بررسی کامل گوشی نکسوس 4 ال‌جی در فارنت

پیش از این بررسی تلفن همراه هوشمند اُپتیموس 4 ایکس را در فارنت شاهد بوده‌اید. امروز قصد داریم آخرین گوشی هوشمند شرکت ال‌جی و در واقع پرچمدار گوشی‌های هوشمند اندرویدی جهان را در فارنت معرفی و آن را مورد بررسی قرار دهیم.

26

اگر بخواهیم با اعتماد به نفس کامل حرف بزنم نکته خوش‌یُمن برای نکسوس 4 ال‌جی این بود که در هشتم آبان ماه یعنی دقیقاً در سه سالگی فارنت رونمایی شد اما از شوخی بگذریم این گوشی تقریبا 7 هفته پیش رونمایی شده است و حالا در سریع‌ترین زمان ممکن در دستان ماست تا آن را به شما همراهان فارنت معرفی کنیم.

معرفی کوتاه:

نکسوس 4 ال‌جی همان طور که از نام آن پیداست چهارمین عضو و البته اولین عضو 4 هسته‌ای خانواده تلفن‌های همراه نکسوس گوگل است که این بار توسط شرکت ال‌جی ساخته شده و با نام تجاری نکسوس به بازار عرضه شده است. نکسوس 4 از یک نمایشگر ۴.۷ اینچی IPS با وضوح و دقت (True HD) ۷۶۸ در ۱۲۸۰، محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس ۲، پردازنده Snapdragon S4 Pro کوالکام، رم ۲ گیگابایتی و دوربین ۸ مگاپیکسلی در قاب پشتی و همچنین NFC برخوردار است. این گوشی اولین دستگاهیست که در کنار نکسوس 10 از اندروید خالص 4.2 برخوردار شده است.

طراحی نکسوس 4:

در نگاه اول یعنی اولین باری که آن را به دست می‌گیرید لبه‌های محدب و انحنای موجود در لبه‌های گوشی توجه شما را به خود جلب خواهد کرد که به خوش‌دستی آن کمک فراوانی کرده است و بر خلاف تصاویر اولیه‌ای که از قاب پشتی گوشی و نقطه‌های درخشان آن منتشر شده بود این نقطه‌های هولوگرافیک واقعا زیبایی خاصی به قاب پشتی گوشی بخشیده است. قاب شیشه‌ای جلوی گوشی با انحنای خاص آن که تا لبه‌های کناری کشیده شده است حالت فوق‌العاده‌ای به آن بخشیده است.

بر روی قاب جلویی گوشی خبری از هیچ کلید فیزیکی نیست و به جای آن وقتی بلافصله گوشی را از حالت استندبای و یا قفل در می‌آورید سه کلید اصلی هوم، بازگشت و منو در زیر صفحه نمایش نظر شما را به خود جلب می‌کند. که با فشردن کلید منو در واقع برنامه‌هایی که اخیرا آن‌ها را باز کرده‌اید نظر شما را به خود جلب می‌کند که خب علاوه بر دسترسی سریع‌تر می‌توانید ان‌ها را با کشیدن به بیرون از لیست پاک کنید. تا یادمان نرفته ال. ئی. دی گوشزد (ناتیفیکیشن) گوشی دقیقا پائین دکمه لمسی هوم در پائین صفحه نمایش قرار گرفته است.

صفحه نمایش در قاب جلویی با محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس 2 فوق‌العاده نرم و لغزنده به نظر می‌رسد که کار کردن با آن را برای سرانگشتان شما لذت‌بخش و روان جلوه می‌کند. صفحه نمایش از هر دو طرف دقیقا تا لبه قاب کشیده شده است و انحنای موجود در لبه‌های قاب زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

این انحنا در پائین صفحه نمایش وجود ندارد و به جای آن با یک برآمدگی نامحسوس و ریز روبرو هستید که انتهای قاب را نشان می‌دهد و این موضوع را در تلفن‌های هوشمند اخیر شرکت ال‌جی نیز می‌توان دید. حاشیه‌های موجود در اطراف صفحه نمایش نگرانی کمی در مورد جمع شدن گرد و غبار در آن را بر می‌انگیزد که خب برای یک گوشی با این کیفیت بهر حال حساسیت وجود خواهد داشت. در بالای قاب جلویی تنها بلندگو دیده می‌شود و دوربین تماس ویدیوئی دیده می‌شود. حاشیه بالایی و پائینی بیرون صفحه نمایش تقریبا به یک اندازه است.

