آیا هارد دیسک شما روزهای آخر عمر گرانقدر خود را سپری می‌کند؟

وقتی هارد دیسک شما غزل خداحافظی را بخواند و به یک هارد دیسک مرده تبدیل شود دیگر دسترسی به اطلاعات شما تقریبا غیرممکن می‌شود بنابراین بد نیست نگاهی به آثار و علائم مرگ هارد دیسک‌ها بیندازیم تا شاید با شناختن آنها هر چه زودتر به فکر راه چاره باشید.

32

فارنت: رایانه‌ها، هارد دیسک‌ها و لوازم جانبی دیگر همگی عمر محدودی دارند و قرار نیست تا پای پیری شما را همراهی کنند. این موضوع حداقل برای هارد دیسک‌ها بیشتر صدق می‌کند که آزار و اذیت بیشتری را در هنگام کار مداوم با آنها متحمل می‌شوند مانند کار کشیدن و داغ شدن بیش از حد، گرد و غبار و رطوبت، ویروس‌ها و بدسکتورها که همگی اینها می‌توانند باالاخره غزل خداحافظی حافظه دیجیتالی شما را سر دهند. وقتی هارد دیسک شما غزل خداحافظی را بخواند و به یک هارد دیسک مرده تبدیل شود دیگر دسترسی به اطلاعات شما تقریبا غیرممکن می‌شود بنابراین بد نیست نگاهی به آثار و علائم مرگ هارد دیسک‌ها بیندازیم تا شاید با شناختن آنها هر چه زودتر به فکر راه چاره باشید.

dead-hard-drive

تنها صداست که می‌ماند!

بله! هارد دیسک‌ها و سر و صداهایی که از آنها شنیده می‌شود می‌تواند نشانه‌ای بر بازنشستگی و نزدیک شدن زمان مرگ آنها باشد. هر چقدر سر و صدای هارد دیسک شما کمتر باشد نشان از سلامتی آن دارد اما هر چقدر روز به روز به سر و صدای آن افزوده شود و دیگر به صدای سوراخ‌کاری شبیه شده باشد می‌توانید به خودتان اطمینان دهید که کم‌کم باید خود را برای خرید یک هارد دیسک دیگر آماده کنید. البته صدای برآمده از محصولات هر شرکت متفاوت است و اگر سرچ کوچولویی بزنید خواهید توانست به صداهای مشکوک انواع هارددیسک‌های در حال مرگ دست پیدا کنید. صداهایی که شاید یکی از آنها به گوش شما آشنا باشد!

وقتی هارددیسک شما آدرس خانه را بلد نیست!

اگر رایانه شما برخی اوقات قادر به شناسایی هارد دیسک شما نیست، احتمالا ایرادی در کار است. هارد دیسک شما به طور طبیعی باید اولین چیزی باشد که رایانه شما در هنگام بالا آمدن آن را شناسایی می‌کند. اگر این اتفاقیست که در رایانه شما رخ نمی‌دهد و یا حداقل گاهی رخ نمی‌دهد هارد دیسک شما دچار یکی از علائم مرگ تدریجی شده است! اگر همچنان گاهی اوقات به اطلاعات هارد دیسک دسترسی داریدسریعا از آن یک نسخه پشتیبان تهیه کنید و تا کاملا از کار نیفتاده آن را برای تعمیر به یک تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید.

My-Hard-Disk-04

بدسکتورهای لعنتی!

وجود بدسکتور بر روی هارد دیسک‌ها اگر چه تقریبا قدیمی شده اما همچنان بر روی برخی رایانه‌ها و البته بر روی هارد دیسک آنها جا خوش می‌کنند و آزار و اذیت آنها تقریبا زبانزد است. اگر هنوز با این واژه آشنا نیستید باید بگوئیم که به زبان ساده بدسکتورها در واقع محل‌هایی از هارد دیسک شما هستند که قادر به نوشتن بر روی آنها نیستید! اگر هارد دیسک شما هم بدسکتور گرفته بد نیست بدانید که ابتلا به این بیماری می‌تواند نشانه آغاز حرکت هارد دیسک شما به سمت و سوی مرگ است! اگر چه شرط حتمی به حساب نمی‌آید اما بر ریو یک هارد دیسک قدیمی می‌تواند نگران‌کننده باشد!

