بررسی اکسپریا سولا؛‌ وقتی سونی حتی زحمت لمس گوشی را به شما نمی‌دهد!

Xperia sola یک تلفن همراه در رده متوسط بازار به حساب می‌آید این موضوع را به راحتی می‌توان از قیمت این محصول نیز نتیجه گرفت اگر چه بسیاری از قابلیت‌های این گوشی آن را مانند نامش در بین گوشی‌های رده متوسط بازار تنها و یکتا کرده است.

81

فارنت: دیگر باید کم‌کم به مدل‌های متنوع تلفن‌های همراه هوشمند سونی در بازار عادت کنیم و این طور که پیش می‌رود و با این تنوع مدل‌ها و قیمت‌ها به شخصه پیش‌بینی می‌کنم سونی رقیبی جدی برای شرکت‌هایی مانند سامسونگ در تصاحب سهم عمده بازار باشد. امروز قصد دارم تلفن همراه دیگری از سری هوشمندهای محبوب اکسپریا سونی را برای شما به طور کامل معرفی کنم. این شما و این سونی اکسپریا سولا.

معرفی گوشی سونی اکسپریا سولا

Xperia™ sola یک تلفن همراه در رده متوسط بازار به حساب می‌آید این موضوع را به راحتی می‌توان از قیمت این محصول نیز نتیجه گرفت این را همین اول گفتم تا در برداشت‌های بعدی خود از این محصول انتظاراتی در حد یک گوشی متوسط بازار داشته باشید و آن را با گوشی‌هایی در دسته مشابه آن مقایسه کنید اگر چه بسیاری از قابلیت‌های این گوشی آن را مانند نامش در بین گوشی‌های رده متوسط بازار تنها و یکتا کرده است. (سولا به معنای تنها و در زبان ایتالیایی به معنای یک است)

اکسپریا سولا به دوربین 5 مگاپیکسلی با توانایی ضبط تصاویر ویدیوئی با کیفیت 720p مجهز است و همانند بیشتر اعضای خانواده اکسپریا از NFC پشتیبانی می‌کند و به حافظه داخلی 8 گیگابایتی مجهز است که از این میزان، تنها پنج گیگابایت برای برنامه‌های جدید و سایر فایل‌های شما قابل استفاده است و البته می‌توانید از طریق درگاه میکرواس‌دی به این مقدار حافظه اضافه کنید. صفحه نمایش 3.7 اینچی لمسی خازنی با نمایش 16 میلیون رنگ و با نوردهی ال.ئی.دی با برخورداری از فناوری موتور گرافیکی براویا از جمله مشخصات قابل توجه آن است.

طراحی Sony Xperia sola

از برخی جهات طراحی یک گوشی متوسط باید سخت‌تر از طراحی مدل‌های رده‌های بالاتر باشد. یک گوشی متوسط در عین حال اینکه باید از طراحی در سطح مدل‌های دیگر این دسته از گوشی‌ها برخوردار باشد باید ویژگی‌های خاص خود را نیز داشته باشد اما در همین حال هزینه ساخت چنین گوشی باید پایین نگه داشته شود و کمی از امکانات بدون اینکه به چشم بیایند، کاسته شود.

اکسپریا سولا با ابعاد 116 در 59 در 9.9 میلیمتر مثال کاملا خوبی از چگونگی دست یافتن به این هدف است. در مقایسه با اکسپریا اس، سولا صفحه نمایش کوچکتری دارد و فاقد برخی از ویژگی‌های موجود در این گوشی است اما به اندازه کافی از ویژگی‌های اکسپریا اس را به ارث برده تا حرفی برای گفتن در میان گوشی‌های همطراز خود داشته باشد.

از نظر فیزیکی سولا در بسیاری از نشانه های طراحی با اکسپریا اس سهیم است: همان گوشه‌های تیز و همان پنل مرور سه‌دکمه‌ای پایین صفحه نمایش را دارد. در قاب جلویی گوشی, فرورفتگی و یا پله پائین گوشی تقریبا متمایزترین عنصر در سولا به‌حساب می‌آید که در شب و در نور کم نوری که از زیر صفحه نمایش به روی ببرند اکسپریا می‌تابد زیبایی خاصی به آن می‌دهد. در قاب پشتی گوشی لنز دوربین در بالا و در مرکز قرار گرفته است و پوشش درب باتری پلاستیکی آن جلب توجه می‌کند که هنگام در دست نگه داشتن حس خوبی به شما خواهد داد.

در لبه سمت راست گوشی و تقریبا کمی بالاتر از نوار پائین صفحه نمایش دکمه دوربین به چشم می‌خورد که با توجه به جای دوربین جایگاه خوبی دارد. کمی بالاتر از دکمه شاتر دکمه‌های تنظیم صدا به چشم می‌خورند که البته در هنگام استفاده از دوربین برای بزرگنمایی و تنظیم زوم به‌کار می‌روند. در هنگام کار با آن به عنوان دکمه تنظیم صدا تقریبا باید مدتی بگذرد تا به جای آن عادت کنید. بالاتر از دکمه ولوم و تقریبا در انتهای بالای گوشی محل اتصال میکرو یو.اس.بی و شارژ گوشی قرار گرفته که هیچ پوششی ندارد.

در سمت چپ گوشی نیز تنها چیزی که بچشم می‌خورد دکمه روشن کردن گوشی در بالای قاب است و البته منفذ جای بند گوشی که جزء فراموش نشدنی گوشی‌های سونی است باز هم در قسمت پائینی سمت چپ قاب به چشم می‌خورد.