DSCF0388به قاب پشتی می‌رویم: با برگرداندن گوشی برند نکسوس واقعا جلب توجه می‌کند و در مورد آن نقطه‌های هولوگرافیک که در تمامی عکس‌ها دیده‌اید و حتی برخی به وجود ان‌ها اعتراض داشتند شخصاً باید بگویم که تا در برابر یک منبع نور قرار نگیرید آن نقطه‌های هولوگرافیک خودنمایی نخواهند کرد. این نقطه‌ها در واقع همان نقطه‌های رنگی لایو والپیپر اصلی نکسوس وان است که این بار به یک محیط فیزیکی پاگذاشته‌اند (یاد نکسوس وان ما هم به خیر!).

در بالای قاب پشتی و دقیقا بالای برند نکسوس و زیر لنز دوربین، فلاش قرار گرفته و از چیز دیگر خبری نیست. در پائین قاب برند ال جی به همراه مشخصات تجاری محصول به چشم می‌خورد و به نظر اینجا بهترین جا برای درج آن است. در کنار لوگو ال جی و در سمت راست شکاف بلندگو به چشم می‌آید. این تمام چیزیست که در قاب پشتی به چشم می‌آید.

با نگاهی به قاب پشتی متوجه حاشیه‌های موربی در اطراف آن خواهید شد که به نظر قاب پشتی را کوچک‌تر هم کرده است تا حدی که از همان قاب پشتی می‌توان به جزئیات موجود در لبه‌های کناری هم پی برد. لبه‌های گرداگرد نکسوس 4 از یک پلاستیک مات پوشیده شده است که البته ترکیبی مناسب را با قاب پشتی و جلویی به وجود آورده تا آنجا که در نگاه اول اصلاً نظر شما را جلب نخواهد کرد. در لبه پایینی دستگاه درگاه ورودی میکرو یو. اس. بی و میکروفون دستگاه به چشم می‌اید.

دو پیچ (احتمالاً برای باز کردن قاب) در دو طرف نیز دیده می‌شود. در لبه بالایی تنها یک درگاه خروجی 3.5 میلیمتری صدا وجود دارد. در بالای لبه سمت راست دکمه روشن و خاموش کردن و البته قفل کردن صفحه نمایش دیده می‌شود و در بالای لبه سمت چپ دکمه کم و زیاد کردن صدا دیده می‌شود. دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا کمی کوچک هستند و برای پیدا کردن آن در روزهای اول کمی باید بیشتر دقت به خرج دهید.

DSCF0328کمی پائین‌تر از دکمه‌های تنظیم صدا، درگاه ورودی سیم کارت به چشم می‌خورد. نکسوس 4 از میکروسیم پشتیبانی می‌کند که در کشورمان فعلاً تنها یک اپراتور سیم کارت را به صورت استاندارد عرضه می‌کند و برای استفاده از سیم کارت اپراتورهای دیگر باید خودتان سیم کارت موجود را به میکروسیم تبدیل کنید. پس از تهیه میکروسیم برای وارد کردن آن به گوشی باید با یک وسیله ریز مانند سوزن از منفذ کناری کمی فشار وارد کنید تا محافظ بیرون آمده و بتوانید آن را وارد کنید.

ابعاد گوشی 133.9 در 68.7 در 9.1 میلیمتر است و وزن آن نیز 139 گرم است که با این وزن تنها 6 گرم سنگین‌تر از گلکسی اس 3 و 9 گرم سنگین‌تر از اچ. تی. سی وان ایکس و البته 26 گرم سنگین‌تر از آیفون 5 است. از روی تجربه شخصی در مقایسه این گوشی‌ها در کنار یکدیگر می‌توانم بگویم که این میزان تفاوت حتی در خصوص آیفون 5 هم به اندازه‌ای نیست که تفاوت آن را احساس کنید.

این تمام جزئیاتی بود که با مشاهده از نزدیک این گوشی دستتان خواهد آمد. باید بگویم که با وجود تجربه چندین ساله در استفاده از دستگاه‌های مختلف این گوشی واقعا از طراحی بی‌نظیری برخوردار بوده و در اصطلاح عموم بسیار خوش دست است.

همکاری نزدیک ال‌جی و گوگل در عرضه این گوشی یعنی ظرافت همیشگی ال‌جی در کنار طراحی خلاقانه گوگل در طراحی نکسوس‌ها به گونه‌ای است که اصلا احساس در دست گرفتن یک گوشی با صفحه نمایش بزرگ را نخواهید داشت و بر خلاف نکسوس قبلی اصلاً احساس پلاستیکی بودن دستگاه به شما دست نمی‌دهد.