 کرش‌های ناگهانی و خاموش شدن‌های پشت سر هم!

اگر رایانه شما دائم از کار افتاده و خاموش می‌شود و تعویض قطعاتی مانند رم و پاور دستگاه چاره‌ساز نبوده بد نیست هارد دیسک خودتان را هم آزمایشی بکنید. شاید این قطعه جان سخت هوای رفتن در سر داشته باشد. احتمالا وجود ایراد در این قطعه می‌تواند باعث کرش‌های ناگهانی سیستم و از کار افتادن و یا راه‌اندازی دوباره آن شود.

 حالت خوبه؟: چطور حال هارد دیسک‌مان را بپرسیم؟

در چند مورد بالا نگاهی سخت‌افزاری به هارد دیسک داشتیم و اینکه چطور می‌توانیم وجود عیب و ایراد احتمالی در هارد دیسک را از نظر سخت‌افزاری حدس بزنیم تا گرفتار نشویم. حالا می‌خواهیم یکی دو روش نرم‌افزاری را هم با هم بررسی کنیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم از اوضاع و احوال هارد دیسک خودمان سر در بیاوریم.

هارد دیسک‌ها از تکنولوژی S.M.A.R.T (توانایی ردگیری، آنالیز و گزارش مشکلات توسط خود دیسک سخت) برای بررسی خودشان و نهایتا تشخیص معیوب بودنشان بهره می‌برند.شماهم می‌توانید به مراجعه به اطلاعات S.M.A.R.T دیسک سختتان، بررسی کنید که آیا هارد دیسک ‌شما در شُرُف مشکل‌دار شدن است یا خیر؟ اما مشکل اینجاست که متاسفانه سیستم عامل ویندوز به ابزاری با کاربری آسان برای نمایش اطلاعات S.M.A.R.T هارد دیسک‌ شما مجهز نیست و به همین منظور ما به نرم‌افزاری جانبی برای مشاهده این اطلاعات نیازمندیم. (البته روشی برای کنترل این اطلاعات از طریق خط فرمان سیستم عامل ویندوز نیز وجود دارد که به آن هم می‌پردازیم.)

روش اول: استفاده از نرم افزار CrystalDiskInfo

CrystalDiskInfo نرم‌افزاری متن باز، با کاربری آسان است که باسرعتی بالا، وضعیت S.M.A.R.T را بررسی و درگزارشی شرح ماوقع را بیان می‌دارد. می‌توانید این برنامه را به طور رایگان از این لینک دانلود نمایید.

crystaldiskinfo-installer-junk

پیش از هرچیز مطمئن شوید درحین فرآیند نصب، گزینه نصب ویجت برای مرورگر سیستم را غیرفعال کنید. به محض اتمام نصب، می‌توانید این برنامه را برای مشاهده اطلاعات S.M.A.R.T دیسک سختتان اجرا کنید.

اگر همه شرایط هارد دیسک‌شما بر وفق مراد باشد باید عبارت Good را مشاهده کنید. این نرم‌افزار اطلاعات دیگری شامل دمای جاری و مشخصات سخت‌افزاری هارد دیسک ‌شما را نیز برای شما به نمایش می‌گذارد. اگر مشکلی توسط این نرم افزار گزارش شود، به راحتی می‌توانید سرمنشا آن عیب را بیابید.

crystaldiskinfo4

اگر شما از آن دسته کاربرانی هستید که دوست دارید تنظیمات آغازین و اجرایی برنامه را شخصا انجام دهید، می‌توانید قابلیت Resident را به منظور اجرای برنامه در پشت صحنه و گزینه Startup را به منظور راه‌اندازی خودکار به محض شروع به کار رایانه فعال کنید.

به محض اینکه S.M.A.R.T اطلاعات خود را به روز کند، CrystalDiskInfo به طور خودکار این تغییرات را به شما گوشزد خواهدکرد.

کُدشو بهم بگو!