راستی در این مدل با توجه به استفاده از کارت حافظه باطری گوشی برخلاف اکسپریا اس قابل جدا شدن است و یک شکاف کارت میکرواس‌دی برای امکان افزایش حافظه داخلی هشت گیگابایتی گوشی لحاظ کرده است.

این گوشی همچنین یک سوکت هدفون 3.5 میلیمتری در لبه سمت بالایی قاب دارد. در کل می‌توان گفت از ترتیب کنترل‌های مکانیکی رو قاب گوشی خوشتان خواهد آمد اما فقدان پورت اچ.دی.ام.آی برای علاقمندان به رسانه کاملا ملموس خواهد بود.

نمایشگر اکسپریا سولا سونی

سولا همانند اکسپریا اس، از ال‌سی‌دی رئالیتی سونی برخوردار است و تنها تفاوت آن در اندازه کوچکتر صفحه نمایش یعنی استفاده از صفحه نمایش 3.7 اینچی است.

وضوح صفحه نمایش WVGA است که پیکسل‌های کمتری در هر اینچ دارد اما در هنگام کار این تفاوت چندان به چشم نمی‌خورد و البته به چشم سختگیرانه مشکل موج‌دار شدن رنگ‌ها که در اکسپریا اس مشاهده می‌شود در این گوشی نیز وجود دارد که البته فکر نکنم به چشم شما بیاید!

اما به دلیل موج‌دار شدن رنگ‌ها، طیف‌های رنگ به شکل نوارهایی با سایه‌های مجزا به جای یک ترکیب یکدست مشاهده می‌شوند که قطعا می‌توانم بگویم این مشکل بر توانایی شما برای استفاده از این گوشی تاثیری ندارد.

سونی برای اولین بار در این گوشی از فن‌آوری جدید و جالب لمس شناور استفاده کرده است. در بیشتر تلفن‌های همراه هوشمند صفحه لمسی از فن‌آوری لمسی خازنی برای نشان‌دادن اینکه کاربر کدام نقطه صفحه را لمس می‌کند، استفاده می‌کنند.

اما در سولا از لمس شناور به همراه لمس خازنی استفاده می‌کند تا تلفن بتواند هنگامی که انگشت در 22 میلیمتری صفحه نمایش قرار می‌گیرد، وارد شدن اطلاعات را تشخیص دهد.

این فناوری در ابتدای کار خود است و سونی وعده توسعه ان را داده است و اکنون در سولا تنها در هنگام وب‌گردی و در مرورگر وب اجرا شده است و دبا استفاده از آن می‌توانید هایپرلینک‌های صفحات را های‌لایت کنید اما بگذارید خیالتان را راحت کنم: شما نمی‌توانید با یک انگشت معلق در هوا انتخابی بر روی صفحه نمایش انجام دهید و یا برای حرکت در صفحه به روی هوا ضربه بزنید.

به هر حال این یک ایده جالب به حساب می‌اید که فکر کنم بعدها سونی حرف‌های زیادی برای گفتن با آن داشته باشد. چرا که بدون پشتیبانی برنامه بیشتر، به‌نظر کاملا بی‌فایده است.

دوربین Sony Xperia sola

تجربه کار ما با سولا نشان داد که هنگام کار با دوربین این گوشی صفحه نمایش شفاف آن با آن موتور اغواگر براویا به کمک گوشی خواهد آمد تا حداقل در هنگام دیدن عکس‌هایتان بر روی صفحه نمیاش گوشی از آن راضی باشید اما واقعیت این است که اگرچه سولا ممکن است فاقد شمار کلی پیکسل‌ها به ازای هر تصویر نسبت به اکسپریا اس باشد اما مطمئنا مانند این است که شما عکس‌هایی با کیفیت دوربین 12 مگاپیکسلی در اکسپریا اس گرفته باشید.

عکس‌های رنگی در سولا (به کمک فناوری براویا انجین سونی) هنگامی که در صفحه دیده می‌شوند، عالی به نظر می‌رسند و فوکوس خودکار اغلب واضح و دقیق است.

این دوربین عکس‌ها را به سرعت مدل‌های دیگر نمی‌گیرد اما نتایج کاملا خوب هستند و شان سولا را پائین نمی‌اورند. دوربین در هنگام استفاده از کیفیت 5 مگاپیکسل نمی‌تواند تصاویر کاملا HD بگیرد و برای گرفتن تصاویر عریض باید به 3 مگاپیکسل پناه ببرید.

نرم‌افزار و رابط کاربری سونی اکسپریا سولا

باید بگویم که مایه خوشحالی است که سونی برای کوچکتر کردن اکسپریا اس و ساخت یک گوشی در رده متوسط رابط کاربری را بدون تغییر و همانند مدل‌های گرانتر نگه داشته است.

در سولا شما کار با رابط کاربری سونی ان‌ایکس‌تی را تجربه خواهید کرد که یک رابط کاربری کاملا سفارشی شده برای اندروید در گوشی‌های هوشمند سونی است.

نتیجه این خواهد بود که شما واقعا به این رابط کاربری دلبسته خواهید شد چرا که اگرچه به اندازه رابط کاربری سنس‌یوآی گوشی‌های اچ.تی.سی پر زرق و برق نیست اما در عوض به نظر می‌رسد در مصرف منابع عملکرد بهینه‌تری داشته باشد چرا که با وجود اینکه سولا از یک پردازنده یک گیگاهرتزی دو هسته‌ای کندتر و یک رم 512 مگابایتی استفاده می‌کند، تجربه رابط کاربری آن روان و یکدست است و وقفه برای پردازش در آن غیرمتداول است.

