خنجر چینی مایکروسافت بر پشت گوگل!

مایکروسافت در پاسخ به انتقاد گوگل مبنی بر اینکه مایکروسافت علیه حقوق بشر و آزادی بیان حرکت می‌کند اعلام کرد که این شرکت همچنان به قوانین سانسور در چین احترام می‌گذارد.

5

به گزارش فارنت و به نقل از روزنامه گاردین شرکت مایکروسافت اعلام کرد که حاضر نیست بخاطر گوگل از چین خارج شود و به قوانین سانسور در چین احترام می‌گذارد.

گاردین در گزارش خود آورده است که امید برخی به اینکه جنگ گوگل با چین بر سر مساله سانسور بتواند دیگر شرکت‌های اینترنتی را نیز وارد این جبهه کند، به یاس مبدل شده است و اوضاع به گونه‌ای است که این روند ممکن است نتیجه عکس دهد و باعث ایجاد شکاف میان شرکت‌های بزرگ اینترنتی در جهان شود.

شرکت مایکروسافت که منافع قابل توجهی در چین دارد، صراحتا در پاسخ به انتقاد یکی از مقامات گوگل مبنی بر اینکه مایکروسافت علیه حقوق بشر و آزادی بیان حرکت می‌کند با رد این انتقاد اعلام کرد که این شرکت همچنان به قوانین سانسور در چین احترام می‌گذارد.

یک مقام ارشد مایکروسافت اعلام کرد که این شرکت بیست سال است در چین فعالیت می‌کند و نسبت به ادامه فعالیت خود علاقمند است و شرکت‌های دیگر نیز می‌توانند براساس منافع خود در این خصوص تصمیم بگیرند.

گوگل سرانجام پس از غائله حملات هکرها به سرورهای این شرکت که گفته می‌شود کار چینی‌ها بوده، موتور جستجوگر خود را از چین به هنگ‌کنگ منتقل کرد و ارائه خدمات بدون سانسور خود به کاربران چینی را آغاز کرد. (اینجا بخوانید)

این اقدام اگرچه تازه‌ترین اقدام گوگل برای به چالش کشیدن قوانین سانسور اینترنتی در چین است اما این شرکت در تلاشست تا  دولت آمریکا و دیگر شرکت‌های تجاری را با این توجیه که سانسور یک محدودیت غیرعادلانه برای حقوق بشر و اطلاع‌رسانی است، وارد این ماجرا کند.

برخی شرکت‌های تجاری فعال در چین مانند دل و گروه بزرگ تجاری Go Daddy برای پیروی از این اقدام گوگل اعلام آمادگی کرده‌اند.

گروه بزرگ تجاری Go Daddy که در امور ثبت نام دامنه‌های تجاری در چین مشغول است اعلام کرده است که احتمالا ثبت دامنه‌های اینترنتی با پسوند .CN را در چین متوقف خواهد کرد.

شرکت دل نیز به عنوان سومین تولیدکننده رایانه در جهان اعلام کرده است که احتمالا در پیروی از اقدام گوگل کارخانجات تولیدی خود را از چین به هند منتقل خواهد کرد و مایکل دل موسس این شرکت در دیدار با نخست‌وزیر هند این پیشنهاد را با وی مطرح کرده است.

اما در همین حال برخی شرکت‌های بزرگ اینترنتی دارای منافع در چین مانند یاهو و مای اسپیس مانند مایکروسافت اعلام کرده‌اند که حاضر نیستند از چین خارج شوند و از منافع خود در این کشور چشم بپوشند.

پایان مطلب/

شاید بخوای اینا رو هم بخونی:

نوشتن دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه شما پس از بررسی توسط تحریریه منتشر خواهد شد. در صورتی که در بخش نظرات سوالی پرسیده‌اید اگر ما دانش کافی از پاسخ آن داشتیم حتماً پاسخگوی شما خواهیم بود در غیر این صورت تنها به امید دریافت پاسخ مناسب از دیگران آن را منتشر خواهیم کرد.

5 نظر برای این مطلب
  1. همایون می‌گوید

    با رضا موافقم. حداقل مقابله گوگل به دولت دیکتاتور چین دوباره به خیلی ها وجود سانسور در چین رو یادآوری کرد.

    به حسین میری:

    زیاده روی میکنه؟ شما انگار طرفدار سانسوری؟

  2. رضا می‌گوید

    هر اتفاقی که بیفته حرکت گوگل جهت مقابله با فاشیسم دولتی و سانسور اینترنتی در خور تقدیر هست . فراموش نکنیم که گوگل برای انجام این کار هزینه ی زیادی متقبل می شه اما برای دستیابی به ارزش بالاتر این کار انجام می گیرد.

  3. […] پیش از این و پس از خروج اعتراض‌آمیز گوگل از چین و هنگامی که این شرکت از مایکروسافت و برخی شرکت‌های دیگر امریکایی درخواست کرد تا به عنوان اعتراض به “سانسور و نبود آزادی بیان در فضای اینترنتی چین” این کشور را ترک کنند، شرکت مایکروسافت که منافع قابل توجهی در چین دارد، صراحتا در پاسخ به انتقاد یکی از مقامات گوگل مبنی بر اینکه مایکروسافت علیه حقوق بشر و آزادی بیان حرکت می‌کند با رد این انتقاد اعلام کرد که این شرکت همچنان به قوانین سانسور در چین احترام می‌گذارد. (گزارش کامل را اینجا بخوانید: خنجر چینی مایکروسافت بر پشت گوگل!) […]

  4. keyhan می‌گوید

    آخرشم چین برنده میشه و همشون عقب میکشن
    چین دیگه ابر قدرت شده و اینا هم اینقد منافع دارن که دوباره میشینن سرجاشون!

  5. حسين ميري می‌گوید

    واقعا این حقه گوگله چون دیگه واقعا زیاده روی میکنه