مرثیه‌ای بر یک رویا؛ نقدی بر بازی CALL OF DUTY:BLACK Ops

اگر بخواهیم بازی CALL OF DUTY:BLACK Ops را با بازی‌های قبلی این سری بازی‌های سبک شوتر (تیراندازی) اول شخص، مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که شماره جدید این بازی را نمی‌توان با بازی‌های سری قبلی ندای وظیفه حتی مقایسه کرد.

24

فارنت- امیرکامجوفر: بازی ندای وظیفه جدید شرکت تری‌ارچ همچون نسخه قبلی آن که «جهان در جنگ» نام داشت و نسخه‌ای بود نمایانگر انتهای جنگ‌جهانی و اختتامیه سری بازی‌های تاریخی جنگ جهانی‌دوم، که باعث شد دیگر روی بازی‌های این چنین تاریخی همراه با اسلحه‌های نوآوری شده در عصر خود فکر نشود و سرمایه‌گذاری نیز انجام نگیرد.

اما سال جاری شمسی و سال گذشته میلادی بازی جدیدی به نام CALL OF DUTY : BLACK Ops  روانه بازار شد که در همین بخش سرگرمی فارنت در مورد ظهور و شکستن رکوردهای جهانی توسط آن مطالبی منتشر کردیم.

در اصل مجلات و نشریات زیادی هم از طریق اینترنت و هم از طریق باجه‌های مطبوعاتی به نقد این بازی به اصطلاح کم‌نظیر پرداختند اما همیشه بحث‌ها نیمه‌تمام و نتایج نظرسنجی آن بسته به ذائقه افراد و مقدار پول یا وقتی که صرف بدست‌آوردن یا بازی‌کردن این بازی کرده بودند، صورت می‌گرفت و هیچ جا نقدی تاثیرگذار از این بازی جدید و پرحاشیه ندیدیم. این بازی از نظر برخی از واحد‌های مرتبط به سرگرمی در جهان رتبه خوبی را داراست اما واقعیت این است که:

بازی و گرافیک آن شاید در نظر اول سنگین و پر زرق و برق جلوه می‌کند اما تغییر خاصی با سری‌های قبلی منتشر شده برای رایانه‌ها ندارد و آنچه شما می‌بینید حسابی با آنچه در کنسول‌ها می‌بینید، متفاوت است. حتی توان کنترل بازی در کنسول‌ها خیلی بهتر و ساده‌تر و روان‌تر صورت می‌گیرد، به‌صورتی که گویی در این بازی سرمایه‌گذاری 80 درصدی فقط برای کنسول‌های بازی انجام شده و هیچ نظارت دقیقی روی شاید مهم‌ترین بخش بازار بازی‌ها‌ یعنی رایانه انجام نشده است.

اگر احساسی قضاوت نکنیم و اگر بخواهیم بازی CALL OF DUTY:BLACK Ops را با بازی‌های قبلی این سری بازی‌های سبک شوتر (تیراندازی) اول شخص، مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که شماره جدید این بازی که هفتمین شماره این سری بازی است را نمی‌توان از نظر داستانی و جذابیت و مهم‌تر از آن از لحاظ کاراکتر که بخش مهمی از یک بازی را تشکیل می‌دهد با بازی‌های سری قبلی ندای وظیفه حتی مقایسه کرد.

داستان بازی یک موضوع مبهم از ابتدای جنگ با متحدین روسیه و سیاست‌های جنگ سرد و اتفاقاتی که هرگز در واقعیت تاریخی رخ نداده را پیش می‌کشد که خود این یک ضعف اساسی برای نشان دادن مهم‌ترین وقایع بعد از جنگ جهانی و آغاز جنگ سرد است.

ما اگر در بازی‌های پیشین داستانی را دنبال می‌کردیم که بر اساس عملیات‌های انجام شده و واقعیت بود، اینجا با داستانی ساختگیروبرو هستیم که به تاریخ هیچ ارتباطی ندارد و این عدم ارتباط با واقعه‌ای تاریخی شاید کمی آینده‌نگری را نشان می‌دهد برای جنگ‌هایی که ممکن است رخ دهد .

