چه کنیم تا اعتیاد به اینترنت دیوانه‌مان نکند؟!

بارها و بارها شنیده‌ایم اینترنت اعتیادآور است و شاید بارها مقابل این تفکر ایستاده‌ایم که ما هم معتاد شده‌ایم! اما حالا وقت آن است که به جای فرار از واقعیت آن را بپذیریم و به فکر راه‌هایی باشیم که این اعتیاد دیوانه‌مان نکند!

4

فارنت: بارها و بارها شنیده‌ایم اینترنت اعتیادآور است و شاید بارها مقابل این تفکر ایستاده‌ایم که ما هم معتاد شده‌ایم! اما حالا وقت آن است که به جای فرار از واقعیت آن را بپذیریم و به فکر راه‌هایی باشیم که این اعتیاد دیوانه‌مان نکند!

 Me-and-internet

در این مطلب یازده روشی را ذکر می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا رابطه سالمی با اینترنت داشته باشید؛ طوری که نه به سلامتی و نه به کار و وقت ارزشمندتان آسیب نزند. البته این روش‌ها برای هر کسی ممکن است قابل اجرا نباشید اما بر طبق شرایطتان می‌توانید از آن‌ها برداشت‌های خوبی کنید.


یک – با اینترنت از خواب بلند نشوید!

Wakeup-with-internet

وقتی با صدای زنگ آلارم گوشی‌تان بیدار شدید تنها کاری که می‌کنید دکمه Dismiss را روی گوشی‌تان فشار دهید (البته اگر قصد Snooze کردن آن را ندارید!) سپس گوشی را به کناری گذاشته، بلافاصله از تخت‌خوابتان خارج شوید تا اسمارت‌فون پرزرق و برقتان شما را وسوسه نکند. سپس آبی به سر و صورت خودتان بزنید، یک صبحانه مفصل بخورید و با خودتان برنامه‌ریزی کنید که آیا اصلاً با اینترنت کار مهمی دارید یا خیر؟ سپس اگر به این نتیجه رسیدید که واقعاً کارتان لنگ اینترنت است پس از آمادگی و برنامه‌ریزی به سراغش بروید.


دو –  مداوم به ایمیل و فیس‌بوکتان متصل نباشید

Email

 اول به این موضوع فکر کنید که در روز گذشته چند ایمیل مهم و حیاتی دریافت کرده‌اید و یا در شبکه‌های اجتماعی چقدر مطالب ضروری خوانده‌اید؛ احتمالاً پاسخ این سؤال هیچ یا خیلی کم است. پس سعی کنید تب‌های مرورگر مربوط به ایمیل و شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر را ببندید و تنها دو یا سه بار در روز در زمان معین و به مدت خاص و تعیین‌شده به این سایت‌ها سر بزنید. همچنین با استفاده از لیبل‌های جیمیل می‌توانید تنظیم کنید تنها ایمیل‌های رسیده از طرف شخص یا اشخاص خاصی را با هشدار برایتان اعلام کند.


سه – قبل از به اشتراک‌گذاری لینک‌ها و مطالب چند بار فکر کنید

وقتی مطلبی را در اینترنت به اشتراک می‌گذارید مخاطبان شما سعی می‌کنند بین محتوای آن مطلب و شخصیت شما رابطه‌ای برقرار کند. پیش از آن‌که مطلبی را Share کنید حتماً آن را تا آخر بخوانید و ببینید آیا ارزش به اشتراک‌گذاری دارد یا خیر. به آینده هم فکر کنید و تصمیم بگیرید که آیا در آینده دور یا نزدیک از کار امروزتان پشیمان نخواهید شد؟!


چهار – اینترنت را به سر سفره‌ها نیاورید! ( یا برعکس)

Lunch-with-internet

مگر ما معتادها هر روز چند دقیقه را به غذا خوردن و حضور در جمع خانواده می‌گذرانیم که آن را هم به اینترنت متصل باشیم؟ اگر کارتان ایجاب می‌کند تا حتی هنگام صرف نهار هم پای کامپیوتر نشسته باشید حداقل از اکانت‌های مختلفتان خارج شده و Log Off کنید. اگر هم می‌توانید در جمع خانواده یا دوستان غذا بخورید اینترنت گوشی هوشمندتان را قطع کنید؛ برای چند دقیقه هیچ خبر مهمی را از دست نخواهید داد. حتی اگر تنهایید بهتر است چند دقیقه‌ای را در خلوت و با حوصله تنها به شکمتان اختصاص دهید!


پنج – نفس بکشید!

با پدیده‌ای به نام “آپنه ایمیل” آشنایی دارید؟ احتمالاً خیر. شاید توجه کرده باشید که وقتی با سیلی از ایمیل‌های مهم و ضروری در اینباکس و یا پیام‌ها و نوتیفیکیشن‌ها و شاید چند درخواست دوستی آن هم یک‌جا (!) در فیس‌بوک مواجه می‌شوید نفستان در سینه حبس می‌شود و برای چند لحظه نمی‌دانید باید چکار کنید. کدام را زودتر جواب بدهم؟ چه جوابی بدهم؟ با چه کسی باید تماس بگیرم و چه کسی را باید نادیده بگیرم؟… نفس عمیق بکشید! حبس کردن نفس تنها باعث افزایش استرس می‌شود و بهترین کار این است که چند نفس عمیق بکشید و یکی‌یکی از اول به سراغ ایمیل‌ها و پیام‌هایتان بروید.


