کشف دو هــزار اثر باستانی عربستان با استفاده از برنامه گوگل‌ارث!

یک باستان‌شناس استرالیایی بدون اینکه حتی پا به خاک عربستان سعودی بگذارد با استفاده از برنامه گوگل ارث موفق به کشف 2 هزار اثر باستانی مهم کشف نشده در این کشور شد.

8

به گزارش فارنت و به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف یک باستان‌شناس استرالیایی بدون اینکه حتی پا به خاک عربستان سعودی بگذارد با استفاده از برنامه گوگل ارث موفق به کشف 2 هزار اثر باستانی مهم کشف نشده در این کشور شد.

دیوید کندی پروفسور تاریخ کهن در دانشگاه غرب استرالیا با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای برنامه گوگل‌ارث موفق به شناسایی و علامت‌گذاری 1977 سایت بالقوه باستانی از جمله 1082 مقبره سنگی باستانی شده است.

دکتر کندی در این خصوص با اعلام اینکه من هرگز عربستان سعودی را به چشم خود ندیده‌ام تاکید کرد عربستان کشوری نیست که بتوان به راحتی برای این گونه کارها به آنجا رفت.

وی در گفتگو با نیوساینس اعلام کرده است که وی برای تایید واقعی بودن این تصاویر از یکی از دوستان خود در بریتانیا که در کار عکاسی از امکان است، بهره برده است.

archaeological-sites-in-Saudi-Arabia

استفاده از تصاویر هوایی و ماهواره‌ای برای کشف اماکن باستانی، پیش از این برای کشف آثار باستانی متعلق به عصر آهن و دوره امپراطوری روم در بریتانیا و همچنین خطوط نازکا در صحرای نازکا در پرو و آثار باستانی موسوم به تولوم در مکزیک بکار رفته است .

دیلی‌تلگراف در گزارش خود آورده است که تاکنون باستان‌شناسان کمی اجازه یافته‌اند در عربستان به این گونه فعالیت‌ها بپردازند و این کشور مقررات سختی را برای این گونه فعالیت‌ها در نظر گرفته است. تندروهای مذهبی در عربستان سعودی بر این باورند که کشف و توجه به این گونه آثا باستانی مرتبط به تاریخ قبل از اسلام در دراز مدت سبب تضعیف دین خواهد شد.

در سال 1994 شورای مذهبی عربستان سعودی در گزارشی با ادعای حفظ آثار باستانی، توجه به این آثار را منجر به شرک و بت پرستی دانسته و سزای متخلفان را بنا بر قوانین پادشاهی عربستان مرگ تعیین کرده است.

در سال‌های اخیر حاکمان عربستان سعودی به برخی باستان‌شناسان اجازه کندوکاو و بررسی بعضی محوطه‌های باستانی از جمله خرابه‌های جذاب این کشور را داده‌اند اما محوطه‌های باستانی کمتر شناخته شده موسوم به میدان صالح که مشخص شده با 2000 شهر کهن در جنوب تمدن قدرتمند انباطیان واقع بوده، همچنان از دسترس محدود مانده و در اکثر موارد درخواست دسترسی به آنها به شدت محدود شده است.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

8 نظر برای این مطلب
  1. گیتی شاهی می‌گوید

    نهایت هنر عربستان روی هم چیدن سنگ بوده و البته تندیس هایی بعنوان صنم برای پرستش. چه بسا این تندیس ها چیزهایی از قبیل همان اصنام بوده البته صحرای حجاز بشدت وحشی و عقب مانده بود اما یمن متمدن بوده است.

  2. سرزمین می‌گوید

    سرزمینی که الان اسمش عربستانه زمانی اقوام دیگری در اون ساکن بودند اقوامی با تاریخ و اعتقادت غیر معمول و حتی به؟گفتی محل اصلی سکونت ایرانیان رومی ها و ترک ها بوده قبل از اینکه این سه قوم به سه شاخه تقسیم شوند و خدا می داند چه چیزهایی در سحرا های عربستان پنهان است البته اگر تا به حال به دست دولتمردان عربی حداقل بخشی از این اثار نابود نشده باشند

  3. elia می‌گوید

    از این عربها که بخاری بلند نمی شه آثار باستانی شونم باید بقیه کشف کنن!

    1. کامران می‌گوید

      آقایون ایلیا و مجید

      شما که عرب نیستین چه بخاری ازتون بلند شده ؟

  4. بهروز می‌گوید

    این چندمین خبریه که تو اون نوشته: میشه از عکسهای گوگل استفاده کرد. برام جالبه بدونم استفاده از کیفیت بالای گوگل در چه صورتهایی ممکنه. چون اون چیزی که دست ماها مردم عادی قرار میگیره تصاویری از فاصله دوره که امکان بررسی دقیق و علمی باهاشون نیست. مثل همونکاری که برای کشف اتلانتیس و این کاری که بر روی عربستان شده.
    نرم افزار خاصی استفاده میشه؟
    یا مثل فیلمای امریکایی(که با ماهواره کسی رو تعقیب میکنند) کنترل ماهواره برای مدتی دست اون علمای علم قرار داده میشه

    فارنت: نسخه ای حرفه ای و یا بهتر بگم پولی نرم افزار گوگل ارث کاملا به روزه و از تصاویرش میشه برای این کار استفاده کرد.

  5. نیما مالکی می‌گوید

    فکر میکنم روزی با گوگل بشه همه کاری کرد !!!

  6. همایون می‌گوید

    خیلی جالب بود
    چه میکنه این گوگل
    این پروژه هنر گوگل هم باحاله :
    http://www.googleartproject.com/

  7. مجید می‌گوید

    عربها تا حالا چیکار میکردن که این همه اثار باستانی تازه کشف شده