استفاده از پردازنده یک گیگاهرتزی و دو هسته‌ای NovaThor U8500 Chipsetz در سولا به همراه سایر مشخصات سخت‌افزاری این گوشی به معنای اطمینان از این موضوع است که هیچ مشکلی در اجرای اکثر برنامه های اندروید در ان وجود ندارد. من شماری از برنامه‌های موجود برای اندروید و برخی بازی‌های مطرح که به گرافیک بالا نیاز دارند را با آن تجربه کردم و بی‌اغراق هیچ مشکلی در آن مشاهده نکردم.

اگر چه استفاده از نسخه جینجربرد (اندروید 2.3) در سولا در ابتدا مایه ناامیدی شما خواهد بود اما این روزها که اندروید 4 برای اکسپریا اس عرضه شده می‌توان امیدوار بود که به زودی سولا نیز با اندروید 4 جان تازه‌ای بگیرد.‌راستی حالا که همواره در این مطلب این گشوی را با اکسپریا اس مقایسه کردم این نکته را هم اضافه کنم که اکسپریا اس دارای یک کیبورد سوایپ شکل است اما به دلایلی سولا ندارد.

مولتی مدیا

مولتی‌مدیا یکی از جنبه‌های استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند در دنیای امروز است که سونی با آخرین محصول خود اهیمت آن را نشان داد. این امر در مورد سولا هم صدق می کند اگرچه چند ویژگی کلیدی غایب هستند یا ضعیف‌تر شده‌اند اما ویدیوها و عکس‌های به نمایش درآمده در تلفن از نرم‌افزار براویا انجین سونی سود می‌برند که تلاش می‌کند یک تصویر را با کاهش نویزها و افزایش وضوح و اشباع، واضح کند و طبیعتا در این زمینه موفق عمل می‌کند چرا که این نتیجه همواره بهتر از زمان بدون استفاده از این نرم‌افزار است.

در سولا شاهد استفاده از برنامه پخش موسیقی متناسب با آن هستیم که گزینه‌های مناسبی برای انواع تنظیمات پخش دارد در عین حال اگر می‌خواهید فیسم ویدیوئی خود را با نمایشگر بزرگتری مانند تلویزیون به اشتراک بگذارید، می‌توانید از گزینه پخش آن بر روی یک شبکه وای‌فای با استفاده از فناوری دی.‌ال.‌ان.‌ای استفاده کنید

البته تلویزیون شما و یا یک دستگاه متصل به آن هم باید با این فناوری سازگار باشد. استفاده از این فناوری از سوی سونی در سولا کاملا به جا به نظر می‌رسد چرا که برخلاف اکسپریا اس، اکسپریا سولا پورت اچ‌.دی.‌ام.‌ای ندارد بنابراین اتصال مستقیم امکان‌پذیر نیست.

ارتباط

سولا با هر دوی فن آوری ارتباطی نسل دوم و نسل سوم سازگار است. این گوشی همچنین می تواند با استفاده از وای فای، به اینترنت دسترسی پیدا کند و با استفاده از ویژگی هات اسپات شخصی، داده‌های خود را به اشتراک بگذارد.

سولا همچنین به یک تراشه ان.اف.سی مجهز است که ارتباط این گوشی با سایر دستگاه‌های مجهز به ان.اف.سی را امکان‌پذیر می‌کند. برای استفاده بیشتر و البته ابتدایی از این ویژگی، سونی دو برچسب هوشمند ان.اف.سی به همراه سولا عرضه کرده است که با استفاده از این برچسب‌ها می‌توانید اقداماتی مانند تغییر پروفایل تلفن را و فعل کردن برخی ویژگی‌های سخت‌افزاری مانند وای.فای یا جی.پی.اس را انجام دهید و یا برخی برنامه‌ها را به صورت همزمان اجرا کنید.

موارد دیگر کاربرد فعلی ان.اف.سی تا روزی که بتوانیم از خدمات آن در بانکداری استفاده کنیم شامل جفت کردن دو دستگاه مانند تلفن همراه با یک دستگاه بلندگوی بی‌سیم است اما انتظار می رود شاهد برچسب‌ها و بج‌های ان.اف.سی بیشتری در ظرف سال آینده و فراتر از آن باشید.

شاید در بسته گوشی که شما از بازار ایران تهیه می‌کنید این برچسب‌ها وجود نداشته باشند که البته جای نگرانی نیست چرا که با قیمتی پائین در بازار به صورت جداگانه عرضه می‌شوند.

حرف آخر

سونی اکسپریا سولا یک تلفن متوسط 107 گرمی قابل توجه با مجموعه ویژگی‌های خوب و عملکرد متناسب است. برخی از افرادی که صفحه نمایش 3.7 اینچی آن را کوچک می‌دانند که به نظر من برای وظایف متعدد تلفن همراه هوشمند بزرگ نیست اما حداقل مناسب است.

ویژگی‌های خوب زیادی در سولا وجود دارد و این گوشی با عمر باطری 470 ساعت در زمان استندبای و زمان مکالمه 6 ساعت در واقع تلفن همراه هوشمندی قوی با مجموعه ویژگی‌هایی در مجموع خوب است که فراتر از ویژگی‌های ابتدایی و در حد انتظار آن هستند.