بازی نمایانگر حرکت و هیجان در سرگرمی‌های بزرگ این‌روزهای مردم است که اصلا مخاطب را وادار به تفکر درباره مراحل بازی نمی‌کند و فقط با پرش به مرحله بعدی و شرح آن توسط خود کاراکتر اصلی این داستان، مخاطب خود را پشت سر هم در یک جنگ تمام عیار از پیش تعیین شده می‌بیند و تنها پشت سر هم باید شلیک کنی تا از مراحل موجود بگذری که البته تمام مراحل یکسان و به راحتی قابل گذر هستند زیرا فقط به شلیک ختم می‌شود که خود این دلیلی بر یکنواختی و خسته‌شدن بازیکن و یا زود تمام کردن این بازیست.

شاید حدود یک‌سال هزینه و وقت صرف ساخت یک بازی می‌شود اما می‌توان آن را در یک روز خلاصه کرد و به انتها رساند– این خصلت در تمامی بازی‌های اکشن وجود دارد- اما از نظر ما این بازی تنها برای پرکردن کسری بودجه سراسری تولید بازی در این شرکت ساخته شده و واقعا تبلیغات گسترده آن بیشتر باعث خرید خوب و رکورد‌شکنی آن شده است.

از نظر چندنفره بازی کردن (مولتی‌پلیر) این بازی اصلا در حد Modern warfare   نیست و کاربران آنلاین آن کسانی هستند که برای اولین بار بازی آنلاین آن را تجربه می‌کنند و یا از نسخه کمپانی infinity ward اطلاعی ندارند. چون اصلا بخش مولتی‌پلیر جذاب و محرکی ندارد و فقط به شلیک و مستقیم حرکت کردن ختم می‌شود در صورتی که Modern warfare برای بدست آوردن هدف خود در بخش‌های مختلف صحنه‌های نبرد باید به اندیشه خود نیز متکی باشید .

در این بازی یک مرحله مجزا به نام Zombie war نیز وجود دارد که معمولا فقط در تری‌ارچ آن را می‌بینیم که شما در این مراحل جداگانه باید فقط زامبی بکشی تا به خواسته‌های دیگرت برای کشتن بهتر زامبی‌ها برسی.

فکر کنم دیگر کافیست و نیازی نیست بیشتر از این بر روی نقد بازی که چندی دیگر به تاریخ می‌پیوندد، وقت بگذاریم. نسخه جدید ندای وظیفه یعنی Call of Duty : modern Warfare III در راه است و می‌توان کاراکترهای جذاب آن را دوباره در مراحلی پر هیجان دید و حداقل انتظار بیشتری از آن داشت .

نقد این بازی در فارنت برای این بود که بگوییم اگر منتظر یک بازی جدید و بسیار متفاوت بودیم اشتباه کردیم اما منتظر این رکوردشکنی و انقلاب در تولید بازی رایانه‌ای و ویدئویی بودیم که به آن رسیدیم و این را مدیون بازی‌های خوب سری پیشین ندای وظیفه می‌دانیم نه ماهیت نسخه جدید این بازی. موفقیتی که فقط توسط همین سری بازی‌ها قابل ارتقاء می‌باشد. ای کاش مسئولین ساخت و تولید این بازی بزرگ اندکی بیشتر برای خود بازی صرف تفکر می‌کردند نه فقط برند و پوستر و تیزرهای آن.

در پایان قابل ذکر است فارنت به دنبال نقد محتوا بازی و شرح بد بودن یا خوب بودن آن نیست و بیشتر بر روی آنچه در این شماره از بازی بسیار تفاوت دارد صحبت می‌کنیم و هدف از این انتقاد بهتر کردن انتظارات خود و مخاطبان فارسی زبان است که خود را صرفا تبدیل به بازیکنی صرف بازیکن نکنند و در درجه اول بتوانند از دید یک منتقد بازی را نگاه کنند و در درجه دوم با لذت آن را به پایان برسانند چرا که اکنون ایران رو به دنیای بزرگ سرگرمی می‌رود و نیاز به درک بهتر آن دارد. پذیرای نظرات شما هم هستیم.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

