پروفسور ایرانی مخترع فناوری استفاده از سوسک‌های زنده‌یاب در زلزله و بلایای طبیعی

فن‌آوری جدید به گونه‌ای طراحی شده تا از انرژی جنبشی حشرات برای کار کردن وسایلی مانند دوربین‌ها و میکروفون‌های مینیاتوری که در پشت آنها سوار شده است، استفاده کند. این حشرات می‌توانند به ساختمان‌ها و ویرانه‌هایی فرستاده شوند که برای انسان‌ها بسیار خطرناک به شمار می‌روند.

12

فارنت: در حالی‌که سگ‌های جست‌وجو و نجات در حال حاضر برای یافتن مکان بازماندگان زلزله و بلایای طبیعی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، پژوهشگران امیدوارند این کار را با استفاده از حشرات آسانتر کنند. حشرات طبیعتا با توجه به اندازه خود می‌توانند به کوچکترین مکان‌ها راه پیدا کنند و به این ترتیب یافتن مکان افراد را در ز یر آوار بسیار راحت‌تر می‌کنند.

این پروژه پژوهشی که برنامه حشره هیبریدی میکروالکترومکانیکی نام دارد، از سوی سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) تامین بودجه می‌شود و فن‌آوری آن توسط گروهی از مهندسان رایانه و برق دانشگاه میشیگان طراحی شده است.

فن‌آوری جدید که با نظارت یک پرفسور ایرانی با نام پروفسور خلیل نجفی اجرا می‌شود، به گونه‌ای طراحی شده تا از انرژی جنبشی حشرات برای کار کردن وسایلی مانند دوربین‌ها و میکروفون‌های مینیاتوری که در پشت آنها سوار شده است، استفاده کند. این حشرات می‌توانند به ساختمان‌ها و ویرانه‌هایی فرستاده شوند که برای انسان‌ها بسیار خطرناک به شمار می‌روند و به یافتن بازماندگان احتمالی کمک کنند.

این گروه پژوهشی دستگاهی را ابداع کرده که می‌تواند از انرژی حاصل از حرکت بال‌های سوسکی به نام “گرین ژوئن” استفاده کند و پژوهشگران اکنون قصد دارند بر روی هر یک از بال‌های این سوسک، یک ژنراتور مینیاتوری قرار دهند تا نیروی کافی برای دستگاه‌های مینیاتوری مانند دوربین و میکروفون‌ها تولید کند.

این حشرات کوچک می‌توانند توسط ارتش و در تاسیساتی مانند نیروگاه برق هسته‌ای فوکوشیما مورد استفاده قرار بگیرند و در مکان‌هایی رها شوند که برای انسان‌ها بسیار خطرناک محسوب می‌شوند.

این گروه امیدوار است نخستین پروازهای آزمایشی حشره را تا سال آینده انجام دهد و این روزها سرگرم پیگیری ثبت امتیاز انحصاری فن‌آوری خود و یافتن سرمایه‌گذاران بیشتر برای کمک به دنبال کردن این پروژه است.

در صورتی‌که این پروژه ثمربخش باشد، تحولی در یافتن بازماندگان زلزله و بلایای طبیعی دیگر در سرتاسر جهان به دنبال خواهد داشت.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

12 نظر برای این مطلب
  1. مهران می‌گوید

    ازکجا معلوم که سوسک به محل مورد خواسته ما بره. شاید دلش بخواد آفتاب بگیره. بعدش اگر صدتا سوک ول کنن صد نفر آدم باید بشینن گوش کنن چه صدایی میاد؟ بعدش چطوری صدای فعالت سوک رو از صدای آدم تفکیک می کنن؟ این پروژه پیچیدگی های کمر شکنی داره

  2. شریف می‌گوید

    زمانی که شما زیر آوار باشی … حاضری یه جن هم شما رو نجات بده … اینکه فقط یه سوسک …

    در خصوص طراحی این سیستم به آمریکای ها تبریک می گم … اگه این کار رو تو ایران می خواستن بسازن تا 100 سال دیگه هم ساخته نمی شد در آخر هم با کمال احترام طرح رو به باد سخره گرفته و آن را در سر مبارک طراح آن می زدند…. همون بهتر که تو ایران نیست…

    دمشون گرم … حتی اگه بیان و تو ایران جاسوسی کنن … بازم دمشون گرم…

  3. javad می‌گوید

    حالا نمیشد به جای سوسک از مگس یا پروانه یا کبوتر استفاده میشد؟ هم سرعت بالا تر بود هم امکان زنده موندن خانم ها

  4. رضا می‌گوید

    اینجا صحبت از فناوریه و یه هموطن که افتخار ماست اما یه سری فقط بلدن مسخره بازی دربیارن و صحبت از ترس و این چیزا بکنن.. همه جا شورشو درمیارید

  5. sina می‌گوید

    من خودم تو اون لحظه که زیر اوار هستم حاضرم بمیرم نبینم یه سوسکم داره میاد طرفم و راه فرارم ندارم .

  6. فلانی می‌گوید

    خیلی چندش اوره
    فرضشو بکنین یه سوسک برای نجات ما اعزام بشه
    اندازه سوسک دومیه نسبت به سوسک اولیه هم نسبت به معیار خیلی بزرگه بنظر من با اینکه دومیه بزرگتره ولی ترجیح میدم دومیه منو پیدا کنه

  7. نام شما می‌گوید

    100% قصد طراحی اون این نبوده و فقط برای استفاده نظامی و جاسوسیه! حالا اگه این کارم باهاش بشه کرد از نظر اونا خوبه!

  8. نام شما می‌گوید

    از اون سوسک سیاه ها استفاده می کردنند بهتر و تمیز تر بود
    از اونا که شبیحه سرگین قلتان هست فقط اندازه ی همین سوسک های معمولی اند

  9. سهیل می‌گوید

    بسیار جالب هست و یکمی هم چندش آور ولی واقعا استفاده های که میشه از اینکار کرد بی پایان هست .

  10. حسین می‌گوید

    فرض کن یک زنزیر آوار زنده مونده باشه
    اگر این سوسکه رو ببینه که داره به طرفش میاد درجا سکته میکنه!!!

    1. farbod می‌گوید

      =)))))))))))))))))))))))))))))))))))))
      خیلی خوب بود.

  11. کیناز می‌گوید

    تحولی در سیستم های جاسوسی به وجود می آورد