پانزده چیزی که باید درباره نسخه RT ویندوز 8 بدانید

همانطور که شاید اطلاع داشته باشید ویندوز 8 قرار است در دو نسخه Pro و RT بر روی تبلت ها عرضه شود که هر یک دارای مشخصات متفاوتی هستند. اگر دوست دارید راجع به نسخه RT ویندوز 8 بیشتر بدانید در ادامه با فارنت همراه شوید.

9

یک – ویندوز RT مخفف چیست؟

Windows NT مخفف عبارت Windows New Technology است اما با اینکه گمانه زنی هایی در این مورد وجود دارد اما مایکروسافت هرگز مشخص نکرده که RT مخفف چیست.

دو – چه موقع می توانم به ویندوز RT  دسترسی پیدا کنم؟

ویندوز RT به صورت پیشفرض روی گجت هایی مانند تبلت ها عرضه شده و تاریخ عرضه آن احتمالاً هم‌زمان با عرضه ویندوز 8 در تاریخ 26 اکتبر یا 5 آبان است.

سه – چرا دو نسخه مختلف از ویندوز جدید منتشر شده است؟

موفقیت تبلت آیپد سازندگان را قانع کرد که تبلت های محصولات ارزشمندی هستند و از آنجایی که سازندگان سخت افزار ها مانند ARM تولید کننده چیپست های موبایلی تنها می توانستند اندروید را انتخاب کنند حالا می توانند در ساختن و سود تبلت های ویندوزی نیز شریک شوند.

ویندوز RT که پیش از این ویندوز ARM نیز نامیده می شد به تبلت سازان این اجازه را می دهد که تبلت های ویندوزی بهتر و ارزان‌تری بسازند که از پردازنده های کم مصرف ARM به جای نوع استاندارد فعلی ویندوز ( پردازنده های x86 اینتل) استفاده کند. با این حال به دلیل این که کد اصلی ویندوز بر پایه x86 طراحی شده نرم افزار ها و اپلیکیشن های این دو نسخه مختلف احتمالاً با یکدیگر سازگار نیستند.

چهار – اختلاف سخت افزاری بین ویندوز 8 و ویندوز RT در چیست؟

ویندوز 8 یک سیستم عامل واقعی PC است؛ اگر PC ها را دستگاههایی با چیپست های x86 از اینتل یا AMD معرفی کنیم. در مقابل ویندوز RT روی میکروپردازنده های ARM که در اسمارت فون های امروزی می بینیم کار می کند و با چیپست های x86 ناسازگار است. پردازنده های این ویندوز را طبق همکاری مایکروسافت انویدیا، کوالکام و تگزاس اینسترومنتس تولید خواهند کرد.

پنج – آیا ویندوز RT یک سیستم عامل PC است؟

بله و خیر؛ ویندوز RT روی پردازنده های کنونی کامپیوتر ها کار نخواهد کرد اما مایکروسافت اعلام کرده که دستگاه های شبیه به PC مانند تبلت ها و نت بوک ها در آینده به این نوع ویندوز مجهز خواهند شد و احتمالاً کمبود اپلیکیشن ها در آینده جبران خواهد شد.

شش- آیا ویندوز RT و ویندوز 8 یکسان عمل می کنند؟

بر روی تبلت سرفیس مایکروسافت این دو بسیار شبیه به هم عمل می کنند. اپلیکیشن های ویندوز RT را می توان تقریباً ویجت دانست اما رابط کاربری در ویندوز 8 که قبلاً مترو نامیده می شد در خود سیستم عامل تعبیه شده است. ویندوز RT فاقد ویندوز مدیا پلیر خواهد بود و بیشتر شبیه به یک رابط کاربری مترو به همراه اینترنت اکسپلورر و نسخه RT مایکروسافت آفیس خواهد بود. در حالی که ویندوز 8 یک سیستم عامل دسکتاپی کامل است که قابلیت اجرای فایل های exe را نیز دارد.

تبلت های ویندوز RT بیشتر برای کاربران با نیازهای عادی و بودجه کمتر طراحی شده است در حالی که تبلت های ویندوز 8 برای کاربران حرفه ای و برنامه نویسان مناسب تر است. نسخه RT احتمالاً رقیب مستقیمی برای تبلت های اندرویدی و آیپد خواهد بود و نسخه پرو قصد جایگزینی دسکتاپ یا لپ‌تاپ شما را دارد.

