معرفی بهترین کاستوم رام‌ها برای گوشی‌های اندرویدی روت شده شما

پیش از این در مطلبی درباره فواید روت کردن نوشتیم و اپلیکیشن‌های خوبی نیز برای دستگاه‌های روت شده معرفی کردیم. حالا وقت آن است که یک قدم فراتر بروید و با نصب یک کاستوم رام خوب بازده و کارایی اندروید خود را بالا ببرید.

234

پیش از این در مطلبی درباره فواید روت کردن نوشتیم و اپلیکیشن‌های خوبی نیز برای دستگاه‌های روت شده معرفی کردیم. حالا وقت آن است که یک قدم فراتر بروید و با نصب یک کاستوم رام خوب بازده و کارایی اندروید خود را بالا ببرید.

کاستوم رام چیست؟

از آن‌جایی که سیستم‌عامل اندروید به صورت Open Source یا متن‌باز عرضه شده است هر توسعه‌دهنده و برنامه‌نویسی قادر است آن را به دلخواه خود تغییر دهد. تولیدکنندگان کاستوم رام یا اصطلاحاً کوکرها با دریافت سورس‌های اندروید و یا حتی کاستوم رام‌های دیگر و انجام تغییراتی مانند حذف اپلیکیشن‌های اضافه، تغییرات در آیکن‌ها و تم، انجام بهینه‌سازی‌ها، افزودن Modهای اختصاصی مانند موتور براویای سونی یا Beats Audio اچ‌تی‌سی و همچنین افزودن امکانات مفیدی مانند Halo و Pie Controls یک رام جدید و سفارشی یا کاستوم ایجاد می‌کنند و آن را برای عموم عرضه می‌کنند.


چرا کاستوم رام؟

همان‌طور که در این مطلب توضیح دادیم کاستوم رام‌ها نسبت به رام‌های استاک پیش‌فرض اندروید دارای مزایایی مانند: امکان برگشت به اندروید خالص، سرعت بالاتر، آپدیت‌های سریع‌تر، ارتقا به نسخه‌های بالاتر اندروید، امکانات بیشتر و تغییر کلی رابط کاربری دستگاه هستند.

در این مطلب چندین کاستوم رام مشهور و معتبر را برایتان معرفی می‌کنیم که هر یک برای تعداد زیادی از دستگاه‌ها پورت شده و موجود هستند. البته توجه کنید که این رام‌ها برای کاربران وارد و حرفه‌ای مناسب است که با اصول اولیه روت، کرنل، ریکاوری و بکاپ آشنا هستند.


یک – سیانوژن‌مد CM – CyanogenMod

CyanogenMod

این کاستوم رام که لقب محبوب‌ترین و مشهورترین کاستوم رام را نیز به همراه خود دارد از نسخه‌های اولیه اندروید وجود داشته و حالا آخرین نسخه پایدار آن نسخه CM10.2 مربوط به اندروید 4.2.2 است. از نظر ظاهری CyanogenMod بسیار شبیه به اندروید خالص طراحی شده و سعی شده تا کمترین تغییرات بر روی آن اعمال شود؛ از این جهت این رام برای افرادی که می‌خواهند به نسخه‌های بالاتر اندروید دست پیدا کنند اما سازنده گوشی یا تبلتشان آپدیتی را عرضه نکرده است مناسب می‌باشد.

این رام به صورت رسمی 200 دستگاه اندرویدی مختلف را پشتیبانی می‌کند که می‌توانید لیست آن‌ها را از این‌جا مشاهده کنید اما کاربران سایت XDA-Developers این کاستوم رام را برای بیشتر دستگاه‌های پشتیبانی نشده اندروید پورت کرده‌اند. این نوع رام معمولاً در 4 حالت مختلف به ترتیب پایداری از کم به زیاد Nightly، M Snapshot یا Milestone، Release Candidate یا RC و Stable ارائه می‌شود. به کاربران عادی تنها استفاده از نسخه پایدار یا Stable و همچنین RC توصیه می‌شود چرا که باگ‌ها و اشکالات نرم‌افزاری عمده آن‌ها برطرف شده و برای استفاده روزانه مناسب هستند. اما نسخه شبانه یا Nightly که آخرین امکانات در آن گنجانده شده ممکن است چندین اشکال کوچک داشته باشد. البته اگر بعد از روت کردن و نصب ریکاوری از رام فعلی خود بکاپ بگیرید دیگر هیچ‌گونه نگرانی نخواهید داشت.

