نصب خودسرانه آنتی‌ویروس مایکروسافت در به‌روزرسانی‌های ویندوز

شرکت‌های امنیتی در اعتراض به این اقدام مایکروسافت این ایراد را مطرح می‌کنند که اگر مایکروسافت واقعاً به فکر امنیت کاربران است، چرا این ابزار امنیتی را روی نسخه های غیرمجاز و کپی شده Windows نصب نمی‌کند.

6

به گزارش فارنت اخیراً شرکت مایکروسافت ابزار امنیتی رایگان «Security Essential» خود را از طریق سیستم به‌روز رسانی خودکار «Windows Update» بر روی تمامی رایانه‌هایی که فاقد نرم‌افزار آنتی‌ویروس هستند، نصب می‌کند.

البته کاربر می‌تواند گزینه نصب این ابزار امنیتی را به دلخواه فعال یا غیر فعال کند اما در واقعیت، کمتر کاربر عادی پیدا می‌شود که بداند این گزینه در کدام بخش از سیستم عامل Windows است. ارائه ابزار امنیتی «Security Esseutial» از اوایل آبان‌ماه آغاز شده و بر روی سیستم‌های عامل Win XP، Win Vista و Win 7 نصب می‌شود.

Security Esseutial

به گزارش روابط عمومی شرکت مهندسی شبکه‌گستر، طبیعی است که انتظار داشته باشیم فریاد و اعتراض شرکت‌های سازنده آنتی ویروس نسبت به این تصمیم و اقدام مایکروسافت، به آسمان بلند شود.

چندین شرکت امنیتی ضمن ابراز مخالفت خود با این تصمیم مایکروسافت، دلایلی را نیز در دفاع از نظر خود مطرح کرده‌اند. برخی معتقدند که این اقدام مایکروسافت مانند تحمیل مرورگر Internet Explorer نوعی انحصارطلبی و رانت‌خواری است و دولت‌ها باید با این اقدام مایکروسافت مقابله کنند.

microsoft-security-essential

برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که امکانات و کارایی نرم‌افزار Security Essential در حد و اندازه دیگر ابزارهای امنیتی موجود در بازار نیست و می تواند باعث ایجاد یک اطمینان کاذب برای کاربران شود.

از دیدگاه امنیتی نیز، بسیاری بر این باور هستند که این اقدام مایکروسافت در بلند مدت باعث آسان‌شدن کار ویروس‌نویسان و نفوذگرها خواهد شد. طبیعی است که بسیاری از کاربران به استفاده از این ابزار امنیتی رایگان بسنده کرده و به سراغ انواع ضد ویروس‌های موجود در بازر نخواهند رفت.

بدین ترتیب دیر یا زود، تعداد انبوهی از کاربران از یک آنتی ویروس واحد و یکسان استفاده خواهند کرد و مجرمان آنلاین فقط باید به فکر فرار و دور زدن یک آنتی ویروس باشند، در حالی که در حال حاضر ده‌ها آنتی ویروس و ابزار امنیتی در بازار مورد استفاده کاربران قرار دارد و ویروس‌نویسان و نفوذگران باید نگران تمامی این ابزارهای امنیتی باشند.

شرکت‌های امنیتی در اعتراض به مایکروسافت به دلیل توزیع خودکار ابزار امنیتی Security Esseutial این ایراد را مطرح می‌کنند که اگر مایکروسافت واقعاً به فکر ارتقاء امنیت و ایمن سازی کاربران است، چرا این ابزار امنیتی را روی نسخه‌های غیرمجاز و کپی شده Windows که بیشتر از همه، سرمنشأ انتشار ویروس‌ها هستند، نصب نمی‌کند و فقط بر روی نسخه‌های اصل، این ابزار را نصب می‌کند؟

فعلاً شرکت مایکروسافت تصمیم خود را به اجرا گذاشته و با وجود اعتراضات مختلف، هیچ مقام قانونی در هیچ کشوری مانع از این اقدام مایکروسافت نشده است. لذا باید منتظر ماند و دید که پایان این مجادله به کجا خواهید رسید.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

6 نظر برای این مطلب
  1. مانیتور می‌گوید

    من بروی سیستم هم اویرا دارم و هم آنتی ویروس ماکروسافت
    هر دو بخوبی در کنار هم تعامل دارند.

  2. مجتبی می‌گوید

    سلام
    من واقعا نمیدونم که چرا بعضیا با تعصب های بی خودشون میخوان مایکروسافت رو خراب کنن
    همه باید قبول کنن که این شرکت با این همه مغز متفکر و نابغه ای که جم کرده میتونه هر کاری رو در هر زمینه ای انجام بده
    در مورد این آنتی ویروس هم تحمیلی نیست غیر فعالش کنه هر کی که نمیخواد
    ولی بدونین که اگه چندصد نفر روی بقیه آنتی ویروسا دارن کار میکنن روی این آنتی ویروس چند هزار نفر دارن کار میکنن
    باید بهترینا رو بپذیریم
    و مایکروسافت بهترینه

  3. ar30 می‌گوید

    پس windows Defender چیه؟

  4. امیر می‌گوید

    هامون جان من هم منظورم همین بود …
    یعنی وقتی آنتی ویروس های بزرگی چون ناد32 که الان دارم و کسپراسکای که قبلاً داشتم نمیتونن یه ویروس کوچولویی مثل همین اتوران های فلش رو بگیرن و البته خیلی های دیگه که باید خودت یه بار این آنتی ویروس ماکروسافت رو نصب کنی تا بفهمی ، پس معلومه این بزرگان آنتی ویروس دنیا با همه خوبی هاشون مفت نمیارزن …

  5. هامون می‌گوید

    سلام
    در جواب این دوستمون امیر عرض کنم که برادر گرفتن ویروس فلش به نظر شما خیلی کار بزرگی هستش ؟ که این آنتی ویروس انجام میده
    این کار ماکروسافت همانطور که نویسنده این خبر گفتن یه جور تحمیل کردن هستش که اصلا درست نیستش

  6. امیر می‌گوید

    کرک سیستم من فوق العاده خوبه
    برای همین از این آنتی ویروس دارم همراه با ناد32 استفاده میکنم
    به نظر من این آنتی ویروس ماکروسافت بهترینه!
    همه جور ویروسی رو میگیره. تا فلش به سیستم میزارم سریع ویروس هاش رو میگیره. هیلی قویه از ناد32 که دارم بهتره
    خواهش میکنم دوستان تعصبی برخورد نکنن