DSCF0330قاب پشتی نکسوس 4 در کنار زیبایی که دارد فوق‌العاده حساس و شکننده به نظر می‌رسد و این یکی از نکاتی است که برای حفظ زیبایی نکسوس 4 برای ان دقت به خرج دهید. ابعاد گوشی با وجود این ابعاد همچنان به اندازه کافی مناسب در جیب قرار گرفتن است به نحوی که حضور آن را حس نمی‌کنید و اگر مانند من به فوبیای چک کردن گوشی گرفتار باشید دلهره‌های عجیبی به شما دست خواهد داد که مبادا جایی آن را جا گذاشته باشید.

طراحی گوشی کاملا هیبت یک گوشی حرفه‌ای را به آن داده و در عین حال زیبایی انحناهای بکار رفته در طراحی آن مطمئناً شما را هم به این باور خواهد رساند که این طراحی برای شما تکراری نیست! این طراحی اعتماد به نفس شما را در داشتن یک گوشی محکم بالا می‌برد.

صفحه نمایش نکسوس 4

نکسوس 4 از یک صفحه نمایش لمسی 4.7 اینچی True HD IPS با اندازه وضوح 1280 در 768 پیکسل برخوردار است و به محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس 2 نیز مجهز است (کاملاً شبیه به اُپتیموس جی). با وجود اینکه انحنای دو طرف صفحه نمایش به بزرگ‌تر دیده شدن آن کمک کرده است اما در واقع اندازه در دسترس و قابل استفاده صفحه نمایش نکسوس 4 تقریبا به اندازه یک سوم اینچ نسبت به سایر گوشی‌های با صفحه نمایش 4.7 اینچی کمتر است و این موضوع به دلیل استفاده از دکمه‌های لمسی سه‌گانه در زیر آن و فضای اشغال شده توسط این سه دکمه است.

البته این بدان معنا نیست که در هنگام تماشای ویدئو و یا بازی این فضا را نداشته باشید. خیر در مدت تماشای فیلم و یا انجام بازی در حقیقت از این سه دکمه خبری نیست اما خب در واقع تقریباً کمتر از یک سوم اینچ از فضای صفحه نمایش در پائین آن برای این سه دکمه صرف شده و این موضوع وقتی گوشی را در کنار یک گوشی 4.7 اینچی دیگر مانند ال‌جی اُپتیموس جی گذاشته و به کارهایی مانند وب‌گردی و یا همین چرخیدن بین منوها مشغول می‌شوید، خودنمایی می‌کند.

DSCF0419

در کنار همه این‌ها واقعاً با صفحه نمایشی جذاب، زیبا و با نمایش زنده متون و فوق‌العاده حساس به لمس روبرو هستیم که با وجود کناره‌های آن کشیدن صفحات به کنار واقعاً حس خوبی می‌دهد و با لمس فوق‌العاده حساس خود و خاصیت جدید Gesture Touch تایپ کردن را مخصوصاً در حالت حروف انگلیسی برای شما راحت‌تر می‌کند.

در نمایش عکس‌ها با رنگ‌هایی گرم و زنده روبرو هستیم که البته در این خصوص باید مقایسه با سایر صفحه نمایش‌ها در وضعیتی یکسان صورت پذیرد اما به نظر نکسوس 4 حرف اول را خواهد زد این موضوع حداقل در قیاس با گلکسی اس 3 که رنگ‌ها را نسبت به نکسوس 4 اشباع‌شده‌تر نشان می‌دهد بارز است.

در خصوص تراکم پیکسل صفحه نمایش هم صفحه نمایش 4.7 اینچی نکسوس 4 از تراکم پیکسل 320 پیکسل در هر اینچ برخوردار است که در قیاس با دیگر غول‌های اندرویدی حرف اول را می‌زند. به این اعداد دقت کنید: گلکسی اس 3 با تراکم پیکسل 306 پیکسل در هر اینچ و اچ. تی. سی وان ایکس با تراکم پیکسل 312 پیکسل در هر اینچ. اما این تنها در برابر اندرویدی‌هاست و این رقم در برابر تراکم پیکسل 326 پیکسل در هر اینچ آیفون 5 و 332 پیکسل در هر اینچ لومیا 920 پائین‌تر است. فاصله کم در این آمار و ارقام آنچنان جدی نیست که یک فرد عادی بتواند آن را حس کند اما خب با بالا رفتن این فاصله‌ها تا حدی می‌توان متوجه موضوع شد.