این تلفن همراه که در سه رنگ مشکی، سفید و قرمز به بازار عرضه شده، اکنون (تیرماه 1391) در بازار ایران با قیمتی در حدود 580 تا 620 هزار تومان به فروش می‌رسد که برای این تلفن با این ویژگی‌ها و امکانات، منطقی است اگرچه سرعت سونی در عرضه مدل‌های جدید مطمئنا بر قیمت این گوشی نیز تاثیر خواهد گذاشت.

با تشکر از سونی‌موبایل که این گوشی را برای بررسی در اختیار ما گذاشت.

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

81 نظر برای این مطلب
  1. وقاری می‌گوید

    سلام.سوالی دارم امیدوارم کمکم کنید.
    برای گوشی اکسپریا سولا رم میکرو اس دی 16 گیگی گرفتم ولی گوشی رم را شناسایی نمی کند. وقتی وارد قسمت (محل ذخیره )میشوم نوشته 14 گیگ ولی وارد قسمت برنامه بخش کارت اس دی میشوم فقط 4 گیگ را نشان میدهد. باید چکاری انجام بدهم تا بتوانم از کارت حافظه استفاده کنم. اگه ممکنه راهنمایی بفرمایید.بسیار ممنونم

  2. سیامک می‌گوید

    سلام
    من گوشی سولا دارم و اخیرا به اندروید چهار ارتقا دادم ، ولی سرعت عمل گوشب پایین اومده و کند کار میکنه . خواستم بدونم اگه بخوام میشه به ورژن قبلی برگردونمش ؟؟؟
    سوال دوم اینکه پیام درخواست new system update available 6.1.1 B.1.54 ] به چه معنی هست که دائم بالای صفحه گوشی نشون داده میشه ؟
    ممنون

  3. ارمین می‌گوید

    اخه سولا کجاش خوشگله؟به نظرم اس ادونس گوشی بهتری نسبت به این هست.صفحه نمایش سوپراموال ای دی ادونس بهتر از ال سی دی سولاست.باتری اس ادونس قویتره نسبت به سولا.دوربین ادونس بهتر از سولاست.سرعت و رم گوشی بیشتره نسبت به سولا.در ضمن به ادروید چهار و یک اپدیت میشه.حالا از ما گفتن بود)دوستم سولا داره و همه ی اینایی که گفتم مقایسه کردم.سونی اشغاله)

  4. محمود می‌گوید

    سلام من چند وقتیه خریدم آیا میشه به اندروید 4 ارتقاش داد مشکلی بیش نمیاد

  5. mahsa می‌گوید

    من 6ماهه دارمش ازش راضی بودم تااینکه چندوقت قبل اندرویدشو ارتقا دادم،سرعت گوشی اومده پایین،بعضی برنامه هارو خوب اجرا نمیکنه،کسی میدونه اگه اندرویدشو به حالت اول برگردونم چه مشکلی واسه گوشی پیش میاد…لطفا من منتظرم…

  6. کیمیا می‌گوید

    من تازه خریدمش ولی ی مشکلی داره اونم اینه که دوربین فیلمبرداریش خرابه یعنی فیلم میگیره ولی پخش نمیکنه لطفا کمکم کنید خیلی تو ذوقم خورده

  7. M.aliebraheme می‌گوید

    واقعا عالی حالا من3ماه خریدم دوربین حرف نداره

  8. سعید می‌گوید

    سلام به همه مهندسان عزیز

    منم مث ندا خانم

    منم چند روزیه که گوشی سونی سولا مدل mt27i رو خریدم ولی یه مشکلی دارم

    اینکه نمیتونم اس ام اس فارسی بفرستم.لطفا راهنماییم کنین.ممنون
    ابدیت 4.0.4 هم شده

    کل اینترنت هم دارم سرچ می کنم ولی چیزی پیدا نکردم پس خواهشن یه کمکی اگه بکنید ممنون میشیم

    یا حق

  9. ندا می‌گوید

    سلام به همه ی دوستان.راستش من چند ماهیه گوشی سونی سولا مدل mt27i رو خریدم ولی یه مشکلی دارم اینکه نمیتونم اس ام اس فارسی بفرستم.لطفا راهنماییم کنین.ممنون

  10. عسل می‌گوید

    من حدود 3 ماه که خریدمش. فوق العاده است. من ازش راضیم. کیفیت عکساش که حرف نداره.درکل خیلی خوبه.فقط به اندروید 4 تبدیلش نکنین چون کلاقاطی میکنه. اونایی که گوشی هاشون هنگ میکنه خب نباید به کامپیوتر وصل کنن چون ممکنه ویروس بگیره. یا اینکه انتی ویروس نصب کنن روش

  11. boobak می‌گوید

    سلام، خسته نباشید

    وقتی گوشیمو می خوام شارژ کنم با وصل کردن و قطع کردن برق و کشیدن شارژر، صفحه تنظیمات ALARM ظاهر میشه.
    ممنون میشم جوابمو بدید

    1. ali می‌گوید

      سلام
      فکر کنم بخاطر تگ ها باشه.تنظیمات تگ ها رو چک کن.

