حافظه داخلی یا مموری کارت: کدام بهتر است؟

در طول تاریخ 20 ساله PDA ها و تلفن‌های همراه هوشمند همیشه یک جنگ در بین سازندگان در بعد طراحی و همچنین ساخت با کیفیت‌تر تلفن همراه وجود داشته است.

34

فارنت: در طول تاریخ  20 ساله PDA  ها و تلفن‌های همراه هوشمند همیشه یک جنگ در بین سازندگان در بعد طراحی و همچنین ساخت با کیفیت‌تر تلفن همراه وجود داشته است و البته حالا یک سوال نیز به تازگی در بین کاربران تلفن‌های همراه هوشمند مطرح شده است  که حافظه داخلی بهتر است یا حافظه داخلی تلفن همراه و البته سوال را می‌توان این گونه نیز مطرح کرد که بازدهی تلفن همراه در زمانی که از حافظه داخلی استفاده می‌کند بهتر است یا زمانی که تلفن همراه از مموری کارت بهره می‌برد دارای کارایی بالاتری است؟

microsd

به هر حال از پنج سال گذشته ،همواره تناسب میان ظرفیت کارت حافظه پشتیبانی شده توسط تلفن همراه و همچنین حافظه داخلی تلفن همراه در حال افزایش بوده است و در این اواخر به حافظه داخلی تا 64 گیگابایت و همچنین پشتیبانی از کارت حافظه تا 128 گیگابایت نیز افزایش یافته است.

یکی از اولین شرکت‌های پیشگام در عرضه حافظه داخلی شرکت نوکیا بود که در حدود چند سال پیش گوشی N95 خود را در دو نسخه N95  و N95 8GB عرضه کرد که البته در آن زمان این انتقاد به این شرکت فنلاندی وارد شد که داشتن حافظه داخلی برای یک تلفن همراه باعث فشار بر روی پردازنده گوشی و بالطبع مصرف بالای باتری خواهد شد.

یکی از معضلات کارت حافظه انتقال یا عدم انتقال برنامه ها بر روی کارت حافظه است و به طور مثال در محصولات نوکیا اگر شما بخواهید کارت حافظه را خارج کنید دیگر تمامی برنامه‌های موجود بر روی آن را از دست می‌دهید که این می‌تواند در کارایی گوشی شما تاثیر فراوانی داشته باشد و حتی ممکن است تمامی اطلاعات مخاطبین و یا اطلاعات حساس را در صورت مشکل دار شدن کارت حافظه از دست بدهید.

البته من به شما قول می‌دهم که گوشی های هوشمند با هر دو سیستم وجود دارند اما چیزی که مرا آزار می دهد این است که استدلال طرفدارن حافظه داخلی این است که ممکن است یک کارت حافظ با ظرفیت بسیار بالا در طول زمان دچار مشکل شود و استدلال طرفداران کارت حافظه نیز این است  که اگر شما دستگاه خود را تعویض کنید باید تمامی اطلاعات 64 گیگابایت را از تلفن همراه خود منتقل کنید در صورتی که با کارت حافظه تمامی موزیک ها ،ویدیوها و.. به راحتی قابل انتقال به دستگاه بعدی شما خواهند بود.

یکی از محکمترین استدلال های طرفداران حافظه داخلی این است که در نهایت قیمت تمام شده این روش هم ارزان تر و هم ایمن تر بوده و ممکن است کارت حافظه در اثر یک شوک الکتریکی و یا حما و نقل و جابجایی دچار آسیب شود و در ضمن تلفن همراه با داشتن حافظه داخلی دارای طراحی یکدست تر و شیک تر خواهد بود که البته این مورد در مورد باتری غیر قابل تعویض و .. نیز صدق می‌کند.

5a

البته سازندگان تلفن همراه برای بدست اوردن دل هر دو طرف اقدام به ساخت گوشی هایی هم با ظرفیت داخلی و هم کارت حافظه کرده‌اند که در این مورد برنامه‌ها بر روی حافظه داخلی و موزیک و ویدیو بر روی کارت حافظه ذخیره می‌شود که ریسک را از هر دو سو به حداقل می‌رساند.

البته یک خبر خوشحال کننده برای طرفداران کارت حافظه که اگر خدای ناکرده کوشی شما دچار بحران آبی شد به صورت بسیار سریع می‌توانید کارت حافظه را خارج کنید که بالطبع اگر گوشی شما دارای حافظه فقط داخلی باشد دیگر باید دور احیای آن اطلاعات را یک خط قرمز درشت بکشید.

