معرفی بهترین کاستوم رام‌ها برای گوشی‌های اندرویدی روت شده شما

پیش از این در مطلبی درباره فواید روت کردن نوشتیم و اپلیکیشن‌های خوبی نیز برای دستگاه‌های روت شده معرفی کردیم. حالا وقت آن است که یک قدم فراتر بروید و با نصب یک کاستوم رام خوب بازده و کارایی اندروید خود را بالا ببرید.

234

پیش از این در مطلبی درباره فواید روت کردن نوشتیم و اپلیکیشن‌های خوبی نیز برای دستگاه‌های روت شده معرفی کردیم. حالا وقت آن است که یک قدم فراتر بروید و با نصب یک کاستوم رام خوب بازده و کارایی اندروید خود را بالا ببرید.

کاستوم رام چیست؟

از آن‌جایی که سیستم‌عامل اندروید به صورت Open Source یا متن‌باز عرضه شده است هر توسعه‌دهنده و برنامه‌نویسی قادر است آن را به دلخواه خود تغییر دهد. تولیدکنندگان کاستوم رام یا اصطلاحاً کوکرها با دریافت سورس‌های اندروید و یا حتی کاستوم رام‌های دیگر و انجام تغییراتی مانند حذف اپلیکیشن‌های اضافه، تغییرات در آیکن‌ها و تم، انجام بهینه‌سازی‌ها، افزودن Modهای اختصاصی مانند موتور براویای سونی یا Beats Audio اچ‌تی‌سی و همچنین افزودن امکانات مفیدی مانند Halo و Pie Controls یک رام جدید و سفارشی یا کاستوم ایجاد می‌کنند و آن را برای عموم عرضه می‌کنند.


چرا کاستوم رام؟

همان‌طور که در این مطلب توضیح دادیم کاستوم رام‌ها نسبت به رام‌های استاک پیش‌فرض اندروید دارای مزایایی مانند: امکان برگشت به اندروید خالص، سرعت بالاتر، آپدیت‌های سریع‌تر، ارتقا به نسخه‌های بالاتر اندروید، امکانات بیشتر و تغییر کلی رابط کاربری دستگاه هستند.

در این مطلب چندین کاستوم رام مشهور و معتبر را برایتان معرفی می‌کنیم که هر یک برای تعداد زیادی از دستگاه‌ها پورت شده و موجود هستند. البته توجه کنید که این رام‌ها برای کاربران وارد و حرفه‌ای مناسب است که با اصول اولیه روت، کرنل، ریکاوری و بکاپ آشنا هستند.


یک – سیانوژن‌مد CM – CyanogenMod

CyanogenMod

این کاستوم رام که لقب محبوب‌ترین و مشهورترین کاستوم رام را نیز به همراه خود دارد از نسخه‌های اولیه اندروید وجود داشته و حالا آخرین نسخه پایدار آن نسخه CM10.2 مربوط به اندروید 4.2.2 است. از نظر ظاهری CyanogenMod بسیار شبیه به اندروید خالص طراحی شده و سعی شده تا کمترین تغییرات بر روی آن اعمال شود؛ از این جهت این رام برای افرادی که می‌خواهند به نسخه‌های بالاتر اندروید دست پیدا کنند اما سازنده گوشی یا تبلتشان آپدیتی را عرضه نکرده است مناسب می‌باشد.

این رام به صورت رسمی 200 دستگاه اندرویدی مختلف را پشتیبانی می‌کند که می‌توانید لیست آن‌ها را از این‌جا مشاهده کنید اما کاربران سایت XDA-Developers این کاستوم رام را برای بیشتر دستگاه‌های پشتیبانی نشده اندروید پورت کرده‌اند. این نوع رام معمولاً در 4 حالت مختلف به ترتیب پایداری از کم به زیاد Nightly، M Snapshot یا Milestone، Release Candidate یا RC و Stable ارائه می‌شود. به کاربران عادی تنها استفاده از نسخه پایدار یا Stable و همچنین RC توصیه می‌شود چرا که باگ‌ها و اشکالات نرم‌افزاری عمده آن‌ها برطرف شده و برای استفاده روزانه مناسب هستند. اما نسخه شبانه یا Nightly که آخرین امکانات در آن گنجانده شده ممکن است چندین اشکال کوچک داشته باشد. البته اگر بعد از روت کردن و نصب ریکاوری از رام فعلی خود بکاپ بگیرید دیگر هیچ‌گونه نگرانی نخواهید داشت.