گفتیم که CyanogenMod از نظر ظاهری شباهت زیادی به نسخه استاک اندروید دارد پس اگر به طور مثال یک نکسوس 4 با اندروید 4.3 داشته باشیم چرا باید از کاستوم رام سیانوژن‌مد همان نسخه اندروید استفاده کنیم؟ این کاستوم رام علاوه بر بهینه‌سازی‌های سرعت و پایداری امکاناتی نظیر Gesture های صفحه قفل، تنظیمات Quick Settings قابل گسترش، اکوالایزر صدا، پشتیبانی از تم‌ها، امکان اشتراک اینترنت از طریق WiFi، بلوتوث و USB، آورکلاک و آندرکلاک پردازنده و لانچر جدیدی به نام Trebuchet را دارد. این لانچر به همان سرعت و روانی لانچر پیش‌فرض اندروید است با این تفاوت که می‌توانید از نظر ظاهری تغییراتی مانند تعیین تعداد آیکن‌ها، تغییر انیمیشن صفحات، مخفی کردن نوار وضعیت، نحوه قرارگیری والپیپر و بسیار چیزهای دیگر را روی آن اعمال کنید.


دو – AOKP – Android Open Kang Project

AOKP

این کاستوم رام نیز از جمله کاستوم رام‌های محبوب و مشهوری است که حدود 45 دستگاه را به صورت رسمی پشتیبانی می‌کند. ظاهر AOKP نیز بسیار شبیه به اندروید خالص و CyanogenMod دارد با این تفاوت که از امکانات و تنظیمات بیشتری برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

– حلقه Navigation Ring: وقتی دکمه Home مجازی روی صفحه را نگه‌دارید حلقه‌ای ظاهر می‌شود که در بالای آن شرتکات به Google Now وجود دارد. در AOKP می‌توانید شرتکات‌های بیشتری به این حلقه اضافه کنید تا همیشه در دسترستان باشد.

Custom Toggles: قابلیت خوب اندروید 4.2 تنظیمات سریع Quick Toggles است. با AOKP قادرید این دکمه‌ها را تغییر دهید و اضافه و کم کنید و یا حتی دکمه‌هایی به همان صفحه نوتیفیکیشن‌ها اضافه کنید.

– الگوهای لرزشی: این کاستوم رام قابلیت ایجاد الگوهای لرزشی را دارد که با آن می‌توانید بدون نگاه کردن به گوشی وقتی در جیب شما زنگ می‌خورد متوجه شوید تماس‌گیرنده کیست.

– صفحه‌قفل: تغییر رنگ نوشته‌های صفحه قفل، روشن کردن چراغ قوه با نگه‌داشتن شکل قفل، قابلیت چرخش صفحه، اضافه کردن همه ویجت‌ها به تعداد دلخواه و ایجاد افکت سه‌بعدی.

– منوی پاور: با نگه‌داشتن دکمه پاور علاوه بر خاموش کردن می‌توانید دستگاه را ریست کنید، از صفحه عکس بگیرید، چراغ قوه را فعال کنید، پروفایل را عوض کنید و …

– روبان: ایجاد یک روبان از اپلیکیشن‌ها یا عملکردهای مختلف در صفحه‌قفل، نوتیفیکیشن‌ها، صفحه Quick Toggles و یا سوایپ از اطراف دستگاه

از دیگر امکانات این کاستوم رام می‌توان به تغییر عملکرد چراغ LED نوتیفیکیشن، تغییر آیکن‌های باتری، ساعت و آنتن در نوار وضعیت، و تغییر انیمیشن بوت شدن گوشی اشاره کرد.