Nexus-4-Hardwareسخت‌افزار نکسوس 4:

از لحاظ سخت‌افزاری صرف‌نظر از صفحه نمایش نکسوس 4 که به معرفی آن پرداختیم، می‌توان به طور خلاصه گفت نکسوس 4 از یک پردازنده 4 هسته‌ای Snapdragon S4 Pro کوالکام، یک رم ۲ گیگابایتی و البته دوربین ۸ مگاپیکسلی در قاب پشتی و یک دوربین 1.3 مگا پیکسلی در قاب جلویی برای تماس‌های ویدیوئی و البته NFC برخوردار است. نکسوس 4 از لحاظ حافظه داخلی در دو مدل 8 و 16 گیگابایتی عرضه می‌شود. (مدل مورد بررسی ما 8 گیگابایتی بود). نکسوس 4 از بلوتوث نسخه 4، وای فای 802.11 b/g/n و جی. پی. اس نوع A به برخوردار است و وظیفه تامین انرژی تمام این اجزای سخت‌افزاری بر عهده یک باطری 2100 میلی آمپر بر ساعت است.

پردازنده نکسوس 4:

گوگل نکسوس 4 را سریع‌ترین گوشی هوشمند جهان توصیف کرده است. این جمله حقیقت داشته باشد یا نه! اما من می‌توانم با تجربه‌ای که از این گوشی داشتم اذعان کنم که هنگام کار با نکسوس 4 حس سرعت واقعی کار با برنامه‌ها و رابط کاربری نکسوس 4 به شما دست می‌دهد که نباید آن را از بخشش سخاوتمندانه رم 2 گیگابایتی در کنار پردازنده چهار هسته‌ای آن دور دانست.

نکسوس 4 تقریبا برای راه‌اندازی کامل 25 ثانیه زمان نیاز دارد و پردازنده 4 هسته‌ای 1.5 گیگاهرتزی Snapdragon S4 Pro کوالکام نکسوس 4 واقعا به این گوشی شتاب و سرعت داخلی خوبی بخشیده است. بازی‌هایی همچون آسفالت 7 و فیفا 12 به خوبی و بدون هیچ مشکلی به نرمی اجرا می‌شد و که هر دو این بازی‌ها به اندازه کافی از رزولوشن و ریت گرافیکی بالایی برخوردارند. مرور وب بر روی نکسوس 4 از سرعت بسیار خوبی برخوردار است.

DSCF0415باطری نکسوس 4 

نکسوس 4 از یک باطری 2100 میلی‌آمپر بر ساعت برخوردار است که صفحه نمایش گوشی مطابق معمول بیشترین بهره را از آن می‌برد. در بررسی‌های انجام شده این باطری توان پخش 8.1 ساعت ویدئو دارد که به نظر معمولی رو به پائین است. با انجام تنظیمات معمول برای گوشی‌های هوشمند تقریبا می‌توان روی یک شبانه‌روز شارژ روی گوشی تا لحظه خاموش شدن حساب کرد اما به نظر برای روز بعد باید روی شارژ دوباره آن حساب کنید. این برای من که تقریبا بیش از یک فرد عادی با گوشی کار می‌کنم محرز بود و شما می‌توانید آن را به نسبت برای خود به دست آورید. اما مصرف باطری نکسوس 4 را می‌توان معمولی دانست.

دوربین نکسوس 4 

راه‌اندازی دوربین نکسوس 4 چیزی کمتر از 2 ثانیه زمان می‌برد که فوق‌العاده است. دوربین این گوشی از رابط کاربری ساده‌تری نسبت به رابط کاربری نکسوس قبلی گوگل برخوردار است اما این سادگی اصلا به معنای کمبود نیست.

تنظیمات دوربین نکسوس 4 از طریق منویی دایره‌ای شکل که شبیه به یک شماره‌گیر تلفن است در دسترس قرار می‌گیرد که برای رسیدن به آن یا باید به مدت کمتر از دو ثانیه صفحه نمایش را لمس کرده و نگه داشت و یا از طرق دکمه دایره‌ای شکل گوشه سمت راست صفحه نمایش به آن رسید.

DSCF0385تنظیمات دوربین نکسوس 4 شامل فلاش، مشخص کردن مکان جغرافیایی عکس، زوم دیجیتال تا 3.9 برابر، تنظیمات میزان نور، تنظیمات صحنه عکس‌برداری، تنظیم 7 اندازه متفاوت برای عکس‌ها، تنظیم فاصله کانونی عکس (فوکوس) و همچنین تنظیمات نور دهی از -2 تا 2 و عکس‌برداری HDR است. تمامی این تنظیمات (طبیعتا به‌جز فلاش) برای دوربین جلو یا همان تماس ویدیوئی نیز قرار داده شده است و البته تنها سه اندازه برای عکس‌های گرفته شده با دوربین جلویی در دسترس قرار گرفته است.

شما با دوربین نکسوس 4 علاوه بر عکس‌های عادی می‌توانید عکس‌های پانوراما و همچنین عکس‌های کروی یا با قابلیت Sphere بگیرید. اگر یادتان باشد قابلیت Sphere که در آندروید 4.2 اضافه شده عکس‌هایی را که از یک نقطه و از زوایای مختلف گرفته شده‌اند را به هم متصل می‌کند تا عکس‌هایی سه بعدی از مجموع آن‌ها ایجاد کند.