برای انجام این مهم، می‌توانید با چند دستور ساده در خط فرمان ویندوز، گزارشی جامع از شرایط هارد دیسک خود بدست آورید. ابتدا پنجره خط فرمان را باز کنید (کلید “ویندوز” را بر روی صفحه کلید فشرده و عبارت Command Prompt  را تایپ کرده و Enter را بفشارید.)

wmic-diskdrive-get-status

در خط فرمان، دستورات زیر را تایپ کنید و بعد از هردستور، یک بارEnter  کنید:

wmic

diskdrive get status

اگر هارد دیسک‌شما بدون مشکل باشد، عبارت OK برروی صفحه نمایش داده می‌شود درغیراین صورت مشکلات دیگر هارد دیسک‌ به تفصیل نمایش داده خواهند شد.

کمک! هارد دیسک ‌من در حال جان‌ سپردن است!

اگر به کمک روش‌های سخت‌افزاری و یا نرک‌افزاری بالا یا هر روش دیگری، متوجه وجود مشکلی بر روی هارد دیسک خود شدید، بدان معنی نیست که هارد دیسک‌ شما سریعا از کار خواهد افتاد اما حداقل در بخش نرم‌افزاری و با مشاهده مشکلی در S.M.A.R.T هارد دیسک‌تان باید اینطور پنداشت که هارد دیسک‌ شما پروسه بازنشستگی را طی می‌کند. بازنشستگی که ممکن است درعرض چند دقیقه، چند ماه یا دربعضی موارد چندین سال اتقاق بیفتد.

My-Hard-Disk-01

اما نکته مهم آن است که زین پس نباید به هارد دیسک‌ خود به عنوان محلی امن برای نگهداری اطلاعاتتان بنگرید. به محض مشاهده چنین مشکلاتی، از فایل‌های مهم موجود برروی این فضای ذخیره‌سازی، نسخه پشتیبان تهیه کنید. می‌توانید از هارد دیسک‌های اکسترنال یا سی‌دی و دی‌وی‌دی بدین منظور استفاده کنید. به محض اتمام عملیات تهیه نسخه پشتیبان، به فکر جایگزین کردن هارد دیسک خود باشید.

دیسک سختی که نتواند از انجام آزمایش S.M.A.R.T سربلند خارج شود، حتی اگر به طور کامل از کار نیفتد، می‌تواند باعث از دست رفتن قسمتی از اطلاعات شما شود. البته فراموش نکنید از آنجایی که سخت‌افزارها را نمی‌توان بدون عیب برشمرد، امکان از کار افتادن هارد دیسک‌ها بدون هیچ هشداری در  S.M.A.R.T نیز وجود دارد ولی S.M.A.R.T دراکثر مواقع پیش‌هشدارهایی را در این زمینه صادر می‌کند.

پی‌نوشت فارنت: این مطلب در هفته‌نامه همشهری دیجیتال روزنامه همشهری به قلم همین نویسنده منتشر شده است.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

32 نظر برای این مطلب
  1. علی می‌گوید

    سلام من لب تابمو تازه خریدم موقع فیلم نگاه کردن هیچ مشکلی نداره ولی موقعی که از صفحه فیلم و یا هر چیز دیگه میام بیرون و به صفحه اصلی مانیتور میرم در هارد دیسک یه صدای خیلی کمی مانند صدای کلید میاد خواستم ببینم مگه مشکلی داره خواهشا خواهشا جواب بدید مرسی

  2. عالی می‌گوید

    سلام من هارد hdd500گیگ دارم که پس از استفاده صفحه آبی مرگ میاد یا کرش میکنه یا ری استارت میشه‍ من واقعا کلافه شدم کریستال دیسک اینفو رو نصب کردم ارور
    road error rate
    بهم میده و وضعیتش قرمزه:بنظرتون کاری میشه کرد؟این عمرش۱۶ساله

  3. omidXRA86 می‌گوید

    سلام من کامپیترم هاردش خرابه کرش می کنه و خاموش میشه آیا میشه یه هارد دیگه بزارم بقلش یا باید بندازمش دور
    ؟؟؟؟؟؟؟🤔🤔

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      ار کجا می‌دونید مشکل از هارد هست. اگر هارد مشکل داشته باشه و غیرقابل تعمیر که فرقی نداره هر بار دسترسی به اطلاعات داخل اون می‌تونه باعث کرش کردن کامپیوتر بشه. مگر اینکه یه هارد دیگه بگذارید و ویندوز رو روی اون نصب کنید اوضاع کمی بهتر میشه. اول مطمئن بشید مشکل از هارد هست بعد ببرید درست کنید! این راحت‌تره!

