رم گرافیکی در صفحه‌نمایش جی2 ال‌جی چیست و چه‌کار می‌کند؟

دیشب ال‌جی طی مراسمی پرچم‌دار جدید خود جی2 را با صفحه‌نمایش 5.2 اینچی معرفی کرد و به ویژگی رم گرافیکی در صفحه‌نمایش آن برای کاهش مصرف شارژ باتری اشاره کرد. اما رم گرافیکی چیست و چگونه کار می‌کند؟

0

ال‌جی در مراسم دیشب ضمن مقایسه صفحه‌نمایش جی2 با گلکسی اس 4 و ادعای برتری در روشنایی، اندازه، وضوح و سطح موثر صفحه قابلیت GRAM یا رم گرافیکی را نیز برای اولین بار معرفی کرد.

چیزی که ال‌جی آن را رم گرافیکی نامیده است در واقع Panel Self Refresh یا PSR نام دارد و مدتی است که در صفحه‌نمایش‌های مختلف مانند مانیتورها و تلویزیون‌ها به کار می‌رود اما جی2 اولین پنل موبایلی با این ویژگی را خواهد داشت.

Graphic-RAM-G2

در حالت عادی و در دیگر گجت‌ها معمولاً سرعت رفرش صفحه 60هرتز است یعنی برای نمایش تصاویر پردازنده گرافیکی دستگاه باید در هر ثانیه 60 فریم بافر به صفحه‌نمایش ارسال کند و یعنی صفحه‌نمایش قادر است هر ثانیه 60 تصویر ثابت را به سرعت نشان دهد.

این سرعت برای محتوای متحرک مانند فیلم‌ها و بازی‌ها بسیار مفید و ضروری است اما در خواندن کتاب، مرور وب و یا زل‌زدن به صفحه خانگی گوشی به 60 بار آپدیت در هر ثانیه نیازی نداریم، در حالی که پردازنده گرافیکی کماکان همین تعداد آپدیت را ارسال می‌کند.

حالا PSR یا به گفته ال‌جی رم گرافیکی برای رفع این مشکل ساخته شده است. در واقع رم گرافیکی برای کاهش مصرف پردازنده است و نه صفحه‌نمایش؛ چرا که صفحه‌نمایش به ازای هر تصویر کماکان همان مقدار مصرف انرژی را دارد و باز هم هر ثانیه 60 بار رفرش می‌شود اما پردازنده آپدیت‌های کمتری را می‌فرستد؛ اما چگونه؟

در مواقعی که محتوای صفحه ثابت است محتوای فریم بافر (که در اینجا رم گوشی است) درون یک حافظه کوچک که به صفحه‌نمایش متصل شده کپی می‌شود که این حافظه در ال‌جی جی2 تقریباً برابر 8 مگابایت است. آن‌گاه رفرش‌ها و آپدیت‌ها از این حافظه برای صفحه‌نمایش ارسال می‌شود و باعث می‌شود پردازنده گرافیکی کمتر تحت فشار قرار گرفته و طبعاً مصرف انرژی کمتری داشته باشد. بنابراین سرعت رفرش صفحه تغییر نمی‌کند بلکه فرمان‌های رفرش از یک منبع کم‌مصرف ارسال می‌شوند. PSR بیشتر در نوت‌بوک‌ها کاربرد دارد چرا که خیلی اوقات آن‌ها را به حال خودشان رها می‌کنیم و یک تصویر ثابت برای مدتی طولانی باعث مصرف شارژ باتری می‌شود.

ال‌جی ادعا می‌کند GRAM در جی2 می‌تواند هنگام نمایش تصاویر ثابت به کمک PSR حدود 26 درصد مصرف انرژی کمتری داشته باشد و برای یک کاربر با استفاده‌های معمول تا 10 درصد در استفاده روزانه صرفه‌جویی خواهد کرد. استفاده از PSR هزینه ساخت پنل‌ها را بیشتر می‌کند و برای همین تولیدکنندگان پنل‌های صفحه‌نمایش علاقه زیادی به این فناوری نشان نداده بودند. حال باید دید ادعای ال‌جی در مصرف شارژ بهینه جی2 چگونه از آب در خواهد آمد.


Source: Anandtech

 

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.