چشم در برابر چشم/ بررسی دوربین آیفون 5 در برابر تمامی مدعیان!

در این مطلب سعی خواهیم کرد با نقد و بررسی و مقایسه آیفون 5 در کنار اسمارت‌فون‌هایی همچون آیفون4S ، سامسونگ گلکسی S3، اچ.تی.سی وان‌ایکس و گوشی پورویو 808 نوکیا که سنسوری با حساسیت 41 مگاپیکسل دارد به جواب سوالات بالا برسیم. از میان دوربین‌های جیبی نیز دوربین Canon S100 را انتخاب کردیم که به عنوان نماینده‌ای در برابر آیفون 5 عرض اندام کند.

7

این روزها بسیاری مشتاق خرید آیفون نسل ششم یا همان آیفون 5 هستند. این محصول سخت‌افزار بهبودیافته‌ای نسبت به قبل دارد اما بسیاری بر این باورند که دوربین آیفون این محصول مانند دوربین 8 مگاپیکسلی آیفون 4S است. اما آیا واقعا آیفون 5 دوربینی همانند آیفون 4S دارد؟ دوربین آیفون 5 در مقابل دیگر اسمارت‌فون‌های رقیب چگونه ظاهر شده و چه چیزی را برای عرضه در مقابل دوربین‌های کامپکت و به اصطلاح point and shoot بازار دارد؟

در این مطلب سعی خواهیم کرد با نقد و بررسی و مقایسه آیفون 5 در کنار اسمارت‌فون‌هایی همچون آیفون4S ، سامسونگ گلکسی S3، اچ.تی.سی وان‌ایکس و گوشی پورویو 808 نوکیا که سنسوری با حساسیت 41 مگاپیکسل دارد به جواب سوالات بالا برسیم. از میان دوربین‌های جیبی نیز دوربین Canon S100 را انتخاب کردیم که به عنوان نماینده‌ای در برابر آیفون 5 عرض اندام کند.

برای رسیدن به جواب سوالات بالا تمامی گوشی‌ها را در دو وضعیت مختلف بررسی کردیم. یکی در روز روشن و دیگری در مکانی با نور پایین. در این آزمایش‌ها، رزولوشن عکس‌ها را 100 درصد بیشتر کردیم و روی آنها زوم کردیم تا به طور کامل تفاوت نمایان شود. البته هر اسمارت فون از روزنه و عمق میدان متفاوتی برخوردار است اما سعی کردیم که کاملا تصاویر شبیه به هم باشند و البته مطمئنا در این آزمایش در کنار کیفیت کارها دیدن سرعت عکاسی گوشی‌ها نیز فوق‌العاده جالب بود. با ما همراه باشید.

بررسی دوربین آیفون 5

عکاسی در iOS6 تغییر چندانی نداشته و  تنها قابلیت پاناروما به آن اضافه شده است و رابط کاربری و طرز کار دوربین و به کارگیری آن همانند گذشته به شدت ساده است. در کنار آیفون بقیه گوشی‌ها امکانات و تنظیمات فراوانی را داشتند اما آیفون تمامی این تنظمیات را به میل خودش برایتان انجام می‌دهد. بعد از آن نیز می‌توانید با استفاده از اینستاگرام یا Camera  بر روی عکس ادیت دلخواه خود را داشته باشید.

اگر چه ممکن است این سادگی خوب باشد اما در نور کم کمی آزاردهنده است به طوری که دیگر اسمارت‌فون‌ها قابلیت‌هایی برای کم کردن نویز در این شرایط دارند که آیفون 5 آن را ندارد و به صورت خودکار این اعمال انجام می‌شود که گاهی اوقات طبیعتا هوشمندانه و به خوبی عمل نمی‌کند.

در داخل آیفون 5 با استفاده از پردازنده A6 شاهد تفاوت بسیار زیادی در ثبت تصاویر نسبت به پردازنده A5 در آیفون 4S هستیم. تنظیم فاصله کانونی و فوکوس سریع‌تر شده و شاتر دوربین نیز سریع‌تر باز و بسته می‌شود تا در نهایت عکاسی به شدت سریع تر انجام شود به طوری که انگار شما ماشهٔ یک مسلسل را کشیده‌اید و عکس می‌گیرید. اما به هر حال محصول نهایی که کیفیت آن است مهم است تا سرعت ثبت آن.