به طور خلاصه می‌توان گفت برای استفاده از این قابلیت باید وقت بگذارید و همه عکس‌ها را گرفته و سپس از این برنامه استفاده کنید. در ابتدای استفاده از این قابلیت شاید کمی استفاده از آن سخت به نظر برسد اما کم‌کم این قابلیت به نظرتان راحت، قابل اطمینان و روان خواهد بود. البته این قابلیت به نظر باز هم جای کار دارد چون بعضا این قابلیت اجازه نمی‌دهد قسمت بالایی و پایینی صحنه عکسبرداری را داشته باشید که بعدا قسمت‌های سیاهی در عکس به همین خاطر مشاهده خواهید کرد.

در هنگام عکسبرداری و برای زوم کردن کافیست با دو انگشت خود بر روی صفحه نمایش صفحه را به اطراف بکشید و برای کوچک‌نمایی هم طبیعتا باید خلاف این کار را انجام دهید. در هنگام عکسبرداری برای رسیدن به گالری کافیست صفحه را به یک سمت کنار بزنید تا تصاویر گالری در برابر شما ظاهر شوند.

در قسمت فیلمبرداری به‌جز تنظیمات نوردهی شاهد همان تنظیمات قبلی هستیم و سه کیفیت متفاوت برای فیلمبرداری می‌توانید برگزینید که بهترین آن اچ‌دی یعنی 1080p است و در خصوص دوربین تماس ویدیوئی نیز بهترین کیفیت قابل استفاده 720p است.

PANO_083118

کیفیت دوربین نکسوس 4:

برای ما ایرانی‌ها از روز اول که به یک گوشی دوربین‌دار دست پیدا کردیم کیفت دوربین فاکتور مهمی به حساب می‌آید. کیفیت تصاویر نکسوس 4 در کنار امکاناتی که برای تنظیمات آن قرار داده‌اند خوب است اما این تمام آن چیزی نیست که از نکسوس 4 انتظار داریم. در محیط بیرون فوکوس در عکس‌ها بسیار خوب و عکس‌ها زنده و حاشیه عکس‌ها به خوبی مشخص است. رنگ‌ها اشباع شده نیستند و رنگ‌های حقیقی و زنده را می‌بینیم. این تجربه در هوای آفتابی و حتی در هوای ابری و نور کمتر روز و استفاده از وایت بالانس خودکار هم قابل مشاهده است.

در محیط بسته و با نور محیط کمتر، نمی‌توان اذعان نکرد که کیفیت عکس به مراتب پائین می‌آید و در تصاویر گرفته شده در این محیط‌ها رنگ‌های تیره برای تشخیص سخت‌تر از بقیه رنگ‌ها هستند و وقتی که تصویر را بزرگ می‌کنید نویز و پیکسل پیکسل بودن تصویر بیشتر به چشم می‌آید. بهترین روش برای اطمینان از تصویری باکیفیت استفاده تا حد ممکن از فلاش در محیط‌های بسته است.

فیلم‌برداری نکسوس 4 واقعاً قابل تحسین است. صدای فیلم عالی و رنگ‌های بدست آمده دقیق هستند و اشیاء متحرک به خوبی فوکوس می‌شوند و جزییات شفاف است. نرخ رفرش شدن تصاویر در زمان پخش مجدد بالاست و عکس‌ها خیلی نرم رندر می‌شوند.

این یک نکسوس 4 است و نمی‌توان به راحتی از کنار نقاط ضعف بسیار کوچک آن هم گذشت به طور مثال وجود برخی نویزها در تصاویر مخصوصاً هر چه محیط کم‌نورتر می‌شود در آن دیده می‌شود و در عین حال نکسوس 4 در تنظیم فاصله کانونی در حالت خودکار در برخی اوقات مخصوصاً وقتی در برابر یک یا چندین منبع نور قرار می‌گیرد با مشکل روبرو می‌شود. مشکل تنظیم فاصله کانونی یا فوکوس وقتی قصد دارید چندین عکس پشت سر هم بگیرید کمی سرعت شما را پائین می‌آورد. البته در خصوص نویزهای موجود بسیاری من را به سخت‌گیری متهم کردند که به هر حال شاید از انتظار بالای من از عکس‌برداری نکسوس 4 بود.

