5 چیزی که اپل می‌تواند از «ویندوز 8» مایکروسافت یاد بگیرد!

در­حال نوشتن متنی در سیستم عامل مک بودم که پنجره تصحیح خودکار با لیستی از لغات پیشنهادی باز شد، بطور غریزی انگشتم به سمت ضربدری که برای بستن این پنجره در نظر گرفته شده­است رفت با لمس این ضربدر هیچ اتفاقی نیفتاد!

14

فارنت: با بررسی ویندوز 8 مایکروسافت به­نظر می­رسد علی­رغم همه انتقادات ،مایکروسافت محصولی خوب (و البته نه عالی) ارائه کرده است. حداقل می­توان گفت مایکروسافت تلاش خودش را کرده­ و گامی به پیش برداشته است. وقتی مردم ویندوز 8 را برروی صدها هزار لپ­تاپ جدید که برای تعطیلات به فروش می­رود ببینند و بچه­ها و پدر و مادرها با رابط کاربری آن کار کنند مطمئنا از آن بدشان نخواهد آمد. به خاطر ظاهر خاص این ویندوز، معتقدیم حتی اپل هم در این مورد می­تواند چیزهایی از مایکروسافت فرا­بگیرد. چیزهایی مانند موارد زیر:

اضافه کردن قابلیت لمسی به سیستم­عامل

در­حال نوشتن متنی در سیستم عامل مک بودم که پنجره تصحیح خودکار با لیستی از  لغات پیشنهادی باز شد، بطور غریزی انگشتم به سمت ضربدری که برای بستن این پنجره در نظر گرفته شده­است رفت با لمس این ضربدر هیچ اتفاقی نیفتاد! اپل همچنان به استفاده از قابلیت لمسی در سیستم­عامل معتقد نیست و همچنان از اضافه کردن آن به خط تولید لپ­تاپ‌ها و کامپیوترهای رومیزی سرباز می­زند. البته خب OS X هم به خاطر داشتن دکمه­ها و منوهای باریک برای داشتن رابط کاربری با قابلیت لمسی آماده نیست.

اما حالت تمام صفحه و همچنین لانچ‌پد، ظاهرا به  پتانسیل این سیستم­عامل برای داشتن رابط کاربری مانند iOS اشاره می­کنند. به نظر من مشکل است که تجربه کار با کامپیوترهای رومیزی با سیستم عامل ویندوز متفاوت از تجربه کار با دیگر لپ­تاپ و کامپیوتر­های شخصی باشد. اما همانطور که اپل با iOS ثابت کرد،کاربران از امتحان کردن نمونه­های جدید لذت می­برند. مایکروسافت با تغییر رویه کار تبلت­ها و عوض کردن تجربه کار با ویندوز سنتی اکنون شانس‌هایی را برای خود به وجود آورده­است.

مخفی کردن فایل­های سیستمی

دقیقا نمی­توان گفت که ویندوز 8 به طور کامل فایل‌های سیستمی را از دید کاربران مخفی کرده است، در رابط کاربری مترو ویندوز 8 به نظر می­رسد تعداد فایل‌های سیستمی کاهش یافته و این درحالیست که با مراجعه به  رابط کاربری کامپیوترهای رومیزی با سیستم عامل قدیم ویندوز می­­بینید که این تصور شما اشتباه است.

خصوصیت ویندوز 8 این است که فایل‌های سیستمی را با کمترین تغییر یا به­هم ریختگی توسط کاربر حفظ کند. این واقعا راهکار خوبی است. ما واقعا عاشق این قابلیت هستیم در صورتی‌که این ممکن است برای اکثر کاربران گیج­کننده باشد. آنها می­پرسند فایل‌ها کجا هستند؟ چرا به­جای ذخیره­شدن در فولدر Downloads به فولدر Documents ریخته می­شوند؟ چرا به جای ایجاد یک فولدر به نام Home، فضایی به نام Home را مانند آنچه در ویندوزهای قبلی بود نداشته باشیم؟ با یک سرچ ساده می­توان به همه فایل‌ها دسترسی پیدا کرد. البته اپل هم تعدادی از این موارد را در iCloud انجام داده اما هنوز کامل نیست.

شبکه­های اجتماعی گسترده­تر

با مدنظر داشتن اینکه اپل هم به نحو خوبی از شبکه­های اجتماعی و ارتباطی بهره گرفته­است اما کاشی­های زنده مایکروسافت (Live tiles) با فیدهایش و ارتباطات عالی بین شبکه‌های اجتماعی و لیست مخاطبین واقعا جذاب است.

