این اولین عکس ماهواره‌ای از زمین است که نازی‌ها با موشک گرفته‌اند!

تصویر که مشاهده می‌کنید اولین عکس ماهواره‌ای از زمین است و قبول داریم بی‌کیفیت است اما خب وقتی بدانید این تصویر در 24 اکتبر سال 1946 یعنی 14 ماه بعد از اینکه جنگ جهانی دوم به پایان رسید و 11 ماه قبل از اینکه ماهواره اسپوتنیک توسط شوروی به فضا پرتاب شود، ثبت شده است کمی حق را به عکاس آن می‌دهید.

2

بیشتر از آن، وقتی از عکاس آن متشکر می‌شوید که بدانید این عکس توسط مهندسین و محققان ارتش آمریکا به وسیله یک راکت نازی از مرکز تحقیقات شن‌های سفید (White Sands) در نیومکزیکو به فضا پرتاب شده بود ثبت شده است! بله ، از یک راکت نازی، آن هم راکت V-2.

اولین عکس ماهواره‌ای از زمیندر آن زمان ناسا هنوز تاسیس نشده بود و گشت‌وگذار در فضا ایده فراگیری نبود. تنها کسانی که به صورت جدی سفر به فضا را در راستای کار خود داشتند نازی‌ها بودند که راکتی همچون اسپیتزنریتر (spitzenreiter) را نیز چند سال قبل با تلاش ورنرفون براون تولید کرده بودند.

براون کسی بود که حاضر بود به هر قیمتی که شده راکت و فضاپیما تولید کند، به همین دلیل به عضویت اس.اس درآمد و توانست اسم و رسمی در نازی‌ها برای خود کسب کند. او برای ساخت فضاپیما از هیتلر تمامی امکانات لازم را گرفت و V-2 را تولید کرد که باعث شد کشورهای دیگر همچون انگلستان در ترس و وحشت فرو روند.

در سال 1946 و با پایان جنگ جهانی براون عضوی از محققین فضایی آمریکا شد، این در حالی بود که آمریکایی‌ها بعد از اتمام جنگ تعداد زیادی موشک از نازی‌ها دزدیده بودند که بعد از جنگ تمامی این موشک‌ها به آمریکا منتقل شده بودند.

برای دیدن تصویر در اندازه بزرگتر بر روی آن کلیک کنید

فون براون و آمریکایی‌ها تلاش بسیار زیادی برای ساخت موشک‌های دیگری کردند و در این بین یکی از محققین که کلاید هولیدی نام داشت ، دوربینی 35 میلیمتری را تهیه کرد که در هر ثانیه یک فریم عکس را ثبت می‌کرد. البته آن موقع هیچ‌کدام از دانشمندین و مهندسین به عکاسی از فضا اهمیت چندانی نمی‌دادند و بیشتر به دنبال دریافت اطلاعات در مورد اشعه‌های موجود در فضا و عملکرد آیرودینامیکی بودند.

هولیدی عکس و دوربین عکاسی را یکی از مهم‌ترین بخش‌های فضانوردی می‌دانست و در حقیقت این تفکر او کاملاً درست بود. عکاسی از فضا اطلاعات فوق‌العاده مناسب و خوبی را از زمین به ما داده است و امروزه از این عکاسی در مصارف گوناگونی استفاده می‌شود. اما این کار کلاید هولیدی اثری بسیار بزرگ بر بشریت گذاشت، این که به ما انسان‌ها ثابت کرد که در دنیای بزرگ زندگی می‌کنیم و چه قدر ما کوچک هستیم!


در سال 1950 مجله نشنال جئوگرافیک در مقاله‌ای عکس‌های هولیدی را منتشر کرد و هولیدی در مورد این عکس‌ها چنین گفت: مهمانان و بیگانگان فضایی در سفینه‌هایشان سیاره ما را این‌گونه خواهند دید!
مطمئنا با دیدن چنین عکس‌هایی همگی ما آرزوی سفر به فضا را خواهیم داشت ، نظر من که این‌گونه است!

Source: Gizmodo

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

2 نظر برای این مطلب
  1. khodayar می‌گوید

    ای لعنت بر این نازی ها که این دانش را دادند به آمریکائی ها

  2. Mina می‌گوید

    واقعا زیبا و حیرت انگیزه…