ایده‌هایی برای بهبود خلاقیت: چگونه حس خلاقیت خود را کمی قلقلک دهیم!

اگر زندگی و حتی کار شما به نحوی است که حس می‌کنید بیش از پیش به خلاقیت نیاز دارید، روش‌هایی برای تقویت خلاقیت شما سراغ داریم که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

1

فارنت: در طراحی یک محصول جدید تا برطرف کردن مشکل یک مشتری و حتی ایجاد یک برنامه‌ریزی کاری همه جانبه، خلاقیت مفهومی است که به طور غیر قابل انکاری نقشی موثر در نتیجه کار ایفا می‌کند. اما مساله اینجاست که نمی‌توانیم با اراده خودمان خلاقیت را در مواقع مورد نیاز، احضار کنیم و بعضا وقتی به آن نیاز داریم، خودمان را تهی از آن احساس می‌کنیم.

اما اگر زندگی و حتی کار شما به نحوی است که حس می‌کنید بیش از پیش به خلاقیت نیاز دارید، روش‌هایی برای تقویت خلاقیت شما سراغ داریم که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

1- سکوت کامل محل کار را فراموش کنید.

برخلاف تفکرات که نیازمند تحلیل و بررسی جزئیات هستند، افزایش خلاقیت به کمی حواس پرتی یا بهتر است بگوییم شلوغی محیط نیاز دارد. بنابراین اگر فکر می‌کنید بستن درب اتاق و نصب پلاکارد ورود ممنوع ! روشی مناسب برای افزایش میزان خلاقیت است، باید طرز فکر خود را تغییر دهید.

things-heard-in-trade-show-booths

محققان دانشگاه lllinois در تحقیقات انجام شده در این زمینه دریافتند که میزان متوسطی از سروصدای محیط، باعث تحریک فرآیندهای برهم زننده یکنواختی تفکر می‌شوند. به بیان ساده‌تر، سر و صدای متوسط در محیط، جریان فعال تفکرات عمیق را از کار انداخته و باعث به کار افتادن تفکر خلاقانه می‌شود. البته در این تحقیق اشاره شده که سروصدای محیطی باید در حد متوسط (در حدود 70 دسی بل، یعنی معادل با روشن بودن یک رادیو / تلویزیون در جایی یا روشن بودن جاروبرقی) باشد و میزان صدای بیشتر یا کمتر از این، تاثیر مثبتی بر روی قوه خلاقیت ندارد.

بنابراین شاید بد نباشد در مواقعی که به یک راه‌حل خلاقانه برای حل مشکلی نیاز دارید، محل کار خود را به طور موقت به یک تریا یا نیمکت پارک منتقل کنید.

2- ندای منتقد درونی را خاموش کنید.

هرگاه از روشی غیرمتداول برای انجام کاری بهره می‌بریم، موجی از بررسی موشکافانه و انتقاد به سوی ما روانه می‌شود و در اکثر اوقات، ندای منتقد درونی ما بیشترین تاثیر را در متوقف کردن ادامه کار دارد. وقتی که همواره نگران این هستید که شاید گوشه‌ای از کار مشکل داشته باشد، خلاق بودن کمی سخت به نظر می‌رسد.

childrn-pntng

وقتی که کودکان نقاشی می‌کنند، هیچ نگرانی درباره اشتباه کردن ندارند، آنها ریسک‌پذیرند و کار خودشان را انجام می‌دهند و از این کارهم لذت می‌برند، اما هنگامی که یک فرد بالغ تصمیم به کشیدن نقاشی می‌گیرد ، همواره درحال فکر کردن به این جمله است که ” نه، این خوب نیست!” ، “این آنقدرها هم خوب نیست” و جالب اینکه این تفکر از آغاز تا پایان ادامه دارد.

انتقاد درونی، باعث محدود شدن حیطه تفکر شما  شده و مانند سدی در برابر جریان خلاق عمل می‌کند، بنابراین تا حد امکان اهتمام خود را برای خاموش کردن این ندا به کار گیرید. شاید یک ایده برای انجام این کار، یادداشت کردن تفکراتی است که به سمت شما حمله‌ور می‌شوند تا بعدا و سرحوصله به فکر کردن درباره آنها بپردازید.

