رم‌های مقاومتی؛ سریع‌تر، کم مصرف‌تر، بادوام‌تر از ناند و با ظرفیت ترابایتی

تکنولوژی ساخت حافظه‌های رم در حال حاضر از نوع سریع NAND بوده و سامسونگ نیز اخیراً از نوع 4 برابر سریع آن‌ها پرده برداری کرده است اما اخیراً شرکتی جدید نوع جدیدی از رم را با 20 برابر سرعت بالاتر عرضه کرده است.

0

فارنت: تکنولوژی ساخت حافظه‌های رم در حال حاضر از نوع سریع NAND بوده و سامسونگ نیز اخیراً از نوع 4 برابر سریع آن‌ها پرده برداری کرده است اما اخیراً شرکتی جدید نوع جدیدی از رم را با 20 برابر سرعت بالاتر عرضه کرده است.

Resistive-RAMs

این نوع جدید رم که Resistive RAM یا به اختصار RRAM نامیده شده است توسط شرکت Crossbar تولید شده است و مدت‌هاست که به صورت مخفیانه روی آن کار شده است. رم‌های RRAM تنها نصف رم‌های ناند اندازه دارند اما با سرعتی برابر 140 مگابایت در ثانیه در نوشتن و 17 مگابایت بر ثانیه در خواندن حدود 20 برابر از رم‌های رایج کنونی سریع‌تر هستند. این رم‌ها همچنین 20 برابر مصرف انرژی کمتری داشته و 10 برابر نیز دوام بالاتری دارند. این حافظه‌ها که از نوع غیرفرّار هستند اطلاعات را حتی پس از خاموش شدن در خودشان نگه می‌دارند.

رم‌های مقاومتی دارای ساختاری سه لایه‌ای و سه بعدی هستند که امکان ظرفیت حتی یک ترابایتی را فراهم می‌کنند اما در عین حال روش ساخت دشواری ندارند و در کارخانه‌های فعلی و حتی با ابزار فعلی قابل تولید هستند. مق اختراغ (پتنت) این نوع رم‌های جدید فعلاً در انحصار شرکت Crossbar است و احتمالاً هنگام عرضه قیمت هنگفتی خواهند داشت اما این شرکت اعلام کرده که قصد دارد لیسانس ساخت رم‌های مقاومتی را در اختیار دیگر شرکت‌های علاقمند نیز قرار دهد.

به نظر می‌رسد در آینده نزدیک لپ‌تاپ‌هایی با رم‌هایی به ظرفیت صدها گیگابایت یا یک ترابایت تولید و عرضه شوند!


پایان مطلب/

Sources: Engadget, Gizmodo

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.