گفتیم که CyanogenMod از نظر ظاهری شباهت زیادی به نسخه استاک اندروید دارد پس اگر به طور مثال یک نکسوس 4 با اندروید 4.3 داشته باشیم چرا باید از کاستوم رام سیانوژن‌مد همان نسخه اندروید استفاده کنیم؟ این کاستوم رام علاوه بر بهینه‌سازی‌های سرعت و پایداری امکاناتی نظیر Gesture های صفحه قفل، تنظیمات Quick Settings قابل گسترش، اکوالایزر صدا، پشتیبانی از تم‌ها، امکان اشتراک اینترنت از طریق WiFi، بلوتوث و USB، آورکلاک و آندرکلاک پردازنده و لانچر جدیدی به نام Trebuchet را دارد. این لانچر به همان سرعت و روانی لانچر پیش‌فرض اندروید است با این تفاوت که می‌توانید از نظر ظاهری تغییراتی مانند تعیین تعداد آیکن‌ها، تغییر انیمیشن صفحات، مخفی کردن نوار وضعیت، نحوه قرارگیری والپیپر و بسیار چیزهای دیگر را روی آن اعمال کنید.


دو – AOKP – Android Open Kang Project

AOKP

این کاستوم رام نیز از جمله کاستوم رام‌های محبوب و مشهوری است که حدود 45 دستگاه را به صورت رسمی پشتیبانی می‌کند. ظاهر AOKP نیز بسیار شبیه به اندروید خالص و CyanogenMod دارد با این تفاوت که از امکانات و تنظیمات بیشتری برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

– حلقه Navigation Ring: وقتی دکمه Home مجازی روی صفحه را نگه‌دارید حلقه‌ای ظاهر می‌شود که در بالای آن شرتکات به Google Now وجود دارد. در AOKP می‌توانید شرتکات‌های بیشتری به این حلقه اضافه کنید تا همیشه در دسترستان باشد.

Custom Toggles: قابلیت خوب اندروید 4.2 تنظیمات سریع Quick Toggles است. با AOKP قادرید این دکمه‌ها را تغییر دهید و اضافه و کم کنید و یا حتی دکمه‌هایی به همان صفحه نوتیفیکیشن‌ها اضافه کنید.

– الگوهای لرزشی: این کاستوم رام قابلیت ایجاد الگوهای لرزشی را دارد که با آن می‌توانید بدون نگاه کردن به گوشی وقتی در جیب شما زنگ می‌خورد متوجه شوید تماس‌گیرنده کیست.

– صفحه‌قفل: تغییر رنگ نوشته‌های صفحه قفل، روشن کردن چراغ قوه با نگه‌داشتن شکل قفل، قابلیت چرخش صفحه، اضافه کردن همه ویجت‌ها به تعداد دلخواه و ایجاد افکت سه‌بعدی.

– منوی پاور: با نگه‌داشتن دکمه پاور علاوه بر خاموش کردن می‌توانید دستگاه را ریست کنید، از صفحه عکس بگیرید، چراغ قوه را فعال کنید، پروفایل را عوض کنید و …

– روبان: ایجاد یک روبان از اپلیکیشن‌ها یا عملکردهای مختلف در صفحه‌قفل، نوتیفیکیشن‌ها، صفحه Quick Toggles و یا سوایپ از اطراف دستگاه

از دیگر امکانات این کاستوم رام می‌توان به تغییر عملکرد چراغ LED نوتیفیکیشن، تغییر آیکن‌های باتری، ساعت و آنتن در نوار وضعیت، و تغییر انیمیشن بوت شدن گوشی اشاره کرد.


سه – AOSPA – Paranoid Android

AOSPA-Paranoid-Android

پارانوید اندروید یک کاستوم رام محبوب دیگر است که علیرغم ظاهر ساده و شبیه به استاک امکانات بسیار جذاب را در خودش جای داده است. لیست دستگاه‌های پشتیبانی شده این رام را می‌توانید از اینجا ببینید. اما AOSPA چه امکانات منحصر به فردی دارد؟ مهم‌ترین ویژگی این رام که از نسخه اولیه کاربران زیادی را جذب کرد قابلیت تنظیم هیبریدی یا Hybrid Settings است. با این ابزار می‌توانید DPI صفحه‌نمایش، رابط کاربری و یا اپلیکیشن‌های خاصی را عوض کنید؛ اما مزیت آن چیست؟ می‌توانید تمامی المان‌های رابط کاربری اندروید مانند آیکن‌ها، نوشته‌ها، منوها و خلاصه همه چیز را کوچک یا بزرگ کنید یا رابط کاربری تبلت‌ها با نوار وضعیت پایین صفحه را به گوشی خود بیاورید. بعضی اپلیکیشن‌ها دو رابط کاربری متفاوت برای گوشی‌ها و تبلت‌ها دارند؛ با این ابزار می‌توانید محیط تبلت  را در گوشی خود اجرا کنید یا برعکس. این قابلیت برای گوشی‌های با صفحه‌نمایش بزرگ بسیار مفید و جذاب خواهید بود. همچنین می‌توانید رنگ آیکن‌ها و پس زمینه نوار وضعیت و نوار گردش (حاوی دکمه‌های نرم‌افزاری) را در هر اپلیکیشن یا کل محیط کاربری تغییر دهید.