24 نظر برای این مطلب
  1. اکبر می‌گوید

    بهترین کالاف دیوتی از کل کالافا فقط بلک اپس ۱ ـه و تمام ، گرافیک عالی ، صداگذاری بسیار خوب و همچنین کارکتر های فوق العاده .
    اون بچه هایی هم که میگن نسبت به مدرن وارفار ضعیف بود باید بدونن که ، داستان شاهکار اینه نه مدرن وارفار ۱و۲و۳ که داستان کلیشه‌ای داشت و مثلا برای جذابیتش فقط کارکتر میکشت
    ما که از مدرن وارفار ها همینو دیدیم که فقط یه تفنگ بردار و آدم بکش همین ، مگر نه کل سری مدرن وارفار اندازه پارت ۱ بلک اپس هم نمیشه و نخواهد شد

  2. تایتان می‌گوید

    راستی بازی مدرن وارفیر 3 هم دار میادو تریلرش اومد دوستان از اینفینیتی وارد .

  3. آریا می‌گوید

    جوامع آنگلوساکسون (نزاد انگلیسی ها) دروغ و تصاحب و مصرف گرایی جزء فرهنگ شونه!

  4. خسرو رمضانی می‌گوید

    اگر میبینید رکوردشکنی کرده بخاطر بازی مولتی پلیر بی نظیرش بود نه یکنفره مسخره اش که توی ایران فقط از وجود بازی یکنفره خبر دارن.
    اصل بازی آن لاین چندنفره هست نه یکنفره

  5. تایتن می‌گوید

    اونایی که می گن infinityward منحل شده یا برن درست وب رو بگردن و انقدر زود حرف این و اون رو باور نکنن یا کلا اضحاز نظر الکی نکنن .
    هنوز هیچی معلوم نیست و بیلیون ها دلار دست سران سازنده IW مونده و دعوا کش پیدا کرده و 30تا کارکن اصلی هم که نام infinityward رو دنبال می کنن سر جاشونن و منحل نشدن دوستان و فقط IW که مالکیتش ماله Activision هست به حالت تعلیق درومده و کش مکش سر این ادامه داره که کدوم شرکت 400 میلیون دلار خسارت و حق کپی رو ازشون بخره که EA خواست این کار رو کنه که نشد و دادگاه رای نداد . برید 4کلوم از بازی و دنیای بازی سردر بیارید . انگار همه شدن گیم استیشن اینجا
    حالا تیر آخر رو می زنم که قسمت 3 IW هم میاد به زودی و حتی اونایی که اخراج شده بودن کار رو تکمیل کردن و فیلمش هم در حال ساخته .
    دیگه نبینم اسم منحل بیاد

  6. سجاد می‌گوید

    بعد از MW2 ضاهرا اینفینیتی وارد و اکتیویژن با هم مشکل پیدا کردند و خلاصه اینفینیتی منحل شد و اعضای ارشدش رفتن برا خودشون. اما تا اونجایی که می دونم اونا در حال ساخت یه MW جدید هستند با همون کاراکتر ها و اجزای قبلی. کلا به نظر من تری آرک استعدادی برای ساخت کال آو دیوتی نداره. البته این آخری نسبت به کال های قبلی ای که ساخته بود بهتر بود ولی برای رسیدن به کارای اینفینیتی مرحوم حالا حالا ها باید بدوه! در ضمن مشخصه که این مقاله با اطلاعات کافی نوشته نشده. لطفا اطلاعاتتون رو بیشتر کنید.

  7. رضا می‌گوید

    تا جایی که من میدونم سر جریان همون مرحله فرودگاه mw2 تیم iw منحل شد

  8. سورنا می‌گوید

    من تو مجموعه بازی های ندای وظیفه .. از نسخه 2 و مخصوصا 5 جهان در جنگ بیشتر از همه لذت بردم
    اصلا بنظر من گرافی نسخه 5 از همه بهتر بود و داستان هم جذاب تر بود
    این نسخه رو هم منم نصب کردم یه 10 دقیقه بازی کردم اما دیگه حسی برای ادامه نداشتم .. چیزای خوبی بهش اضافه شده اما خیلی شلوغ شده دیگه انگار ..

