دانشمندان: صحبت‌کردن با هندزفری در هنگام رانندگی فرقی با مستی ندارد!

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بسیاری از افراد توانایی انجام بیشتر از یک کار در یک زمان را ندارند.

1

به گزارش فارنت به نقل از دیلی‌تلگراف دانشمندان بر این باورند که راننرگانی که هنگام رانندگی به وسیله هندزفری مشغول مکالمه با تلفن همراه خود هستند مانند کسانی که در حالت مستی پشت فرمان نشسته‌اند خطرناک عمل می‌کنند.

محققان در نتیجه تحقیقات خود دریافته‌اند که صحبت کردن با تلفن همراه در حالت بلندگو در هنگام رانندگی و یا با استفاده از هندزفری باعث محدودیت تمرکز همانند مواقعی است که فرد از مشروبات الکلی استفاده کرده است.

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که ماشین‌سوارانی که از این وسایل استفاده می‌کنند به نسبت سایر افراد یک پنجم از هوش و حواس لازم کمتر نسبت به محیط اطراف و ترمزهای ناگهانی برخوردار هستند.

جیسون واتسون و دیوید استرایر روان‌شناسان حاضر در این تحقیق می‌گویند که نتایج یافته‌های آنان بسیار مهم است چرا که آنها ثابت کرده‌اند که تعداد بسیار زیادی از ما توانایی انجام یک کار در آن واحد و در یک زمان را نداریم.

بر اساس نتایج این تحقیقات درحالیکه 97.5 درصد رانندگان قادر به انجام کار دیگری ضمن حفظ تمرکز لازم در هنگام رانندگی نیستند و تنها 2.5 درصد رانندگان به عنوان چندکاره و یا کسانی که قادر به انجام کار دیگر در هنگام رانندگی هستند خود را نشان داده‌اند.

در این تحقیق از 200 راننده داوطلب خواسته شد که در یک برنامه شبیه‌ساز رانندگی کنند و در همین حال زمان واکنش آنها و اقدام به ترمز ناگهانی از سوی آنها در حالیکه ذهن آنها سرگرم برخی محاسبات و مسائل ذهنی مختلف بود، مورد مطالعه قرار گرفت.

در این آزمایش همچنین حالت مکالمه با هندزفری شبیه‌سازی شد که در آن رانندگان درگیر به یاد آوردن کلمات و برخی محاسبات کوچک ریاضی می‌شوند.

در نتیجه این شبیه‌سازی مشخص شد که تنها در 2.5 درصد افراد زمان واکنش به ترمز ناگهانی و ترمز کردن به موقع، حفظ فاصله لازم با خودرو جلویی و قدرت محاسبه با زمانی که در حالت عادی رانندگی می‌کنند تفاوتی ندارد و حتی قابلیت‌های حافظه آنان 3 درصد رشد نشان می‌داد.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

1 نظر
  1. امیر می‌گوید

    سلام
    این درسته ، من خیلی وقته از هدست یا هنزفری استفاده میکنم و در موقع رانندگی متوجه شدم که خیلی از وقتها مسیرها را اشتباه میرم یا در موقع رانندگی سرعتم به شدت کاهش پیدا میکنه البته چون قبلا نیز طی مشاهدات تجربی خودم احساس کرده بودم که وقتی با هدست صحبت میکنم توجهم به مراتب پائین میاد اینه که موفع صحبت کردن با هدست ، سرعتم را کم میکنم
    البته برای رانندگی در جاده که یه مسیر طولانی هست اشکالی بوجودنمیاره ولی در داخل شهر برعکسه
    ولی چه میشود کرد وقتی زمان کمه باید با رعایت رانندگی کرد و حدالمقدور مثل من سرعت اتومبیل را کم کرد تادچار سانحه نشیم
    مرسی از مقاله خوبتان