8 راه واقعاً ساده برای افزایش عمر دوربین شما تا نیم قرن دیگر!

فارغ از میزان درآمد افراد، صرف هزینه برای خرید یک دوربین کامپکت یا DSLR برای طیف وسیعی از افراد علاقمند به عکاسی و یا حتی کسانی که دوست دارند لحظات به یادماندنی خود را به قاب تصویر بسپارند ، جاذبه های فراوانی دارد.

0

دوربین‌های عکاسی، این دستگاههای دیجیتال دوست داشتنی به همراه لنز همراهشان، همانند دیگر گجت‌ها به مراقبتهایی نیاز دارند که منجر به افزایش طول عمرشان می‌شود در این مطلب تمام راه‌های مراقبت از دوربین عکاسی و 8 راه واقعاً ساده برای افزایش عمر دوربین عکاسی شما را با هم مرور خواهیم کرد.

پیراهن شما پارچه مناسبی برای تمیز کردن لنز دوربین نیست

لباس‌های شما که ممکن است آلوده و یا آغشته به عرق بدن باشند ، می‌توانند این آلودگی را به لنز دوربین انتقال دهند.معمولا استفاده از لباس، روشی متداول برای پاک کردن لنز دوربین است اما این روش ، نهایتا به شیشه لنز آسیب وارد می‌کند.

برخی پارچه ها ممکن است لنز را خش دار کنند . سوای پیراهن و لباس، دستمال کاغذی و یا کاغذ توالت هم می‌تواند نتیجه ای ناخوشایند بر روی لنز دوربین شما باقی بگذارند. برای مراقبت از دوربین عکاسی در اولین قدم بهتر است این عادت را کنار بگذارید.

shirt-wiping-lens-970x0بهترین راه برای پاک کردن گرد و غبار یا اثر انگشت از روی لنز ، استفاده از دستمالهای مخصوص لنز، پارچه های میکروفایبر و برس های مخصوص پاک کردن لنز یا نهایتا دستگاه دمنده هواست ( البته نه هوای فشرده).

دوربین عکاسی را با بند به گردن بیندازید

مطمئنا احتمال افتادن دوربین عکاسی از دست شما ، همانند دیگر وسایل الکترونیکی وجود دارد.بارها وبارها شاهد افتادن گوشی‌های هوشمند در هنگام گرفتن عکس بوده ایم اما نکته قابل توجه ، تعداد کم کاربرانی است که با وجود این اوصاف ، همچنان از DSLR ها بدون بند استفاده می‌کنند.سعی کنید از بند مخصوص دوربینتان (حتی اگر دوربین ارزان قیمتی دارید) در همه حال استفاده کنید.

مراقبت از دوربین عکاسی

درپوش لنز را همواره ببندید

آلودگی ، رطوبت و حتی مایعات می توانند در هنگامی که از دوربینتان استفاده نمی‌کنید ، به عنوان دشمنان درجه یک لنز دوربین شما به حساب آیند. در نظر داشته باشید که لنزها ، همانند چشمان ما یکی از آسیب پذیرترین قسمتهای دوربین هستند.

lens-cap

سنسور را بیش از حد در معرض تابش نور قرار ندهید

اگر از دوربین‌هایی با قابلیت استفاده از لنزهای مختلف بهره می‌برید ، در معرض نور قراردادن سنسور در هنگام تعویض لنز ، غیرقابل اجتناب خواهد بود( می‌توانید به استفاده از لنزهای همه کاره که حالتهای واید و تله فوتو را همزمان پشتیبانی می کنند اکتفا کنید.) اما مشکل اینجاست که سنسور مانند یک آهن ربا ، گرد و غبار را جذب می کند و این مشکل در مواقعی که در محیطهای باز هستید دوچندان خواهد بود.

sensorنکته کلیدی در اینجا ، به حداقل رساندن زمانی است که سنسور در مجاورت المانهای مختلف قرار می‌گیرد.این نکته آنقدر مهم است که حتی اگر لیوان آب در دستانتان است ، آن را زمین گذاشته و سریعا و بدون وقفه لنز جایگزین را بر روی دوربین قرار دهید.

دوربین را به سمت پایین بگیرید و لنز را تعویض کنید. از آنجایی که سنسور، قلب دوربین شماست ، در هنگام تمیز کردن آن نهایت دقت را به خرج دهید.ابزارهای خاصی نیز مانند آنچه در تصویر زیر مشاهده می‌کنید برای تمیز کردن سنسورها درنظر گرفته شده اند.

فضای ذخیره‌سازی را در اولویت قرار دهید

لازم به یادآوری نیست که هیچ گاه نباید مموری کارت دوربین را در هنگام روشن بودن دوربین ، از آن خارج کنید. این موضوع هنگامی که دوربین در حال نوشتن بر روی فضای ذخیره‌سازی است، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

Memory-is-preciousاگر چراغ چشمک زنی را بعد از گرفتن عکس مشاهده می کنید، این بدان معناست که دوربین در حال انتقال اطلاعات به کارت ذخیره سازی است.خارج کردن مموری کارت در حالی که دوربین در حال استفاده از آن است می‌تواند به آن آسیب وارد کند و حتی عکس‌های موجود بر روی آن را غیرقابل دسترس کند.

شارژ کردن درست و به‌موقع باتری‌ها را فراموش نکنید.

باتری‌ها نیز جزئی از دوربین عکاسی شما هستن و برای مراقبت از دوربین عکاسی خود باید به فکر انها نیز باشید. حتی در مواقعی که از دوربین استفاده نمی‌کنید هم باتری‌ها ممکن است به مرور زمان شارژشان را از دست بدهند. اگر از باتریهای آلکالاین استفاده می‌کنید و برای مدت طولانی آنها را در دوربین قرار دهید، ممکن است این باتری‌ها به مرور زمان فاسد شوند.

canon-powershot-n-batteryنکته آخر اینکه قبل از بیرون بردن دوربین از منزل، از وجود باتری در دوربین مطمئن شوید.

روش درست گرفتن دوربین در دست‎؛ دوربین را با هر دو دست نگه دارید!

عادت بدی که حتی در میان عکاسان حرفه ای نیز رایج است ، نگه داشتن دوربین با یک دست است. نگه داری دوربین با دو دست ، لرزش دست را کمتر می‌کند.اگر از لنزهای قابل تعویض استفاده می‌کنید ، با دست راست ، سمت راست دوربین را نگه دارید و با دست چپ، درحالی که انگشت شست شما در بالا قرار دارد ، زیر لنز را بگیرید.

روش درست گرفتن دوربین در دستبا این عمل می‌توانید به راحتی لنز را تنظیم کنید  و دوربین را نیز در حالتی پایدار و مطمئن قرار دهید و به خوبی مراقبت از دوربین عکاسی خود را انجام دهید. حتی می‌توانید از سه پایه برای اطمینان خاطر بیشتر استفاده کنید.

استفاده از کیف همراه برای مراقبت از دوربین عکاسی را فراموش نکنید

شاید به همراه داشتن یک کیف همراه، کمی دست و پاگیر باشد اما به همراه داشتن یک کیف ، آسانترین روش برای حفاظت از تجهیزات شماست.

Poler-Camera-Cooler

به هیچ وجه دوربین را در کوله پشتی یا کیف‌هایی که بر روی پشت شما قرار می‌گیرند قرار ندهید. با وسواس زیاد، کیفی را برای مراقبت از دوربین عکاسی انتخاب کنید که از دوربین و لنزهای همراه آن به خوبی محافظت کند.

Source: Digitaltrends

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.