البته در اینجا منظور از ارتباطات اجتماعی خوب، فقط توییت کردن از طریق منوی یک برنامه نیست.

آیکن­های هوشمندانه­تر

اگر یک چیز را در ویندوز­8 یا ویندوز­فون دوست داشته باشم ایده کاشی­های زنده یا به­طور دقیق­تر آیکن­های زنده است. در مورد سیستم عامل­های OS X و iOS می­توان گفت تقریبا از همان آیکون­های ساکن و بی­روح نسل قبل استفاده می­شود. البته در نگاه اول داشتن اطلاعات بیشتر بر روی صفحه به نظر مهم‌تر به­نظر می­رسد، به همین دلیل می­توان انتظار داشت که کاشی­های زنده کمی گیج کننده باشند. البته من هنوز معتقدم منظره­ای که این کاشی­ها بوجود می­آورند بهتر از  تکرار پی­درپی  و آیکن­های کوچک که زیر­شاخه­ها و مطالب کمی در بر­می‌گیرند، است.

ایجاد کردن تحول

حداقل مایکروسافت به یک نکته آگاه است، اینکه مدل کامپیوترهای رومیزی بازار کسادی دارند. استفاده از فناوری صفحه­های لمسی روشی ثابت شده در کار با وسایل مختلف است. آنها تلاش کردند و برای تبدیل ویندوز با همان ساختار قدیمی به ویندوزی پرطرفدار شکست خورند. حالا آنها می­دانند که چه چیزی جواب می­دهد و چه­چیز جواب نمی­دهد. مایکروسافت را دوست داشته باشید یا از آن متنفر باشید، این شرکت حالا مبارزی در بازار طراحی سیستم­عامل­ها دارد. حالا همه باید به دنبال مایکروسافت باشند.

Source: TechCrunch

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

14 نظر برای این مطلب
  1. hasanhasanpoor می‌گوید

    اگه مک لمسی بشه و قلم رو پشتیبانی کنه بهترین دستگاه جهان میشه چون ویندوز 8 رو هم ساپورت میکنه هر دوتا رو من الان باهم دارم فقط حیف که نمایشگرم لمسی نیست

  2. صالح می‌گوید

    نمیدونم چرا همه با ویندوز 8 مشکا دارن به نظر من موفق ترین ویندوز تا کنون ویندوز 8 ه.

    البته مک یه چیز دیگه است.

  3. ردهت می‌گوید

    در حال حاضر 70 درصد pc های دنیا با ویندوز کار میکنند……مک فقط بلده کاربر را تا جایی که میتواند به اصطلاح به تیغه….همه چیز باید به یک خط اینترنت انلاین وصل باشد و شما در صورت افلاین بودن با یک سیتسم عامل مرده طرف هستید…در حالی که ویندوز هم راحت تره و هم ارزان تر…انقدر راحته که از بچه 3 ساله تا ادم 90 ساله با هاش راحت هستند…البته لینوکس از همه اینه سر تره…خدایی اخر امنیت و سبکی است…از اون سیستم های حرفه ای..

    1. علی می‌گوید

      من هم لینوکس رو ترجیح می‌دم.
      اما شما که از مک به خاطر نیاز به آنلاین بودن انتقاد می‌کنی، چطوری از لینوکس استقاده می‌کنی؟

    2. BijaN-R می‌گوید

      علی راست میگه خداییش، تو لینوکس هر برنامه ای میخوای نصب کنی کلی Dependency داره که باید نصب کنی که شدیدا به اینترنت وابستت میکنه، اگرم –nodeps بزنی ممکنه برنامت درست کار نکنه.

      از لحاظ امنیت هم مکینتاش مبتنی بر Unix که اگه از لینوکس سر نباشه کمترم نیست.

      به نظر من مکینتاش یه انتخاب خاص، دوست داشتنی و البته گرون قیمته؛ البته 7 و 8 هم توی قلب من جا دارن.