      1. boobak می‌گوید

        مرسی از پاسخت

        فقط اینکه این تنظیمات کدوم منو هستش و یابد چه وضعیتی داشته باشه

  12. مهدی می‌گوید

    اقا توروخدا کمک کنین…وقتی هنگ میکنه رو یه صفحه میمونه چیکارش کنم،نه خاموش میشه نه باطریشو میشه در اورد…چیکار کنم؟؟؟

  13. نسیم می‌گوید

    سلام من این گوشیرو 2 ماهه خریدم الان یهو تاچش مشکل پیدا کرده! هنوز اندرویدشو اپدیت نکردم. مثلا تاچش توی screen lock بریده بریده میزنه یا بالای گوشی اصلا نمیزنه! کسی میتونه کمکم کنه؟؟؟

  14. shadi می‌گوید

    سلام میشه شما بگین گوشی سونی اکسپریا پی ساخت کجاست؟ چطوریه خوبه؟

  15. هانی می‌گوید

    من 3 ماهه سولا خریدم خیلی هنگ میکنه چکار کنم، راستش پشیمون شدم و میخوام گلکسی اس2 بگیرم به نظرتون خوبه؟؟؟

  16. sam می‌گوید

    این گوشی کج و کوله کجاش قشنگه

  17. Farid می‌گوید

    تروخدا بهم کمک کنید! من موندم P بگیرم یا Sola! سولا از لمس شناور و زیبایی بیشتر بهره میبره و P هم در عوض از نظر سخت افزاری خیلی مدل بالاتره! در ضمن دوربین جلو هم داره! کدووووووووووومو بگیرم!؟!؟ :(

    1. hamid می‌گوید

      خب معلومهpون من دارمش خیلی هم راضی ام

  18. علیرضا می‌گوید

    سلام وخسته نباشید
    من یک سونی مدل سولا خریدم ومدت یک هفته داشتم و راضی بودم یکبار موقع گرفتن یه برنامه با بلوتوث گوشی یکدفعه خاموش شد و ارور باطری داد الان هم یک ماهه تو نمایندگی تعمیرش میکنن و نمیدونن مشکل از کجاست گوشی نه فلش قبول میکنه نه ایراد سخت افزاری تو سیستم نشون میده نه نرم افزاری ……کسی هست که راهنماییم بکنه ممنونش میشم

  19. سعید می‌گوید

    من اگه اکسپریا سولا بخرم بهتره یا جی

    1. فرید می‌گوید

      دوست عزیز اگه دنبال یه گوشی با سخت افزار خوب میگردی حتما سولا بگیر ولی اگه به زیبایی احمیت میدی جی بگیر.

  20. farokh می‌گوید

    سلام من تازگیا این گوشی رو خریدم زیاد کار باهاش بلد نیستم کاش علاوه بر توضیحات بالا یک سری توضیحات در مورد برنامه ها چگونگی اتصال به اینترنت gps و … هم گذاشته بشه اگه یکی از دوستان زحمت بکشن عالی میشه همه که حرفه ای نیستند

  21. مسعود می‌گوید

    این گوشی عالیه.مخصوصا تاچ شناورش.البته باید ابتدا اندرویدش 4 باشه.و حالت glove mode از توی تنظیمات صفحه نمایش فعال بشه.بعد از قفل کردن صفحه نمایش کافیه دستتون رو به اسلاید قفل نزدیک کنید و بدون لمس کردن بازش کنید. حالا تاچ شناورش همه جا کار میده.
    یه قابلیت جالب دیگش استفاده از کیبورد اکسپریاس که میتونید با لغزوندن انگشتتون روی حروف تایپ کنید.
    انصافا گوشی خوبیه

  22. سولا نما می‌گوید

    دوستانی که با روت (root) کردن سولا دچار مشکل شدند (نمیتوانند) رووت کنند پس از اپدیت به اندروید 4 با من در تماس باشند تا روت کامل و بی دردسر این گوشی رو بگم.

    1. زهرا می‌گوید

      سلام من برای تنظیم کردنش کلی مشکل دارم.خواهشا کمکم کنید

  23. سولا نما می‌گوید

    سلام یک ماهه دارمش تنها چیزی که لیاقتشه اینه (عالیه) اپدیتشم کردم همه جا تاچ (شناور) کار میکنه و میتونم بگم عالیه و حرف نداره . توجه شمارا به ادامه مطلب جلب مینمایم!!! :)
    دوستانی که میخواهند به روز رسانی کنند کار های زیر را انجام دهند :|
    1. بروزترین برنامه ی فلش تول را نصب نمایید (در گوگل پیداش کنید) :D
    2. رام اصلی 4 رو از سایت های همسایه دانلود فرمایید که فرمتش tft هست :*
    3. با نرم افزار فلش تول اول درایو گوشیرو نصب کنید که در قسمت درایور که پوشه اصلی میشه مجوده
    4. برنامه رو اجرا فرمایید و از بالا سمت چپ فلش مد را انتخاب کنید (در ضمن رام دانلود شده را در فایل فریمور کپی نمایید) اگر رام دانلود شده zip بود توسط نزم افزار وینرار از حالت zip دراورده تا به فرمت tft برسید. :)
    5. رام رو نصب کرده و از سولای خود لذت ببرید!! :))
    با تشکر
    سوالات خود را از من ببپرسید (با برنامه ی سولا سلام ) :))))))
    دوستان اینم ایمیلمه هر سوالی داشتید بپرسید.