سه – AOSPA – Paranoid Android

AOSPA-Paranoid-Android

پارانوید اندروید یک کاستوم رام محبوب دیگر است که علیرغم ظاهر ساده و شبیه به استاک امکانات بسیار جذاب را در خودش جای داده است. لیست دستگاه‌های پشتیبانی شده این رام را می‌توانید از اینجا ببینید. اما AOSPA چه امکانات منحصر به فردی دارد؟ مهم‌ترین ویژگی این رام که از نسخه اولیه کاربران زیادی را جذب کرد قابلیت تنظیم هیبریدی یا Hybrid Settings است. با این ابزار می‌توانید DPI صفحه‌نمایش، رابط کاربری و یا اپلیکیشن‌های خاصی را عوض کنید؛ اما مزیت آن چیست؟ می‌توانید تمامی المان‌های رابط کاربری اندروید مانند آیکن‌ها، نوشته‌ها، منوها و خلاصه همه چیز را کوچک یا بزرگ کنید یا رابط کاربری تبلت‌ها با نوار وضعیت پایین صفحه را به گوشی خود بیاورید. بعضی اپلیکیشن‌ها دو رابط کاربری متفاوت برای گوشی‌ها و تبلت‌ها دارند؛ با این ابزار می‌توانید محیط تبلت  را در گوشی خود اجرا کنید یا برعکس. این قابلیت برای گوشی‌های با صفحه‌نمایش بزرگ بسیار مفید و جذاب خواهید بود. همچنین می‌توانید رنگ آیکن‌ها و پس زمینه نوار وضعیت و نوار گردش (حاوی دکمه‌های نرم‌افزاری) را در هر اپلیکیشن یا کل محیط کاربری تغییر دهید.

یک ویژگی بسیار خوب دیگر این رام کنترل‌های Pie می‌باشد که مناسب کاربرانی است که از نوار گردش و فضایی که اشغال می‌کند خوششان نمی‌آید و همچنین با دکمه‌های سخت‌افزاری نیز میانه خوبی ندارند و یا گوشی آن‌ها اصلاً فاقد این دکمه‌هاست. با کنترل‌های Pie یا کیکی می‌توانید با سوایپ از لبه‌ی دلخواهی از صفحه دکمه‌های Home، Back، Multitasking یا حتی منو، جستجو و سوییچ به اپلیکیشن قبلی را در اختیار داشته باشید. وقتی قابلیت تمام صفحه این رام را برای مخفی شدن نوارهای وضعیت و گردش فعال می‌کنید استفاده از Pie می‌تواند برای نمایش ساعت و تاریخ و نوتیفیکیشن‌ها و همچنین تنظیمات سریع بسیار مفید باشد، بدون آنکه فضای با ارزش صفحه اشغال شده باشد.

ویژگی جدید و جذاب دیگر این رام Halo است. هالو یک دایره کوچک است که در گوشه‌ای دلخواه از صفحه جای می‌گیرد و هنگامی که نوتیفیکیشنی مانند پیامک یا ایمیل دریافت می‌کنید بیرون آمده و نمایان می‌شود. با لمس آن می‌توانید اپلیکیشن مربوطه را به صورت پنجره‌ای کوچک اجرا کنید بدون آن‌که تمام صفحه را اشغال کند.


چهار – MIUI

MIUI

این رام توسط شرکت چینی Xiaomi تولیدکننده گوشی‌های هوشمند به همین نام تولید شده است. برخلاف کاستوم رام های قبلی MIUI رابط کاربری را به کلی دگرگون می‌کند. لیست دستگاه‌های پشتیبانی شده را در اینجا می‌توانید ببینید. در این رام نه تنها لانچر بلکه تمامی نوارهای مختلف، اپلیکیشن‌های اصلی گوشی و عملکردهای مختلف در MIUI به نحو متفاوتی صورت می‌گیرد. در MIUI چیزی به نام کشوی اپلیکیشن‌ها یا App Drawer وجود ندارد و مانند آیفون همه اپلیکیشن‌ها در صفحه خانگی جای می‌گیرند اما خوشبختانه امکان قرار دادن ویجت‌ها کماکان وجود داشته و ویجت‌های زیبای متفاوتی نیز وجود دارد.

اپلیکیشن‌های مختلفی مانند شماره‌گیر، ایمیل، ساعت، دفترچه یادداشت، چراغ قوه، هواشناسی، گالری، موزیک پلیر و … همگی ظاهر زیبای متفاوتی دارند و شاید بهترین قابلیت این رام تم‌های مختلف و متنوع آن باشد که تمامی رابط کاربری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از دیگر امکانات این رام می‌توان به صفحه‌قفل‌های زیبا و کاربردی و تنظیمات ریز اما مهمی مانند نمایش دائمی سرعت اینترنت فعلی در نوار وضعیت، رمزگذاری روی اپلیکیشن‌ها، آنتی ویروس داخلی، یافتن گوشی گم‌شده و یک کلیک برای خالی کردن حافظه رم اشاره کرد.