یک ویژگی بسیار خوب دیگر این رام کنترل‌های Pie می‌باشد که مناسب کاربرانی است که از نوار گردش و فضایی که اشغال می‌کند خوششان نمی‌آید و همچنین با دکمه‌های سخت‌افزاری نیز میانه خوبی ندارند و یا گوشی آن‌ها اصلاً فاقد این دکمه‌هاست. با کنترل‌های Pie یا کیکی می‌توانید با سوایپ از لبه‌ی دلخواهی از صفحه دکمه‌های Home، Back، Multitasking یا حتی منو، جستجو و سوییچ به اپلیکیشن قبلی را در اختیار داشته باشید. وقتی قابلیت تمام صفحه این رام را برای مخفی شدن نوارهای وضعیت و گردش فعال می‌کنید استفاده از Pie می‌تواند برای نمایش ساعت و تاریخ و نوتیفیکیشن‌ها و همچنین تنظیمات سریع بسیار مفید باشد، بدون آنکه فضای با ارزش صفحه اشغال شده باشد.

ویژگی جدید و جذاب دیگر این رام Halo است. هالو یک دایره کوچک است که در گوشه‌ای دلخواه از صفحه جای می‌گیرد و هنگامی که نوتیفیکیشنی مانند پیامک یا ایمیل دریافت می‌کنید بیرون آمده و نمایان می‌شود. با لمس آن می‌توانید اپلیکیشن مربوطه را به صورت پنجره‌ای کوچک اجرا کنید بدون آن‌که تمام صفحه را اشغال کند.


چهار – MIUI

MIUI

این رام توسط شرکت چینی Xiaomi تولیدکننده گوشی‌های هوشمند به همین نام تولید شده است. برخلاف کاستوم رام های قبلی MIUI رابط کاربری را به کلی دگرگون می‌کند. لیست دستگاه‌های پشتیبانی شده را در اینجا می‌توانید ببینید. در این رام نه تنها لانچر بلکه تمامی نوارهای مختلف، اپلیکیشن‌های اصلی گوشی و عملکردهای مختلف در MIUI به نحو متفاوتی صورت می‌گیرد. در MIUI چیزی به نام کشوی اپلیکیشن‌ها یا App Drawer وجود ندارد و مانند آیفون همه اپلیکیشن‌ها در صفحه خانگی جای می‌گیرند اما خوشبختانه امکان قرار دادن ویجت‌ها کماکان وجود داشته و ویجت‌های زیبای متفاوتی نیز وجود دارد.

اپلیکیشن‌های مختلفی مانند شماره‌گیر، ایمیل، ساعت، دفترچه یادداشت، چراغ قوه، هواشناسی، گالری، موزیک پلیر و … همگی ظاهر زیبای متفاوتی دارند و شاید بهترین قابلیت این رام تم‌های مختلف و متنوع آن باشد که تمامی رابط کاربری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از دیگر امکانات این رام می‌توان به صفحه‌قفل‌های زیبا و کاربردی و تنظیمات ریز اما مهمی مانند نمایش دائمی سرعت اینترنت فعلی در نوار وضعیت، رمزگذاری روی اپلیکیشن‌ها، آنتی ویروس داخلی، یافتن گوشی گم‌شده و یک کلیک برای خالی کردن حافظه رم اشاره کرد.


پنج – رام‌های ترکیبی

Rootbox

اگر از امکانات این رام‌ها خوشتان آمده و دوست دارید اکثر آن‌ها را داشته باشید می‌توانید رام‌های ترکیبی معتبر را امتحان کنید. این رام‌ها معمولاً قابلیت‌های سه رام اول را با کمی تغییر با خودشان دارند. از جمله رام‌های ترکیبی معتبر می‌توان به PAC Man، RootBox، SlimBean، Jelly Bam و Liquid Smooth اشاره کرد که هر کدام ویژگی‌ها و دستگاه‌های پشتیبانی شده خاص خود را دارند. بهترین راه آزمایش تمامی رام‌های پشتیبانی شده دستگاهتان و انتخاب رام مناسب شرایط شماست، به طور مثال به شخصه امکانات، سرعت و پایداری رام RootBox در گلکسی اس 3 را پسندیدم.