3- ایجاد تغییرات در محیط کاری

همانطور که گفتیم سروصدای متوسط در محیط می‌تواند تاثیری مثبت در افزایش خلاقیت داشته باشد اما تغییر در محیط کاری نیز می‌تواند به همان اندازه موثر باشد. برای مثال ، تحقیقات نشان می‌دهند گوش فرادادن به سونات‌های موزارت و یا موسیقی کلاسیک می‌توانید تاثیری مثبت (و البته کوتاه مدت) در تفکر خلاقانه داشته باشد. استفاده از رنگ‌های مختلف نیز می‌توانند تاثیری مثبت در این تفکر داشته باشد.

Google_Pittsburgh_1

مطالعه‌ای که در سال 2009 در دانشگاه British Of Columbia  انجام شد نشان می‌دهد رنگ آبی تاثیر بیشتری در تفکر خلاقانه  دارد و این درحالیست که رنگ قرمز تاثیر زیادی بر بهبود تفکرات نیازمند توجه به دقت، مانند مطالعه‌های فلسفی و همراه با اثبات دارد.

Juliet Zhu ، نگارنده این تحقیق معتقد است با توجه به استفاده از رنگ قرمز در تابلوهای راهنمایی و رانندگی، خودروهای امدادی و حتی خودکار قرمز معلمین، این رنگ به ما خطر ، اشتباه و هشدار را یادآوری می‌کند و همین باعث می‌شود ذهن ما را برای رویارویی با کارهایی که نیاز به دقت بیشتری دارند آماده کند. این درحالیست که رنگ آبی اقیانوس، آب و آسمان تداعی‌کننده آرامش خاطر برای اکثر ماست و همین باعث می شود با فکری آسوده به خلاقیت بیشتر و استفاده از راه‌هایی جدید بیندیشیم.

4- تغییر روزهای کاری شلوغ  و پرمشغله

اگر روزها ، هفته‌ها و ماه‌های شما مملو از کارهایی است که باید حتما انجام دهید، مطمئنا شما هیچ وقتی برای اکتشاف راه‌های تازه نخواهید داشت.  شرکت گوگل به کارمندان خود اجازه می‌دهد 20 درصد از زمان کاری هفتگی خود را بر روی ایجاد پروژه‌های خاص و جدید صرف کنند و به نظر می‌رسد این ایده لااقل برای گوگل که خوب جواب داده است.

Busy_Man

می‌توانید روند مشابهی را برای خود بکار گیرید. سعی کنید زمان آزادی (روزانه 10 تا 20 دقیقه) را به دور از رایانه و یا دیگر فعالیت‌های اجباری زندگی بگذرانید و به خودتان اجازه دهید درمورد پیداکردن روش‌هایی خلاقانه در جهت بهبود جزء به جزء زندگیتان فکر کنید.

5- کمی ماجراجوتر باشید و زندگی را از یکنواختی دربیاورید

استیو جابز معتقد بود افراد بسیاری در صنعت رایانه هستند که حاضر نیستند به تجربه‌های متفاوت دست بزنند و همین امر باعث می‌شود راه‌حل‌های محدود و نتیجتا محصولاتی محدود و یکنواخت تولید کنند. گاهی اوقات بهترین راه برای تفکر خلاقانه و مبدعانه، داشتن تجربه‌های  جدید در زندگی است.

Jobs-Mac-Series-1

مطالعه مجله‌ای که به طور معمول ، عادت به مطالعه آن ندارید، شام خوردن با دوستی که در زمینه کاری متفاوت از شما اشتغال دارد یا گذراندن وقت در همایشی متفاوت با حیطه کاری شما می‌تواند ایده خوبی باشد. از آنجایی که شما نمی‌دانید ایده خلاقانه از کجا سرچشمه می‌گیرد در هرجا و هر زمانی به دنبال منابع جدیدی برای الهام گرفتن باشید.

Source : Mashable

پایان مطلب /

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. میثم رودکی می‌گوید

    ممنونم از این مقاله خوب که خیلی به دردم خورد