پنج – رام‌های ترکیبی

Rootbox

اگر از امکانات این رام‌ها خوشتان آمده و دوست دارید اکثر آن‌ها را داشته باشید می‌توانید رام‌های ترکیبی معتبر را امتحان کنید. این رام‌ها معمولاً قابلیت‌های سه رام اول را با کمی تغییر با خودشان دارند. از جمله رام‌های ترکیبی معتبر می‌توان به PAC Man، RootBox، SlimBean، Jelly Bam و Liquid Smooth اشاره کرد که هر کدام ویژگی‌ها و دستگاه‌های پشتیبانی شده خاص خود را دارند. بهترین راه آزمایش تمامی رام‌های پشتیبانی شده دستگاهتان و انتخاب رام مناسب شرایط شماست، به طور مثال به شخصه امکانات، سرعت و پایداری رام RootBox در گلکسی اس 3 را پسندیدم.


یک نکته: رام‌هایی که ذکر شد همگی بر اساس و پایه اندروید خالص و یا CM کوک شده است که با نصب آ‌ن‌ها امکانات نرم‌افزاری خاصی که در بعضی گوشی‌ها موجود است را از دست می‌دهید. به طور مثال Blinkfeed یا Zoe در اچ‌تی‌سی وان و قابلیت مالتی‌ویندو و Air Gesture ها در گلکسی اس 4. اما بعضی کاستوم رام‌ها با همان اساس رام استاک و با تغییرات اندک در رابط کاربری و بهینه‌سازی‌هایی کوک می‌شوند و با این‌که سرعت رام‌های مذکور را ندارند اما امکانات بعضاً مفید پیش‌فرض را حفظ خواهند کرد.


مطالب پیشنهادی:

روت چیست و چرا باید دستگاه اندرویدی خود را روت کنیم؟

معرفی 14 اپلیکیشن عالی برای دستگاه های اندرویدی روت شده + دانلود

ده اپلیکیشن و ترفند مفید برای افزایش سرعت و کارایی اندروید

Sources: CyanogenMod, XDA-Developers, MIUI, AOKP, PhoneArena

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

234 نظر برای این مطلب
  1. behrooz می‌گوید

    salam . man htc one m7 daram root shode . up android 5 ro ba khod dastgah dl kardam . chetor bayad nasb konam ?

    1. علی ارغوان می‌گوید

      از کجا دانلود کردین؟ فایل فیرمور رسمیه؟ کاستوم رامه؟ اگر از طریق software update دریافت کرده باشید خودش نصب میشه
      ضمنا فارسی تایپ کنید

  2. محمد می‌گوید

    من گلکسی نت دو دارم نمیتونم منتظر اندروید پنج بمونم ی کاستوم خوب معرفی کنید ک مث اندروید پنج متریال باشه و تفاوت چندانی با لولی اپ نداشته باشه مرسی

    1. علی ارغوان می‌گوید

      اگه قابلیت های مخصوص نوت رو نمیخواین CyanogenMod 12 رو میتونین فلش کنین که اندروید 5 هست در غیر اینصورت اپلیکیشن های متریال رو میتونین نصب کنین اما تم متریالی وجود نداره برای رام استاک سامسونگ

  3. پوریا می‌گوید

    سلام من گوشی جی ال ایکس اسکای دارم و روتش کردم کسی رامی برای این سراغ نداره؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      توضیه میشه فقط روی گوشی های با برند معتبر کاستوم رام نصب کنید

  4. هومن می‌گوید

    سلام
    من گوشیمو (Samsung Galaxy Ace) روت کردم الان میخوام یه رام خوب و کم حجم بریزم میشه راهنمایم کنید؟
    با تشکر

  5. xperia p می‌گوید

    سلام من میخواستم یه سیانوژن نسبتا پایدار برای اکسپریا p معرفی کنید و لینک دانلود بزارید

  6. امید می‌گوید

    خسته نباشید
    میخواستم بدونم آیا اندروید lalli pop برای گوشی اس ادونس میاد؟
    رام فعلی من vanir aosp 4.4.4 هستش.امکانش هست که آپدیت 5 هم واسش بزنن؟

  7. امید می‌گوید

    خسته نباشید
    من الان دارم از رام AOSP استفاده میکنم
    گوشیمم galaxy s advance

  8. حميد می‌گوید

    داداش کاستوم رام واسه هواوی g610هست ممنون .اگه هست چی بهم توصیه می کنی

  9. fatemeh می‌گوید

    با سلام
    من گلگسی اس ادونس دارم
    بخاطر هنگش بهم گفتن رام نصب کنم
    رام پیشنهادی شما چیه؟
    ممنون