  4. سارا می‌گوید

    سلام اگه کلا آنالیز نشد هارد یعنی مشکل داره؟

  5. رضا مهری می‌گوید

    سلام وقت بخیر خسته نباشید ببخشید من یه هارد adata hd710 دارم وقتی از کامپیوتر میکشم یه صدایی شبیه به ترمز ماشین یا جیغ خفیف میده مشکل از چی میتونه باشه و چیکار کنم درست شه یا بد تر از اون نشه؟
    ممنون

  6. پروانه می‌گوید

    سلام میگم من دوتا هارد دارم روی کامپیوتر دارم مثلا یکی ویندوز xpیکی سون حالا xp بالا امده چجوری سون رو بالا بیارم ترو خدابگین تروخداااا

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      شما اگر ویندوز 7 رو از روی ایکس پی نصب کرده باشید باید منوی انتخاب در هنگام بوت بیاد. حالا تنها راه موجود اینه که کامپیوتر رو خاموش هارد دارای ویندوز ایکس پی رو جدا و دوباره کامپیوتر رو روشن کنید

  7. توحید می‌گوید

    سلام ویندوز کامپیوتر من‌ عوض نمیشه مشکل یه

  8. نوید می‌گوید

    با سلام و عرض ادب
    ببخشید من هر موقع هاردم رو وصل میکنم صدایی مثل تیک تاک ساعت میکند. و هاردم هم باز نمیکنه. علت این اتفاقات چیه؟

  9. زهرا می‌گوید

    سلام
    من 1 ماه پیش کامپیوترم یدفعه بالا نیومد و ویندوزمو عوض کردم
    بعد تا یه مدت وقتی مای کامپیوترو باز میکردم یه صدایی از کیس میومد
    من سریعا حدود 300 گیگ اطلاعاتمو از طریق شبکه به لپ تاپ منتقل کردم
    تا یه مدت شورتکات درایوم روی دسکتاپ بود و مستقیم مای کامپیوترو باز نمی کردم
    الان دیگه مای کامپیوترو باز میکنم صدایی شنیده نمیشه از کیس
    ولی احساس میکنم کیسم صداش زیاد شده!!
    این علائم برای شما آشنا نیست؟ ممکنه مشکلی وجود داشته باشه؟
    ممنون میشم نظرتونو بگین
    با تشکر

    1. زهرا می‌گوید

      پسر داییم میگه کابل هاردتو عوض کن!
      ربطی داره؟
      الان کیسم بازه ولی دو تا هارد دارم نمیدونم کدومش هارد مورد نظره :(

  10. صمد صادقی می‌گوید

    چه مشکلی در هارد دیسک وجود داردکه دایم خطای مراجعه به bios setup مشاهده می شود؟

  11. شهروز می‌گوید

    سلام
    من یه هارد اکسترنال داشتم وسترن دیجیتال الان سوخته قاب شو باز کردم هاردشو جدا کردم و یه تبدیل ای دی ای به یو اس بی خریدم و به لب تابم وصل کردم
    هارد کار میکنه اسم هارد نشون داده میشه ولی خبری از درایوها و مطالب داخلش نیست
    لطفا راهنمایی کنید

    1. محسن صحافی می‌گوید

      خودتون دارید می گید سوخته! اونوقت دنبال اطلاعات می گردید؟

  12. محمود می‌گوید

    سلام دوست گرامی، من با استفاده از روش اول یعنی استفاده از نرم افزار CrystalDiskInfo گزارش خوبی در مورد هاردم دریافت نکردم. اوضاع هارد من caution به معنی هشدار بود. اما با روش دوم سلامت هارد من اوکی بود. بلاخره تکلیف چیه؟ هاردم خرابه یا سالم. ناگفته نمونه در اکثر مواقع موقع روشن شدن، بعد از چند ثانیه خاموش می شه و چراغ سبز جلوی کیس چشمک می زنه. دیگه هم اجازه روشن شدن نمیده تاا از برق جداش کنم و دوباره متصل کنم. بعضی مواقع هم پس از چند دقیقه کارکردن به این حالت درمیاد و خاموش می شه. میشه راهنمایی انصافاً کاربردی کنید. ممنون می شم.

