ناهید 105 سال دیگر از برابر خورشید گذر می‌کند/ فردا را از دست ندهیم!

گذر ناهید از مقابل خورشید در کل پهنه ایران به هنگام طلوع خورشید قابل مشاهده خواهد بود و کلیه مردم و رصدگران ایرانی از طلوع خورشید به مدت حدود 3 ساعت فرصت دارند تا تماشاگر این پدیده بسیار زیبا باشند و البته با توجه به فاصله زمانی تا رویداد بعدی برای همیشه با این رویداد خداحافظی کنند.

3

گذر ناهید از مقابل خورشید به عنوان یکی از نادرترین رویدادهای آسمانی قابل مشاهده از زمین فردا رخ خواهد داد. در این رویداد سیاره ونوس (زهره یا ناهید) فردا از برابر خورشید عبور خواهد کرد که البته این گذر در برابر دیدگان ما بسیار پرزحمت و لاک‌پشت‌وار به نظر خواهد رسید. واقعه گذر ناهید از مقابل خورشید از آنجا جالب است که از زمان اختراع تلسکوپ در سال 1610 میلادی تاکنون این رویداد تنها هفت بار به ثبت رسیده و تا سال 2117 دیگر رخ نخواهد داد.

گذر ناهید از مقابل خورشید در واقع در فواصل 8 ، 105.5، 8 و 121.5 سال از مقابل خورشید صورت می‌پذیرد و گذر پییشین ناهید در خرداد ماه سال 1383 اتفاق افتاد و باتوجه به فواصل زمانی که ذکر شد گذر بعدی ناهید در بیستم آذر سال 1496 شمسی (یازدهم دسامبر 2117 میلادی) یعنی 105 سال بعد رخ خواهد داد و این موضوع اهمیت توجه به این رویداد را فزونی می‌بخشد.

 

پدیده گذر ناهید از مقابل خورشید در کل پهنه ایران به هنگام طلوع خورشید قابل مشاهده خواهد بود و کلیه مردم و رصدگران ایرانی از طلوع خورشید به مدت حدود 3 ساعت فرصت دارند تا تماشاگر این پدیده بسیار زیبا باشند و البته با توجه به فاصله زمانی تا رویداد بعدی برای همیشه با این رویداد خداحافظی کنند. با استفاده از این شبیه‌ساز گذر ناهید از مقابل خورشید نیز می‌توانید با تعیین محل دقیق سکونت خود نحوه گذر ناهید از برابر خورشید را شبیه‌سازی کنید.

با گوشی هوشمند خود گذر ناهید از برابر خورشید را رصد کنید

در این میان با توجه به اهمیت این موضوع دو نرم‌افزار تلفن‌های همراه هوشمند در دو پلتفرم iOS و اندروید در این خصوص به صورت رایگان عرضه شده است که با استفاده از این دو برنامه با استفاده از گوشی خود می‌توانید موقعیت دقیق مسیر گذر ناهید از برابر خورشید و زمان دقیق آن را در موقعیت زمانی خود بدست آورید.

برای دریافت نسخه اندروید این برنامه رایگان می‌توانید به اینجا در کافه بازار بروید و یا اگر ios دارید می‌توانید آن را از اینجا در آی‌تونز دریافت کنید.

در وب‌سایت جشنواره گذر ناهید هم می‌توانید اطلاعات خوبی در این زمینه بدست آورید.

پ.ن: ناهید نام ایرانی سیاره ونوس و زهره نام عربی آن است.

پ.ن:  پخش زنده گذر ناهید از برابر خورشید در ایران را اینجا ببینید

Source: Cnet & Wikipedia & venustransit.ir & msol.ir

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

3 نظر برای این مطلب
  1. حامد می‌گوید

    خیلی زیبا بود.. مرسی

  2. Goldenstarc می‌گوید

    حیف …
    دیر شد

  3. ali می‌گوید

    آقا مرسی از اطلاع رسانیتون!