یک نکته: رام‌هایی که ذکر شد همگی بر اساس و پایه اندروید خالص و یا CM کوک شده است که با نصب آ‌ن‌ها امکانات نرم‌افزاری خاصی که در بعضی گوشی‌ها موجود است را از دست می‌دهید. به طور مثال Blinkfeed یا Zoe در اچ‌تی‌سی وان و قابلیت مالتی‌ویندو و Air Gesture ها در گلکسی اس 4. اما بعضی کاستوم رام‌ها با همان اساس رام استاک و با تغییرات اندک در رابط کاربری و بهینه‌سازی‌هایی کوک می‌شوند و با این‌که سرعت رام‌های مذکور را ندارند اما امکانات بعضاً مفید پیش‌فرض را حفظ خواهند کرد.


مطالب پیشنهادی:

روت چیست و چرا باید دستگاه اندرویدی خود را روت کنیم؟

معرفی 14 اپلیکیشن عالی برای دستگاه های اندرویدی روت شده + دانلود

ده اپلیکیشن و ترفند مفید برای افزایش سرعت و کارایی اندروید

Sources: CyanogenMod, XDA-Developers, MIUI, AOKP, PhoneArena

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

234 نظر برای این مطلب
  1. علی می‌گوید

    منتظرم…!

  2. علی می‌گوید

    سلام خوبی؟
    لطف میکنی بگی واسه prestigio pap duo 4044 کدومش خوبه؟

  3. علی می‌گوید

    سلام علی جان . خدا قوت . خداییش کار بزرگی داری میکنی .
    راستش من نه از روت کردن چیز زیادی میدونم نه از کاستوم رام . ولی میخوام زبان گووشیمو فارسی کنم و این جور که فهمیدم نیاز به روت کردن داره . گوشیم htc wildfire هستش .
    با تشکر فراوان

  4. فاطمه می‌گوید

    سلام. میشه یه رام خوب برای galaxy ace 5380 معرفی کنید؟؟
    با تشکر

  5. محمد می‌گوید

    سلام ببخشید حالا اگر هیچ کدام از این کاستوم رام ها برای گوشی نبود چی ان وقت اگر دانلود کرد چی میشه؟
    لطفا سریع جواب بدین…..

    1. محسن صحافی می‌گوید

      این مطلب فقط برای معرفی بهترین کاستوم رام‌هاست و مطمئنا کاستوم‌رام‌های دیگه‌ای هم وجود دارن که می‌تونید نصب کنید

  6. علی می‌گوید

    آقا من کلا قاطی کردم.اگه روت کنم حتمی باید کاستوم رم و… نصب کنم ؟یعنی نمیشه که فقط روت کنم تا نرم افزارها فقط کار کنند و یکسری نرم افزارهای پیشفرض حذف کنم؟
    با اینکار میتونم از طریق software update تبلتم آپدیت کنم؟
    من تبلت samsung note 10 edittion 2014 (p601) دارم.

  7. امین می‌گوید

    برای nexus 7 2013 کدوم رام مناسبه؟
    خیلی ممنون.

  8. آرمین می‌گوید

    سلام.من بعد از اینکه یه کاستوم رام نصب کردم دیگه گوشیم حافظه خارجی رو نمیشناسه و در کاستوم رام در قسمت storge مینویسه Unavailable در حالی که قبلا رو رام اصلی arabic رم رو میخوند.باید بگم که توی بوت لودر و ریکاوری مد رم رو میشناسه ولی هنگامی که رام بالا میاد دیگه نمیشناسه.HTC Desire HD
    از راه فرمت کردن هم درست نشد که نشد! SD card های مختلفی هم امتحان کردم ولی جواب نداد. حالا چیکار کنم؟

  9. رضاs4 می‌گوید

    تا رام رسمی است برا چی کاستوم رام

  10. سعید می‌گوید

    سلام
    واقعا مطلب خوبی گذاشتین و نسبت به گوشیم امیدوار شدم.
    پیشنهاد شما برای xperia x10 کئوم رام هست.
    ممنون

  11. ashkan می‌گوید

    داداش برا Htc desire یه رام 4 خوب معرفی کنی ممنونت میشم

  12. milad می‌گوید

    با سلام
    لطفا یه کرنل واسه اکسپریا سولا قرار بدین ک cpu رو تاابالاترین حالت ممکن اورکلاک کنه

