تصویری 360 درجه و نادر از اسکله تفریحی کیش در یک روز ابری!

محمدرضا دومیری گنجی اگر چه این تصویر را به همان دلیل که ذکر کرده به سرعت گرفته است اما 4 تا پنج ساعت وقت برای چسباندن و فرایند تلفیق 3 نوع نوردهی مختلف در تصاویر وقت صرف کرده تا نهایتا عکسی با حجم 400 مگابایت ( با فرمت tiff) بدست بیاید.

4

فارنت: اگر چه این روزها جنوب ایران در اوج گرمای خود به‌سر می‌برد و کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که میل رفتن به سواحل مرجانی کیش را داشته باشد اما محمدرضا دومیری گنجی یکی از عکاسان جوان و البته خوش‌ذوق کشورمان تصویری 360 درجه از اسکله تفریحی کیش را در اختیار ما قرار داده که جزیره کیش و خلیج همیشه فارس را در روزی ابری که کمتر مسافری شاید در کیش شاهد این صحنه باشد به تصویر کشیده است.

اگر قادر به دیدن تصویر بالا نیستید اینجا را کلیک کنید

دومیری گنجی در این تصویر 60 مگاپیکسلی از دوربین Canon 7D به همراه لنز فیش‌آی 8 میلیمتری بهره برده است. این عکس در واقع ترکیب نهایی 7 شات گرفته شده از اطراف, بالا, پائین است.

محمدرضا دومیری گنجی در خصوص این عکس می‌گوید: این تصویر در واقع یک تصویر اچ.دی.آر(High Dynamic Range) است که به همین دلیل برای هر شات از سه نوردهی متفاوت استفاده شده است. در شات‌های این تصویر, برای ثبت آسمان و جاهای پر نورتر از نوردهی با زمان کمتر استفاده شده و از نوردهی متوسط برای نور متوسط و فضای کلی عکس و از نورگیری زیادتر که جاهای تیره و سایه‌ها را پوشش میدهد بهره گرفته‌ام. در واقع بازده نوری که یک عکاس در عکس عادی می‌تواند ثبت کند بسیار کم بحساب می‌آید اما با این روش بازده نور را به آنچه که واقعا چشم می‌بیند نزدیک می‌کنیم.

محمدرضا با اشاره به مساله زمان و مکان مناسب برای عکاسی می‌گوید: با دیدن این ابرهای زیبا که در کیش هر چند ماه یک‌بار پدیدار میشوند به سرعت شروع به عکاسی کردم و همین طور عکس‌ها را به فاصله کوتاهی پس از هم و به سرعت گرفتم تا ابرها با وجود سرعت بالا در جای خود تقریبا ثابت مانده و در عکس بعدی تغییر جا ندهند.

این عکاس خوش‌ذوق کشورمان اگر چه این تصویر را به همان دلیل که ذکر کرده به سرعت گرفته است اما 4 تا پنج ساعت وقت برای چسباندن و فرایند تلفیق 3 نوع نوردهی مختلف در تصاویر وقت صرف کرده تا نهایتا عکسی با حجم 400 مگابایت ( با فرمت tiff) بدست بیاید.

نکته جالب در این تصاویر ارتفاع مناسب 4 متری از سطح زمین است که محمدرضا دومیری گنجی دلیل آن را این طور بیان می‌کند که برای هر کدام از شات‌ها سه پایه را تا آخر باز کرده و روی دستم گرفتم و تا جای امکان آن را بالا نگه داشتم و چون اولین تجربه‌ عکاسی‌ام در کیش نبود, خیلی از شرایط برای من آشنا بود و قبل از شروع عکاسی تصویر ذهنی از اینکه چه می‌خواهم را داشتم.

سایر آثار 360 درجه محمدرضا دمیری گنجی را می‌توانید در سایت او ببینید که از جمله آنها می‌توان به آثار زیر اشاره کرد.

تصویر 360 درجه از میدان آزادی تهران

تصویر 360 درجه از مسجد وکیل شیراز

تصویر 360 درجه از نارنجستان شیراز

تصویر 360 درجه از سی‌وسه پل اصفهان

برای محمدرضا دومیری گنجی این عکاس خوب کشورمان آرزوی موفقیت داریم. اگر شما هم تجربه عکاسی خوبی در این زمینه‌ها دارید می‌توانید ما را در جریان بگذارید.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

4 نظر برای این مطلب
  1. علی می‌گوید

    سلام
    با تشکر
    در مورد اون چهار لینک چطور میشه فایل با پسوند SWF شون رو دانلود کرد ؟

    1. محمدرضا می‌گوید

      سلام , سایت gravity رو چک کنید , به زودی فایل SWF اکثر عکس هارو در سایت قرار میدم .

      1. علی می‌گوید

        لطفا بعد از آپلود عکس ها دوباره در یک پست جدید اطلاع رسانی کنید
        راستی این طور تصاویر رو با چه وسایلی و نرم افزارهایی می سازید لطفا توضیح بدید.
        متشکرم

  2. دیگو می‌گوید

    بسیار زیبا بود
    ممنون
    راستی فکر نمیکردم توی ایران هم آب دریا این قدر تمیز و پاک باشه
    از آشغال خبری نیست…