سی‌دی 30 ساله شد!

سی سال پیش در چنین روزی یعنی در اول اکتبر سال 1982 شرکت سونی عرضه سی دی را رسما آغاز کرد. حالا در حالی که مخترع این فناوری سال گذشته حیات را بدرود گفته است، سی سالگی این میهمان دیجیتال را جشن می‌گیریم!

1

فارنت: سی سال پیش در چنین روزی یعنی در اول اکتبر سال 1982 شرکت سونی عرضه سی دی را رسما آغاز کرد. حالا در حالی که مخترع این فناوری سال گذشته حیات را بدرود گفته است، سی سالگی این میهمان دیجیتال را جشن می‌گیریم!

سی‌دی‌ها یا همان کامپکت دیسک‌ها از دهه 80 به بعد به طور کل گوش دادن به موسیقی را متحول کردند. سونی در همان سال‌ها اولین سی‌دی پلیر خود را با نام CDP-101 عرضه کرد. این پلیرها در تاریخ یک اکتبر سال 1982 وارد ژاپن شدند و شش ماه بعد با قیمت هزار دلار وارد بازار آمریکا شدند که فوق‌العاده گران بودند.

قبل از CD ها بازار با نوار کاست‌ها پر شده بود و سی‌دی ها توانستند با فناوری دیجیتال و صدای عالی و بدون نویز خود بازار را در دست بگیرند. در این بین عاشقان موسیقی نیز تبدیل به دو دسته اصلی شدند، کسانی که از سی‌دی‌ها خوششان می‌آمد و آن‌را آینده موزیک می‌دانستند و تعدادی هم که سی‌دی‌ها را خشک و بی‌روح و سرد می‌دانستند. مطمئنا شما هم اگر زندگیتان با نوار کاست‌ها پر شده بود مانند گروه دوم فکر می‌کردید!

سی‌دی‌ها را می‌توان نسخه جهش یافته و بهبود یافته دیسک‌های لیزری دانست که در سال 78 تولید شدند. نمونه‌های اولیه پلیر دیسک‌ها در اواسط و اواخر دهه 70 توسط فیلیپس و سونی به مرحله طراحی و تولید رسیدند و دو کمپانی نیز با همکاری هم سی‌دی‌ها را خلق کردند.

در آن دوره خیلی از فروشنده‌های کاست‌ها و صفحه‌های گرامافون، سود بسیار خوبی از فروش سی‌دی ها داشتند چون مردم تفکرشان این بود که سی‌دی ها مطمئنا بهتر از صفحه‌ها هستند که دقیقا هم همین‌گونه بود در همان دوره نیز آزمایشی انجام شد و ثابت شد که سی‌دی‌ها 75 درصد صدای بهتر و واضح‌تری را نسبت به صفحه‌ها به ارمغان می‌آورند.

البته باز هم خیلی‌ها بودند که صفحه‌ها را ترجیح می‌دادند و می‌دهند. می‌توان گفت که در دهه 80 صفحه‌ها هنوز فروش خوب خود را داشتند و سی‌دی‌ها نیز بعد از مدتی فروششان کمتر شد. البته یکی از فاکتورهایی که آن زمان باعث شد تا صفحه‌ها فروش خود را حفظ کنند این بود که آنها هزینه‌ی کمتر نسبت به سی‌دی ها داشتند و سی‌دی‌ها دقیقا دو برابر صفحه‌ها قیمت داشتند. گرچه حالا قضیه برعکس شده و صفحه‌ها را نمی‌توان حتی با قیمت دو برابر سی‌دی ها پیدا کرد!

امروزه فروش سی‌دی ها فوق‌العاده بالا است و به تازگی سرویس‌های دانلود موزیک توانسته‌اند به مرز فروش این سی‌دی‌ها دست پیدا کنند و چه بسا بیش از سی‌دی‌ها نیز درآمد داشته باشند. البته به این زودی‌ها سی‌دی ها از بین نخواهند رفت و چند سالی نفس خواهند کشید!

Source: Cnet

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. Ammin می‌گوید

    واقعا باید برای سونی احترامی ویژه قائل بود چرا که این شرکت واقعا فرهنگ و غرور ژاپنی و نقش کم نظیری در ابداع و ارائه محصولات صوتی و تصویری و الکترونیکی داشته و داره…با این وجود بسیار ساکت و بدون ادعا(و البته با غرور و افتخار)به کار خودش میرسه…ای کاش این شرکت هایی که بعضی هاشون یک سوم تجربه سونی رو ندارن یاد بگیرن…