  9. بهزاد می‌گوید

    من گیم نت دارم . راستش هر نسخه ی cod رو که بگین حداقل 2 بار تا آخر رفتم . ولی نمیدونم چرا تاحالا این بازی رو بازی نکردم . یعنی نصب کردم و تست کردم و 10 دقیقه هم بازی کردم و دیگه ولش کردم . فقط واسه ی مشتریهام راه انداختم و خودم اصلا رغبتی نکردم بازی کنم !!! امیدوارم فرصتی بشه که بشینم بازی کنم و بیام نظرمو بگم .
    ضمنا فکر میکنم تیم infinitl ward منحل شد . یه عالمه خبر در موردش پخش شد . حالا برام جالبه که فارنت میگه هیچ تیمی منحل نشده ؟

  10. مکــتــاویش می‌گوید

    فارنت بد . چرا اذیت می کنی بچها رو ؟ بابک ناراحت نباش عزیزم ایشالله نویسنده این مطلب به زمین گرم کوبید می شه :))
    اما مطلب در مورد خود بازیه و نه از هم فروپاشیدن و منحل شدن و پیوستن به ای آی و اینچیزا
    سازنده های تریارچ بچهای بخش اروپایی و اسکاندیناوی هستن که برای اکتیویژن کار می کنن و اینفینیتی وارد همه آمریکایی و چینی و ژاپنی و وابسته به یک شرکت سازنده و توسعه دهنده اصلحه برای ارتش نیروی دریایی آمریکا و ناتو هست که یک سری طراح مجرب و خبره هستن که اصلا نمیشه نقدشون کرد
    حالا مجریان بازی که در اکتیویژن بودن مشکل دارن یا داشتن که باهم ناسازگاری پیدا کردن اینها به خودشون مربوطه البته از روی بی اطلاعی نمیگم ها چون هر روز یسری حرف می زنن شما نمیدونید اینها حرف تبلیغاتیه یا واقعا دعواس
    الان من رو پی اس 3 آنلاین 5دقیقه نمیتونم با سرعت 1 مگابایت بازی درستی رو انجام بدم
    خب واقعا مدرن وارفیر اینچیزاش بهتر بود
    حتی مپ های بازیش
    اما اصلا نباید خورده بگیریم که چرا اینطوریه
    بازیه دیگه می گذره میره یدونه جدید میاد یادت میره
    همیشه سعی کنید بازی خودتون رو با چشم انتقاد که در ذهنتون جاخالیای بازی رو پر کنه ببینید و ارزش گداری کنید و به نقد کمک کنید
    مطالب قبلی فارنت رو بخونید زیر مطلب اصلی اینجا هست
    در ضمن این اولین نقد فارنت بوده در این مورد
    بسیار جای تمجید داره که این اتفاق افتاده و باید به بهتر شدن کمک کنیم همه
    کی گفته این بازی جای خوب نداره , داره و واقعا هم مراحل قشنگی داره
    اما از نطر کسایی که دیگه سنشون به بازی و جو گیر شدن قد نمیده و فقط نق می زنن همین نقد خیلی خوبه هههه , مث همین نویسنده این مطلب
    شما بازیکنید این ها منتقد
    والسلام بدرود
    Mactavish

  11. babak می‌گوید

    در ضمن اگر شما واقعن چه روی کنسول و چه روی پی سی MW2 رو بازی کرده بودی و مشکلات زیاد سرورش رو می دیدی نمی گفتی اون خوبه این بده!!! تمام اینا رو گفتم، ولی بدونید که من کارای Infinity Ward رو به خاطر خلاقیت فوق العادشون بیشتر می پسندم. منتظر کارای فوق العاده ی اعضای سابق Infinity Ward در EA هستیم! البته اگه سیاست های مالی EA جلوی خلاقیتشون رو نگیره!

  12. babak می‌گوید

    فارنت عزیز! لطفا یکم اطلاعاتتون رو زیاد کنید بعد اظهار نظر بفرمایید!!! اگر ماجرای دعوای Infinity Ward و Activition و پیوستن اعضای Infinity Ward به استودیوی تازه تاسیسی در EA رو نمی دونید یه سری به گوگل بزنید بعد اظهار فضل کنید! رفتارتون بسیار آماتور هست! درضمن نمی دونم کدوم آدم عاقلی گفته جذاب بودن داستن یعنی واقعی بودن!!! اینجوری که MW2 رو هم بردین زیر سوال!