نرم‌افزار و رابط کاربری نکسوس 4

نکسوس 4 اولین گوشی مجهز به اندروید 4.2 است و از اندروید 4.2 خالص بهره می‌برد. رابط کاربری اندروید در این نسخه پیشرفت قابل توجهی داشته. علاوه بر روان‌تر شدن رابط کاربری که صفحات در اصطلاح زیر دستان شما لیز می‌خورند. امکانات و قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه شده است. مطمئنا قفل صفحه نمایش گوشی اولین موضوعیست که به چشم می‌آید.

در اندروید 4.2 شاهد یک قفل صفحه نمایش دایره‌ای شکل هستیم که با لمس ان دو انتخاب در برابر شما قرار خواهد گرفت. با کشیدن به سمت راست قفل صفحه نمایش باز می‌شود و با کشیدن دست به سمت چپ دوربین گوشی فعال می‌شود. شما می‌توانید ویجت‌های بیشتری را به این دایره نقطه‌نقطه اضافه کنید تا سریع‌تر به برنامه‌های پراستفاده خود دسترسی داشته باشید.

در عین حال می‌توانید بر روی صفحه نمایش ویجت گروهی برنامه‌ها را ایجاد کرده و برنامه‌های خاص و با یک موضوع را در کنار هم جا دهید و خب قادر به تغییر اندازه ویجت‌ها و استفاده از امکانات دیگر هستیم. یک منوی دسترسی سریع در بالای صفحه نمایش و به صورت کشویی وجود دارد که گزینه تنظیمات شخصی گوشی و وضعیت اتصالات ان را به شما نمایش می‌دهد.

DSCF0421فوتو اسفر قابلیتی است که در این نسخه به اندروید اضافه شده و البته کمی بالاتر در بخش دوربین آن را توضیح دادیم. گوگل این قابلیت را با ایده‌گیری از سرویس نمای خیابانی (استریت ویو) خود خلق کرده است. این قابلیت حیرت‌انگیز امکان ثبت تصاویر در همه جهات و در نتیجه ایجاد تصاویر پانورامای واقعی ۳۶۰ درجه را فراهم می‌کند به طوری که هنگام مرور تصاویر فکر می‌کنید در آن مکان حضور دارید و امکان چرخش به هر طرفی را دارید.

گوگل در اندروید 4.2 قابلیت سوایپ را در صفحه کلید اندروید به صورت پیش‌فرض قرار داده است. در این قابلیت کافیست انگشت خودتان را خیلی سریع روی حروف کلمه مورد نظر بکشید تا کلمات مورد نظر شما به شکل خیلی هیجان‌انگیزی روی صفحه ظاهر شوند. اگر چه گوگل با شور و شوق زیادی از این صفحه کلید سخن به میان آورده اما تجربه کار نشان می‌دهد که برای حروف و کلمات فارسی تمرین زیادی نیاز است تا واقعا برای شما استفاده از آن سوایپ شود.

DSCF0420پخش موزیک در اندروید 4.2 نکسوس 4 با قابلیت جدید دیسکاوری که به بخش موسیقی گوگل پلی اضافه شده امکان کشف خواننده‌ها و آهنگ‌هایی که نمی‌شناسید را از روی خواننده‌های مورد علاقه‌تان فراهم کرده است. پخش موزیک در نکسوس 4 با کیفیت خوبی همراه است و با قابلیت‌ها و امکانات خوبی برای رسیدن به صدای دلخواه خود روبرو هستید.

اگر چه در قیاس با گوشی‌هایی که پخش صدا جزئی از قابلیت‌های اصلی آن است امکانات آن در بخش تنظیمات صدای خروجی کمتر به نظر می‌رسد. Google Now در نکسوس 4 قابلیت جالب دیگر نرم‌افزاریست که نسبت به گذشته پیشرفته‌تر شده و البته برای زبان فارسی و کشورمان ایران امکان چندان قابل استفاده‌ای نیست. بسیاری از قابلیت‌های نرم‌افزاری اندروید 4.2 در نکسوس 4 با تجربه استفاده از این گوشی برای شما ملموس‌تر خواهد بود و می‌توانید پیشرفت محسوس اندروید را در نکسوس 4 شاهد باشید.

نتیجه‌گیری:

باید گفت تنها می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که تنها می‌توان ادعای گوگل را تائید کرد که از لحاظ سخت‌افزاری با یک گوشی فوق‌العاده سریع روبرو هستیم که در هنگام کار با آن صفحات وافعا زیر دست شما لیز می‌خورند. دوربین نکسوس 4 با قابلیت‌های جدیدی همراه است.