شش – در هر بار تنها یک کار را، آن هم به طور کامل انجام دهید

Multitasking

شاید بارهای برایتان اتفاق افتاده باشد که با حجم کار زیادی مواجه باشید و به خاطر عذاب وجدانی که دارید سعی کرده باشید از هر کار کمی را انجام دهید؛ این کار اصلاً توصیه نمی‌شود. اگر ایمیلی را می‌نویسید، همه را یک‌جا بنویسید؛ اگر مقاله‌ای می‌خوانید، یک‌جا همه را بخوانید. اگر نمی‌توانید کاری را در یک نوبت انجام دهید حداقل در هر نوبت وقت زمان توجهی را صرف آن کنید بدون این‌که به سراغ کارهای دیگر بروید. به عبارت دیگر در برابر وسوسه چند وظیفگی یا مالتی‌تسکینگ مقاومت کنید. اگر یک کار را کامل انجام دهید بهتر از این است که کارهای مختلف را نیمه‌کاره رها کنید و مطمئن باشید در پایان روز از نتیجه کارتان بسیار راضی‌تر خواهید بود. همچنین وقتی تمرکزتان روی یک کار خاص نباشد کیفیت کارتان نیز به مراتب افت خواهد کرد.


هفت – فیدهایتان را در پایان هر روز پاک‌سازی کنید

Overfeed

این نکته نیازی به تکرار ندارد که به جای سر زدن به تک‌تک سایت‌های مورد علاقه‌تان بهتر است از فید آن‌ها در فیدخوان‌های مختلف استفاده کنید تا وقت کمتری از شما گرفته شود. حالا توصیه ما این است که در پایان هر روز فیدهایتان را حتی اگر همه را نخواندید پاک‌سازی کنید. این مورد به شخصه برای من دشوار است چرا که دوست دارم تمامی اخبار هر روز را مطالعه کرده باشم و از هیچ خبری غافل نمانم! اما وقتی فیدهای خوانده نشده چند روزتان روی هم انبار شد و شما ماندید و چند هزار فید از ده‌های سایت مختلف آنگاه اخبار جدید و مهم‌تر نیز در میان این انبوه کمتر به چشم می‌آیند و احتمال غافل ماندن از آن‌ها بیشتر می‌شود.


هشت – تمامی هشدارها و نوتیفیکیشن‌های حواس‌پرت کن را غیرفعال کنید

Notifications

وقتی در حال نوشتن مقاله یا ایمیلی هستید به تمرکز احتیاج زیادی دارید. یک پیامک بد موقع یا یک ایمیل جالب و خواندنی می‌تواند رشته افکار شما را طوری پاره کند که بعد از آن یادتان برود راجع به چه چیزی می‌خواستید مطلب بنویسید. اگر بعضی افراد خاص برایتان اهمیت خیلی ویژه‌ای دارند می‌توانید آن‌ها را در لیست سفید گوشی هوشمندتان بگذارید تا تنها از آن‌ها پیامک و تماس دریافت کنید.


نه – گجت‌هایتان را در هنگام گذراندن زمان با دیگران خاموش کنید

این توصیه شاید به نظرتان تاریخ گذشته و قدیمی باشد و با خودتان بگویید بهتر است همیشه با دنیا در ارتباط باشم، مگر نه؟ نه…! وقتی فردی در حال صحبت کردن با شماست چک کردن ایمیل‌ها در گوشی‌تان و یا زل زدن به صفحه لپ‌تاپ کار جالبی نیست. مطمئناً چند ساعتی را می‌توانید بدون گجت‌های دوست داشتنی‌تان سر کنید. دنیا به اینترنت و فیس‌بوک خلاصه نمی‌شود! اگر تصمیم گرفتید که چند ساعتی در جمع خانواده یا همکاران باشید بهتر است تا حد ممکن از نظر فکری و تمرکز هم در جمع حاضر باشید.


ده – با اینترنت به تخت خواب نروید!

Sleep-with-internet

لحظات پایانی روز خود را با اینترنت می‌گذرانید و از بی‌خوابی هم گلایه می‌کنید؟ محققان توصیه می‌کنند حداقل یک ساعت پیش از رفتن به تخت خواب از هرگونه خیره شدن به صفحه‌های دیجیتالی پرهیز کنید؛ چه برسد به آن‌که در تخت خواب با گوشی‌تان سرگرم خواندن مطالب و بازی شوید و منتظر بمانید خواب به چشمانتان بیاید. دانشمندان مدت‌هاست متوجه شده‌اند نور مصنوعی تولیدشده توسط ‌صفحه‌نمایش گجت‌هایمان در ترشح مواد شیمیایی خواب‌آور تأثیر منفی زیادی دارند. وقتی دیرتر و بدتر بخوابید صبح هم دیرتر و دشوارتر از خواب بیدار می‌شوید. پس با خونسردی تمام گجت‌هایتان را بوسیده به کناری بگذارید سپس به تخت‌خوابتان بروید و با خیال راحت بخوابید.


پایان مطلب/

Source: Gizmodo, NYTimes, HuffingtonPost

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. اردلان می‌گوید

    آقا یک دنیا ممنون
    صادقانه بخوام بگم آره منم اعتیاد دارم به اینترنت
    و عینا همه این موارد هست؛
    موقع از خواب پاشدن، موقع غذا، چندتا کارو باهم انجام دادن، موقع بخواب رفتن، اون آپنه ایمیل جدا دارمش و خیلی بده
    واقعا خیلی ممنون
    کمک بزرگی کردید
    باز هم ممنون

  2. بهادر می‌گوید

    مطمینا اگه همه اینا رو انجامم بدم بازم نمیتونم ترک کنم/.. کار ما دیگه از اینا گذشته!!!

  3. ABED می‌گوید

    خوب بود

  4. محمدرضا می‌گوید

    من که همه این کار ها رو میکنم :))