  13. Amin می‌گوید

    I played this game on ps3 it’s really a piece of crap comparing to mw2 WTF was zombies instead of mw2 special ops … you treyarch you just rub ppl

  14. امیر می‌گوید

    داستان بازی اینه که من تو سایت تیونینگ تاک تو قسمت بازیهای کامپیوتریش براشون نوشته بودم

    بلک آپس بی نظیر ترین کالافی بود که بازی کردم تا حالا و از 20 بهش 21 میدم و هر چی نگاه کردم هیچ ایرادی توش ندیدم
    دیوونه اون مرحله پنتاگونش بودم که با کندی ملاقات میکنه

    بازیشو چند روز پیشا تموم کردم داستانشو خلاصه واستون چیزی که متوجه شدم براتون مینویسم و الان دارم رو veteran بازیشو میرم و داستانشو تکمیل تر میکنم

    داستان بازی حدود 20 سال بعد از جنگ جهانی دوم و خیلی دوران جالبی رو برای بازی انتخاب کردن..یعنی میشه چند سالی قبل از انقلاب شکوهمند خودمون..طرفای سال 1345 تا 1350

    جریان از این قراره فیدل کاسترو با دراگوویچ و کراشنکو و دکتر اشتاینر قراره یه سری بمبی به اسم نوا 6 رو تو امریکا تو چندین ایالتش پیاده کنن و بمبش به شکل گاز قراره ملت غیور و شهید پرور استکبار جهانی رو مورد هدف قرار بدن

    بازی به این شکل شروع میشه که میسون شخصیتی که شما کنترلش میکنید تو یه اتاق هستش و بازجو ازش یه سری عدد رو میخاد و این بابا اعداد رو یادش نمیاد..اعداد چیه؟؟اعدادی که میتونن جلوی حملات نوا 6 رو بگیرن و از قضا لانچینگ موشک چند ساعت دیگه هستش

    بازجو مدام به شما یاد اوری میکنه و چیزی که شما یادتون میاد میشه مراخلی که باید بازی کنید

    تو مراحل اولیه میرید که کاسترو رو ترور کنید و ترور هم میکنید ولی کسی که ترور میشه بدل کاسترو بوده و بعدش دستگیرتون میکنن و تو این صحنه دراگویچ و کاسترو و کراشنکو رو میبینید که دراگویچ شما رو میفرسته به زندانی تو ورکوتا روسیه فکر میکنم..اونجا با صحنه ایی شروع میشه که شما تو زندانید و با شخصیتی به نام رزنو اشنا میشید و حدود یکسالی هم هست تو زندانید
    یهو تو زندان شورش میشه و همه میریزن بیرون و اغتشاش میکنن و با فتنه ایی که دارن موفق میشن از زندان فرار کنن و شما سوار موتور میشید با رزنو از زندان فرار میکنید و

    از اینجا به بعدش رو دیگه نخونید اگه بازی رو رد نکردید چون خطر لوث شدن داره

    رزنو دستگیر میشه و معلوم نیست چه بلایی سرش میاد
    میسون تو عملیات دیگه شرکت میکنه و ماجرای عجیب اینه که رزنو تو همه عملیات هستش! و اخرین لحظه همیشه میاد کمک میسون!!!

    تو مرحله ایی که میسون میره تو پنتاگون وقتی کندی رو میبینه یهو توهم میزنه که کلت ورداشته و کندی رو میخاد بکشه مثلا ولی در عمل همچین اتفاقی نمیفته و فقط توهمه..تو این دیدار کندی از میسون میخاد که این تهدیدی که دشمن! ملت امریکا رو تهدید میکنه با تدبیر و درایت خنثی کنند..