  13. sarbaz026 می‌گوید

    سلام..
    ببخشید من اسم گوشیم رو تو این رام ها پیدا نکردم به نظرشما کدوم رو رو گوشیم نصب کنم بهتره…..گوشیم huawei y300هستش
    ممنون

  14. علی اکبر می‌گوید

    با سلام خواهش میکنم جواب بدین. میخواستم بدونم
    چه رامی برای تبلت گلگسی تب 2 p5100 خوبه

  15. محمد حسین می‌گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من گوشی اچ تی سی دیزایر 600 دارم، سرعت اندرویدم بینهایت پایینه! در اجرای بازیها گوشیم تیک زیاد میزنه! تمامی اپلیکیشن ها رو از سایت های مختلف هم دانلود و اجرا کردم به نتیجه نرسیدم گفتم شاید از اپلیکیشن ها باشه! خواهش میکنم راهنماییم کنید! و اینکه چه رامی برای این گوشی مناسبه…
    ممنون

  16. ابراهیم می‌گوید

    سلام چرا رام Resurrection Remix معرفی نکردید من در گلکسی اس 2 خودم از 4.4.2 اندروید استفاده میکنم خیلی با حاله .. آیا این رام باکی دارد یا این را خوبش نیست لطفا بگید که به دلم یک تشویش شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  17. علیرضا می‌گوید

    سلام آقا من گوشیم رو روت کردم بعد یه برنامه واسم اومد بالا مثه تسک منیجر بود دستم بشکنه با اون سیستم عامل گوشیم رو متوقف کردم الان گوشیم بالا نمیاد تا میخواد وارد منو بشه این ارور رو میده : com.android.phone has stoped یا system ui has stoped..تورو خدا کمکم کنید بی گوشی موندم..

  18. vahid می‌گوید

    سلام . ببخشید من گوشیم galaxy 19500 هست کدوم رام رو پیشنهاد میکنید ممنون میشم راهنمایی کنید

  19. ali می‌گوید

    سلام
    یه رام سبک و اندروید 4 به بالا برای galaxy ace چیو پیشنهاد می کنید؟؟

  20. mahdi می‌گوید

    من یک گوشی طرح اصل سامسونگ اس تری دارم مصرف باطریش خیلی بالاست ورژن اندرویدش هم 4.1.1 هست میخاستم ببینم میشه روش کاستوم رام نصب کنم

  21. علی می‌گوید

    سلام بهترین کاستوم رام حال حاضر برای xperia sola چیه ؟ با تشکر

  22. SherVin می‌گوید

    Ba Arze SALAM Va khaste Nabashid Dustane Gol .. Haghighatesh man alaan 1mahe dargiram Androide sony xperia neo L o Ertegha bedam yani 4.0.4 Zeshte Khosham Nemiyad Azash Va Inke Root Kardam Ama Over Clock Nemitunam Bokonam Yani Test Kardam Ba Milston Va Android Over Ama Nashod .. Sharayete Karimam Jurie KE nemiresam BEram Tamirat Takhasosi .. Pishnahadi darin??khaheshan bedadam beresin chon dg kalafe shodam ..asheghetunam .. merci koli

    1. محسن صحافی می‌گوید

      لطفا فارسی بنویسید

  23. سپهر می‌گوید

    یعنی اسلیم رم ویژگی سه تا را با هم به طور کامل داره

    1. علی ارغوان می‌گوید

      نه به طور کامل اما بیشتر ویژگی های مفید هر سه رو داره. اما همونطور که توی متن نوشته شده تجربه کاربری روی هر گوشی متفاوت هست و بهترین راه امتحان همه رام ها و انتخاب بهترین برای شماست.

  24. سپهر می‌گوید

    ببخشید ولی سیانوژن مد رو نمیشه نصب کرد رو گلکسی اس؟
    فرق کاستوم رم های ترکیبی مختلف با هم چیه؟
    و آخریش نمیشه دوتا کاستوم رم با هم نصب کرد؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      Slimrom در واقع از بیس سیانوژن مد استفاده می کنه و با ترکیبی از AOKP و ParanoidAndroid امکانات بیشتری رو فراهم می کنه. رام های ترکیبی همه با بیس سیانوژن مد ساخته میشن و هر کدوم امکانات بیشتر متفاوتی دارن.
      با بعضی کرنل های خاص مثل Siyah امکانش هست اما به علت اشغال فضای زیاد در حافظه داخلی توصیه نمیشه