  10. احمد می‌گوید

    با سلام و عرض خسته نباشید
    ببخشید من یک تبلت چینی که مارکش Vtouch هست رو فلش زدم با این رام
    HRA-F761S-MID711D-A_dblgc2035_ep_2g_V1.1.15_20131114_hdj_26
    اما در حاله حاضر دوربینش از کار افتاده می خواستم یک رام سازگار با این دستگاه بهم معرفی کنید
    مدل پشت دسگاه هست V711-BT-8GB
    و روی برد آن هم نوشته F761S-MAINBOARD-V2.0.0
    TOPWISE-013 2013/08/28
    ممنون میشم ازتون کمکم کیند

  11. علییییی می‌گوید

    سلام
    من گوشیم galaxy Ace model GT-s5830i
    گوشمو روت کردم و الان میخوام ی رام روش نصب کنم
    اندروید گوشیمم 2.3.6
    بنظرتون این رام ها روش اجرا میشه یان؟
    چون تو توضیحات بعضی اینا نوشتین اندروید 4.4 و …

    1. امید می‌گوید

      بله .شما تو سایت xda و یا cyanogen mod اسم گوشین تون رو سرچ کنین
      رام رو پیدا میکنین.
      موفق باشید

  12. mr می‌گوید

    من گوشیم s3 I9300 هست اگه رام سیانوژن نصب کنم احتمال داره بعضی امکانات خاص گوشیم از بین بره

  13. poorya می‌گوید

    سلام لینک های دانلودشان کجاست ؟

  14. پوریا می‌گوید

    سلام دوستان عزیز من جی ال ایکس اسکای دارم هرچند میدونم گوشی مزخرفیه
    اما میخوام بدونم رام سالم براش امده؟ ؟؟ لطفا جواب بدین منتظرم …

  15. sobit می‌گوید

    سلام .من گوشیم xperia x10 mini ایا بهش رام کاستوم میخوره

  16. imaniy می‌گوید

    علی جانذاسم گوشیم samsung Galaxy tab 2 gt-p3100 مدل وای فای دار و 3g ساپورت هستشذبا اسلیم کت و سیانوژن هم کار کردم.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      Slimkat رام بسیار خوبی هست اگر باهاش مشکلی ندارید.
      Sonic Open Kang Project هم توصیه میشه SOKP

  17. imaniy می‌گوید

    علی جان منظورت اسلیم کت هستش؟ در ضمن شما اصلا معرفیش نکردی یعنی از اونا بالاتره؟ نظرت درباره carbon rom چیه؟ ممنون از پاسخگویی سریع.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      slimroms آدرس سایتش هست توی نسخه kitkat اسمش رو slimkat گذاشته.
      شما گوشیتون چی هست؟
      carbon هم نسبتاً خوبه

  18. imaniy می‌گوید

    سلام میشه سایت rootbox رو معرفی کنید؟ سرچ زدم پیدا نکردم.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      توسعه rootbox متوقف شده می تونید به جاش از Slimroms استفاده کنید

  19. اردلان می‌گوید

    لینکهای پیشنهادیتون کار نمیکنن
    لطفا اصلاحشون کنید
    ضمنا ممنون از مفاله خوبتون
    آموزنده بود

    1. محسن صحافی می‌گوید

      ممنون
      مطلب دوباره بازبینی و لینک ها اصلاح شد
      متشکرم

  20. محمدرضا نیکزاد می‌گوید

    سلام…گوشی y210 رو هم میشه با این رام ها ارتقاع داد؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      معمولاً کاستوم رام های خوب واسه گوشی های محبوب تر و مشهورتر کوک میشن و پیشنهاد نمیشه کاستوم رام برای گوشی شما

  21. یاس می‌گوید

    سلام
    سایت بسار خوبی دارین خواستم بدونم ایا اگه گوشیم رو روت کنم مثلا باید با امکانات گوشیم خداحافظی کنم مثلا بیتس گوشیم htc sensation xe هستش ممنون میشم جوابم رو بدین

  22. Mohammad R می‌گوید

    من گلکسی اس 3مینی دارم و ورژنش 4.1.2هست اگه رم کاستوم بزنم بالا تر میره؟

  23. حسین می‌گوید

    آیا می توان در صورت عوض کردن رام اصلی گوشی یا همون استوک رام به رام سفارشی دوباره به رام اصلی برگشت؟