به هر حال اینکه تلفن همراه شما دارای قابلیت‌های کارت حافظه و هم حافظه داخلی باشد بحث کاملا سلیقه‌ای است ولی با جمیع این نکات خودم گوشی لومیا 620 را خریداری کردم که دارای 8 گیگابایت حافظه داخلی برای نصب برنامه و درگاه کارت حافظه برای ذخیره سازی فیلم و موزیک است و دیگر نگران از دست دادن برنامه و اطلاعات با مشکل احتمالی کارت حافظه نخواهم بود.

 به هر حال ما لیستی از جوانب مثبت و منفی برای هر دو نوع حافظه در این جا ذکر می‌کنیم دیگر انتخابش با شما؟؟

مزایا

حافظه داخلی:

-بسیار عالی برای پیاده سازی هر دو بعد سخت افزار و نرم افزار برای یک توسعه دهنده برنامه  و سیستم عامل

-بسیار ساده برای کاربر چون دیگر مجبور به انتخاب گزینه انتقال نرم افزار های دانلودی و مدیا را بر روی کارت حافظه نخواهد داشت.

-در اکثر موارد دیگر به دنبال بهترین مارک کارت حافظه نخواهد بود.

کارت حافظه:

-ذخیره سازی را می‌توان به صورت قابل توجهی افزایش داد که با توجه به بروز رسانی های سیستم عامل و حمایت از فرمت های جدید ذخیره سازی امکان افزایش حافظه وجود دارد.

-هنگامی که شما یک محتوای جدید بر روی کارت خود می‌ریزید می‌توانید به سادگی با قراردادن کارت حافظه بر روی دستگاه دیگر،آنرا به اشتراک بگذارید.

-به راحتی می‌توانید فایل هایی با ظرفیت بالا را بدون احتیاج به هیچ گونه نرم افزار خاص و یا نگرانی از سازگاری نرم افزار به رایانه خود با یک کارت خوان منتقل کنید.

SONY DSC

معایب:

حافظ داخلی:

به هر حال ذخیره سازی در نهایت به مقدار اسمی 8-16-32 و 64 گیگابایت محدود است.

نقشه‌های آفلاین ،موسیقی های مورد علاقه ؛اسناد و فایلهای PDF و هر انچه که شما لازم دارید  پس از تنظیم مجدد تلفن همراه بروز رسانی ،تعویض و ارتقاء امکان از دست رفتنشان وجود دارد.

کارت حافظه:

کمی پیچیده برای پیاده سازی به طوریکه اگر شما بخواهید ازطریق درگاه کارت حافظه برنامه‌های خود را منتقل کنید ممکن است که سیستم عامل به شما این امکان را ندهد.

-امکان عدم سازگاری با دستگاه جدید که در این صورت ممکن است دستگاه جدید شما را ملزم به فرمت کردن کارت حافظه کند که در این صورت بسیار برای شما دردناک خواهد بود.

-مارک های مختلف با سرعت های مختلف کارت حافظه که در صورت خرید یک کارت حافظه تقلبی یا بی کیفیت تاثیر بسیار زیادی در سرعت دستگاه شما خواهد داشت.

به هر حال با بررسی تمامی این جوانب مثبت و منفی حالا باید درک کنیم که چرا هنوز نتوانسته اند یک روش را بر روش دیگر به صورت قطعی برتر بدانند.

Source: angrytech

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

34 نظر برای این مطلب
  1. میثم می‌گوید

    سلام . آیا حافظه های میکرو اس دی باعث کند شدن گوشی میشه؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      صرفا استفاده ازشون خیر. اگر بازی یا برنامه رو توی مموری کارت نصب کنید قاعدتا از حافظه گوشی کندترن. همینطور مثلا باز شدن اون بخش گالری که تصاویرش توی مموری کارته کندتره. اما در مجموع در عملکرد گوشی کندی ایجاد نمی‌کنن

  2. حمید راد می‌گوید

    وقت بخیر گوشیم A12حافظه ۶۴گیگه
    کارت حافظه دارم ۱۶ گیگ ایا به دستگاه اسیب وارد میکند؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خیر هیچ کارت حافظه ای به دستگاه آسیب نمی‌زنه

  3. نیما می‌گوید

    سلام
    سوالم این بود که پاک کردن تند تند مموری کار اشتباهیِ و به گوشی آسیبی میزنه یا نه ؟
    مثلا از هر 5 دقیقه یا نیم ساعت یا حتی هرروز یک بار اگه بری تو تنظیمات از بخش device care ( مراقب دستگاه ) بخش مموری رو پاک کنی مضرِ ؟ مثلا باید از چند وقت یکبار پاک کنیم اون قسمت رو بهتره ؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      نه مشکلی ایجاد نمی‌کنه

  4. جواد می‌گوید

    با سلام
    چون حافظه بالا روی گوشی من جواب نمیدهد آیا ترفندی وجود دارد که حافظه را مثلا به ۱۶ تبدیل کرد؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خیر