  25. سپهر می‌گوید

    بله آقای ارغوان i9000

    1. علی ارغوان می‌گوید

      پیشنهاد من رام Slim Bean 4.3 هست:
      http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2400003

  26. سپهر می‌گوید

    سلام میشه لطف کنید برای گلکسی اس galaxy s یه کاستوم رم معرفی کنید میخوام حتما از اندروید چهار به بالا باشه

    1. علی ارغوان می‌گوید

      کدوم مدل هست؟ i9000؟

  27. pouya می‌گوید

    سلام.ببخشید برای گوشی huawei g510کدوم کاستوم رام خوبه؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      معمولاً گوشی های هواوی ساپورت کاستوم رام جالبی ندارند

  28. علیرضا می‌گوید

    سلام وقت بخیر ممنون از پاسخگوییاتون ، من چند وقت پیش یه گوشی ار چین خریدم به اسم cube 5h این گوشی 4گیگ هستش اما فقط من از 1.8 گیگش میتونم استفاده کنم ، بعد اینکه منوش هم فارسی نیست ، آیا با روت کردن این مشکلات حل میشه ، در ضمن اگه با روت کردن چیزی پاک نمیشه چطور میتونم برنامه هایی که به صورت پیش فرض رو گوشیمه پاک کنم؟؟کاستوم رام گوشیم رو باید از کجا پیدا کنم؟؟کلا احساس میکنم خیلی پیچیده اس این پروسه روت کردن..

    1. علی ارغوان می‌گوید

      با روت کردن از مواردی که گفتید فقط می تونید برنامه ها پیش فرض رو حذف کنید. کاستوم رام های معتبر بیشتر برای گوشی های برندهای معتبر ساخته شده اما می تونید توی سایت needrom.com دنبال مدل گوشیتون بگردید. تنها سایتی که رام برای گوشی های چینی داره همینجا هست

      1. علیرضا می‌گوید

        یعنی با روت کردن میتونم از 4گیگ حافطه گوشیم به طور کامل استفاده کنم؟؟

        1. علی ارغوان می‌گوید

          در صورتی که اپلیکیشن هایی که گفتید عامل اشغال شدن حافظه گوشی باشند و نه خود سیستم عامل. معمولاً خود سیستم عامل نزدیک به یک گیگابایت فضا رو اشغال می کنه

  29. رضوان می‌گوید

    سلام گوشی من گالکسی مینی هستش به نظر شما اگه بخام ورژن اندرویدش رو بالا ببرم از کدوم کاستوم رام استفاده کنم و راه نصبش رو برام توضیح میدید . ممنون

  30. مجید می‌گوید

    سلام وقت بخیر
    آیا راهی وجود داره که من تبلت lenovo A2107 را به اندروید 4.2 ایدیت کنم؟ یا اینکه کاستم رامی براش میشناسین؟ لطف بزرگی میکنین
    با تشکر
    مجید جیک جیک

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      بهترین راه استفاده از فروم رسمی لنوو است
      http://forums.lenovo.com/t5/Idea-Android-based-Tablets/How-to-update-tablet-A2107-from-Ice-to-android-jelly-bean/td-p/920041

  31. نیلوفر می‌گوید

    سلام
    خسته نباشید

    گوشی من اکسپریا TX هست ، آپدیت کردم به ورژن 4.1.2 ، حالا wifi گوشی من از کار افتاد ؟؟؟ میشه بگید چیکار کنم ؟؟ یا کجا باید سوالم رو مطرح کنم .

    ممنون ، من منتظرم ، خواهش میکنم جوابم رو بدین مرسی

    1. مصطفی می‌گوید

      سلام
      پیشنهاد میکنم سری به انجمن تخصصی اندروید بزنید و بخش مربوط به گوشیه خودتون رو بازدید کنین نه این مشکل بلکه هزاران مشکل دیگر توسط دوستان ما تو اون سایت قابل حل هستش!

