت‌انگیز است

با این‌که نتایج تست Reader بسیار قابل توجه بود اما اکثر ما از لپ‌تاپ‌هایمان برای کارهای کمی سنگین‌تری مانند مرور وب استفاده می‌کنیم. پس نتایج مرور وب با پردازنده هسول را نیز ببینید:

 Haswell-Peacekeeper

تصویر بالا دو موضوع جالب را نشان می‌دهد: اول این‌که عمر شارژ باتری در مرور وب کمتر از خواندن متون است و دوم این‌که لپ‌تاپ‌های با پردازنده دو هسته‌ای مانند Aspire M5 و Vaio Pro 13 کاهش بیشتری نسبت به مدل‌های چهار هسته‌ای G750 و Blade داشته‌اند؛ اما دلیل این موضوع چیست؟

شاید انتظار داشته باشید پردازنده‌های چهار هسته‌ای در تست سنگین‌تر PeaceKeeper افت بیشتری داشته باشند اما این فرض در صورتی صحیح است که همه هسته‌ها فعال باشند. تست PeaceKeeper یک تست مرورگر است پس چندان همه هسته‌ها را درگیر نمی‌کند. پردازنده‌های دو هسته‌ای معمولاً از سرعت کلاک بالاتری برای هر هسته نسبت به پردازنده‌های چهارهسته‌ای استفاده می‌کنند تا کمی فاصله کارایی را کم‌تر کنند. حالا وقتی که تنها یک هسته یا دو هسته در تست مرورگر فعال باشد طبعاً مصرف پردازنده در مدل دو هسته‌ای بالاتر است. ( امتیاز کمتر مدل‌های چهارهسته‌ای بیشتر تحت تأثیر کارت گرافیک پرمصرف آن‌هاست.) این موضوع را در نسل‌های قبلی نیز دیده بودیم و هسول نیز چیزی را عوض نکرده است.

به هر حال از آن‌جایی که عمر باتری در تست مرورگر از حدود 3.5 ساعت در یک لپ‌تاپ معمولی با پردازنده نسل سوم به حدود 5 ساعت ارتقا یافته است می‌توان با قاطعیت گفت ادعای اینتل در این زمینه نیز صحیح است.


اوضاع در استفاده سنگین پیشرفت نکرده است

در آخر به نتایج تست باتری‌خور می‌رسیم؛ پردازنده هسول در شرایط سخت و طاقت‌فرسا چگونه عمل می‌کند؟

Haswell-Battery-Eater

به صورت کلی می‌توان گفت که هسول نسبت به Ivy Bridge هیچ تغییری نداشته است. با بررسی لپ‌تاپ‌های بیشتر متوجه می‌شویم که بیشتر آن‌ها در بارگذاری سنگین حدود 2 ساعت دوام می‌آورند؛ چه از پردازنده‌های هسول در ساخت آن‌ها استفاده شده باشد و چه از پردازنده‌های Ivy Bridge نسل سوم.

شاید عدم پیشرفت در این زمینه کمی عجیب به نظر برسد اما از این امر چندان هم شگفت‌زده نشدیم؛ چرا که هیچ پردازنده‌ای این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که سرعت بالای پردازنده و بارگذاری بیشتر مصرف انرژی بیشتری را نیز طلب می‌کند. با بررسی دقیق‌تر متوجه می‌شویم که در استفاده سنگین پردازنده‌های نسل سوم و چهارم هر دو یک میزان انرژی مصرف می‌کنند و در نتیجه به یک اندازه دوام می‌آورند.


نتیجه گیری

با بررسی لپ‌تاپ‌های مختلف و انجام تست‌های باتری می‌توان به این نتیجه رسید که ادعای افزایش 50 درصدی عمر باتری اینتل در بیشتر موارد درست است. به طور مثال در تست‌های معمولی Acer Aspire M5 توانسته حدود 65 درصد عملکرد بهتری در زمینه باتری داشته باشد. البته اوضاع در استفاده سنگین تغییری نکرده است و هسول در این زمینه بهبودی را به همراه ندارد.

پس اگر از نوت‌بوک یا اولترابوک خود بیشتر برای وب‌گردی، خواندن متون و یا تماشای فیلم استفاده می‌کنید کمی دست نگه‌دارید تا لپ‌تاپ‌های با پردازنده نسل چهارمی اینتل هسول در بازار فراگیر شوند اما اگر استفاده اصلی شما موارد سنگینی مانند بازی و رندرگیری است پردازنده‌های نسل سوم هم کار شما را راه می‌اندازند.

به هر حال برای این موفقیت باید به اینتل آفرین گفت و منتظر ماند و دید در سال‌های آینده نسل جدید پردازنده‌های این کمپانی یعنی اتم در زمینه کارایی و عمر باتری چگونه عمل خواهند کرد.


پایان مطلب/

Source: Digital Trends

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.