نکسوس 4 را می‌توان بهترین تلفن همراه عرضه شده توسط شرکت ال‌جی دانست (اگرچه همچنان چشم انتظار اُپتیموس جی باید ماند). مشکلاتی که در این خصوص می‌توان نام برد. عدم برخورداری از شبکه مخابراتی LTE است که اگر چه در ایران فعلا نیازی به آن حس نمی‌شود اما خب ظاهرا نشانه‌هایی از تعبیه امکان سخت‌افزاری استفاده از این شبکه در کالبدشکافی نکسوس 4 دیده شده و معلوم نیست گوگل چه خوابی برای آن دیده است. موضوع دیگر حافظه داخلی گوشی است.

DSCF0338نکسوس 4 در دو نسخه 8 و 16 گیگابایتی عرضه می‌شود. در نسخه 8 گیگابایتی که ما مورد بررسی از نزدیک قرار دادیم کمبود حافظه زمانی به چشم خواهد امد که بازی‌هایی با حجم بالا بر روی آن ریخته و تصمیمی برای خالی کردن عکس‌های با کیفیت و حجم بالای گوشی نداشته باشید.

چنین گزینه‌هایی یعنی شما یک کاربر عادی نیستید اما این حجم کاملا برای یک کاربر عادی مناسب است اگر خود را یک کاربر عادی نمی‌دانید باید دنبال نسخه 16 گیگابایتی باشید. موضوع دیگر مصرف باطری گوشی است. شاید برای شما هم این موضوع ثابت شده باشد که مصرف شارژ باطری کاملا به نحوه مصرف و برنامه‌ریزی و شارژ دوباره کاربر بستگی دارد. موضوع مصرف باطری موضوعیست که تقریبا تمام هوشمندهای امروزی با آن روبرو هستند و در خصوص نکسوس 4 مطمئنا تجربه شخصی شما قضاوت بهتری خواهد بود.

نکسوس 4 فعلا بهترین گوشی اندرویدی موجود در بازار است که البته هنوز در بازار ایران توزیع نشده است. اگر قصد استفاده از دستگاهی را دارید که سال‌ها از نظر سخت‌افزاری پاسخگوی نیاز شما باشد و در عین حال پشتیبانی نرم‌افزاری گوگل را در کنار خود ببیند ما نکسوس 4 ال‌جی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همین.

پیشنهاد: بررسی جامع نکسوس 4 در زومیت

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

26 نظر برای این مطلب
  1. body می‌گوید

    پشتش خوشگل تره… در کل خوشم نیومد :/

  2. امیر می‌گوید

    تشکر از فارنت

  3. amir343434 می‌گوید

    سلام
    اول از همه باید تشکر کنم از نقد خوبی که گذاشتین
    من شاید تا حالا 14-15 تا نقد مفصل ویدئویی دیدم از این گوشی توی دو مورد که کاملا معروف هم بودن اگر اشتباه نکنم فون بوفالو ، 2 ایراد مهم گرفته شده بود یکی اینکه رنگ ها در نکسوس 4 به شادابی گلکسی نکسوس نیست مخصوصا رنگ زرد (به ایکون مرورگر کروم توجه کنید در هر دو گوشی)
    و دومی اینکه به دلیل همین تکنولوژی جدید یکی شدن صفحه تاچ و شیشه محافظ در بعضی موارد به اندازه گلکسی نکسوس واکنش نشون نمیده و این دو تا رو دقیقا در ویدئو نشون میده

    و مورد دیگه ای کاملا واضح بود تو ویدئو ها این بود که نکسوس 4 موقع وبگردی کاملا ته رنگ زرد داشت موقعی که صفحه مرورگر سفید می بود ، در حالی که گلکسی نکسوس با رنگ سفید خیلی بهتری همون وبسایت رو نشون میداد .
    میخواستم بدونم به نظر شما این اشکالات رو داره ؟

    ضمنا یکی مطلب دیگه اینکه من خودم یک ماهی هست که گلکسی نکسوس گرفتم خیلی راضیم ولی این که نرم افزار های سفارشی مثل سامسونگ رو نداره یکم ازاردهنده هست

  4. حمید می‌گوید

    سلام ممنون از بررسی. به نظر شما من اگر بخوام هزینه کنم،این گوشی رو بگیرم بهتره یا تبلت نکسوس7؟ صفحه نمایش بزرگ خیلی وسوسه کننده هست از اون طرف حملش مشکله!! کاربردم هم بازی و وبگردی و مثل همین چیزهاست. میشه یه راهنمایی بکنید.مرسی

    1. aref می‌گوید

      نکسوس 4 گوشی واقعا عالیی هست نظر من اینه که نکسوس 4 رو بگیر

  5. m chavoshi می‌گوید

    سلطان رو عشقه :دی

  6. http://tablighkar.com می‌گوید

    مفید بود .ممنون

  7. امیر می‌گوید

    مطلب خوبی بود ولی در آخر گفتید این گوشی بهترین گوشی اندرویدی در بازار هست. فکر نکنم اصلا اینطور باشه. گوشی هایی داریم که از این گوشی چند پله بالاتر هستند.
    ترتیب به نظرم اینطوریه
    HTC DROID DNA [ HTC Deluxe ] [ HTC J butterfly ]
    Samsung Galaxy Note II N7100
    Samsung I9300 Galaxy S III
    LG Optimus G E970
    LG Optimus G E973
    LG Nexus 4 E960