  32. ﻫﺎﺩﻱ می‌گوید

    ﺳﻼﻡ ﺧﺪﻣﺖ اﻗﺎﻱ اﺭﻏﻮاﻥ
    ﮔﻮﺷﻲ ﻣﻦ ﻭاﻳﺪﻓﺎﻳﺮ اﺳﻪ ﺑﻪ ﻧﻆﺮ ﺷﻤﺎ اﻳﺎ ﺭاﻡ اﻧﺪﺭﻭﻳﺪ ﭼﻬﺎﺭ ﺭﻭﺵ ﻧﺼﺐ ﻛﻨﻢ و اﻳﺎ ﺳﺮﻋﺘﺶ ﻛﻢ ﻧﻤﻴﺸﻪ ﭼﻂﻮﺭ ﺳﺮﻋﺘﺸﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﺑﺪﻡ
    ﺑﺎﺗﺸﻜﺮ

  33. محمد هادی می‌گوید

    سلام علی اقا لطفا اگر می شود به من بگین کهک چی جوری می تونم روی تبل تlander ld-462 کاستوم رام نصب کنم چینی هستش

  34. شانلی می‌گوید

    با سلام و عرض خسته نباشید
    عذر میخوام میخواستم کاستوم رام نصب کنم برای گوشی Alcatel one touch pixi 4007 D
    اما متاسفانه نمیدونم از کدوم یک از کاستوم رام هایی که گفتین تصب کنم چون اسم گوشی من توی هیچ کدوم نبود اگر لطف کنین ینکی اسمی بدین خیلی ممنون میشم.
    با تشکر

  35. حمید می‌گوید

    سلام
    من xperia acro s دارم به نظرتون بهترین رام برای من چیه؟

  36. محسن اسماعیلی می‌گوید

    علی اقا من منتظر جوابتونم
    میخوام MIUI v5 بر روی galaxy gt-i9000 نصب کنم. ی لینک در مورد نحوه نصب معرفی کنید
    ضمنا میخوام فونت فارسی برای sms هام نصب کنم.
    ممنون

    1. علی ارغوان می‌گوید

      در رابطه با رام من جواب دادم خدمتتون
      واسه i9000 این رام ها رو پیشنهاد می کنم
      http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2400003
      http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1548796

      اما روش نصب چون طولانی هست و شامل روت و ریکاوری و … بهتره توضیحات فارسی رو از انجمن هایی مثل موبایلستان یا and-roid مطالعه بفرمایید
      همچنین از اندروید 4.0 به بعد نیازی به نصب فونت فارسی ندارید

  37. محسن اسماعیلی می‌گوید

    با سلام خدمت علی آقا

    گوشی من galaxy s gt-i9000 هست.چه رام کاستومی میتونم نصب کنم که خوب باشه؟
    لطفا لینکش رو برام بزارید ممنون میشم کمک کنید

    1. علی ارغوان می‌گوید
      1. محسن اسماعیلی می‌گوید

        علی آقا ممنون و متشکرم بابت لینکا

        میشه بگین چه جوری باید نصب کنم؟ MIUI v5 رو میخوام نصب کنم

  38. علی می‌گوید

    سلام
    من گلکسی نوت n7000 دارم
    بعد از آپدیت کردنش که به صورت آفیشال انجام شد مشکلات زیادی پیش اومد ، مثل مشکل وای فای و از همه مهمتر کند شدن و لگ های زیاد !
    حالا با خوندن مطلبتون میخواهم روت کنمش و یه کاستوم رام روش نصب کنم
    هم نمیدونم چطور روتش کنم و هم نمیدونم چه رامی رو نصب کنم و صد البته نمیدونم چطور رام رو نصب کنم !
    خواهش میکنم راهنمایی کنید

    1. علی ارغوان می‌گوید

      سلام
      نحوه روت و نصب کاستوم رام رو می تونید از انجمن هایی مثل موبایلستان یا and-roid مطالعه کنید.
      اما در مورد کاستوم رام تمام کاستوم رام هایی که اینجا معرفی شدند برای گلکسی نوت مناسب هستن و بسته به سلیقه شما داره.

  39. Ali می‌گوید

    سلام من میخوام گوشیمو روت کنم
    Galaxy Star هستش
    چیکارش کنم؟

  40. محمد می‌گوید

    علی اقا سلام.خداوکیلی دمت گرم به خاطر این حوصله ای که داری و به همه سوالا کامل جواب میدی.
    اق یه سوال دارم ولی خداییش نخندیا.گوشی من جی ال ایکس اسکای .این گوشی من قابلیت روت شدن داره یا نه؟اگر داره کدوم مدلو پیشنهاد میکنی؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      راستش راجع به روت کردن GLX اطلاعی ندارم اما اگر هم قصد روت کردن دارید واسه اپلیکیشن های روت باشه وگرنه کاستوم رامی واسه GLX وجود نداره تا جایی که من اطلاع دارم.