چشم در برابر چشم:

حالا می‌خواهیم نتیجه کار دوربین محصول جدید اپل را با سایر مدعیان بررسی کنیم.

iPhone 5 در برابر iPhone 4S

از زمان معرفی آیفون 5 به نظر می‌رسید که آیفون 5 و آیفون 4S دوربینی شبیه به یکدیگر دارند و تفاوت آنچنانی نخواهند داشت اما در عمل و نتیجه کار این دو گوشی تفاوت بسیار زیادی را با هم دارند. می‌توانید تفاوت سنسورهای این دو اسمارت‌فون را در دو عکس زیر مشاهده کنید.

آیفون 4S حداکثر توانایی پردازش عکس‌ها با ایزو 800 را دارد که مناسب مکان‌های کم نور بدون فلاش نیست. اما اپل حساسیت سنسور آیفون 5 را تا ایزو 3200 بالا برده که نویزها را بسیار کمتر کرده است. در عکس‌ها می‌توانید کاملا تفاوت را حس کنید، تصاویر آیفون 5 بسیار شارپ‌تر هستند.

iPhone 5 در برابر Samsung Galaxy S III

خب اینجا انتخاب کمی سخت‌تر می‌شود، با اینکه دوربین‌ها شبیه یکدیگر هستند اما خب Galaxy S III تصاویر بهتری را در نور کم نسبت به آیفون 5 ثبت می‌کند. تصاویر در گلکسی از نویز کمتری برخوردار هستند و رنگ‌ها در فضای کم‌نور واقعی‌تر به نظر می‌رسد به طوری که در عکس گل، رنگ سفید و بنفش بیشتر نسبت به رنگ صورتی آیفون 5 به چشم می‌خورد.

در طول روز نیز این دو اسمارت‌فون عکس‌هایی شبیه به هم می‌اندازند اما آیفون 5 کمی تصاویر را شارپ‌تر و رنگ‌ها را کمی زنده‌تر ثبت می‌کند.

iPhone 5 در برابر HTC One X

HTC One X یکی از اسمارت‌فون‌هایی بود که شرکت HTC روی دوربین آن تبلیغ بسیار زیادی را انجام داد اما با این حال تصاویر آن کاملا راضی‌کننده نیستند. این اسمارت‌فون در نور کم، رنگ‌ها را واقعی‌تر از آیفون 5 به تصویر می‌کشد اما نویز بیشتر و البته زشت‌تری نسبت به آیفون 5 دارد به طوری که نویز آیفون 5 را مطمئنا ترجیح می‌دهید.

حتی در طول روز نیز وان‌ایکس نتوانست بر آیفون چیره شود و عکس‌های آیفون 5 از پویایی بیشتری برخوردار است ، پس در این رقابت آیفون 5 برنده شد!

iPhone 5 در برابر Nokia 808 PureView

مطمئن باشید وقتی گوشی‌های محبوب اندرویدی به تازگی در حال به دست گرفتن بازار هستند هیچ کس گوشی مانند نوکیا 808 Pureview را نخواهد خرید چون سیستم عامل سیمبین در حقیقت کاملا مرده است، اما این باعث نمی‌شود که نظر ما در رابطه با دوربین 41 مگاپیکسلی و سنسور 1 اینچی آن تغییر کند. دوربین گوشی در نور کم از رزولوشن بالا استفاده نمی‌کند و از دیودهای حساس به نور استفاده می‌کند تا نویزها را کم کند و همانطور که می‌بینید تصویر در نور کم بسیار شارپ و فوق‌العاده است.

در نور روز نیز این گوشی حرف‌های زیادی برای زدن دارد و همانطور که می‌بنید تصاویر رزولوشن بالاتری را دارند و شارپی خاصی را در خود جای داده‌اند. خب امیدواریم که دست ما به موبایل‌های جدید نوکیا که تکنولوژی پیورویو (Pureview) دارند برسد!

iPhone 5 در برابر Canon S100

دوربین Canon S100 رزولوشنی فوق‌العاده در نور کم دارد و واقعا عالی عمل می‌کند و ثابت می‌کند که چرا آیفون 5 و امثال آن نمی‌توانند بازار point and shoot ها را تسخیر کنند. در بین تمامی عکس‌ها Canon S100 هیچ نویزی ندارد و تصاویری نرم و شارپ با جرئیات بالا را به ثبت می‌رساند.

در روز روشن نیز این دوربین به رقابت با آیفون 5 می‌پردازد و همان‌طور که می‌بینید تصویر سمت چپ کمی شارپ‌تر است اما تصاویر S100، رنگ‌های خامی را به تصویر می‌کشند که این نیز به نوبه خود فوق‌العاده است.

