این دوربین جهان را دقیقا مانند چشم یک مورچه می‌بیند!

با استفاده از 180 مولفه عکس‌برداری مستقل که هر یک منعکس‌کننده جزئی از چشم‌های ترکیبی حشرات هستند، محققان موفق به ساخت دوربینی شده‌اند که سیستم بینایی عجیب و غریب حشرات را بازسازی می‌کنند.

2

این سیستم دقیقا مشابه چشم یک حشره یا مورچه کار می‌کند. این بدان معناست که این دوربین گستره دید وسیع و عمق میدان مجازی بی‌نهایتی را ایجاد می‌کند و قادر است عکس‌هایی از آنچه در اطراف آن و تا زاویه 160 درجه وجود دارد را به نوعی تهیه کند که نویز حاصله در لبه‌ها و حاشیه عکس که به علت عملکرد مستقل هرکدام از سنسورها ایجاد می‌شود، بسیارکم باشد.

نکته منفی این دوربین هم آن است که هر کدام از 180 چشم موجود، تنها یک پیکسل از عکس را می‌سازند و همین باعث می‌شود نتیجه کار، آنچنان که باید و شاید وضوح نداشته باشد.

insect_eye_camera

درواقع عکس بدست آمده، برداشتی معقول از دید یک مورچه است زیرا مورچه‌ها هم دقیقا 180 مولفه در چشم ترکیبی خود دارند اما در عین حال حشراتی مانند سنجاقک هم در حدود 2 هزار مولفه در چشم ترکیبی خود دارند.

براساس متن کامل این گزارش و تحقیق که در مجلهNature  به چاپ رسیده است، محققان امیدوارند با توسعه این دستگاه ، از آن در دستگاه‌های جاسوسی نیز استفاده کنند.

Source : Gizmodo

پایان مطلب /

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. ناشناس می‌گوید

    سلام.پدر من میگه مورچه‌ها نمی‌تونن ببینن؟
    درسته این موضوع؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      بینایی محدودی دارن. میتونن حرکت رو ببینن و بین روشنایی و تاریکی رو تشخیص بدن اما جزئیات و رنگ‌ها رو نمیتونن ببینن