    1. امید می‌گوید

      بله.شما میتونید بعد از آپدیت رام
      در صورت نیاز رامتون رو به قبل برگردونین(دانگرید کنین)

  24. david می‌گوید

    با عرض سلام گلکسی Ace2 را چگونه وچه نرم افزاری ارتقاء دهیم tnx

    1. علی ارغوان می‌گوید

      اگر منظورتون کاستوم رام ها هستن باید روت کردن و ریکاوری رو ابتدا یاد بگیرید که اینجا از حوصله بحث خارج هست. پیشنهاد من انجمن های موبایلی مختلف هست. اگر به زبان مسلط هستید XDA-Developers

  25. ali می‌گوید

    با سلام
    یک رام کم مصرف برای galaxy s3 معرفی کنید با تشکر

  26. ali می‌گوید

    بهترین اندروید رسمی 4.3 (galaxy s3-gt19300) مال کدوم کشوره؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      رام های رسمی تفاوت خاصی ندارن معمولاً به جز مودم و آنتن دهی

  27. mohammad می‌گوید

    سلام.
    من یه گوشی galaxy s3 دارم. موقع خرید فروشنده گفت رام گوشی کاستومه، حالا من چه جوری میتونم ببینم که رامش چیه؟ و میشه اندروید 4.4 روش نصب کرد؟

  28. mohamad می‌گوید

    با سلام
    میشه اموزش تعویض ویجت اب و هوای s3 با s5 رو قرار بدین

  29. محمد می‌گوید

    یه سوال دیگه جدید ترین (بهترین) اندروید رسمی 4.3 مال کدوم کشوره

  30. محمد می‌گوید

    ممنون از راهنمایی های بسیار عالیتون

  31. محمد می‌گوید

    نظر تون درباره رام رسمی 4.3 چیه؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      نسخه های اولیه اشکال و باگ خیلی خیلی زیادی داشتن و حقیقتش من نسخه های بعدی رو امتحان نکردم.
      پیشنهاد من اینه که یه رام کیت کت جدید و یه رام رسمی 4.3 رو امتحان کنید. بهترین راه همینه

  32. محمد می‌گوید

    ببخشید زیاد سوال می پرسم
    بدون در نظر گرفتن ورژن چه رامی پیشنهاد میکنید (کم مصرف باشه)

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خواهش می کنم. البته بگم که تفاوت آن چنان زیادی ندارند تو مصرف شارژ.
      توی نسخه 4.1 من از null استفاده می کردم:
      http://forum.xda-developers.com/galaxy-s3/development/rom-null-27-t2005845
      اما خب الان خیلی قدیمی شده و من بعد از اون از رام های AOSP و AOKP هیچوقت برنگشتم به تاچ ویز. در حال حاضر هم از Dirty Unicorn استفاده می کنم

  33. محمد می‌گوید

    ببخشید یه سوالی داشتم این دو تا که معرفی کردین کم مصرف و بدون لگ هستند؟ اگه نیستند یه رام کم مصرف و بدون لگ اندروید 4.3 معرفی کنید.
    با تشکر از زحمات شما

    1. علی ارغوان می‌گوید

      کلاً رام های بر پایه AOSP مصرف کمی بیشتری نسبت به تاچ ویز و استاک دارن اما لگ کمتری هم دارن. توی 4.3 باز همون slimbean خوبه اما بهتره همه رو امتحان کنید.

  34. محمد می‌گوید

    یه کاستوم رام خوب اندروید 4.4 برای s3-i9300 معرفی کنید
    با تشکر

    1. علی ارغوان می‌گوید

      Dirty unicorns یا slimkat

  35. pourya می‌گوید

    سلام .آیا کاستوم رامی برای تبلت lenovo s5000وجود داره؟
    توروخوده جواب بدیدخیلی فوریه

    1. علی ارغوان می‌گوید

      کاستوم رام های لنوو:
      http://www.needrom.com/phone-roms/lenovo/
      S5000 توشون نیست

  36. مسعود می‌گوید

    سلام من گلکسی اس ال دارم چه کاستوم رامی خوبه بدون باگ میخوام لطفا لطف کنین زود جواب بدین ممنون

  37. Mohammad می‌گوید

    سلام
    رام خوب و بدون باگ و سرعت لابا بر پایه اندروید 4.3 یا 44 برای Xperia Ion چیه ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید!