    1. عارف می‌گوید

      این حرف شما کاملا غلطه این گوشی به گفته گوگل همه بازی های سنگین و سه بعدی رو پخش میکنه

  8. مصطفی می‌گوید

    ممنون آقای صحافی واقعا عالی بود کامل و دقیق…
    فقط میدونید کی میخواد عرضه بشه؟!من یک ماهه نوت رو فروختم برای خرید این گوشی! :(

  9. meisam می‌گوید

    salam
    a koja taheyeh kardid va ba che gheymati
    ?

    thanks

    1. محسن صحافی می‌گوید

      گوشی هنوز در بازار ایران عرضه نشده دوست عزیر.

  10. نیما می‌گوید

    دم شما گرم آقای صحافی;)

  11. آرش زاد می‌گوید

    ممنون از بررسی خوب.
    فقط در مورد تراکم پیکسل گوشی‌های فعلی اندرویدی، در حال حاضر Xperia T شرکت سونی تراکم ۳۲۳ پیکسل در اینچ رو با همین رزولوشن داره.

    1. محسن صحافی می‌گوید

      بله اکسپریا تی ظاهرا از تراکم پیکسلی بیشتری برخورداره اما چون مقدار دقیق اون رو نمی دونستیم به اون اشاره نشده. البته از اکسپریا جی و اکسپریا وی به عنوان گوشی‌هایی که از تراکم پیکسلی بالای 340 برخوردارند میشه یاد کرد. کلا اوضاع داره بهتر میشه! :)
      ممنون آرش جان از دقت نظرت

  12. نیما می‌گوید

    بررسی عالی بود خیلی تحریک شدم واسه خریدن این گوشی در آینده اما ویندوزفون میخوام! این HTC 8X هم امکانش هست بررسی کنید؟؟؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      اگر دستمون بهش برسه حتما :)

  13. حسن کریمی می‌گوید

    واقعا عالی. خسته نباشید جناب صحافی. اون دوتا پیچ اون پایین هم برای ایجاد industrial feel باید باشه :دی

  14. احسان می‌گوید

    ممنون بخاطر بررسی اما امتیاز One X با اندروید 4.1 در برنامه کوادرانت بالای 6000 هزار هست.
    امتیاز 4673 زیاد امتیاز خوبی نیست و انتظار من بیشتر بود.
    باز هم ممنون مطالب مفیدی بود و استفاده کردم.

  15. آنا می‌گوید

    من یه عکاسم. عکاسی با این دوربین خیلی عالی انجام شده. پیشنهاد می دم روی این استعداد خودتون بیشتر تمرکز کنید.
    در ضمن با این کیفیت عکس‌ها من هم باید دنبالش باشم.
    اگر چه تا حالا نتونستم از آیفون دل بکنم. :)

  16. رضا می‌گوید

    آقا این گوشی رو از کجا آوردید!؟ نمیگید قلب ما ضعیفه؟ عکس هاتون عالی شده. مچکرم

  17. Peyman می‌گوید

    من گوشی رو از نزدیک ندیدم چون ظاهرا هنوز ایران نیومده و جالبه که به دست شما رسید!! اما فکر نکنم حرف شما در مورد قاب پشتی گوشی صحیح باشه. نمی دونم شاید اگه از نزدیک ببینیم ما هم همچین حسی داشته باشیم.

  18. مسعود یوسف نژاد می‌گوید

    بررسی بسیار خوبی بود، گالری عکس جدید رو هم تبریک می گم.
    نکسوس 4 گوشی خوش ساخت و با کیفیتی نرم افزار بروز گوگل رو هم داره تنها موردی که با دیدنش تو عکس ها تو ذوق من به شخصه خورد دو تا پیچ لبه پایینی گوشی این یعنی چی؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      ممنون مسعود جان.. آره برای من هم عجیب بود. البته چندان به چشم هم نمی‌اومد و باید ببینیم که هدفشون چی بوده!

  19. محمدرضا می‌گوید

    این گوشی واقعا شاهکار اندرویدی‌هاست. حتی خیلی از آیفون‌بازها هم اینو تائید میکنند. مطلب خوبی بود. مرسی

  20. ميترا.ر می‌گوید

    خوشحالم که این مطلب رو اولین بار در فارنت می‌خونم. دمتون گرم