فیلمبرداری

در این تست حداقل می‌دانیم که آیفون 5 بهتر از آیفون 4S است! وقتی که همه دوربین‌ها را مقایسه کردیم اعتراف کردیم که رقابت را باید بین آیفون 5 و گلکسی‌اس 3 دانست. کیفیت این دو اسمارت‌فون در تصویربرداری واقعا قابل رقابت است. توصیه می کنم فیلم را ببینید.

حرف آخر:

آیفون 5 پیشرفت چشمگیری نسبت به نسل قبلی‌اش داشته چه در تصاویر و چه در ویدئوها. می‌توان رقیب اصلی این اسمارت‌فون را گلکسی‌اس 3 سامسونگ دانست که اسمارت‌فون خود را به دوربین فوق‌العاده‌ای مجهز کرده که البته مردم نیز به وجود آن اهمیت فراوانی می‌دهند و خب آن را می‌خرند. اپل نیز برای بردن رقابت نیازمند بهبودهایی نظیر بهتر شدن تصاویر در نور کم است. دوربین آیفون 5 فوق‌العاده است اما بیشتر به درد اسنپ‌شات‌ها و عکسبرداری سریع و تصاویری می‌خورد که سریع از جلوی چشم شما می‌گذرند. این بدین معناست که اگر تصاویری حرفه‌ای تر می‌خواهید بهترین انتخاب شما Canon S100 است. البته مطمئنا در سال‌های آینده اپل با  آپدیت سخت‌افزاری بر روی محصولش مطمئنا به Canon S100 و 808 Pureview خواهد رسید.

Source: Gizmodo

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

7 نظر برای این مطلب
  1. کورش می‌گوید

    با یاسر موافقم من خودم گوشی 808پیورویودارم دوستام هم اپل دارن هم سامسونگ اس4 نوت3 وسونی باهمه هم مسابقه دادیم سر دوربین همه کم آوردن نمیدونم چرا بعضی از شما ها نظرات تعصبی خودتون روبیان میکنید اول باچشم خودتون از نزدیک عکاسی شو ببینید بعد نظر بدید . آنچه عیان است چه حاجت به بیان است

  2. یاسر می‌گوید

    من کلیه این گوشی ها رو به شخصه ( به عنوان یک عکاس )امتحان کردم کاری با عکس های بالا هم ندارم.به جرات میتونم بگم گوشی های نوکیا تو بخش دوربین واقعا سرتر از بقیه برند ها هستن.مثلا شما اگه برید با گوشی ان82 که جز گوشی های منسوخ شده هست یک عکس در تاریکی مطلق بگیرید متوجه برتری دوربین گوشی های نوکیا می شوید تا برسه به ان 8 و 808 و لومینا 920

  3. ramin می‌گوید

    عکسای مقایسه شده شما اصلا استاندارد نیستن عزیز !
    مثلا تو نوکیا 808 ! شما عکس مربوط به نوکیا 808 رو Zoom کردید ولی آیفن از رزلیشن واقعیش استفاده شده ! در ضمن بنده هم بلدم با یه نرم افزار 2 مگی نور تصویر رو دست کاری کنم ! شما برید سایت اصلی نوکیا عکس های تست شدش رو دانلود کنید تا ببیند اصلا نور و رنگ بندی طبیعی چی !
    بهترین جایزه کمرافون سال رو به نظر شما چرا دادن به 808 ؟ نه واقعا دوست دارم بگید اینو . شما جای دستکاری تو عکسا بهتره عکس های تست شده گوشی هارو با سایز واقعی بدون edit قرار بدید تا مردم خودشون مقایسه کنن !!!

    لطفا بخونید …
    http://www.mobile.ir/news/view-812-mobile-devices-winners-of-eisa.aspx

    1. ابی می‌گوید

      آقا رامین فک کنم خبر ندارید که نوکیا به خاطر جعلی بودن عکس های نمونه روی سایتش مجبور به عذرخواهی شد. در مورد اینچیزا نمیشه با تعصب قضاوت کرد. بهتره تعصب رو بذاری کنار و بفهمی که آیفون برتره
      اینو بخون:
      http://farnet.ir/1391/06/16/nokia-issues-full-apology-for-faked-lumia-pureview-ad/

  4. vahab می‌گوید

    ترسیدن با n8 مقایسه کنن

  5. محمد می‌گوید

    پس لومیا 920 نوکیا کو؟

  6. Ammin می‌گوید

    خیلی جالب بود ممنون…ولی عجیبه چرا با سونی مقایسه نکردن؟! سنسور Exmore rs حرفهای زیادی برای گفتن داره…