گراف سرچ: موتور جستجوی فیس‌بوک با وعده یک جستجوی دوستانه‌تر!

درواقع روش اصلی مورد استفاده در این موتور جستجو، ادغامی از دیدگاه‌های اجتماعی است که به کاربر اجازه می‌دهد نتایجی براساس دیدگاه دوستان یا افرادی که می‌شناسند پیدا کنند نه پاسخ‌هایی از طرف افراد غریبه.

فارنت: فیس‌بوک اعلام کرد قصد دارد با گراف سرچ (Graph Search) یعنی روش جدید برای جستجو بین خیل عکس‌ها، افراد و ارتباطات، تجربه بهتری را به کاربران ارائه دهد. مارک زاکربرگ در این خصوص می‌گوید: “این نوع جستجو متفاوت از جستجودر وب است.”

این ابزار جدید برای پیدا کردن محتویات خاصی که در جستجو تعیین شده، از قابلیت پرس‌وجوی دقیق استفاده می‌کند که متفاوت از جستجو در وب است که هنگام جستجو، به عنوان جواب، پاسخی عمومی برای یک سوال عمومی پیدا می‌کند.

زاکربرگ در کنفرانس خبری شب گذشته خود اعلام کرد: “جستجو در وب و این سیستم جستجو کاملا متفاوت هستند.” گراف سرچ برای فراهم کردن جواب‌هایی معقول، از فیلترهای خاصی که تاحدودی مشابه سیستم تگ‌گذاری پیشرفته است استفاده می‌کند که نتیجتاً باعث می‌شود، مواردی مانند رابطه‌ها، علاقه‌ها و مکان‌ها طبقه‌بندی شوند. جستجوهای معمولی هم از طریق شریک جدید فیس‌بوک یعنی Bing انجام می‌شود.

GraphSearch

فیس‌بوک بر سرمایه عظیمی که به واسطه مجموعه‌ای از ارتباطات اجتماعی در اختیار دارد متکی بوده و از این اطلاعات استفاده کرده تا جوابی صحیح به پاسخ کاربران بدهد. این نتایج بر اساس مواردی که کاربر بیشتر با آن سروکار دارد ارائه می‌شوند و براساس دوستان صمیمی و کل رابطه‌های موجود در حساب کاربری شخص، دسته‌بندی می‌شود.

ایده پشت این موتورجستجو، آن است که کاربران اطلاعاتی که بیشتر مورد علاقه آنان است و به آنان مربوط هست را دریافت کنند. فیس‌بوک پیشنهاد می‌کند عباراتی مانند ” دوستانی که فیلم‌های جنگ ستارگان یا هری پاتر را دوست دارند ” را برای برنامه‌ریزی دیدن دورهمی یک فیلم با دوستان یا پیداکردن کسی که باهم در یک مهمانی این فیلم‌ها را دیده‌اید به کار ببرید. در حالی که اکثر جستجوها برای پیداکردن افرادی که در حال حاضر آنها را می‌شناسید به کارمی‌روند.

facebook-graph-search

فیس‌بوک امیدوار است با توسعه این موتورجستجو و مجهز شدن به قابلیتی که یک قسمت جستجو مرتبط با سوال را باز می‌کند، به کاربران امکان پیداکردن علاقمندی‌های جدید را بدهد.

وقتی که سرچ گراف با سایت‌های مرتبط با ویدئو نظیر Netflix ترکیب شود کاربردی‌ترخواهدشد، مخصوصا اینکه اخیرا به اشتراک‌گذاری گذشته افراد در فیس‌بوک با تنظیمات جدید حریم امنیتی کاربران، قانونمندتر شده است.

فیس‌بوک تاحدی هم نگاهی به سایت‌هایی مانند Yelp دارد که به موتور جستجویی برای جستجوی مکان‌های جدید مجهز است. بعضی از این فیلترها به کاربر اجازه می‌دهد به دنبال جستجوهای خاص‌تری نظیر ” دندانپزشکانی که دراصفهان هستند” باشند و نتایجی که مورد علاقه دوستانشان بوده را به همراه آدرس و شماره تلفن آن دندانپزشک پیدا کنند.

درواقع این روش ادغامی از دیدگاه‌های اجتماعی است که به کاربر اجازه می‌دهد نتایجی براساس دیدگاه دوستان یا افرادی که می‌شناسند پیدا کنند نه پاسخ‌هایی از طرف افراد غریبه. البته جستجوهای کلی‌تر، مانند ” رستوران‌های اصفهان که مورد علاقه توریست‌های بسیاری است ” توسط زیرمجموعه ای از کاربران فیس‌بوک پاسخ داده خواهد شد.

گراف سرچ آرام آرام عرضه خواهد شد و امروز فقط برای تعداد محدودی از کاربران انگلیسی زبان به طور آزمایشی راه اندازی شد.

با استفاده از این لینک، می‌توانید برای قرارگرفتن در لیست انتظار دریافت این سرویس، ثبت نام کنید. فعلا این برنامه فقط از طریق وب قابل دسترسی است و شامل زیرمجموعه محدودی از فعالیت‌ها می‌شود و هنوز قابلیتهای  Open Graph (مانند اطلاعات مربوط به آهنگ‌هایی که کاربران گوش می‌دهند) یا پست‌های موجود فعال نشده‌اند اما در ماه آینده برای زبان‌های بیشتر و دسترسی از طریق گوشی‌های همراه عرضه خواهد شد.

فیس‌بوک مسائل امنیتی و مربوط به حریم شخصی افراد را هم در نظر گرفته و تایکد کرده است که ” شما تنها می‌توانید از طریق این موتور جستجو به اطلاعاتی دسترسی داشته باشید که به طورعادی هم مانعی برای دیدن آنها درفیس‌بوک وجود ندارد.”

Source: TheVerge

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نظرات بسته شده است.