هفت – آیا می توانم ویندوز خود را به ویندوز RT ارتقا دهم یا آن را خریداری کنم؟

خیر. ویندوز RT تنها به صورت پیش‌فرض روی دستگاه هایی مانند تبلت ها عرضه خواهد شد و تنها بر روی همان دستگاه ها آپدیت ها و بسته های امنیتی را دریافت خواهد کرد.

هشت – چه شرکت هایی سخت افزار با ویندوز RT می سازند؟

در حال حاضر این شرکت ها به ASUS، Dell، Lenovo و Samsung محدود هستند اما به نظر می رسد HP نیز علاقمند است. توشیبا هم اعلام کرده که به دلیل کمبود قطعات و مشکلات درایور سراغ ویندوز RT نخواهد رفت. البته خود مایکروسافت را نیز نباید فراموش کرد که تبلت سرفیس را با این ویندوز چندی پیش معرفی کرد.

نه – تبلت های ویندوز RT چگونه خواهند بود؟

طبق اعلام مایکروسافت تبلت های ویندوز RT بین 500 تا 1200 گرم وزن دارند و ضخامت آنها بین 8.35 تا 15.6 میلی‌متر خواهد بود؛ طول آنها بین 263 تا 298 میلی‌متر و عرضشان نیز بین 168.5 تا 204 میلی‌متر خواهد بود.

از نظر قابلیت های سخت افزاری این تبلت ها می توانند انیمیشن های ویندوز 8 را با سرعت روان 60 هرتزی اجرا کنند و با قابلیت Bump کاربران می توانند محتوایی مانند تصاویر، URL ها و مسیرهای نقشه را بین تبلت هایشان به اشتراک بگذرند. این تبلت ها می توانند فیلم های HD را بین 8 تا 13 ساعت به صورت مداوم با روشنایی 200 nits پخش کنند.

مایکروسافت همچنین از قابلیتی به نام connected stanby سخن گفته که تبلت ها را قادر می سازد در حالت استندبای تا 17 روز تمامی ایمیل ها، آپدیت های شبکه های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و غیره را دریافت کنند.

ده – تبلت های ویندوز RT چه قیمتی خواهند داشت؟

طبق اعلام رسمی مایکروسافت این تبلت ها با قیمت رقابتی با سایر تبلت ها با چیپست های موبایلی مانند آیپد و تبلت های اندرویدی عرضه خواهند شد. با اینکه هنوز قیمت نهایی مشخص نیست بعضی ها حدس می زنند قیمت سرفیس مایکروسافت حدود 399 دلار یا بالاتر و نزدیک به قیمت آیپد باشد و بعضی ها هم قیمت 200 دلاری را برای رقابت با نکسوس 7 و کیندل فایر عنوان کرده اند.

یازده – آیا اپلیکیشن های ویندوز 8 و ویندوز RT با یکدیگر سازگارند؟

بله و خیر؛ اپلیکیشن های ویندوز 8 را نمی توانید روی ویندوز RT اجرا کنید مگر اینکه برای هر دو سیستم عامل طراحی شده باشند اما تمامی اپلیکیشن های ویندوز RT روی ویندوز 8 قابل اجرا هستند.

دوازده – آیا می توان نرم افزار های ویندوزهای قبلی را روی ویندوز RT اجرا کرد؟

خیر؛ برنامه های طراحی شده برای ویندوز XP، ویستا و 7 که فرمت Exe دارند قابل اجرا روی نسخه RT ویندوز 8 نخواهند بود.

سیزده – نرم افزار ها روی ویندوز RT چگونه اجرا خواهند شد؟

مایکروسافت نسخه مخصوصی از آفیس را که برای عملکرد لمسی و بهینه سازی مصرف انرژی طراحی شده برای ویندوز RT ارائه خواهد کرد که دارای تمامی قابلیت های نسخه دسکتاپ است. برنامه های فایل اکسپلورر و اینترنت اکسپلورر 10 نیز در ویندوز RT به صورت پیش‌فرض نصب هستند. بقیه اپلیکیشن ها را می توانید مانند اندروید و iOS از فروشگاه Windows Store خریداری یا نصب کنید.

چهارده – برنامه نویسان درباره ویندوز RT چه نظری دارند؟

ویندوز RT هنوز توسط برنامه نویسان در حال بررسی بیشتر است و اکثر برنامه نویسان سیستم عامل های موبایلی در حال تبدیل و امتحان کردن اپلیکیشن هایشان روی ویندوز RT هستند. مایکروسافت البته اعلام کرده که 90درصد اپلیکیشن هایی که به فروشگاه ویندوز 8 ارسال شده اند با ویندوز RT نیز سازگارند.