  4. مکینتاش می‌گوید

    هیچ ویندوزی را با سیستم عامل مک (اپل) عوض نمی کنم..چون بهترینه

    1. milla می‌گوید

      مشخصه دوست خوبم تا زمانی که همش سوار پیکان شدی و مثلا پژو و تست نکردی پیکان در نظرت BMW میاد ..
      یه تن بزن مک رو مطمئن باش مشتری می شی .. البته اگه از روی مغرضانه ازش استفاده نکنی و حداقل چند روز زیر دستت باشه که بتونی خوب باهاش کار کنی .. نه فقط واسه چند دقیقه ..
      واقعا مک داره به سمت کاربردی هر روز بهینه تر می شه … و از سردرگم کردن کاربراش داره دور میشه .. مثلا ژست های لمسی برای استفاده سریعتر تو هر قسمتش واقعا سرعت کار و لذت رو بالا می بره .. و نصب برنامه و بازی که با یه دراگ و دروپ به اپلیکیشن مقدوره ( برای اکثر برنامه ها ) …
      بگذریم باید کار کنید شخصا ..

      1. نیکی می‌گوید

        شما الان خودت میدونی طرفدار مایکروسافتی یا اپل؟

  5. س می‌گوید

    مسخره کردین؟؟؟
    آخه شما، می دونین که ویندوز طرح اپل بود که مایکروسافت کپیش کرد؟؟

    1. milla می‌گوید

      اگه منظورت GUI یا رابط گرافیکیه که بله اولین بار به صورت گسترده اپل این کارو انجام داده .. اما ویندوز از روز اول مال ماکروسافت بوده .. من که عاشق رونیه مک هستم و این ایکن های جدید ماکروسافت با تمام زیبایش زیاد به چشم نمیاد ..
      چون موقع بالا اومدن ویندوز باید چند لحظه منتظر بمونی و بعد به انجام کارها برسی
      این روونی و سبک بودن مک منو کشته

    2. Persianblue می‌گوید

      البته بعد از این که اپل ایده رابط گرافیکی رو از شرکت زیراکس کپی کرد!
      این قدر متعصب نباشید، ایده اولیه در جای خودش بسیار قابل احترامه ولی در دنیای امروز پرورش و کاربردی کردن ایده برای استفاده همگانی به همون اندازه مهمه. ببینید یک ایده توسط دو نفر به دو شکل متفاوت پرورده و کاربردی شده. هر دو هم با هدف کاربری آسان تر برای مصرف کننده نهایی. هر دو هم موفق و مناسب سلیقه های متفاوت.
      کافیه تصور کنید که این کار فقط قرار بود با یک دیدگاه انجام بشه. مطمئنا پیشرفت امروز کاملا دور از دایره تصور بود. پس فقط یک مغز متعصب و کم عمق می تونه کسانی که سلیقه و روش دیگه ای دارند رو مورد تمسخر قرار بده که این رویه تبدیل به یک عادت شده برای بعضی و شاید هم خیلی از بندگان برند ها.

  6. ابی می‌گوید

    با سلام
    نمی دونم چرا از وقتی ویندوز 8 نصب کردم شارژ اینترنتم (من از اینترنت حجمی ایرانسل استفاده می کنم) در مقایسه با ویندوز هفت «بسیار» زودتر تموم می شه!!!! حتی شارژ یه روزش به 8 ساعت هم نمی رسه!
    از توی فایر وال هم تمام نرم افزار های محیط مترو که از اینترنت استفاده می کردن رو BAN کردم (مثل TRAVEL, NEWS و …)، اما باز هم تغییری نمی بینم.
    حتی تنظیمات آپدیت رو هم تغییر دادم اما دریغ از تغییر!!!!
    حتی یه دفه هایی با خودم فکر می کنم نکنه ایرانسل داره ازمون دزدی می کنه و مخفیانه تعرفه ها رو بیشتر حساب می کنه؟؟!!!!!!!
    لطفا اگه راه دیگه ای به ذهن دوستان می رسه راهنماییم کنید
    متشکرم

    1. عبدالرضا سیفازیبا می‌گوید

      ابی جان میرفتی تو task manager میدیی پهنای باند مصرفی اینترنتت روی کدوم اپلیکیشن هاست … شاید نرم افزاری اپدیت میشده :-؟

      بعد هم یه زنگ بزن به پشتیبانی ایرانسل می زدی..
      من هر وقت بسته ی 1 ماه ی اینترنت Gprs میگیرم تا چند روز بسته ی ویژه فعال نمیشه از حساب شارژ سیمکارتم کم میشه …. خدایا…

      1. سجاد می‌گوید

        داداش خب این طوری بسته بگیر همون لحظه اینترنتت فعال میشه *145*رمز شارژ#