عکاسی HDR در موبایل چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

اکثر اوقات ما از حالت پیش‌فرض اتوماتیک برای عکاسی با گوشی استفاده می‌کنیم اما در این مطلب می‌خواهیم عکاسی HDR را بررسی کنیم و با نحوه کار و موقعیت‌های مناسب این حالت عکاسی آشنا شویم تا در ایام عید بتوانید لحظات به یاد ماندنی را با عکس‌هایی خوب جاودانه کنید.

21

فارنت: با پیشرفت گوشی‌های موبایل حالا قادر هستیم بعضی اوقات دوربین دیجیتال خود را کنار بگذاریم و به عکس‌های گوشیمان تکیه کنیم. اخیراً دوربین گوشی‌های هوشمند پیشرفت زیادی کرده و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بسیار خوبی برای ثبت تصاویر با کیفیت در اختیارمان قرار گرفته است. اکثر اوقات ما از حالت پیش‌فرض اتوماتیک برای عکاسی با گوشی استفاده می‌کنیم اما در این مطلب می‌خواهیم حالت عکاسی HDR را بررسی کنیم و با نحوه کار و موقعیت‌های مناسب این حالت عکاسی آشنا شویم تا در ایام عید بتوانید لحظات به یاد ماندنی را با عکس‌هایی خوب جاودانه کنید.

HDR-Photography

عکاسی HDR چیست؟

HDR یا High Dynamic Range مخفف عبارت گستره دینامیکی بالا است که شما را قادر می‌سازد تصاویری با گستره دینامیکی بالاتری بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین نقاط عکس نسبت به عکس‌های معمولی ثبت کنید. حتماً تاکنون پیش آمده که وقتی سوژه شما پشت به منبع نور قرار داشته باشد نتوانید عکس خوبی ثبت کنید چرا که با Exposure بالا جزئیات پشت سوژه و با Exposure پایین نیز جزئیات خود سوژه را از دست خواهید داد.

عکاسی HDR

اما حالت HDR دقیقاً این مشکل را چگونه حل می‌کند؟ این حالت در واقع چند عکس متوالی با Exposureهای متفاوت از سوژه گرفته و با ترکیب آن‌ها عکسی حاصل می‌کند که نورها در تمام نقاط آن کنترل شده باشند. البته این حالت در دوربین گوشی‌ها به خوبی یک دوربین حرفه‌ای DSLR عمل نخواهد کرد اما استفاده از آن بسیاری مواقع کمک کننده خواهد بود.

آیا گوشی من قابلیت عکاسی HDR را دارد؟

متأسفانه تمامی گوشی‌های هوشمند این قابلیت را ندارند پس بهتر است همین حالا سری به اپلیکیشن دوربین گوشی خود بزنید و حالت HDR را جستجو کنید. این حالت در گوشی‌های سامسونگ معمولاً در قسمت Shooting Scenes، در اچ‌تی‌سی در بخش Camera Scenes و در برخی گوشی‌های دیگر مانند سونی در قسمت تنظیمات Settings هستند. در نکسوس 4 به راحتی با لمس صفحه می‌توانید این حالت را پیدا کنید و در برخی دستگاه‌های دیگر مانند Galaxy Camera این حالت تحت عنوان Rich tone لیست شده است.

اما اگر گوشی شما این قابلیت را ندارد هنوز با ما همراه باشید در پایان مطلب چند اپلیکیشن برای عکاسی HDR معرفی می‌کنیم.

عکاسی HDR روی گوشی موبایل

استفاده از HDR در گوشی‌ها بسیار آسان است، تنها کافیست این حالت را انتخاب کرده و عکاسی کنید. البته توجه داشته باشید بهتر است گوشی را در این حالت روی سه پایه بگذارید و یا حداقل بدون لرزش آن را نگاه دارید چرا که انجام این عملیات چندثانیه‌ای طول خواهد کشید و در صورت لرزش نتیجه کار رضایت‌بخش نخواهد بود؛ این مدت به قدرت پردازشی گوشی و همچنین میزان نور محیط بستگی دارد.

HDR1

اگر از گوشی‌های سامسونگ استفاده می‌کنید دوربین به صورت خودکار دو تصویر یکی با حالت عادی و دیگری HDR در گالری ذخیره می‌کند و می‌توانید تفاوت آن‌ها را به خوبی احساس کنید.

چه موقع از HDR استفاده کنیم؟

تا حالا حتماً متوجه شده‌اید که این حالت چقدر می‌تواند مفید باشد. اما چه مواقعی ارزش دارد که از سرعت بالای شاتر دوربین بگذریم و برای گرفتن تصاویر HDR کمی بیشتر منتظر بمانیم؟

عکاسی از مناظر: عکاسی در مناظر مخصوصاً وقتی آسمانی روشن و سوژه‌ها تاریک باشند بسیار مفید خواهد بود. در این حالت جزئیات خوبی هم از پس زمینه و هم از اشیاء ثبت خواهد شد.

HDR-Closeup

عکاسی از سوژه‌ها پشت به نور: در این حالت معمولاً به هیچ وجه نمی‌توانید بدون حالت HDR از اصطلاحاً ضدنور شدن سوژه‌ها جلوگیری کنید.

عکاسی در نور کم: وقتی بخواهید در نور شمع عکس بگیرید یا لامپ‌های خیابان در یک شب تاریک در کادر باشند HDR به کمکتان خواهد آمد. همچنین در سایر موارد در نور کم نیز امتحان کردن HDR ضرری ندارد.