    تو طی عملیات جایی که میریم کراشنکو رو بکشیم وودز دوسست میسون کشته میشه و یهو که چراغا روشن میشه میبینیم بازم رزنو داره میسون رو میبینه!!!؟؟

    بازجو ادعا میکنه که رزنو تو همون زندان ورکوتا کشته شده و تو از کی داری حرف میزنی؟؟میسون قاطی میکنه میگه رزنو تو همه عملیات با من بوده تو داری دروغ میگی و یهو یه سری چیزایی واسش توضیح داده میشه و اینجا داستان فیلم عین فیلم fight club میشه و متوجه میشیم رزنو در حقیقت توهمی بیش نبوده و تو همون زندان دخلش در اومده و هر چی بوده توهم ذهن میسون بوده که بخاطر آزمایشات و شستشوی مغزی میسون تو زندان ورکوتا این بیماری روانی واسش رخ داده و همیشه احساس میکنه رزنو پیششه و در اخر که دکتر اشتاینر مسوول طراحی عملیات توسط میسون کشته میشه بازم فکر میکنه که رزنو اشتاینر رو کشته و بازجو بهش میگه تو خودت کشتی ولی قبول نمیکنه تا اینکه دوستش ویور و ..همون لحظه اونجا بودن و این به عنوان مدرک بهش معرفی میشه و میگن زود باش عددارو بگو و انقدر حاشیه نرو و کلی صحنه های دراماتیک و زیبا بوجود میاد و تو اخرین لحظه فلاش بک میشه به قسمتی که روی زمینه و کاسترو و کراشنکو و دراگویچ دارن نگاش میکنن و یهو یادش میاد یه کشتی ایی به اسم روسالکا در پشت اینا هستش و یادش میفته اونجا مرکز مخابره موشک نوا 6 هستش و از اونجا هدایت میشه و مرحله بعدش میشه مرحبه ایی که با هلیکپتر به ناو حمله میکنید و الی اخر

    یعنی میخام بگم داستان بازی هم مثل خوده بازی شاهکار بودش و الان دوباره دارم میرم بخاطر نقطه های کور داستان بازی هست که هنوز برام روشن نشده

  15. تایــتان می‌گوید

    civilar اصلا اینا ربطی به هم ندارن
    باهم کار می‌کنن ،اون می‌سازه اون پخش می‌کنه
    فکر نکنم اکتیویژن بخواد دست به انحلال و این‌چیزا بزنه چون اصلا از تونی‌هاوکس به بعد نساخت بازی
    الان 5 ساله
    موضوعش معلوم نیست چی‌رو توضیح میده
    ممکنه دیگه باهم کار نکنن
    یعنی اینفینیتی وارد بسازه با یک نام دیگه و یک شرکت دیگه مثلا ای‌آی بیاد پخش کنه
    اینا زیاد مهم نیست خود بازی رو بچسبید :D

  16. civilar می‌گوید

    ظاهرا Activision، شرکت Infinity Ward رو منحل کرده.
    در جستجویی که من انجام دادم این ها رو پیدا کردم:
    +
    +
    و
    May 7, 2010 … Now that Infinity Ward has effectively dissolved

  17. ar30 می‌گوید

    چه خبره اینجا!

  18. تایــتان می‌گوید

    من فک می کنم این بازی کلا صلاحیت نقد کردن رو هم نداشته
    این اولین بازی بوده تا حالا که تو این سایت می بینیم از روزی که در دست انتشار بوده تا وقتی که به فروش می رسه و همه بازی می کنند کتعدد پیگیری می شه و فکر می کنم کار جالبی بوده اگر شما به لینکهای زیر متن دقت کنید .
    پیام و امیر عزیز نقد رو نقد نمی کنن که, فکر می کنم اگر کسی بازی رو تا آخر انجام نده که اصلا نمیشه نقد جالبی بکنه
    نقد خوبی بود در کل

  19. امیر می‌گوید

    من همه کال او دیوتی هارو بازی کردم
    بی نظیرترینشون به نظر من همین بلک آپس بودش..بعدش مادرن وارفر 2 بعدش 1
    داستانشم بی نظیر بود و مشخصا نقد شما عمق داستانی رو متوجه نشده که بخاطر غیر واقعی بودن ماجرا به این راحتی زیر سوال بردینشون
    اینفینتی وارد و تری آرچ دو تا شرکت جدا هستن ولی موتور برنامه نویسیشون یکیه پس عملا فرقی تو سبک و سیاق بازی متوجه نمیشیم! و فقط مراحل بازی و تنوع و ..هستش که تو این شماره داستانی بس پیچیده و درگیر کننده توش گذاشتند که شاهکاری تو تاریخ بازی های کامیپوتری بودش
    ضمنا با این تفاسیر شما که داستان غیر واقعیه پس بازیهای
    metal gear
    final fantasy و همگی چرت هستن دیگه!!