پانزده – ویندوز فون 8 چطور؟

طبق اعلام مایکروسافت ویندوز فون 8 و ویندوز 8 دارای هسته یکسان هستند و نرم افزار های ویندوز 8 به راحتی قابل تبدیل به ویندوزفون هستند. اما اپلیکیشن های ویندوزفون 8 نیازمند تغییراتی هستند تا در ویندوز RT اجرا شوند.

یکی از سخنگو های مایکروسافت در این باره می گوید:
” با اینکه اپلیکیشن های ویندوزفون مستقیماً قابل اجرا روی ویندوز 8 نیستند اما تغییراتی کمی نیاز دارند. به طور مثال سازنده بازی AlphaDrops اعلام کرده که برای پورت کردن بازی ویندوزفون روی ویندوز 8 حدود 90درصد کد اصلی بدون نیاز به تغییر بوده است.”

به این ترتیب تصمیم با شماست که یک تبلت ویندوز 8 پرو خریداری کنید و یا سراغ ویندوز RT بروید. تبلت های ویندوز RT سبک تر هستند، عمر شارژ بهتری دارند و ارزان تر هستند اما در مقابل تبلت های ویندوز 8 قابلیت اجرای نرم افزار های ویندوز های دیگر را دارند و از قدرت بیشتری بهره می برند.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

9 نظر برای این مطلب
  1. ُسینا می‌گوید

    سلام در مشخصات سیستم تبلت من (asus transformer t100) نوشته windows pro اما برنامه های ویندوز روش اجرا نمی شه. ویندوزش 8.1 هست کاریش نمی شه کرد؟؟؟

  2. علیرضا می‌گوید

    سلام خدمت دوستان آیا سیستم عامل ویندوز در تبلتها با سیستم عامل ویندوز در لپتاپ ها و pcها یکی هست ؟؟
    یعنی تمام برنامه ها و نرم افزارهای سیستم عامل ویندوز در درون لپ تاپ ها و pcها روز لپ تاپهای با سیستم عامل ویندوز نصب میشن؟؟
    لطفا یاسخ دهید ؟
    تشکر و سپاس گذار

    1. علی ارغوان می‌گوید

      اگر نسخه RT ویندوز باشه خیر هیچکدوم از نرم افزارهای PC نصب نمیشه. اما نسخه pro دقیقا همون هست

  3. علي می‌گوید

    با سلام و با تشکر از اطلاعات بسیار مفیدی که در اینجا عرضه کردید .
    سوالی دارم برای اینکه بتوانم از تبلت های بسیار سبک و یا لب تاب های بسیار سبک بتوانم استفاده و و بتوانم در آن از نرم افزار های شرکت نور استفاد کنم چه تبلتی را پیشنهاد می کنید ؟
    من کارم بگونه است که همیشه در حال مسافرت هستم و توان حمل لب تاب سنگین را ندارم و بسار تمایل دارم فقط از منیتور استفاده کنم و از همراه داشتن کیبورد بی نیازم و هنوز با هرکس مشورت کردم به نتیجه نرسیدم و علت ان عدم داشتن اطلاعات کافی برای پاسخ است اگر ممکن است مشورت لازم را برایم انجا دهید پیشاپیش از شما تشکر می کنم

  4. هادی می‌گوید

    ممنون از اطلاعات خوبتان

    ولی یکم غیر منطقیه چو نوشته که برنامه های وینوز 8 و ویندوز فون 8 یکیه ولی rt با اینها فرق داره

    به نظر من نبیاد بین ویندوز فون 8 و rt فرقی وجود داشته باشه چون هر برای arm اخته شدن

    پس باید هر 3 ویندوز فایل EXE اجرا کنند چون تنها چیزی که باعث معروف شدن ویندوز فون 8 و rt بود همین هسته یکسان بود

  5. ايسان می‌گوید

    خیلی خوب بود ممنون

  6. shahin می‌گوید

    The “RT” stands for “runtime”, for the Windows Runtime Library, the programming model for applications in the Metro design language. This is an intermediate level software library that allows developers to write an application once and be able to compile it in different ways, so that it runs on both Intel-type and ARM processors. This allows software programs and applications that are built using the WinRT APIs to be distributed for use on the 32-bit and 64-bit x86 Intel-based devices, like your office PC, as well as ARM devices like Windows Phone.

    1. علی ارغوان می‌گوید

      ممنون.

  7. Hamid می‌گوید

    Windows ReNew Technology !!!