تاتوی دندان برای گزارش از راه دور بیماری‌های دهان و دندان

این حسگر که به صورت خالکوبی و یا تاتو بر روی دندان قرار داده می‌شود در زمانی که دهان و دندان شروع به عفونت می‌کنند، عفونت را تشخیص داده و با گزارش از راه دور به پزشکان آنها را از این عارضه مطلع می‌کند.

1

فارنت: دانشمندان دانشگاه پرینستون موفق به طراحی و تولید یک حسگر برای هشدار بیماری‌های دهان و دندان شده‌اند. این حسگر که به صورت خالکوبی و یا تاتو بر روی دندان قرار داده می‌شود در زمانی که دهان و دندان شروع به عفونت می‌کنند، عفونت را تشخیص داده و با گزارش به پزشکان آنها را از این عارضه مطلع می‌کند.

این حسگر می‌تواند برای نهادهای نظامی که برای سلامت دهان و دندان پرسنل خود اهمیت زیادی قائلند ابزار مفیدی در کاهش بیماری‌های دهان و دندان بوده و در بیمارستان‌ها برای بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی داشته و در برابر باکتری‌ها آسیب‌پذیرترند، بسیار مفید باشد.

میشائیل مک‌آلپاین و گروه تحقیقاتی‌اش در پرینستون در ابتدا این سنسور شیمیایی را که از راه دور هدایت می‌شود از گرافن، هسته اتمی سنگینی که با کربن سطح‌پوشی شده است، طراحی کرده‌اند. در سطح این حسگر یک پپتید (peptide) قرار دارد که دو فعالیت همزمان را با هم انجام می‌دهد. در ابتدا باکتری‌ها بر روی این قطعه قرار می‌گیرند و تشخیص این باکتری‌ها یکی از کارهایی است که این پپتید انجام می‌دهد.

دانشمندان این پپتید را در ترکیب پوست قورباغه گرمسیری پیدا کردند که به اندازه زیادی به سه نوع باکتری حساس است. این حسگر یک RFID در خود دارد که می‌تواند عفونت تشخیص داده شده را از راه دور گزارش کند.

مک‌آلپاین امیدوار است تا از این دستگاه به طور تجاری استفاده کند اما در این مقطع این موضوع میسر نیست چون با اولین باری که شما مسواک خواهید زد این حسگر از بین خواهد رفت.

با توجه به محل قرارگیری این حسگر در دهان و بر روی دندان حتی احتمال پوسیدگی دندان بواسطه وجود آن اجتناب‌ناپذیر است، بنابراین آیا این دانشمندان بهتر نیست که این حسگر را بر روی یک شی غیر زنده به‌کار گذارند؟ ما مطمئنیم که محققان می‌توانند راهی کشف کنند تا از این حسگر به صورت یک بسته مجزا برای تمام قسمت‌ها و نقاط دندان‌ها طراحی کنند و این معما را به خوبی حل کنند.

Source: Gizmodo

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. علیرضا می‌گوید

    سلام .
    ممنون به خاطر مطلب .
    یه سوال داشتم . میزان برد RFID مگه چقدره که میتونه این اطلاعات رو به پزشک برسونه ؟ قبلا یه جا خوندم که نهایتا چندصد متر هست .