چه موقع از HDR استفاده نکنیم؟

در بعضی مواقع HDR نه تنها ارزش صرف وقت اضافه را ندارد بلکه تصاویر را بدتر از حالت خودکار ثبت می‌کند:

عکاسی از سوژه‌های متحرک: گفتیم که عکاسی HDR شامل گرفتن سریع چند عکس پشت سر هم می‌شود. پس اگر بخواهید از یک سوژه متحرک عکس بگیرید نتیجه کار رضایت بخش نخواهد بود.

عکاسی با رنگ‌های واقعی: حالت HDR بعضی اوقات برای حفظ جزئیات تصاویر کمی رنگ آن‌ها را تغییر می‌دهد؛ پس اگر می‌خواهید از یک گل رز عکاسی کنید یا آسمان آبی را به تصویر بکشید بهتر است این حالت را غیرفعال کنید.

وقتی به فلش احتیاج دارید: بعضی گوشی‌ها با فعال کردن حالت HDR به صورت خودکار فلش را غیر فعال می‌کنند اما برخی دیگر خیر. توصیه می‌شود در این حالت مطمئن شوید فلش دوربین خاموش باشد.

HDR-Camera-Plus

برنامه‌های اندروید عکاسی HDR

اپلیکیشن‌های زیادی برای عکاسی در حالت HDR وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به HDR Pro Camera، Pro HDR Camera و HDR Camera+ اشاره کرد. ما اپلیکیشن آخر یعنی HDR Camera+ را پیشنهاد می‌کنیم. این اپلیکیشن در دو نسخه رایگان و پیشرفته در گوگل پلی موجود است که حالت پیشرفته تنظیمات ویرایشی و زوم بیشتری دارد. نسخه رایگان را همچنین می توانید از این لینک دانلود کنید.

پس از نصب این اپلیکیشن و اجرای آن آیکن چرخ‌دنده تنظیمات را لمس کنید و از Advanced گزینه Edit after taking photo را تیک بزنید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

21 نظر برای این مطلب
  1. آرین می‌گوید

    سلام گوشی منj7 2016هست اصلا تا الان نمیدونستم گوشی منHDRهست فکر میکردم نیست رفتم تو تنظیمات دیدمHDRهست خیلی باAUTOفرق داره دوربین پشت مال من ولیFULL HDهست جلوHDR

  2. امیر از بشرویه می‌گوید

    بسیارعالی وآموزنده بود تشکر فراوان

  3. هانی می‌گوید

    عالی بود. گوشی جی ال ایکس (پارس که من دارم) هم این قابلیت رو داره.

  4. فاطمه می‌گوید

    مطلب خوبی بود، ممنون از شما

  5. mostafa می‌گوید

    ممنون از سایتتون

  6. امیر هاشم پور می‌گوید

    سپاس و درود بر شما. بسیار عالی و آموزنده بود مطالبتون. مشخص میشه که خیلی وقت گذاشتسن و جزئیات رو بررسی و مقایسه کردین. احسنت بر شما که چنین اطلاعاتی دارین. ممنون از زحمات شما.

  7. R.fatemifar می‌گوید

    بسیار عالی بود….سپاس و درود فراوان
    سیدرضافاطمی فر
    مدیر کانون تبلیغات فردا از شهرستان دزفول

  8. حمید می‌گوید

    دست درد نکنه یاد گرفتم

  9. بارسین می‌گوید

    مرسی بابت مطلب آموزندتون

  10. بهزاد می‌گوید

    fogholade bod,mamnooooon
    Dameton garm

  11. Yasin می‌گوید

    لطفا اموزش روشن کردنشو در z2 توضیح بدین.خودم پیداش کردم ولی میزنم روشن نمیشه.

  12. حامد می‌گوید

    ممنون از راهنمایی و اطلاعاتتون

  13. help می‌گوید

    لطفا روش کامل فعال کردنش تو گوشی xpria z رو آموزش بدید.
    ممنون

  14. lدیگو می‌گوید

    این فناوری رو حدود 3 سال پیش و از زمان عرضه آیفون 4 به صورت پیش فرض بر روی تمامی آیفون ها قرار داده شده است و خوب حالا هم اندروید..

    1. ehsan می‌گوید

      آره قبول دارم. قبل از همه اینا اپل داشت این سیستمو. و به نظرم HDR در گوشی اپل بهترین کیفیتو داره و از بقیه گوشیا بهتر عمل میکنه.

  15. محمد مهدي می‌گوید

    Vaghean mamnun manam nemidunestam chie!

  16. رضا می‌گوید

    آموزش خیلی خوبی بود. استفاده کردم و متشکرم
    راستی لوگوی عید امسالتون عالیه
    مرسی خلاقیت. تاقچه رو خوب اومدبد :)

  17. منصور می‌گوید

    واقعا عالی بود جناب ارغوان
    خیلی خوشحالم که مطالب شما رو در فارنت مطالعه می کنم
    سال ها بود که این اصطلاح رو می دیدم اما دقیقا نمی دونستم کارش چیه
    ازتون متشکرم

  18. HosseiN می‌گوید

    مثل اینکه شما تو ایران زندگی نمیکنید؟؟؟
    چیه همش لینک گوگل پلی میدید وقتی نمیشه دانلود کرد…

    1. مصطفی می‌گوید

      تمام کسانی که نمیتونن از گوگل پلی دانبود کنن .. این سایت یکی از بهترین سایتا برای دانلود از گوگل پلی برای ایرانی هاست .http://softget.ir

    2. علی ارغوان می‌گوید

      لینک دانلود اضافه شد