  5. نیما می‌گوید

    سلام
    من گوشی هوآوی g6 دارم که تا سقف 32GB از کارت حافظه رو پشتیبانی میکنه , قبلا که مموری کارت من 32GB بود هیچ مشکلی در گوشیم وجود نداشت ولی به تازگی یه مموری 64 GB روش نصب کردم , هیچ مشکلی در ساپورت یا سرعت وجود نداره ولی هر وقت که میخوام یه نرم افزار رو به مموری انتقال بدم میگه حافظه ی کافی برای انتقال برنامه وجود نداره. میشه بگین مشکل کجاست ؟

  6. SEYED,ALI می‌گوید

    سلام من یک گوشی گرفتم اصلا امکان انتقال برنامه به کارت sdرو نداره من روت کردم پارتیشن کردم بازم نشد ایا انتقال برنامه ها به سخت افزار بستگی داره!؟!لطفا جواب بدید!؟؟؟؟؟

  7. رزا می‌گوید

    سلام و تشکر از وب خوبتون. می خواستم بدونم چه مارک کارت حافظه ای برای گوشی سامسونگ نئو تا بیست یا نهایت سی تومن هست. و چقدر حجم دارن. هم اینکه من بغیر از حافظه خود گوشی که هشتاست مموری کارت تا حالا نزدم چون معمولا زود به کامپیوتر انتقال میدم.ایا بعدش احتیاج به نصب برنامه یا تنظیمات هست؟ممنون.

  8. بدبخت می‌گوید

    سلام من تمام برنامه های تبلتمو حذف کردم ولی باز حافظه کم دارم تبلتمم tab Eهستش لطفا راهنمایی کنید

  9. علی می‌گوید

    سلام و خسته نباشید
    ببخشید میخواستم بپرسم آیا امکان ارتقاع رم آیفون 5s از ۱۶ به ۳۲ یا ۶۴ هست ؟؟
    مرسی

  10. سعيد می‌گوید

    یه سوال دارم اینکه امکان تعویض و ارتقا حافظه داخلی نوکیا مثلا n 95 8 gig وجود داره؟آخه یه مدتی دایما ارور می ده می گه پر شده ……میشه ارتقا داد مثلا به ٢۵۶ یا ۵١٢ ؟

    1. علی ارغوان می‌گوید

      خیر!

  11. مهران می‌گوید

    با سلام من گوشی گالکسی اس دواس دارم خواستم ببینم مموری کارت هر چی حجمش بیشتر باشه آیا رو سرعت گوشیم تاثیر دار؟
    یا تشکر…….. مهران

    1. محسن صحافی می‌گوید

      وقتی شرکت سازنده اعلام می کنه که تا یه میزان معینی گوشی شما از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می کنه یعنی تا اون میزان هیچ مشکلی در سرعت گوشی طبیعتا نباید مشاهده کنید.
      این موضوع مطمئنا به نوع رم مصرفی و سرعت اون هم بستگی داره. اما اگر نیازی به رم با حجم بالاتر ندارید استفاده از یک اندازه معقول‌تر رو توصیه می کنم.

  12. مصطفی می‌گوید

    سلام
    گوشی من اچ تی سی دیزایر اسه
    یه مموری باهاش بود به حجم 8 گیگ که رو به اتمامه ( برنامه ، عکس ، فیلم )
    یه مموری کلاس 10 32 گیگ گرفتم میخوام تعویض کنم
    آیا از طریق کامپیوتر محتویات مموری قبلی و بریزم رو جدید میشه ؟ اون نرم افزارهایی که انتقال دادم به مموری با مشکل روبرو نمیشن ؟
    ممنون میشم جواب بدید

    1. محسن صحافی می‌گوید

      بهتره از برنامه‌های بک آپ گیری استفاده کنید تا داده‌ها به صورت مطمئن‌تر انتقال داده بشن!

    2. علی ارغوان می‌گوید

      اگه همه اطلاعات رو روی مموری جدید کپی کنید مشکلی پیش نمیاد.
      اما جهت اطمینان خاطر محتویات مموری قبل رو حذف نکنید

  13. فاطیما می‌گوید

    من گوشیم مکشل ذخیره سازی داخلی پیدا کرده هی انتقالش میدم به pone storage ولی انتقال پیدا نمی کنه میگه انتقال سازی صورت گرفته نمیشود اخه من باید چه خاکیتو سرم کنم نه می تونم عکس بگیرم نه فیلم نه………دیگه خیلی احصابم قرشمیشی شده لفطا کمکم کن با تشکل