  24. مریم می‌گوید

    سلام بچه ها…
    منم با ذوق یه سولا خریدم ، ولی الن زده تو حالم حسابی .آخه باتریش سریع خالی میشه.سه ساعتم طول میکشه تا فول شارژ بشه…یعنی مشکلش چیه؟

    1. سولا نما می‌گوید

      دوست عزیز باطری این گوشی رو میشه گفت خیلی ضعیف هست و شما هم حتما بازی های hd اجرا میکنی انتظار داری زیاد نگه داره

  25. مهسا می‌گوید

    بسم الله
    می شه گفت گوشی خوبیه.من راضی ام .مشکل من اینه که تمایل دارم با تمام قابلیت های این گوشی آشنا بشم اما دفترچه ی گوشی به زبان ایتالیایی هست و اون اطلاعاتی رو هم که من می خوام توی اینترنت نیست فکر کنم بهتره دفترچه رو بدم ترجمه کنن :)

  26. کیوان می‌گوید

    با سلام خدمت شما ببخشید یه سوالی داشتم من یه دونه سونی اکسپریا جی خریدم همه ی مودم ها رو پیدا می کنه الا مودم خودم فقط گاهی اوقات به طور تصادفی مال خودمو پیدا میکنه و همینطور همه ی دستگاهها مودم من رو پیدا میکنن الا گوشی خودم اگه میشه راهنمایی کنید تنظیمات مربوط رو انجام بدم

    1. سولا نما می‌گوید

      دوست عزیز شما وای فای گوشی رو خاموش کن و گوشی رو هم فورا بعدش خاموش کن و بد روشن کن. بعد از روشن کردن wifi رو روشن کن و به راحتی پیدا میکنه
      اگر این راه جواب نداد این کارو کن
      اول برو تنظیمات و بعد تنظیمات wifi وبعد مودم خودتو که گوشی شناخته رو فراموش کن وبعد و ادامش از راه بالا برو

      موفق باشی دوست عزیز!

  27. hasti می‌گوید

    salam man mikham goshi begiram sola behtare ya neo l

    1. حسن کریمی می‌گوید

      سولا درزمینه سی پی یو(دو هسته ای) و جی پی یو قویتره، حافظه داخلی بیشتری هم داره (8گیگ که البته 5گیگش فقط قابل استفاده توسط کاربرهست)، تعداد پیکسل درهراینچ صفحه نمایش هم بیشتر است(باتوجه به سایز کوچکتر صفحه نمایش نسبت به Neo L )اما نئو ال باتری بهتر (حداقل از لحاظ اسمی) و همانطور که گفته شد صفحه نمایش بزرگتر داره، دیگه به نظرخودتون برمیگرده ولی به شخصه سولا رو ترجیح میدم.

    2. سولا نما می‌گوید

      سولا

  28. بهار می‌گوید

    سلام آقا محسن
    خیلی ممنون از اطلاعاتتون
    من 1 ماهه سولا گرفتم خیلی راضیم کلی کلاس گذاشتم با طراحیش اما دوربین سولای من 5 اصل نیست و عکس رو تار میگیره و شفاف نیست مخصوصا در شب اما در مقایسه با دوربین 5 گالکسی بهتره و اینکه زمانیکه در حال مکالمه هستم یهو صدا میپره نه میاد نه میره و مجبور میشم گوشیرو روشن خاموش کنم…و تاج شناورش فقط رو صفحه اصلیه تصویر زمینه کار میکنه. چیکار کنم؟؟؟؟
    با تشکر..

    1. محسن صحافی می‌گوید

      سلام
      فکر کنم بهترین پیشنهاد می توننه به روزرسانی گوشیتون باشه.
      می تونید این کار رو با برنامه رسمی سونی Sony PC Companion انجام بدید.
      البته روش‌های دیگه‌ای هم هست که خب به مهارت شما بستگی داره…
      امیدوارم با به روزرسانی مشکلتون حل بشه.
      موفق باشید

      1. ali می‌گوید

        سلام آقا محسن
        برای ارتقا اندروید سولا به 4 ؛من با نرم افزار پی سی کمپانی تا جایی که میگه گوشی را خاموش کن و …. رفتم و همه اون کارهایی که میگه را میکنم ولی فایده ای نداره.باید چکار کنم؟
        اگه کمکم کنید خیلی ممنون میشم.

  29. مسعود می‌گوید

    سلام.افرادی که میگن با تاچ کلیدهای پایین صفحه سونی ion مشکل دارن دقت کنن که نحوه عملکرد این دکمه ها بصورت مالش انگشت از پایین به سمت بالا میباشد.

  30. ساناز می‌گوید

    اکسپریا سولای من تاچ شناورش فقط رو صفحه ی اصلی کار میکنه و نمیدونم چه کار کنم که همه جاش فعال باشه.
    البته اندرویدشو ارتقا ندادم و هنوز همون 2.3 هستش
    ممنون میشم جوابمو بدین
    و ممنون از زحماتی که میکشین

    1. سولا نما می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      به اطلاع شما و دوستان دیگه میرسانم که تا این گوشی تا اپدیت به اندروید 4 (ملقب به ساندویچ بستنی) نشه تاچ شناور در همه جا کار نمیکنه.پس از اپدیت از گوشی سولای واقعی لذت ببرید
      روش اپدیت هم در نظرات همین بخش گفتم اموش کاملتری خواستید با ایمیلم در تماس باشید

      1. عادل می‌گوید

        ایمیل سولا نما رو لطف کنید به من بدید یا با ایمیلم تماس بگیره

        1. محسن صحافی می‌گوید

          لطفا اگر سوالی هست همین جا مطرح بفرمائید. متشکرم

  31. رامين می‌گوید

    سلام اگه میشه راهنماییم کنید که کدوم رو بگیرم
    Experia salo
    Experia neo l
    آخه یه چیز نئو ال طراحی زیبا تر و صفحه نمایش بزرگترشه
    خواهش میکنم بد جوری بین این دو گیرم اینم ایمیل من:
    Raminmokhmi@gmail.com

