مریخ‌نورد «فونیکس» برای همیشه خاموش شد

این مریخ نورد در سال 2008 برای برسی امکان حیات بر روی سطح سیاره مریخ در آنجا به آزمایش می‌پرداخت.

1

به گزارش فارنت و به نقل از خبرگزاری رویترز سازمان فضایی امریکا اعلام کرد که دیگر از احیای مریخ نورد خود ناامید شده و به صورت رسمی خاموش شدن این مریخ نورد را تائید کرد.

مریخ نورد ققنوس یا همان فونیکس که به اندازه تقریبی یک ون کوچک است در 25 ماه می سال 2008 در سطح مریخ فرود آمد و به مدت 5 ماه به جمع آوری و تجزیه نمونه‌های خاک مریخ برای روشن شدن اینکه این سیاره قابل زیستن است یا خیر ،می‌پرداخت.

مشکل از آنجایی اغاز شد که با فرارسیدن زمستان بسیار سرد در مریخ که دو سال به طول انجامید سبب وارد شدن صدمات بسیار سختی بر سیستم رایانه ای و موتوری این مریخ نورد شد که دیگر اجازه هرگونه فعالیتی را از این مریخ نورد سلب کرد.

بعد از پایان این زمستان طولانی،دانشمندان ناسا با امید به امواج نورانی خورشید در مریخ و گرم شدن سطح سیاره مریخ با ارسال مدارگرد ادیسه ددر مدار مریخ شروع به ارسال امواج به ققنوس کردند تا بتوانند فونیکس را دوباره به فعالیت وادارند .

ناسا پس از تقریبا 61 بار تلاش اعلام کرد که مریخ نورد هیچ گونه واکنشی نسبت به این امواج نشان نداده و به صورت رسمی به خواب ابدی و زمستانی فرو رفته است و علاوه بر این با ارسال تصاویری تازه از مدارگرد اودیسه مشخص شد که لطمات جبران ناپذیری به صفحه خورشیدی این مریخ نورد وارد شده و دیگر این مریخ نورد قادر نبوده تا از نور خورشید برای بازیابی خود استفاده کند.

پیش تر فارنت از عملیات گسترده ناسا برای احیای این مریخ نورد خبر داده بود(در اینجا)

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. علي می‌گوید

    خدا بیاموزه غم آخرتون باشه