گوگل بیست سالگی هابل را جشن گرفت!

این بار گوگل هابل را در میان خود جای داده تا اهمیت این تلسکوپ فضایی را برای همگان آشکار کند.

0

به گزارش فارنت و به نقل از روزنامه دیلی‌تلگراف گوگل غول جستجوگر اینترنتی به مناسبت بیستمین سالگرد پرتاب تلسکوپ فضایی هابل به فضا با تغییر لوگوی خود این مناسبت را گرامی داشت.

گوگل به همین مناسبت لوگوی خود را با یک لوگو با پس زمینه مشکی که در مرکز آن تلسکوپ فضایی هابل به جای دو حرف “O” بکار رفته، تغییر داده است.

هنگامی که کاربر نشانگر موس خود را بر روی این تصویر می برد عبارت “بیستمین سالگرد پرتاب تلسکوپ فضایی هابل توسط ناسا” پدیدار می‌شود و با کلیک بر روی آن به صفحه جستجوی عبارت ” Hubble Telescope” هدایت می‌شودو هنگامی که بر روی عبارت “جستجوی تصادفی” و یا “”I’m feeling lucky کلیک می‌کنید به صفحه رسمی تلسکوپ فضایی هابل هدایت می شوید.

تلسکوپ فضایی هابل در 24 آوریل سال 1990 تحول تاریخی را با پرتاب خود به ثبت رساند، اگرچه چندسال اول ماموریت هابل به دلیل وجود پاره‌ای از مشکلات اپتیکی در ابزارهایش، خیلی درخشان نبود، اما با انجام اولین ماموریت تعمیر و رسیدگی، این تلسکوپ به وضعیت مطلوب خود رسید و در خدمت دانشمندان دنیا قرار گرفت.(+)

آخرین ماموریت تعمیراتی هابل (ماموریت تعمیر ۳B) در سال ۲۰۰۲ میلادی انجام شد و در این ماموریت با تعویض بخش‌هایی از تلسکوپ فضایی، کارایی آن به میزان زیادی افزایش یافت.

در این ماموریت صفحات خورشیدی تلسکوپ فضایی که آسیب دیده بودند، تعویض شدند و منبع تغذیهٔ نیروی الکتریکی که انرژی تلسکوپ را فراهم می‌کرد به کلی تعویض شد و برای این کار برق تلسکوپ فضایی برای اولین بار در فضا قطع شد و در نتیجه ارتباط این تلسکوپ با مرکز کنترل و فرماندهی روی زمین نیز بالطبع قطع شد.

در این مأموریت همچنین دوربین فروسرخ NICMOS که به دلیل مشکل سیستم خنک‌کننده بلااستفاده مانده بود، تعمیر و راه‌اندازی شد و علاوه بر همهٔ این اصلاحات مهندسان ناسا دوربین بسیار قوی جدید خود را موسوم به «دوربین پیشرفتهٔ نقشه برداری» (Advanced Camera for Surveys) روی تلسکوپ فضایی نصب کردند.

تلسکوپ فضایی هابل هم مانند بسیاری از ماموریتهای فضایی موفق دیگر بیشتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد، کار کرده‌است و زمزمه‌ها دربارهٔ بازنشستگی‌اش به گوش می‌رسد. در مورد زمان پایان کار هابل و چگونگی پایان کارش حرفها متفاوت است. اما چیزی که آشکار است این است که تا تلسکوپ فضایی بعدی آمادهٔ رفتن به فضا نباشد، این اتفاق نخواهد افتاد.

گوگل تاکنون به مناسبت های متفاوت لوگوی خود را تغییر داده است از گرامیداشت تولد شاعران و دانشمندان جهان مانند انیشتین و هانس کریستین اندرسن گرفته تا روزهایی که به مناسبت‌های خاص مانند “روز زمین” گرامی داشته شده است.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.