  32. رشید می‌گوید

    سلام من تازه خریدم فقط باهاش یک مشکل دارم
    نمیتوانم بدون وایفا به اینترنت اتصال داشته باشم gps کار نمیکنه
    اگر میشه توضیح بدید

  33. Titan می‌گوید

    من هم به شما دوست عزیز و زحمت کش برای جم آوری این مطلب خسته نباشید می گویم و چون خود دارای همچی از نوع سونی می باشم بسیار با دیدن این مطلب جامع کیفور گشته و خرسند لبخند زنان از آن می گذرم . باریکلا :)

  34. احسان می‌گوید

    با سلام به دوستان من یدونه sola یک ماهی گرفتم اندروید 4 نصب کردم مال هند رو فقط میتونم بگم اخر گوشی شده با تاچ شناور حرف نداره 2 سانتی صفحه انگشتت برسه کاره خودشو کرده

    1. وحید می‌گوید

      لطف میکنید راهنمایی کنید که چطور باید تاچ شناور را فعال کنیم؟ اپدیت را از کجا بگیرم؟
      ممنون

      1. محسن صحافی می‌گوید

        نیازی به فعال کردن نیست. به صورت عادی فعال هست اما برای به روزرسانی گوشی منطقی‌ترین راه استفاده از برنامه رسمی سونی یعنی برنامه Sony PC Companion است. برای دانلود این برنامه به وب سایت سونی موبایل مراجعه کنید.

      2. سولا نما می‌گوید

        ۱٫ بروزترین برنامه ی فلش تول را نصب نمایید (در گوگل پیداش کنید) :D
        2. رام اصلی ۴ رو از سایت های همسایه دانلود فرمایید که فرمتش tft هست :*
        ۳٫ با نرم افزار فلش تول اول درایو گوشیرو نصب کنید که در قسمت درایور که پوشه اصلی میشه مجوده
        ۴٫ برنامه رو اجرا فرمایید و از بالا سمت چپ فلش مد را انتخاب کنید (در ضمن رام دانلود شده را در فایل فریمور کپی نمایید) اگر رام دانلود شده zip بود توسط نزم افزار وینرار از حالت zip دراورده تا به فرمت tft برسید. :)
        ۵٫ رام رو نصب کرده و از سولای خود لذت ببرید!! :))
        با تشکر
        سوالات خود را از من ببپرسید (با برنامه ی سولا سلام ) :))))))

      3. جواد مرادیان می‌گوید

        باسلام وعرض ادب
        من الان 2 ماه هس این گوشی رو دارم
        گوشی سولا یکی از بهترین گوشی ها در رنج قیمت خودش هستش
        در مورد تاچ شناور باید عرض کنم خدمت شما هنگامی که دکمه روشن رو می زنی که تا وارد گوشی بشی اگه اگو داری یا پسورد باید در همون ابتدا الگو یا پسورد به صورت غیر لمسی بزنی یعنی این که وقتی می خوای پسورد رو وارد کنی باید دستت به اعداد نخوره بعد که انجام شد این حالت فعال میشه و برای غیر فعال کردنشم باید دوباره دکمه بستن گوشی رو بزنی
        تمام

  35. مصطفی می‌گوید

    سلام برتو.
    روشنایی نمایشگرتو روی کم تنظیم کردی توقع بیجا هم داری!!
    ببر بالا اون خوره باتری رو !!!!!!!!!!
    حالشو بردی یا نه!!..!!

  36. مسعود می‌گوید

    سلام بچه ها من این گوشی رو 1 هفته میشه که خریدمش ، فعلا که ازش راضیم ، حرف نداره ، درسته یکم الان گرون شده ولی خب ارزون میشه بازم ، پیشنهاد میکنم بخریدش حرف نداره ، البته اگه نظرش نزنن ، خیلی گوشیه خوبیه فقط یه ایراده خیلی کوچیک داره اونم اینکه دکمه ی شاتر عکاسیش یه خورده سفته همین

  37. ramin می‌گوید

    سلام دوستان من هم یه سولا سفید خریدم و واقعا راضی هستم
    فقط متاسفانه صفحه نمایش این گوشی در زمان نمایش صفحات سفید میلرزه که بد جوری حالمو گرفته و نمیدونم چی کار کنم. ولی به طور کلی حرف نداره.
    یکی دیگه از مزیتهای این گوشی dlna هست که به شما امکان پخش فایلهای مولتیمدیا رو روی ال ای دی یا ال سی دی هایی که این آپشن رو دارند میده.
    اما با همه این حرفا فقط میتونم بگم حرف نداره.

    1. سولا نما می‌گوید

      سلام !!
      دوست عزیز با اپدیت به اندروید 4 مشکلت حل میشه
      موفق و سربلند باشی.

  38. Javad می‌گوید

    الان سولا یه رقیب عالی حساب میشه برای هر گوشی از هر برندی که فکرش رو بکنید البته با توجه به قیمتش به طوریکه تنها عیبی که روی کاغذ میشه روش گذاشت نداشتن hdmi باشه که خیلی مهم نیست
    طراحیش هم که بیسته اونهایی هم که میگند سامسونگ هم قشنگ تره هم با کیفیت بهتر برند کالا یاب جامع رو بخونند که حداقل برای نصف گوشی های سامسونگ در بخش معایبش نوشته ظاهر کراری!
    اگر کسی هم گفت که ادونس یا اس پلاس و یا حتی ایس پلاس و ایس 2 خیلی بهتره از سولا برند ببینند که ادونس اندروید 4 هیچوقت نمیشه و اس پلاس هم که اصن فلاش دوربین حتی نداره (تازه یکی از همون هاییه که زیرش زده ظاهر تکراری) ایس پلاس که دیگه ****** (ببخشید که سانسور شد) و ایس 2 هم که خودش یه پردازنده ی عجیب غریب داره تونهم دهسته ای 800 مکاهرتزی! خنده دار نیست؟!
    تازه xperia u و xperia p و xperia miro هیچکدوم مموری نمی خوره ولی سولا میخوره…

    1. سهیل می‌گوید

      گلکسی اس 4 فور چی

  39. حمید می‌گوید

    من که هر وقت یه چیز سونی خریدم یه گندی توش بوده نمیدونم چرا ملت ایران اینقدر به سونی علاقه دارن در حالیکه همیشه محصولات 100 درصد تجاری و درجه دو و سه میسازه با قیمت بالا.