  13. kazi می‌گوید

    “”” پیش از هرچیز مطمئن شوید درحین فرآیند نصب، گزینه نصب ویجت برای مرورگر سیستم را غیرفعال کنید. به محض اتمام نصب، می‌توانید این برنامه را برای مشاهده اطلاعات S.M.A.R.T دیسک سختتان اجرا کنید “””
    .
    .
    .
    منظورم همین جمله بالایی که تو مقاله اومده
    ” درحین فرآیند نصب، گزینه نصب ویجت برای مرورگر سیستم را غیرفعال کنید.” یعنی چی ؟؟؟

  14. kazi می‌گوید

    من نرم افزارو دانلود کردم ولی نتونستم و نمیدونم چطور ویجیت مرورگر کروم و غیر فعال کنم
    یه هفته پیش هم اون بالا نوشتم ولی نویسنده محترم مقاله جواب منو ندادن که چطور ویجیت مرورگرو غیر فعال کنم !!!

    1. محسن صحافی می‌گوید

      منظورت از ویجت مرورگر چیه؟ میشه بیشتر توضیح بدی؟

  15. mohammad-ali می‌گوید

    با سلام
    هارد منم حدود 3 سال هست که مشکل بد سکتور رو داره که 6 – 7 ماهه فهمیدم که دردش چیه.
    واقعا این هارد چه بلاهایی که سرم نیاورده.
    مثلا وسطای کار با کامپیوتر یا اینترنت یه دفه هنگ میکنه.
    ریستاردو میزنم که درست بشه، این دفه اصلا بالا نمیاد.
    و خیلی مشکلات دیگه…
    بعد یه برنامه به اسم HDD.Regenerator.2011.v11.0011 دانلود کردم حدود 30 درصد کارمو حل کرد.
    برنامه رو اجرا میکنم بد سکتور ها رو ریکاوری میکنه و برمیگردونه، یه مدت کار میکنه و باز دوباره بعد یه مدت باز تق تق شروع میشه.
    باز دوباره از نو…..
    این هارد منو مجبور به زدن حداقل 7 الی 8 باز زدن ویندوز در ماه.
    قبل از اینکه این برنامه رو دانلود کنم ماهی حدود 40 الی 50 بار ویندوز میزدم، انواع و اقصام ویندوز xp – 7 – 8 و …
    این هارد دیگه اعصابمو داغون کرده، یه هاردم نتونستیم بگیریم. الان شده 300 تومن.
    لطفا اگه کسی نرم افزار خوب در مورد بد سکتوری داره حتما بگه.
    ممنون

    1. abbas_k.s می‌گوید

      اگه صدای تق تق داره که هد داره به دیسک برخورد میکنه و به اصطلاح بهش میگن بد سکتور سخت افزاری که راه حلی نداره ولی اگه بدسکتور نرم افزاری باشه ،که با نرم افزاری که شما گفتی، برطرف میشه

  16. آبتین می‌گوید

    درود به همگی.
    بابت مطلب مفیدتون تشکر میکنم.
    ولی من خواستم برنامه رو از لینکی که پیشنهاد داده بودین دانلود کنم که کاسپرسکی به صفحه ای که باز شده بود گیرد داد.
    خواستم ببینم از دوستان کسی این برنامه رو دانلود کرده؟
    با سپاس/