  38. mohsen می‌گوید

    من گوشیم بالا نمیاد که رام روش نصب کنم البته رام گوشیم رفته چیگار کنم ممنون میشم

  39. مهرزاد می‌گوید

    سلام، برای اکسپریا P بهترین رام که پایدار باشه و سیک و اندروید 4.4 کدومه؟؟
    در صورت امکان لینک دانلودش رو هم بذارین.
    ممنون از سایت خوبتون،

    1. علی ارغوان می‌گوید

      فعلاً رام بدون باگ و پایدار خوبی بر پایه 4.4 برای Xperia P نداریم. اما این خوبه:
      http://forum.xda-developers.com/xperia-u/p-development/xp-unofficial-slimkat-t2777396
      مشکلات:
      – NFC Tags
      – FM Radio
      – A2DP media playback

  40. Mohammad می‌گوید

    سلام
    گوشی من Sony Xperia Ion هست با آندروید 4.1.2 می خوام از کاستوم رام استفاده کنم میشه راهنمایی کنید ؟!؟!

  41. عبداله می‌گوید

    با سلام
    گوشی من Samsung Galaxy S4 I9500 هست که به 4.4.2 آپدیت کردم ولی حالا میخواهم کاستوم رام استفاده کنم
    شما چه رامی رو پیشنهاد میدهد

    با تشکر

    1. علی ارغوان می‌گوید

      پیشنهاد من Slimkat هست
      http://www.slimroms.net

  42. رضا می‌گوید

    با سلام
    گوشی من htc incredible s هست و نسخه 4.0.4 بود که خیلی کند بود من رام miui نصب کردم که باز هم برنامه ها در زمان باز شدن کند بودن و خیلی وقت ها پیغام خطای wait می داد . نسخه رام JellyTime-CM10.1-R06.1 رو هم نصب کردم که خطای com.android.phone میداد و به محض بستن پیغام دوباره پیام میومد الان نمیدونم په رامی نصب کنم که مشکل نداشته باشه
    مرسی از پاسخ

  43. mahdi می‌گوید

    سلام
    ممنون که به سوالم جواب میدین من یه گوشی samsung galaxy y s5360 دارم با اندروید 2.3.6 بنظرتون چه رامی نصب کنم اصلا چجوری باید نصب کنم؟؟؟؟؟؟

  44. vahid می‌گوید

    با سلام خدمت شما دوست عزیز
    گوشی من motorola defy mini xt 320 هست . شما رامی براش سراغ نداری . از ورژن 2.3.6 بالاتر

  45. ALZ می‌گوید

    سلام.برا گوشیهای ایرانی کاستوم رام نیست؟

  46. ali می‌گوید

    آقا سلام خسته نباشید واسه مطلب خیلی مفیدتون!
    واسه huawei g700 کاستوم رام هست چیزی؟

  47. علی می‌گوید

    سلام
    من رام کاستوم هیبرید نصب کردم ولی الان میخوام رام دیگه ای نصب کنم
    ولی نه تو ریکاوری میره
    نه فست بوت مد نه فلش مد
    لوگویه هیبرید هم به صورت کریستال یخ که نوشته بریکینگ بد ، اما مشکلی نداره رامش
    برایه تعویضه رام باید با فلش تول فلش بزنم ولی تو فستبوت مد و فلش مد نمیرهو ریکاوریم که نصب نمیشه روش
    چیکنم

  48. فاطنه می‌گوید

    سلام.گوشیم من عددهاى فارسى و پرانتز ها و…راحتى برعکس نشان میدهد.براى رفع اینکه مشکل چه رامى رو باید روش نصب کنم؟
    گوشیم من چینى طرح اصل گلکسى نوت 3 هست.روت هم شده!
    لطفا روش حل مشکل رو طرح صورت امکان به ایمیلم بفرستید

  49. bahman می‌گوید

    من گوشی رو روت کردم دیگه بالا نمیاد احتمال اشتباه کردم حالا باید چی کار کنم
    مل گوشی گالاکسی مینی-2 5600D است

  50. erfan می‌گوید

    سلام من یه سامسونگ گلکسی پاکتGT-s5302 دارم اندرویدش 2.3حالا واسه اندروید 4باید از چه رامی استفاده کنم اصلااین گوشی هیچ رامی روپشتیبانی میکنه:-[ هرکی سراغ داره لینکش بده لازم دارم هرچی تو اینتر نتمیگردم پیدا نمیکنم:-)