    1. Hamid می‌گوید

      شما میری محصولات بدرد نخور میخری
      برو امریکا بخر بعد بیا ایران اگه تونستی مثل اون رو پیدا کن …
      اصلا اونی که میاد ایران فقط تو کشور های جهان سوم وارد میشه
      خود دانی !

    2. پرویز می‌گوید

      دوستان من من میخام این رو از روی تجربه ای که کسب کردم بگم که sonyروتا هد امکان نخرید چون حق با دوست عززمون حمیده ممنون

  40. محمدجوادوادیزاده می‌گوید

    خیلی جالبه…ای بابا..ببین علم تا کجا پیش رفته.بازم سونی.گلکسی که اتیش گرفت#

  41. پدرام می‌گوید

    چرا راجع به پردازنده گرافیکی چیزی ننوشتید ؟!!!!!!!!!!!!!!

  42. علی می‌گوید

    داش محسن. این تی شرت نارنجی رنگت منو کشته. این مطلب تو هر سایت دیگه ای هم بود معلوم بود کار خودته

    1. محسن صحافی می‌گوید

      رفیق با این کشفیاتت داری حیف میشی اینا رو یه جایی ثبت کن! دی:

  43. s.m.n می‌گوید

    سلام من از مطالب سایت شما میتونم برای سایت خودم استفاده کنم البته از سایت شما هم در آخر هر مطلب تشکر میکنم ویا اسم سایت شما رو میارم اجازه میدین

    1. محسن صحافی می‌گوید

      نقل مطالب فارنت با ذکر منبع و درج لینک امکان‌پذیر است. ممنون که به مطالب ما توجه دارید. موفق باشید

  44. بهرام آزاد می‌گوید

    سامسونگ و زیبایی؟!!! شما برو این گوشی رو از نزدیک ببین تا متوجه بشی طراحی یعنی چی. سامسونگ اگر طراحی بلد بود که دیشب یکی از جوایز طراحی رو میبرد که سونی 4 تاشو میبرد یا حداقل اینقدر اپل سر کپی طراحیهاش به دادگاه نمیکشوندش و شکستش نمیداد.
    سونی از هر لحاظی بهتر و با کیفیت تره.

  45. مهدی می‌گوید

    با سلام به نظر من سامسونگ خیلی بهتره از لحاظ کارایی و زیبایی مطالب خوب بود اما ترجیها سامسونگ بهتره

    1. سولا نما می‌گوید

      دوست عزیز بخاری هیچ وقت بهتر نیست!!

  46. امیررضا می‌گوید

    به نظرم باید قیمتش کمتر بشه و چندان مناسب نیست چون در این رده قیمتی گوشی گالاکسی ادونسد رقیب سر سخت این گوشیه در صورتی که دو هسته ای هست و این تک هسته ای و ……

    1. Ahmad می‌گوید

      دوست عزیز این گوشی دو هسته ایی اطلاعات ناقص تحویل ملت ندید

    2. mehdi می‌گوید

      این گلکسی Advanced که شما می گی هیچ وقت رنگ اندروید 4 رو نخواهد دید این تنها تفاوت این دو تا گوشی نیست فقط یه دونه‌اشه!

    3. محسن صحافی می‌گوید

      دوست عزیز! بهتره اول شما مطلب رو درست بخونید:
      استفاده از پردازنده یک گیگاهرتزی و دو هسته‌ای NovaThor U8500 Chipsetz در سولا
      موفق باشید

    4. Javad می‌گوید

      الکی نظر نده سولا دوهسته ایه
      و اما گالاکسی ادونس قابلیت ارتقا به اندروید 4 رو هم نداره میگی نه برو تحقیق کن…

  47. reza می‌گوید

    قیمت این گوشی الان میشه گفت به قیمت خوبی رسیده اگر چه من گرونتر خریدم. مطلب خیلی خوبی بود. ممنون

  48. محمود طاهريان می‌گوید

    من این گوشی رو دارم. اغواگر عنوان خوبیه که برای براویای سونی گذاشتید چون کیفیت نمایش عکسها در گوشی خیلی بهتر از داخل کامپیوتره

  49. پيمان می‌گوید

    آقا شما شیرازی هستید. چون صفحه نمایش گوشی آب و هوای شیراز رو نشون میده!؟

    1. محسن صحافی می‌گوید

      نه متاسفانه دوست عزیز. هنگام تهیه مطلب چند روزی مهمان شیرازی‌ها ( و احتمالا شهر شما) بودم

      1. علی می‌گوید

        خوش اومدی مهمان حبیب خداست

  50. منصور معتمد می‌گوید

    سلام من این گوشی رو تجربه کردم اما اکسپریا اس نداشتم. کیفیت صفحه نمایشش فوق العاده بود.