  14. vampy می‌گوید

    گوشی من هم هر دوشو داره ولی من فکر میکرزدم این خیلی خوبه اما مشکل جدیدی به موجود اومد که نظرمو کمی تغییر داد.گوشی من اس دی داخلیش فقط 4 گیگه و خودم هم براش یه مموری خریدم که عملا اون مموری به دردم نخورد چون گوشی من مموری داخلی داره پس اپلیکیشن هارو دیتای اونا رو توی مموری داخلی نصب میکنه و کم بودن مموری داخلی باعت شده مجبور بشم یا روت کنم یا از روش های دیگه واسه انقال به اس دی اکسترنال یا مموری که خریدم استفاده کنم.یعنی وقتی move to sd کنم میرن به اس دی داخلی و راهی واسه انتقال به اس دی خارجی ندارم.
    در صورتی که دوستم که اصلا حافظه داخلی نداره فضایی معادل کل مموریش برای اپلیکیشن هاش داره.پس این واسه من جنبه محدودیت پیدا کرد

  15. فرزاد می‌گوید

    سلام. من یه گوشی گالاکسی گراند دو سیم کارته دارم که آندروید جلی بین داره و هر کاری میکنم نمیتونه برنامه ها رو به کارت حافظه متنقل کنه و وقتی برنامه App to Sd ر نصب کردم پیغام میده که حافظه ی خارجی رو ساپورت نمیکنه چون حافظه ی داخلی رو به عنوان حافظه ی خارجی شناخته. من که نفهمیدم چی میگه. اگه میشه منو راهنمایی کنید

  16. علی می‌گوید

    سلام من یه معموری گوشی رو فرمت کردم الان حافظش در دسترس نیست رو گوشی میزارم قالب بندی نمیشه چیکار باید بکنم باتشکر علی

  17. yas می‌گوید

    با سلام
    گوشی گلکسی اس دواس دارم روی حافظه این گوشی عکسهای ذخیزه شده را به اشتباه حذف کردم چطور می توانم آنها را برگردانم
    لطفا راهنمایی فرمایید
    با تشکر
    16 فروردین 92

  18. farid می‌گوید

    سلام
    میشه در مورد روت کردت گوشی توضیح بدهید

    1. پرهام می‌گوید

      روت کردن هر گوشیی به آسونی امکان نداره و هر کدام ترفند خاص خودش رو داره البته برنامه ها ای هم هستن که کار روت کردن رو آسون کرده.

  19. حمید می‌گوید

    باسلام من یه گوسی s2سامسونگ دارم که حافظه داخلی اون زیاد هم برنامه روش نیست اما مرتب اخطار فضا کم است ذخیره سازی تلفن درحال کم شدن است رونشون مده وهروقت از وای فای استفاده میکنم این حجم کمتروکمتر میشه لطفا خواهشنا منو راهنمایی کنید

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      این موضوع ارتباطی به استفاده شما از وای فای نداره.
      شما باید برنامه های نصب شده خودتون رو از حافظه تلفن به رم منتقل کنید.

      1. حمید می‌گوید

        آقای صحافی بنده بیشترشون رو انتقال دادم وحجم مابقی کمتراز100مگابایت است امادستگاه حجم استفاده شده رو1.9g میگه.اگه نرم افزاری باشه حافظه دستگاه رویجوری ریست کنه ممنون میشم

        1. محسن صحافی می‌گوید

          برای انتقال برنامه‌هایی که امکان انتقال آنها به رم وجود داره می‌تونید از برنامه App2SD استفاده کنید. که در این مطلب به طور کامل در موردش توضیح دادیم.
          برای خلوت کردن رم و حافظه گوشی هم می‌تونید از برنامه Clean Master استفاده کنید.
          موفق باشید

        2. مانی می‌گوید

          دوست عزیز شما باید اول گوشی خودتونو روت کنین تا بتونین برنامه ها رو انتقال بدین.
          در واقع با روت کردن امکان دسترسی به فایلهای سیستمی وجود داره. و راحت تر میتونین برنامه ها رو انتقال بدین. آموزش زیاد هست و فایل برای روت کردن برای ورژن هر رامی متفاوت با دیگری هست. انجمن های زیادی از موبایل هستن مثل موبایلستان که کامل کاربرا توضیح دادین.
          موفق باشید.

          1. محسن صحافی می‌گوید

            الزاما نیازی به روت کردن نیست.
            من روت کردن رو به هر کاربری توصیه نمی کنم
            در واقع بدون روت کردن و با همون برنامه هایی که قبلا هم معرفی کردم میشه فضای لازم رو خالی کرد.

  20. محمد می‌گوید

    یه نکته خیلی مهم وجود داره که مختص ایرانه. به نظر من داشتن حافظه جانبی یک بایده برای فرهنگ ما. گذر هر موبایلی ممکنه به تعمیرگاه بیفته، واسه همین من به شخصه برام خیلی مهمه که عکس و فیلم هایی که با گوشی میگیرم جایی ذخیره بشه بتونم از گوشی جداش کنم.