وقتی از Ultra HD حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم!؟

این روزها نمایشگاه CES 2013 در حال برگزاریست. بسیاری نمایشگاه امسال را هنگامه درخشش تلویزیون‌های جدید برندهای معتبر می‌دانند. در این میان تقریبا تلویزیون‌های برخوردار از فناوری 4k/8k میان‌دارند و تقریبا از دیگر تلویزیون‌ها خبری نیست!

0

این تلویزیون‌ها یعنی همین تلویزیون‌های برخوردار از فناوری 4k/8k همان تلویزیون‌هایی هستند که به آنها Ultra HD (اُلترا اچ.دی) می‌گوئیم. در این مطلب می‌خواهم دقیقا توضیح دهم که منظور از تلویزیون‌های الترا اچ.دی چیست؟

همانطور که می‌دانید در صنعت تلویزیون، رزولوشن و وضوح در واقع همان تعداد پیکسل‌های عمودی صفحه نمایش آنهاست و مثلا یک تلویزیون 1920 در 1080 پیکسل را یک تلویزیون 1080P می‌نامیم. اما برای تلویزیون‌های برخوردار از وضوح 4K یا 8K به برخی دلایل این تعداد پیکسل‌های افقی صفحه نمایش است که به عنوان رزولوشن تلویزیون محاسبه می‌شود.

ultra-hdtv

به عنوان مثال: رزولوشن 4K در واقع یک صفحه نمایش با تعدادپیکسل 3840 در 2160 پیکسل است. نام رسمی و استاندارد این صفحه نمایش‌ها QFHD یا همان Quad Full HD است اما خب نام 4K به کار رفته و رایج است. همچنین رزولوشن موسوم به 8K  در واقع اشاره به صفحه نمایش‌های با رزولوشن 7680 در 4320 دارد که، اشتباهاً، نام رسمی اُلترا اچ.دی (Ultra HD or UHD) به آن اطلاق شده است.

LG-84LM960V-CES2013

شاید همه شما ندانید و شاید هم بدانید که اکنون دیگر برای معرفی تلویزیون‌های جدید از عنوان UHD یا همان اُلترا اچ.دی برای تلویزیون‌های 4K و برخی اوقات 8K استفاده می‌کنند و گاهی استفاده از این عنوان را مربوط به عبارت hyper-pixeled displays می‌دانند اگر چه من و شما می‌دانیم که قرار است چه معنایی داشته باشد! حالا دیگر وقتی یک فروشنده یا هر کس دیگر از یک تلویزیون اُلترا اچ.دی برای شما سخن بگوید به راحتی مفهوم آن را متوجه خواهید شد.

Source: Gizmodo

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.