این خالکوبی الکترونیکی دمای بدن شما را اندازه‌گیری می‌کند

دانشمندان دانشگاه ایلیونویز آمریکا اخیراً نوعی از دماسنج‌های فوق باریک الکترونیکی را تولید کرده‌اند که مانند خالکوبی روی پوست قرار گرفته و دمای بدن را اندازه‌گیری می‌کند.

0

فارنت: دانشمندان دانشگاه ایلیونویز آمریکا اخیراً نوعی از دماسنج‌های فوق باریک الکترونیکی را تولید کرده‌اند که مانند خالکوبی روی پوست قرار گرفته و دمای بدن را اندازه‌گیری می‌کند.

دماسنج‌ها نیازی به اختراع مجدد ندارد: کافیست آن‌ها را زیر زبانتان دقیقه‌ای نگه‌دارید تا دما را به شما نشان دهند. اما دمای دقیق بدن اطلاعات بیشتری از چیزی که فکر می‌کنید در اختیارمان می‌گذارد. به گفته “جان راجرز” محقق دانشگاه ایلینویز آمریکا می‌گوید: “انداازه‌گیری دمای پوست با دقت حدود یک دهم درجه اطلاعات جالب و مهمی را در مورد خصوصیات روانشناسی و وضعیت سلامت شما آشکار می‌کند.”

Electronic-Tattoo

راجرز مدت‌هاست روی یک سری قطعات الکترونیکی فوق باریک دماسنجی کار می‌کند که قابل پوشیدن هستند و توسط فرد حتی احساس نخواهند شد. این قطعات آن‌قدر باریک هستند که معمولاً از آن‌ها به عنوان خالکوبی الکترونیکی نام برده می‌شود. آخرین دستاورد تیم تحقیقاتی راجرز حاوی دماسنجی فوق حساس (Hypersensitive) است که می‌تواند عملاً کار یک دوربین مادون قرمز حرارتی 250 هزار دلاری را انجام دهد با این‌که قطعات آن مجموعاً حتی یک دلار هم قیمت ندارد! نه تنها این دماسنج‌های پوشیدنی همان‌کار را انجام می‌دهند بلکه کارایی آن‌ها به دلیل اتصال به پوست بهتر است. به گفته راجرز وقتی این دماسنج به پوست می‌چسبد می‌تواند دما را در مدت طولانی اندازه گرفته و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های مختلف در شرایط متفاوت روزانه را نیز ثبت کند و مشکل حرکت سنسور دوربین‌های حرارتی را ندارد.

برای افرادی که نمی‌توانند دمای بدنشان را به درستی کنترل کنند، دانستن دمای پوست با دقت میلی‌کلوین توسط این ابزار به فیزیکدان‌ها اطلاعات مفیدی را در مورد وضعیت بیمار می‌دهد. این ابزار می‌تواند میزان گرمای عبوری در رگ‌ها اندازه بگیرد و نشان دهد انقباض و انبساط رگ‌های خونی چگونه دمای اطراف آن‌ها را تغییر می‌دهد. به گفته راجرز این قابلیت چیزهای زیادی را در مورد سلامت قلب و عروق شخص مشخص می‌کند.

Electronic-Tattoo-thermometer

ابزار جدید تیم راجرز که به تازگی در Nature Materials منتشر شده است بالاخره حاصل کاری است که راجرز سال‌ها مشغول آن بوده است. شکل این ابزار شبیه به بارکدی طلاکاری شده بوده و توسط یک چسب محلول در آب روی پوست قرار می‌گیرد. در واقع این دماسنج در دو نسخه مختلف تولید شده‌اند اما هر دو یک‌کار مشابه انجام می‌دهند و آن اندازه‌گیری دمای پوست در نقاط مختلف است و حتی می‌تواند عکس‌العمل‌های پوست را نمایش دهد.

ساخت این حسگرها دو سال به طول انجامید اما کار اصلی بالاخره انجام شده است و قدم بعدی بی‌سیم کردن آن‌ها به معنای واقعی است در حالی‌که نسخه‌های فعلی هنوز به انرژی خارجی وابسته هستند. این دماسنج‌ها فعلاً تنها برای اتصال روی پوست ساخته شده‌اند اما راجرز و تیمش در حال بررسی راهی برای اتصال آن روی همه ارگان‌های داخلی و خارجی بدن مانند دیواره داخلی قلب هستند. در حال حاضر تنها حسگرهای سنجش دما روی این وسیله وجود دارد اما در آینده حسگرهای مفید دیگری نیز روی آن قرار خواهند گرفت.


پایان مطلب/

Source: TheVerge

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.