  20. هومن می‌گوید

    تقریبا با شما هم عقیده ام.
    من وقتی بازی ModernwarfareII رو داشتم از کار و زندگیم زدم تا تمومش کنم. هیجان لازم رو داشت و باید یه چیز هم بگم موسیقی وحشتناکی(یعنی خفن، خوب) داشت. هر بار یک سلاحی رو میشد و هر بار یک شیوه خاص عملیات.
    اما برای این بازی اصلا حالش رو نداشتم. فقط بازی کردم تا رفع تکلیف (:)) کرده باشم. گاهی میشه یک هفته سراغش نمی رفتم. برام جالب بود چطور این همه رکورد شکنی میکنه.

  21. Payam می‌گوید

    Motesafaneh naghdeh jalebi naboood … dar in bazi ghesmateh multiplayer besyar behtar az tamameh noskhehayeh ghabli hast va enghelabi bozorg dar zamineyeh multiplayer mibashad keh ehtiaj be strategy bala va hamamhangi beyneh tamameh azayeh goroh hast keh dar hich kodam az noskhehayeh ghabli be in sorat kamel va vagheei nemibashad
    va taajob barangiz hast keh kasi keh in bazi ro naghd mikonad az vajeyeh tir andazieh mostaghim estefadeh konad be nazar man agar mikhahid naghdi barayeh ye game benevisid ebteda modati anra bazi konid

  22. مجتبی طاهری می‌گوید

    بسیار عالی و خواندنی بود. البته من فکر می‌کنم این بازی به لحاظ داستانی، نسبت به Modern Warfare 2 قدرتمند تر بود. مثلا کشتن فیدل کاسترو در مراحل آغازین و زنده یافتن او در ادامه‌ی بازی، یا این مسأله که شخص اول بازی، در انتهای بازی پی می‌برد که رفیق روسی‌اش در بیشتر قسمت‌ها ساخته و پرداخته‌ی ذهن او بوده، جذاب به نظر می‌رسد.
    اما درباره‌ی جذابیت حادثه‌ای و گرافیکی بازی، دقیقن با شما هم‌رای هستم. من نیز از بازی کردن نسخه‌ی پیشین لذت بیشتری بردم.

  23. دوستی می‌گوید

    تحلیل فنی خوبیه، ولی در مورد نتایج شبه‌اخلاقی- اجتماعی باید دید نظر شما چقدر با نظریات روان‌شناسی مطابقت دارد!
    این که داستان بازی مطابق وقایع تاریخی نیست در کل چیز بدی نیست و شاید خوب باشد! چرا اگر بازیگر (کاربر) بداند داستان تخلیلی است نه واقعی تأثیرات منفی احتمالیش کمترست به‌شرطی که بداند! اصولاً داستان‌ها لزومی ندارند به‌عین شبیه واقعت باشد بلکه مفهوم مهم است و به هر حال این محصول “از اون ور آب” آمده و نه “از این وره آب”(؟)!

  24. civilar می‌گوید

    این اولین سری ندای وظیفه ای بود که من برای داشتنش هیچ انگیزه ای نداشتم، چون همین تجربه رو بعد از سری اول Modern Warfare داشتم، با بازی کردن جهان در جنگ از سری ندای وظیفه ناامید شدم.
    عناوینی که توسط تری آرچ ساخته می شه یه چیزی در حد مدال افتخاره و اصلا در حد ندای وظیفه های ساخت Infinity Ward نیست.
    یه سوال! ندای وظیفه بعدی رو چه شرکتی خواهد ساخت؟

    مگه Activision، شرکت Infinity Ward رو منحل نکرده؟
    فارنت: infinity ward توسعه دهنده و سازنده بازی هست
    activision پخش کننده و فروشنده این بازی سازنده مدرن وارفیر
    و هنوز هیچ تیمی منحل نشده