  17. kazi می‌گوید

    سلام
    طریقه غیر فعال کردن ویجیت مرورگر چطوریه ؟

  18. زکریّا می‌گوید

    سلام، اوّل از نویسنده ی این مطلب تشکّر می کنم که مطلب به این کاملی و مفیدی رو ارائه داد. دوّم این که یه سؤال برام پیش اومد. من گهگدار (مثلا هر 3، 4 روز یک بار) وقتی توی ویندوز Login شده هستم، یهویی هارد دوّمم می پره؛ یعنی توی My Computer نشونش نمیده و باید حتما یک بار کامپیوتر رو Stand By یا Restart کنم تا برگرده. در ضمن من دو تا هارد دارم که تو اوّلیش ویندوز نصبه و توی دوّمی فیلم و آهنگ و بازی و… . می خوام ببینم کسی از دوستان می دونه مشکلش چیه؟ در ضمن، من پاورم رو تازه 1 ماهه عوض کردم که الآن Power Green 430 Real نصبه و کیسم هم تا 3 تا هارد برای نصب شدن رو پشتیبانی می کنه. البتّه این مشکل هاردم که گفتم، از وقتی بروز کرده که جای پورت DVD ROM و Hard رو با هم عوض کردم (منطورم پورتیه که روی Main Board ـه. 4 تا پورت داره. آخه قبل از تعویض پورت، DVD ROM بالا نمیومد که با این کار هم DVD ROM بالا میاد، هم Hard. فقط همین مشکل پریدن هارد از موقع تعویض جای پورت برام پیش اومده! :|) ممنون میشم یکی از دوستانی که وارده، راهنماییم کنه.

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      اولویت‌های درگاه‌های موجود روی مادر برد رو در قسمت Setup اول مادربرد بررسی کنید. منظورم قسمتی که هنگام بوت شدن سیستم با زدن Delete بالا میاد. بد نیست به فکر به روز کردن درایور مادربرد هم باشید. در برخی مواقع چاره سازه. موفق باشید.

      1. زکریّا می‌گوید

        داداش، فکر نکنم ربطی به قسمت Setup ـش داشته باشه. همونظور که گفتم، سیستمم دو هارده، هارد اوّل روش ویندوز نصبه و هارد دوّمی فیلم و آهنگ و… توشه. اینم گفتم که وقتی توی ویندوز Login شده هستم، هارد دوّمم می پره! :D اگه منظورت از درایور مادربرد، BIOS ـه که من BIOS رو حدود 2 ماه پیش به آخرین نسخه ارتقاء دادم که بازم حل نشد و منم Unistall ـش کردم! :D

    2. هادی می‌گوید

      عزیزم مشکلت می تونه از مادربردت باشه .یه نگاه بنداز ببین که خازن های مادربردت نشت نکردن.بعدش هم می تونه از بدسکتور بودن هاردت باشه. اگه هاردت 500 گیگه ومارکش سیگیته باید فرمورتازه روش بزنی

      1. زکریّا می‌گوید

        داداش، هاردمو تازه یکی دو ماهه خریدم. یعنی به این زودی بد سکتور گرفت؟ آره؛ هاردم 500 گیگه و مارکشم Sea Gate ـه. فرمورشو از کجا می تونم دانلود کنم؟ (آخه زیاد وارد نیستم. فکر کنم فرمور یه نرم افزار کمکی باشه. درسته؟ :D) در مورد نشت کردن هم نمی دونم چون زیاد به سخت افزار وارد نیستم! :| چجوری باید بفهمم که خازنش نشت کرده یا نه؟ :D

  19. body می‌گوید

    من از برنامه
    System Mechanic
    استفاده کردم،قبل ازینکه پارتیشنم بپره- برنامه خیلی خوبیه- سرعت سیستم خیلی خیلی افزایش پیدا کرد. ولی متاسفانه چندروز بعد هاردم قات زد. نمیدونم اون برنامه باعث این اتفاق شد یا نه؟!
    هنوزم دارمش و ازش راضی ام :|

  20. Hamid می‌گوید

    <>

    تیریک میگم :)

    منم از نرم افزار TuneUp Utilities استفاده میکنم که برای هارد امکانات خوبی داره مثل disk doctor

  21. body می‌گوید

    دست خوش. من چند ماه پیش یکی از پارتیشن هام پرید و حدود 250 گیگ اطلاعات که یک پنجمش شخصی بود به باد رفت- البته خیلی از اونارو مث عکسا و … با برنامه ی ؟ برگردوندم. منتها آهنگ ها قاتی داشت .زورم اومد بک آپ بگیرم. اصلا فکرشم نمیکردم این اتفاق برای من بیفته. آخه چرا این همه بلا همیشه باید سر آدمای خوب بیفته؟!!!- ای کاش این مطلب رو زودتر گفته بودین.

    1. ساسان می‌گوید

      آره منم آدم خوبی ام واسه همین واسه منم به بـــــــــــــاد رفت، اما 80 درصد و برگردوندم