جابز:خودکشی در «FoxConn» کمتر از آمریکا است!

ما برای این پرسنل وسایل رفاهی را در نظر می‌گیریم و البته بازهم نمی‌دانیم علت خود کشی این پرسنل چیست.

0

به گزارش فارنت و به نقل از پایگاه اینترنتی دیلی‌تلگراف، استیو جابز مدیرعامل شرکت اپل در واکنش به انتقادات در مورد بالا رفتن آمار خودکشی در کارخانه تولیدکننده محصولات این شرکت در چین، آن را کمتر از آمار خودکشی در جامعه آمریکا دانست.

این اظهارات مدیرعامل اپل در حالی مطرح می‌شود که در سال گذشته آمار خودکشی در کارخانه 400 هزار نفری FoxConn در حدود ۱۲ نفر بوده است و بر اساس گزارش سال 2005 سازمان بهداشت جهانی، آمار خودکشی‌های این شرکت از میانگین آمار خودکشی‌های چین ( 14 نفر در هر 100 هزار نفر ) پایین‌تر و از میزان خودکشی در کشور آمریکا (۱۱٫۱ نفر در هر 100 هزار نفر) بالاتر است.

کارکنان کارخانه فاکس‌کان که شرکتی در شهر شن‌ژن در جنوب چین است محصولاتی همچون آیفون و آی‌پد برای شرکت « اپل» گرفته تا کامپیوترهایی برای شرکت دل و یا محصولاتی برای شرکت اچ‌پی می‌سازند و این کارخانه مهمترین کارخانه تولیدکننده لوازم شرکت آمریکایی اپل است و با افزایش خودکشی در این کارخانه، شرکت اپل به خاطر افزایش فشار کاری به کارکنان این شرکت مورد انتقاد فراوانی قرار گرفته است.

استیو جابز در این مورد تصریح کرد: ”ما برای کارکنان این کارخانه وسایل رفاهی نیز در نظر گرفته‌ایم و البته باید بگویم که FoxConn یک هتل برای استراحت نیست و یک کارخانه برای کار است.

وی افزود: “ما در این کارخانه برای پرسنل رستوران مخصوص احداث کرده و برای آنها فیلم‌های روز را نمایش می‌دهیم ولی با این حال بازهم خودکشی می‌کنند، همچنان که در آمریکا با سطح رفاهی خوب و امکانات فراوان باز هم خودکشی وجود دارد.

جابز تاکید کرد: “ما باز هم به سختی در حال کار برای یافتن ریشه و مشکل خودکشی در کارکنان این شرکت هستیم و قول می‌دهیم که تمام سعی خود را برای حل این مشکل به کار بگیریم.

در همین حال “جئوفری کروتال” از “بولتن کار چین” (گروهی غیرانتفاعی که سعی در حفظ حقوق کارگران در سراسر چین دارد) می‌گوید : آنها صبح از خواب برمی‌خیزند، صبحانه می‌خورند، سر کار می‌روند و شیفت‌های سخت کاری را پشت سر می‌گذارند و برای استراحت به خوابگاهشان بر می‌گردند. اینجا مکانی بسیار غیرانسانی است و کارگران، کم ارزش‌تر از ماشین‌ها هستند .

از سوی دیگر سخنگوی شرکت فاکس‌کان نیز اذعان دارد که در این شرکت ، مشکلاتی وجود دارد . مشکلاتی از قبیل عدم وجود امکانات رفاهی و تفریحی کافی و شکایاتی نیز از مدیران خطوط مونتاژ وجود دارد که به بهانه تاخیر در انجام کار در مهلت تعیین شده و یا برخی اشتباهات، رفتارهای توهین‌آمیز و زننده‌ای با کارکنان خود دارند .

علیرغم تمام اتهاماتی که پیرامون وقایع درون شرکت  فاکس‌کان وجود دارد، تعداد زیادی از جوانان جویای کار چینی در بیرون از این شرکت ، آرزوی یافتن شغلی با درآمد ماهیانه ی 300 دلار را دارند.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.