    2. ALZ می‌گوید

      سلام.خندیدن نداره مال من هم جی ال ایکس لاستر2 هستش.برای روت میتونید از نرم افزارvrootاستفاده کنید که من لاستر2رو باهاش روت کردم.کاستوم رامی هم فعلا برا GLXوجود نداره شاید در اینده ای نزدیک این اتفاق بیفته و برا این شرکت هم کاستوم رام ساخته بشه…
      برا راهنمایی بیشتر به این سایت برید و سوالاتتون رو طرح کنید:
      http://glxphone.ir/forum/forum.php

  41. محمد می‌گوید

    سلام من سونی acro s دارم رام کاستوم خوب چی میتونم روش نصب کنم؟هم زیبا باشه هم کارایی خوب داشته باشه هم بدون ایراد باشه،
    اگه سراغ دارید لینک بدید ممنون ♥

  42. احسان موسوی می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید من میخوام روی گوشی خودم galaxy s3 کاستم رام سیانوژن10.2 ورژن night نصب کنم ولی وقتی به حالت ریکاوری میرم و میخوام نصب کنم با ارور signature verification failed مواجه میشم و دیگه همینطوری میمونه…اطفا راهنماییم کنید چکار کنم …..در ضمن برنامه cwm هم نصب نمیشه …

    Samsung galaxy SIII -android 4.3 jeally bean

  43. زهره می‌گوید

    سلام
    کاستوم رام مناسب برای گوشی sony xperia go چیه؟
    ممنون از راهنمایی دوستان

  44. محمد می‌گوید

    ba salam bebakhshid man s4 mini kharidam az batrish aslan razi nisam
    behem goftan ke bayad ramesh ro up konam ta behine sazi beshe
    mikhastam bebinam vaghan tasiri dare?

  45. فرشاد می‌گوید

    سلام واسه نبلت سامسونگ 4.0.4 n8000 10.1inch کدوم رام ؟

  46. امیر می‌گوید

    مطلب خوبی بود. اما به اشتباه CM10.2 گفته شد برای اندروید 4.2.2 است در حالی که Cm10.2 از نسخه 4.3 اندروید استفاده می کنه.

  47. محمود می‌گوید

    سلام واسه هوواویu8825d چه رامی پیشنهاد میکنید حتی الامکان4.1 به بالا

    1. علی ارغوان می‌گوید

      متاسفانه برای گوشی شما کاستوم رام های معتبری وجود نداره

  48. میعاد بهرامی می‌گوید

    بررسی خوب و بی نظیری بود
    خدا قوت

  49. مصطفی می‌گوید

    سلام من گلکسی جیو دارم …
    چه رامی رو پیشنهاد میکنید براش؟

    1. مصطفی می‌گوید

      من “تقریبا” تمامی رام های گلکسی جیو رو امتحان کردم ولی هیچکدام بهتر از jellywiz v2.0 نبود الانم خودم از این رام استفاده میکنم واقعا از همه لحاظ عالیه ب جرات میتونم بگم از رام رسمی و سیانوژن خام خیلی بهتره

      1. مصطفی می‌گوید

        میشه یه لینک دانلود یا آموزشی چیزی ازش بزاری اینجا ؟

  50. علی می‌گوید

    با سلام
    ببخشید گوشی من htc desire هست خیلی دوست داشتم می تونستم اندروید نسخه های 4 به بالا رو رو گوشی ام داشته باشم.
    می خواستم ببینم به نظر شما از کدوم کاستوم رام استفاده کنم

    با تشکر

    1. علی ارغوان می‌گوید

      برای دیزایر پیشنهاد من CM، AOKP یا AOSPA هست اگر اندروید 4 به بالا می خواید. در غیر این صورت MIUI گزینه بهتری هست

      1. علی می‌گوید

        ممنون به خاطر توجهتون

        cm بالاترین نسخه ایی رو که برای گوشیم پیدا کردم نسخه 2.3.7 بود.
        aokp نتونستم چیزی برای گوشیم پیدا کنم.
        aospa نسخه 4.1.2 رو داشت اما تو این نسخه وای فای گوشی کار نمی کرد.
        miui هم از نسخه 2.3.7 بالاتر رو نداشت.

        1. علی ارغوان می‌گوید

          خواهش می کنم
          شما اگه حتما نسخه 4 نیاز ندارید miui مناسب هست
          وگرنه لینک CM رو میتونم واستون قرار بدم

          1. علی می‌گوید

            ممنون آقای ارغوان
            اگر لطف کنید و لینکش رو بگذارید ممنون میشم.

            موفق باشید

          2. علی ارغوان می‌گوید

            خدمت شما:
            http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2205516
            البته باید در مورد کاستوم ریکاوری و نحوه نصب اطلاعات داشته باشید